ARGUMENT
Teatrul, în încercarea lui de a reflecta unele din aspectele timpului, este o meditaţie asupra condiţiei umane. A pune în scenă un text literar presupune a da faptelor posibilitatea da a fi exprimate pozitiv şi în perspectivă. În primul rând, contactul cu textul şi necesitatea memorării lui creează o posibilitate remarcabilă pentru elevi de a surprinde lucruri grave prin jocul de rol. Forţa experienţei practice presupune descoperire spirituală, o mutaţie a lumii exterioare în interiorul fiinţei-a spectatorului şi a personajului-actor totodată.
Teatrul în gimnaziu este un punct de sprijin pentru studierea textelor literare şi al exprimării orale, fiind de interes în planul managerial al catedrei de limba şi literatura română şi în viața culturala a şcolii. Din dorinţa de a oferi o alternativă cu posibilitatea de atingere a obiectivelor generale şi specifice ale acestui obiect de studiu, am lucrat cu elevii de liceu şi de gimnaziu, extinzându-mi activitatea didactică şi unind-o cu cea extraşcolară, în scopul de a da învăţării un aspect practic şi participativ. Toate scenetele propuse în această lucrare au fost oferite spectatorilor în sălile bucureştene consacrate, cum ar fi la Teatrul Masca, Teatrul Cassandra, și au participat la festivităţi ale Unităţii Militare din Boboc sau la serbări prezentate în biserică. Activitatea extraşcolară a fost primită bine deopotrivă de către cadrele didactice şi elevii care s-au implicat afectiv în aşa fel încât spectacolele de teatru au devenit o tradiţie a şcolii, aducând şi multe satisfacţii care constau în obţinerea de premii şi menţiuni, parteneriate, accesul pe scenele adevărate ale sălilor de spectacole.
I. OBIECTIVE
Teatrul şcolar permite redescoperirea unor texte literare care să propună valori artistice şi morale totodată. Activitatea de punere în scenă a textelor dramatizate a presupus contactul cu textul neprelucrat, accesul elevului la biblioteca personală, şcolară sau judeţeană. Aria literaturii a fost extinsă la opere aparţinând literaturii universale, folclorului şi etnografiei sau chiar igienei şcolare. Obiectivul principal a fost acela de a determina subiecţii să guste un text prin joc, sa participe creativ şi deplin, urmărind viziunea regizorală dar având şi posibilitatea de a oferi multiple variante interpretative care să exprime laturi ale personalităţii lor. Fie că este vorba despre rol individual sau colectiv, montarea obligă la participare în echipă, decoruri, costume, fondul muzical, totul fiind un rezultat al contribuţiei fiecărui participant. lustraţia muzicală, realizarea afişelor, colaborarea cu alţi profesori din şcoală dă posibilitatea realizării unui liant dealtfel greu de atins.
Elevii sunt astfel invitaţi să-şi dezvolte capacitatea de comunicare, să fie receptivi şi responsabili, să-şi dozeze calităţile, teatrul fiind şi un mod în care şcolari care la clasă nu se remarcă prin calităţi deosebite, găsesc un cadru în care se afirmă şi au posibilitatea de a dezlipi o etichetă, aceea de elev slab la învăţătură. Cum orice spectacol de teatru presupune prezenţa spectatorilor, elevii au învăţat să aibă o conduită civilizată, respect faţă de actul artistic şi un comportament potrivit în sală, primind aplauzele publicului cu modestie. Textul memorat a dat posibilitatea dezvoltării exprimării orale şi a vocabularului, stabilirii contactului cu spaţiul comunitar-părinţi, profesori, alţi spectatori, a complexităţii actului artistic având ca obiective cogniţia, afectivitatea şi caracterul motric.
II. ETAPELE ORGANIZĂRII
Stabilirea temei spectacolului.
Alegerea textului, a decorului, costumelor, suportului muzical şi a elevilor actori.
Obţinerea acordului directorului, părinţilor, elevilor.
Masă rotundă pentru citirea textului şi împărţirea rolului.
Precizarea condiţiilor de participare.
Întocmirea unui program de repetiţii.
Realizarea unui afiş.
Contactarea sponsorilor: edituri care pot veni cu ofertă de carte, firme de catering, părinţi. În paralel cu această activitate, se pot organiza expoziţii de icoane, de pictură, lecţii de igienă şcolară... Se poate finaliza ca un concurs între şcoli.
