Cookies de analiza a traficului  Accept | (oricand puteti renunta la acceptul dat) Detalii

(oricand puteti renunta la acceptul dat)

Porunca Iubirii
Viaţa duhovnicească. MilosteniaNr. vizualizari: 10190

Rara sau deasa împărtășanie și pregătirea pentru ea

Cristina Roman
Tags: Sfintele Taine; euharistie; Sfânta Împărtăşanie; Sfânta Spovedanie; Taina Spovedaniei;
Rara sau deasa împărtășanie și pregătirea pentru ea

 

S-a discutat foarte mult în lumea trăitorilor, a oamenilor de credinţă ÅŸi a duhovnicilor când să te împărtăşeÅŸti. Unii spun că la patruzeci de zile. Dar nu timpul decide, ci pregătirea ta interioară, pentru că la un eveniment aÅŸa de mare, ca să-L primeÅŸti pe Dumnezeu, cu adevărat îÅ£i trebuie o pregătire. - Pr. Arsenie Papacioc

SemnificaÈ›ia Tainei Sfintei Împărtășanii pe scurt

            Părintele Dumitru Staniloae: „Când te apropii de Euharistie, principalul e să crezi în prezenÈ›a reală a Trupului È™i Sângelui Domnului în ea È™i că eÈ™ti păcătos, dar È™i să fi luptat în tot felul împotriva păcatelor È™i pentru curățirea de ele. Adică să nu vii ca unul ce te împaci, cu nepăsare, cu starea de păcătos. Numai luptând din toată puterea, e prezent È™i Dumnezeu în tine, luptând cu puterea Lui împreunată cu puterea ta. Dacă lupt moleÈ™it, Dumnezeu nu luptă cu tărie în mine. În tăria luptei mele e prezentă tăria luptei lui Dumnezeu. Dumnezeu vrea să fiu ta­re, dar nu sunt tare dacă nu simt puterea mea încordându-se. Însă în încordarea aceasta e lucrator È™i Dumnezeu pe măsura ei. Deci mântuirea se capătă prin voia omului È™i se respinge prin ea. Cel ce se apropie cu părere de rău pentru păcatele sale de Sfântul Trup È™i Sânge se mântuieÈ™te, iar cel ce se apropie cu nepăsare sau dis­preÈ› se osândeÈ™te.Ë®

            Părintele Arsenie Papacioc: „Inima e adâncul cel mai adânc din noi. AÅŸ putea să spun că inima e o fiinţă în fiinţă. De ce spune Dumnezeu: «Am făcut inima ta ca să locuim în ea?» El nu locuieÅŸte oriunde. Dumnezeu, Care Se simte atât de lăudat în slăvile Cerurilor, are placerea să locuiască într-o inimă de om. Este locul pe care L-a făcut special ca să fie găzduit El. Mintea e subordonată inimii. FiinÅ£a noastră de răspundere ÅŸi de adevărată bucurie prin unire cu Dumnezeu e inima. Curăţirea inimii ar fi deci un motiv care trebuie respectat în vederea primirii Sfintei Împărtăşanii cu Trupul ÅŸi Sângele Mântuitorului. A te impărtăşi cu Trupul ÅŸi Sângele Mântuitorului înseamnă, repet, să fii una cu El, să fii cu adevărat un împlinitor al cuvintelor Lui ÅŸi să recunoÅŸti cu adevărat că pierdut ai fost ÅŸi te-ai aflat. Pentru că, da, e nevoie să te pierzi. Dar nu în sensul de a părăsi învăţătura adevărată, ci de a renunÅ£a la o identitate moleÅŸită, sau strict omenească ÅŸi de a te regăsi într-o personalitate îngerească.Ë®

            Părintele Arsenie Boca: Dacă ne împărtășim cu Sfânta Jertfă a Domnului, ne împărtășim cu Taina Iubirii supreme a lui Dumnezeu, împărtășire, care, printre alte daruri, are È™i pe acesta: că ne ridică de la înÈ›elegerea pruncească a vieÈ›ii la înÈ›elegerea pe care o avea Iisus, în temeiul căreia Îi suntem următori convinÈ™i È™i liniÈ™tiÈ›i, oricât de neliniÈ™tită ar fi marea vieÈ›ii de aici. Știm Cui credem È™i È™tim Cine-i la cârmă.Ë®