III. JURIZAREA
Membrii juriului acordă puncte pentru calitatea reprezentaţiilor şi au posibilitatea să stabilească numărul de puncte obţinut pentru calitatea spectacolelor, să ofere premii individuale pentru actori şi roluri, pentru costume, pentru ilustraţii muzicale, regie şi scenariu.
IV. VALORIFICAREA REZULTATELOR
Fiecare participant are de câştigat prin contactul cu textul și prin lucrul în echipă. Mulţi elevi se vor putea înscrie la cluburi extraşcolare de teatru având posibilitatea să lucreze cu profesionişti. Elevii pot susţine spectacole în cadrul comunităţii, pe scenele teatrelor din localitate, la televiziune, au posibilitatea de a deveni protagoniştii unor emisiuni tematice. Prin aprecierea publicului receptiv şi avizat, elevii-actori fac să crească stima de sine. Teatrul este şi o variantă pentru Şcoala Altfel.
SUFLEŢEL
SINOPSIS
Crucea Roşie din oraş organizează un concurs de igienă. Şcolarii doresc să participe şi se organizează în grupe dar nu toţi doresc să îşi asume responsabilităţi. Conduşi de un lider, ei adună informaţii despre diferite aspecte ale curăţeniei şi totul pare să meargă bine când Sufleţel, un personaj hazliu, are un mic accident chiar înaintea orei de dirigenţie la care urma să vorbească un preot, părintele adoptiv al băiatului. Copiii se mobilizează şi dau prim ajutor necesar fracturilor. Este chemată o ambulanţă şi rănitul este transportat la spital. De la părinte vor afla câte ceva şi despre igiena sufletului. |
PERSONAJE :
SUFLEŢEL: HISTRIONUL CLASEI
DAVIDINA: LIDERA GRUPEI DE IGIENĂ I
MERESCU: LIDERUL GRUPEI DE IGIENĂ II, ORGANIZATOR
ANGEL: ELEV CERTAT CU IGIENA
ALBIŢA: ELEVĂ LĂUDĂROASĂ
CRINA: ELEVĂ
FELICIA: ELEVĂ
FLORIN: ELEV ECHILIBRAT
LUMINIŢA: ELEVĂ COOPERANTĂ
VIŞINICĂ: ELEV PRACTIC ŞI RAŢIONAL
PROFESOARA-DIRIGINTĂ
JANDARMUL ŞCOLII
PREOTUL:TUTORELE COPILULUI SUFLEŢEL
COSTUME:
SE RECOMANDĂ UNIFORMA ŞCOLARĂ SAU ŢINUTA PURTATĂ ÎN ŞCOALA RESPECTIVĂ.
DECOR:
PENTRU FIECARE ACT ŞI SCENĂ AM PRINS LOCUL ACŢIUNII ÎN DIDASCALII.
MUZICĂ: LA ALEGERE.
ACTUL I
SCENA I
(În curtea şcolii elevii citesc regulamentul concursului pe tema igienei. Se aude muzica oferită ca suport.)
SCENA II
(În sala de clasă. Bănci scaune, un decor obişnuit.)
DAVIDINA:
SUFLEŢEL (Smulge o foaie de hârtie dintr-un caiet, o mototoleşte şi o aruncă pe jos):
ANGEL:
SUFLEŢEL:
(Angel şi Sufleţel râd.)
MERESCU:
DAVIDINA (Ia un creion şi o hârtie şi notează):
MERESCU:
CRINA:
ALBIŢA:
VIŞINICĂ:
MERESCU:
DAVIDINA:
SUFLEŢEL:
LUMINIŢA:
SUFLEŢEL:
ANGEL: (cântă)
(Sufleţel şi Angel se ataşează grupului II şi îngână când pe unul când pe altul.)
SCENA III
(În parcul din curtea interioară a şcolii elevii stau pe bănci.)
CRINA:
FELICIA:
Neînţelegând expresia şi crezând că trebuie să facem curat, am început să spălăm pe jos. Văzând că tot nu ne-am culcat, mătuşa mea vine iar şi atât s-a distrat când a văzut că noi curăţăm podeaua, explicându-ne că a spăla putina înseamnă a pleca.