Cum ne pregătim pentru Sfânta Împărtășanie

            Părintele Dumitru Staniloae: „Împărtășirea deasă cu Trupul Domnului ca È™i co­municare a puterii Lui către noi, comunicare a Duhu­lui Lui în sufletul È™i voinÈ›a noastră, nu trebuie să fie deci o primire magică a Lui, ca lucrând prin El ÎnsuÈ™i fără noi. Factorul activ uman comunică cu factorul activ care e Hristos, pentru a deveni È™i mai activ. De aceea trebuie o pregătire în acest sens din partea omului. «Cine se împărtășeÈ™te cu nevrednicie judecată sieÈ™i mănâncă, nedeosebind trupul Domnului» (I Corinteni 11, 29). De ace­ea e mai bună o împărtășire mai rară dar bine pregătită, primită cu mare concentrare de putere È™i cu hotărârea de a conlucra cu puterea din Trupul Domnului, decât o împăr­tășire într-o stare laxă, nepăsătoare, a puterilor proprii. O împărtășire deasă cu Trupul È™i Sângele Domnului poate duce la slăbirea concentrării în primirea Lor.Ë®

            Părintele Arsenie Boca: „Să vă spovediÈ›i È™i să vă împărtășiÈ›i. Să aveÈ›i o clipă în care vă împăcaÈ›i cu Dumnezeu. Să folosiÈ›i clipa întâlnirii cu Hristos ca pe o raza care vă luminează viaÈ›a, ca El este Calea, Adevărul È™i ViaÈ›a. Să-L luaÈ›i pe Hristos cu inima împăcată cu Dumnezeu. Să nu plecaÈ›i din faÈ›a lui Hristos întristaÈ›i, ca tânărul bogat care n-a înÈ›eles cu Cine stătea de vorbă.Ë®

            Sfântul Siluan scoate la iveală aceleaÅŸi nuanÅ£e pe care de cele mai multe ori le trecem cu vederea: „Dacă cineva se mărturiseÅŸte nesincer ÅŸi îÅŸi face voia proprie, atunci, chiar dacă se împărtăşeÅŸte cu Sfintele Taine, demonii viază în trupul său ÅŸi îi tulbură mintea. Dacă vrei ca demonii să nu vieze în tine, atunci smereÅŸte-te, fii ascultător… ÅŸi mărturiseÅŸte-te sincer…”.

            Cuviosul Paisie Aghioritul ne spune acelaÅŸi lucru: „N-are atâta importanţă cât de des se împărtăşeÅŸte cineva, ci mai cu seamă felul în care se pregăteÅŸte pe sine pentru aceasta, ÅŸi cât de mult Îl păstrează înăuntrul său pe Hristos după aceea. Dacă ar fi fost să se sfinÅ£ească omuI aÅŸa, pur ÅŸi simplu, atunci toÅ£i preoÅ£ii care se impărtăşesc în cursul săptămânii È™i în fiecare duminică ar fi deja sfinÅ£i! Contează cum se împărtăşeÅŸte cineva ÅŸi câtă osteneală face pentru aceasta. Unul care se împărtăşeÅŸte des nu înseamnă că se va È™i sfinÅ£i. Dacă ar fi astfel, s-ar sfinÅ£i toÅ£i preoÅ£ii care consumă întreg Sfântul Potir. Cât timp rămâne harul Sfintei Împărtăşanii cu cel care o primeÅŸte? Oare nu-l pierdem de îndată?… Pregătirea are un mare rol în păstrarea harului Sfintei Impărtăşanii.Ë®

            StareÈ›ul Dionisie de la Colciu:  Părinte Dionisie, vă rugam sa ne vorbiÈ›i puÈ›in despre bucuria împărtășirii, despre Taina Sfintei Împărtășanii. Cum să ne pregătim noi ca să ne bucurăm că ne unim cu Hristos în Taina Sfintei Împărtășanii?

            „ - VedeÈ›i, vedeÈ›i? Atâta de mult S-a smerit Dumnezeu pentru ca omul – omul ăsta plin de păcate, om de nimic – să se învrednicească de Trupul È™i Sângele ÎnsuÈ™i Mântuitorului Hristos! Cum am mai zis, Dumnezeu îi cheamă pe toÈ›i: „VeniÈ›i către Mine, toÈ›i cei osteniÈ›i, toÈ›i păcătoÈ™ii”… De aceea, ca să fie sufletul fiecăruia în pace, trebuie mai întâi să trecem pe la duhovnic. Fiecare dintre noi avem un duhovnic, nu? Să-i spunem toate necazurile È™i neputinÈ›ele noastre cu care ne-o înÈ™elat firea, cu care ne-o inÈ™elat Satana È™i am căzut. Și vezi câtă bunătate e la Dumnezeu! A dat darul acesta preotului duhovnic că dacă te iartă, iertat rămâi, iar dacă nu te iartă, neiertat rămâi. Ceea ce leagă el pe pământ e legat È™i în ceruri, È™i ce dezleagă pe pământ este dezlegat È™i în ceruri. Vezi câtă bunătate dumnezeiască ne-a arătat Dumnezeu! Putea să pună un înger, că doar miliarde de miliarde de îngeri are, nu-i aÈ™a? „Tu, îngere, să fii duhovnicul tuturor oamenilor ăstora!”. Nimeni nu ar fi îndrăznit să zică în faÈ›a unui înger: „Eu am greÈ™it, am căzut în atâtea păcate!”. S-ar fi gândit omul: „Cum să-i spun lui? Da’ se poate? Cu neputință”. Dar a lăsat Dumnezeu, prin harul Sfântului Duh, pe preot. Punând arhiereul mâinile pe capul unui preot È™i binecuvântându-l È™i citindu-i rugăciunea, se pogoară harul Sfântului Duh È™i are putere – ce iartă, iertat este È™i în ceruri, ce nu iartă, neiertat este în ceruri. VedeÈ›i câtă bunătate arată Dumnezeu! Acuma, te duci la preot. Preotul acela e om È™i el, chiar să fie È™i duhovnic; trup poartă, are neputinÈ›ele lui, are patimile lui, È™i aÈ™a te duci către el. Poate să aibă È™i el niÈ™te neputinÈ›e ale lui; nu te interesează pe tine. Tu È™tii că el e preot care a fost pus duhovnic prin Sfânta Biserică È™i are puterea de a lega È™i dezlega. Ceea ce are el, ceva neputinÈ›e, nu te interesează.Ë®

            Sfântul Teofan Zăvorâtul:Sfânta Împărtășanie îÈ™i arată puterea nu datorită vredniciei noastre, ci datorită bunătății lui Dumnezeu. Iar pregătirea pentru împărtășirea cu vrednicie este spovedania păcatelor cu hotărârea fermă de a nu ceda păcatului È™i de a nu omite nimic bun care trebuie făcut. Fermitatea È™i râvna aceasta sunt rădăcina È™i temelia vieÈ›ii. Când ele există, casa pentru Domnul este pregatită. Ca să nu fie spre păcat (Sfânta Împărtășanie), trebuie să curățim păcatele prin pocăință È™i, apropiindu-ne, să ne apropiem cu credință È™i cu frică, cu zdrobire de inimă, fără să visăm la vreo superioritate față de ceilalÈ›i care nu se împărtășesc, ci întotdeauna să avem sentimentul smereniei È™i al umilinÈ›ei. Principalul este să avem dorinÈ›a È™i râvna de a face pe plac lui Dumnezeu, nu nouă. Căci, È™i atunci când facem bine, tot nouă ne putem face pe plac. Ceea ce vi se întâmplă în timpul postului dinaintea împărtășaniei… frica, neliniÈ™tea… trebuie să spunem că vin de la vrăjmasul. El, probabil, se agită în jurul vostru. Spovedania, însă, È™i împărtășania îl ard È™i îl gonesc. De aceea el, prevăzând acest lucru, stârneÈ™te neliniÈ™tea. OsteniÈ›i-vă să nu vă abateÈ›i de la pomenirea lui Dumnezeu, nici de la pomenirea morÈ›ii… Ele nu numai în timpul postului, ci oricând îl gonesc pe vrăjmasul È™i îl ard È™i nu îi dau voie să se apropie de voi. Singuri vedeÈ›i cât de mântuitor este pentru voi postul dinaintea împărtășaniei… Åži tot singuri vă puteÈ›i hotărî să postiÈ›i mai des. StrăduiÈ›i-vă să duceÈ›i postul până acolo încât să vă mulÈ›umească. Chiar dacă am spus „mai des”, nu trebuie neapărat să înmulÈ›iÈ›i, deoarece frecvenÈ›a aceasta anulează o mare parte din evlavia față de cel mai important lucru… Mă refer la post È™i împărtășanie. Dupa cât se pare, v-am scris că este de ajuns să postiÈ›i È™i să vă împărtășiÈ›i în fiecare post mare din cele patru.Ë®