LUMINIŢA:
FELICIA (Se ridică şi o imită pe Luminiţa târând piciorul după ea. Apoi):
DAVIDINA:
(Fetele râd. Apare Sufleţel care prinde ideea discuţiei.)
SUFLEŢEL:
(Toţi râd. Sufleţel cântă: Spălaa-mă-vei cu isooop şi voi fiiiiii curaaaaaat, Spaală-mă şi voi fi mai alb decât zăpaadaaaa.)
FELICIA:
SUFLEŢEL:
DAVIDINA:
FELICIA (Aranjându-şi părul.)
LUMINIŢA:
SUFLEŢEL:
FELICIA:
SUFLEŢEL:
DAVIDINA:
SUFLEŢEL:
ACTUL II
SCENA I
(Elevii din grupa I se întâlnesc în week-end. În încăpere stau la o masă de lucru.)
ALBIŢA:
CRINA:
ALBIŢA:
MERESCU:
FLORIN:
MERESCU:
FLORIN:
CRINA:
VIŞINICĂ:
MERESCU:
ACTUL II
SCENA II
(În sala de clasă. Angel scoate din ghiozdan săpunuri diverse, periuţă şi pastă de dinţi, burete, spray de curăţat geamuri, detergenţi... )
DAVIDINA: (Privindu-l surprinsă.)
ANGEL:
DAVIDINA:
(Davidina se plimbă agitată.)
FELICIA:
SUFLEŢEL (Face cu ochiul lui Angel):
LUMINIŢA: (Citeşte de pe foaia de lucru.)
- Fiţi atenţi:
a. Care trebuie să fie compotamentul elevului în şcoală?
b. Cum ne purtăm faţă de profesori, colegi, faţă de părinţii?
c. Care este ţinuta obligatorie a fiecărui elev?
d. Cum înţelegem să utilizăm echipamentul sportiv şi sala de sport?
DAVIDINA:
FELICIA:
- Păi, am lucrat cu Luminiţa şi ne-am orientat după regulamentul de ordine interioară a şcolii. Uite: (Întrucât va fi prezent regulamentul în următorul act, Felicia doar va urmări cu creionul pe o foaie, simulând citirea.)
a. NANANAN
b. NANANAN
c. NANANAN
d. NANANAN
LUMINIŢA:
ANGEL:
SUFLEŢEL:
ANGEL:
SUFLEŢEL:
LUMINIŢA:
SUFLEŢEL:
- Alocarea timpului pentru pregătirea ghiozdanului nu-l trecem? Sau alte probleme importante cum ar fi:
a. Cum ne întreţinem ghiozdanul?
b. Care sunt materialele necesare pentru şcoală?
ce-ce tip de ghiozdan folosim ca să nu ne cocoşăm? (Sufleţel şi Angel râd în hohote.) Sau cum să nu devenim îngeri?
ANGEL: (Înţelegând că e o aluzie la el.)
SUFLEŢEL:
-A!Dacă e vorba despre curăţenie..Igiena, dragul meu...
DAVIDINA:
SUFLEŢEL:
- Tu te-ai preocupat. Îmi place mai mult cercetarea ta. Mi se pare cea mai concretă. Nimicul, (accentuează) mi-a plăcut întotdeauna. Dar... Ai zis filozofi? Eeeei, atunci:
d. La ce putem renunţa ca să facem ghizdanul mai uşor?
eeee! Unde punem laptele şi de unde izvorăşte marea albăăăăăăăăă?! Ha! Haaaa!Ha-ha-ha!
DAVIDINA:
ANGEL:
FELICIA:
DAVIDINA (Gata să explodeze.)
FELICIA:
LUMINIŢA:
DAVIDINA:
SUFLEŢEL:
DAVIDINA:
SUFLEŢEL:
ACTUL III
SCENA I
(În recreaţie. Elevii sunt în curtea scolii supravegheaţi de profesorii de serviciu.)
LUMINIŢA (Bate la uşa cabinei jandarmului şcolii):
JANDARMUL (Privind curios.)
LUMINIŢA:
JANDARMUL:
- Să vedem...(Citeşte.)
Manifestarea înţelegerii valorilor promovate de către şcoala noastră prin desfăşurarea activităţii într-o atmosferă calmă şi liniştită.
Păstrarea curăţeniei şcolii, începând cu locul din clasă.
Produsele lactate şi de panificaţie oferite prin programul guvernamental vor fi folosite cu maximă responsabilitate.
Se interzice consumul de alcool şi consumul produselor alimentare din care rezultă resturi greu de îndepărtat (gumă de mestecat, seminţe, pufuleţi, floricele de porumb…) în clădirea, în curtea şcolii şi în sala de sport.
Elevilor le este interzis să deţină şi să consume, în perimetrul unităţii de învăţământ şi în afara acestuia, droguri, băuturi alcoolice şi ţigări şi să participe la jocuri de noroc.
După ultima oră, reziduurile din bănci vor fi aruncate în coşul de gunoi.
Folosirea machiajului nu este acceptată.
JANDARMUL:
LUMINIŢA:
ACTUL III
SCENA II
(Elevii se retrag în sălile de clasă. Intră d-na profesoară.)
PROFESOARA:
TOŢI:
PROFESOARA:
LUMINIŢA:
PROFESOARA (Constată absenţa unor elevi. Se pregăteşte să consemneze în catalog.)
ANGEL:
(Profesoara se îndreaptă către dulapul sanitar. Ia de acolo câteva bandaje compresive pentru orice eventualitate. Trimite un elev de serviciu să cheme asistenta medicală şi să anunţe directoratul.)
PROFESOARA: (Cu catalogul în mână, iese pe coridor lăsând uşa clasei deschisă şi încercând să stabilească o comunicare cu victima.)
SUFLEŢEL: (Cu chipul în suferinţă.)
PROFESOARA:
(Sufleţel nu poate vorbi din cauza traumei provocate însă arată prin gesturi că are o problemă a gambei.)
PROFESOARA:
(Profesoara se retrage în clasă. Asistenta împreună cu elevul de serviciu transportă pe Sufleţel până la cabinetul medical. Aici va fi acordat primul ajutor necesar fracturilor: se acoperă rana şi se opreşte sângerarea. Este chemată o ambulanţă şi rănitul este transportat la spital. Această parte a textului poate fi dezvoltată realizându-se o aplicaţie concretă a primului ajutor. Vom introduce personajul ASISTENTA MEDICALĂ, acţiunea se va desfăşura în cabinetul medical. Putem sugera venirea unei ambulanţe şi putem simula urcarea în salvare a rănitului.)
ACTUL III
SCENA III
(Sala de clasă. Elevii aşteaptă venirea doamnei diriginte care anunţase prezenţa invitatului surpriză. Angel ia din dulap recipientul cu săpun lichid şi iese. După câteva minute se întoarce ud până la coate şi cu spumă pe mânecile uniformei. Intră părintele şi profesoara. Copii se ridică.)
PĂRINTELE MILEA:
(Părintele şi elevii în picioare se întorc spre icoană. Se roagă.)
DIRIGINTA:
(Angel ridică două degete. Apa i se scurge până la coate. I se face semn că are cuvântul.)
ANGEL:
PĂRINTELE:
DAVIDINA:
PĂRINTELE:
(Davidina priveşte foarte mirată spre Merescu.)
DAVIDINA:
PĂRINTELE:
DAVIDICĂ
LUMINIŢA:
-Regulamentul de ordine interioară care se referă la aspecte ale sănătăţii...
PĂRINTELE:
ALBIŢA:
FLORIN:
FLORIN:
PĂRINTELE:
DAVIDINA:
- Pentru detartrarea dinţilor eu am o pastă specială, trei în unu; uneori mă duc la stomatolog şi fac o curăţare profundă. Mă clătesc de fiecare dată când mă spăl cu apă de gură. Angel spune că el nu...
FLORIN:
- Şi pentru piatra inimii, ce foloseşti? (Îl priveşte complice pe părinte.)
LUMINIŢA:
PĂRINTELE:
DAVIDINA:
ANGEL:
PROFESOARA:
ANGEL:
ALBIŢA:
CRINA:
-Eu acopăr nasul şi obrazul cu un fular şi dau cu o cremă protectoare pe care o procur din comerţ..
DAVIDINA:
-Mama cumpără o soluţie cu alcool şi sulf şi o aplicăm ca să nu ne transpire nasul.
MERESCU (Privind plictisit către Davidina, apoi complice spre invitat.)
-Acum înţelegeţi, părinte, care a fost partea cea mai grea a proiectului nostru...Aş putea să vă spun şi eu cu ce spray ştergem geamurile, ce folosim pentru lustruirea parchetului, cât Calgon punem în maşina de spălat rufe sau în cea de vase.