Este întotdeauna necesară Spovedania înainte de Sfânta Împărtășanie?

            Părintele Arsenie Papacioc: „ - Este, ca să-È›i ierte păcatele. E nevoie să te spovedeÈ™ti nu numai când te împărtășeÈ™ti, ci să te culci mereu cu liniÈ™te, spovedit. Te duci la pansat de câte ori eÈ™ti rănit. Sau, într-adevăr, să o faci pentru că există o serie întreagă de lucruri care È›i-au scăpat. Lumea e obiÈ™nuită să spună niÈ™te păcate, dar să È™tiÈ›i că foarte puÈ›ini îÈ™i pun problema unor pacate pe care noi le numim păcatele lipsirii, adică faptele bune pe care le puteai face È™i nu le-ai făcut. VedeÈ›i, È™i asta înseamnă o curățire. Și eu recomand tuturor să se spovedească bine, ceea ce înseamnă să te gândeÈ™ti la spovedit cu mult timp înainte, adică să-È›i faci mereu acest control, iar la spovedit să te duci pregatit. Te-ajută duhovnicul, căci s-ar putea să uiÈ›i unele lucruri, dar în orice caz, nu te duce nepregătit sau din obiÈ™nuință.Ë®

În afară de spovedanie, cum se cuvine să ne pregătim pentru Sfânta Împărtășanie?

            Părintele Arsenie Papacioc: „ - Cu milostenie, în orice chip. Asta este una din marile pregătiri pentru veÈ™nicie: milostenia. Să rupi din tine ceva. VedeÈ›i, milostenie e toată Scriptura. Și Vlahuță spune lucrul asta. Evanghelia din Duminica Dreptei judecăți vorbeÈ™te numai de milă: de ce nu M-aÈ›i îmbrăcat, de ce nu M-aÈ›i adăpat, de ce nu M-aÈ›i cercetat… Va să zică, de ce n-aÈ›i făcut milă? Se spune că s-a ridicat mila împotriva dreptății È™i a biruit mila. Atunci când vei fi băgat în groapă – eu am trăit cât de cât momentul ăsta -, un singur lucru îÈ›i va veni în minte, ori de te căieÈ™ti, ori de te bucuri, È™i anume de ce nu laÈ™i din tine nimic afară. Deci asta ar fi o pregătire continuă.Ë®

Criteriul celor 40 de zile între două împărtășiri

            Părintele Arsenie Papacioc: „Numărul acesta de patruzeci nu trebuie ignorat. Ce înseamnă numaidecât acest patruzeci? Dragă, mai întâi de toate, un timp ales de Dumnezeu, un timp suficient ca să te pregăteÅŸti pentru marele eveniment ce are în vedere VeÅŸnicia. Patruzeci de zile a durat potopul lui Noe. Patruzeci de zile a stat Moise în Muntele Sinai. Patruzeci de zile a postit MântuitoruI. Patruzeci de zile durează postul Crăciunului È™i Postul PaÅŸtelui. E un timp suficient ca să te pregăteÈ™ti pentru marele eveniment care urmează, eveniment bisericesc, mântuitor. A patruzecea zi după zămislirea pruncului se formează inima. A patruzecea zi după moarte putrezeÅŸte inima. Noi am rămas la patruzeci de zile într-o formă tradiÈ›ională, care nu e atât de recomandată. Te împartaÅŸeÅŸti continuu cu Hristos, duhovniceÅŸte, iar când te pregateÅŸti ÅŸi printr-o postire… Nu numaidecât postirea este o condiÅ£ie. Nu o faci pentru că Å£i s-a spus s-o faci, ci ca să te smerească trupeÅŸte, să renunÈ›i la o serie întreagă de porniri spre rau: lăcomii, curvii, judecăţi. PosteÅŸti cu procese, cu certuri, cu procurori ÅŸi cu avocaÅ£i? Asta nu. Și atunci, împărtăşirea este în funcÅ£ie de curățirea inimii tale.