DAVIDINA(Care nu s-a prins că este vorba despre o ironie):
-Maşina mea de spălat vase este incorporabilă parţial şi are o capacitate de 12 seturi. Are 7 programe de spălare şi 4 temperaturi. Noi punem o măsură de Calgon şi atât. Există şi un program de uscare şi asta face ca vasele să poată fi puse la loc fără a fi şterse. Asta îndepărtează mucegaiul şi...
MERESCU(Dă din cap ):
-N-a înţeles nimic. Davidina, opreşte-te! Câte rotaţii pe minut au cuvintele tale?
PĂRINTELE (Amuzat):
- Mă uit la voi şi mă gândesc la inocenţa voastră. E bine că aveţi spirit de glumă şi că nu ajungeţi la scene de violenţă. De asemenea, vă recomand să evitaţi glumele cu perdea şi să le înlocuiţi cu buna dispoziţie, cu umorul nevinovat şi sănătos. Totuşi e bine să nu fim lăudăroşi. Ne alegem cu atenţie prietenii care să ne ajute să ne păstrăm o judecată sănătoasă, păstrăm un timp şi pentru întâlnirea cu Dumnezeu, în rugăciune, mergem la Biserică, ne spălăm sufletele de păcate şi ne hrănim cu Sfânta Euharistie... aşa încât cuvântul Mântuitorului, Fericiţi cei curaţi cu inima, să ne aducă pe deplin sănătatea.
VIŞINICĂ:
-Părinte, cât aţi vorbit sfinţia voastră, eu am notat câte ceva. Ne permiteţi să folosim cuvintele dumneavoastră în lucrare? Să ne referim şi la curăţenia spirituală?
PĂRINTELE:
-Desigur, mă bucur că ai fost atent. Şi cum veţi finaliza proiectul?
VIŞINICĂ:
-Vom pune cap la cap toate materialele realizate şi vom lega eseul. Prindem în el şi fişele noastre medicale, avem liste cu produsele de curăţenie folosite, concluzii în legătură cu felul în care am înţeles rolul igienei în viaţa noastră şi schimbările care s-au produs în timpul acestei acţiuni. Mă refer la colaborare şi la dorinţa lui Angel de a ne susţine. (Angel stoarce mânecile hainei de uniformă ca semn că s-a spălat.)
(Diriginta priveşte mulţumită. Se uită la ceasul din perete şi constată că s-a încadrat perfect. Părintele Milea se ridică.)
PROFESOARA:
-Mulţumim părintelui Milea pentru prezenţa la ora noastră de dirigenţie, pentru îndelunga răbdare (Priveşte spre părinte) şi îl rugăm să îi transmită lui... Sufleţel, elevului Mihail Milea mai exact, că îl aşteptăm la şcoală.
PĂRINTELE:
-Mulţumesc şi eu că am fost găzduit şi că am fost luat ca partener al proiectului vostru. Las aici eseul scris de colegul vostru bolnav. El s-a referit la activitatea de voluntariat. Sper că v-am fost de folos. Nu vă doresc succes! (Accentuând) Vă spun: Dumnezeu să vă binecuvânteze!
23-07-2014
Citeste si: | De acelasi autor: |
Este de admirat faptul ca s-a gasit aceasta solutie pentru a intelege ce inseamna arta, tot prin arta, prin teatru, un adevarat spectacol si o provocare pentru elevii implicati. Incercarea realizarii unei legaturi intre copii si Dumnezeu, intre doua lumini, merita toate eforturile ce au fost depuse pentru concretizarea piesei si multe aplauze.
felicitari doamnei profesoare. mi-au placut ambele piese de teatru.
Super!Eu fac sceneta asta la scoala cu colegii
Buna ziua, va rog sa imi spuneti cine e autorul scenetei, deoarece ma intereseaza. Am aflat de Gina Agapie. Multumesc.
Buna dimineata. Multumesc tuturor acelora care au parcurs textele postate prin bunavointa revistei Porunca iubirii.
doamnei maciuca diana doresc sa ii ofer o carte intitulata anastasia. teatru scolar care contine si aceasta sceneta. va rog, doamna, sa imi expediati un mesaj electronic cu adresa institutiei unde lucrati .