            (...) „Inima e adâncul cel mai adânc din noi. AÅŸ putea să spun că inima e o fiinţă în fiinţă. De ce spune Dumnezeu: «Am făcut inima ta ca să locuim în ea?» El nu locuieÅŸte oriunde. Dumnezeu, Care Se simte atât de lăudat în slăvile Cerurilor, are plăcerea să locuiască într-o inimă de om. Este locul pe care L-a făcut special ca să fie găzduit El. Mintea e subordonată inimii. FiinÅ£a noastră de răspundere ÅŸi de adevărată bucurie prin unire cu Dumnezeu e inima. Curăţirea inimii ar fi deci un motiv care trebuie respectat în vederea primirii Sfintei Împărtăşanii cu Trupul ÅŸi Sangele Mântuitorului. A te împărtăşi cu Trupul ÅŸi Sângele Mântuitorului înseamnă, repet, să fii una cu El, să fii cu adevărat un împlinitor al cuvintelor Lui ÅŸi să recunoÅŸti cu adevărat că pierdut ai fost ÅŸi te-ai aflat. Pentru că, da, e nevoie să, te pierzi. Dar nu în sensul de a părăsi învăţătura adevărată, ci de a renunÅ£a la o identitate moleÅŸită, sau strict omenească ÅŸi de a te regăsi într-o personalitate ingerească.

            Repet: nu se poate să mergi la împărtăşit fără dezlegare. Cu nevrednicie se împărtăşeÅŸte un om împătimit, necurăţit, nespovedit, fără grijă, care merge din obicei sau care nu s-a spovedit cu adevărat. Pentru că o spovedanie bună este ca tu să fii pe poziÅ£ia de a nu mai face. Nu să te spovedeÅŸti ÅŸi să spui că aÈ™a ÅŸi-aÅŸa fac. Asta e o fraudă. Nu trebuie să te îngrijoreze marile păcate, pentru că toate se iartă, dar să fii pe o poziÅ£ie de mare căinţă. Te spovedeÅŸti de pe poziÅ£ia de a nu mai face. Că se întâmplă, e accident, dar nu e deliberarea ta, nu-i nepăsarea ta, nu e pocăinţă falsă. Când te pocăieÅŸti cu adevărat, te duci ca să nu mai faci. Altfel eÅŸti vinovat de participare, nu de accidentare. Deci, ca să poÅ£i să fii pregătit trebuie să fii un om de jertfă. Aceasta-i poziÅ£ia creÅŸtina: jertfa.”

Cât de des ne putem împărtăși

            Părintele Dumitru Stăniloae: „De aceea credem că nu e bine să se împărtășească toÈ›i credincioÈ™ii sau foarte mulÈ›i la fiecare Sfântă Liturghie, fără spovedanie È™i fără post, chiar dacă ei se socotesc lip­siÈ›i de păcate grele. Aceasta poate duce la un automatism lipsit de simÈ›ire al primirii Sfintei Împărtășanii. Prin spovedanie ne recunoaÈ™tem greÈ™elile: doar astfel ne tăiem mandria noastră. De aceea Biserica Ortodoxă păs­trează rânduiala de a condiÈ›iona participarea la jertfa euharistică de mărturisirea păcatelor, de recunoaÈ™terea vinovăției noastre. Trebuie să trăim cu cutremur acest moment, atât din pricina obiÈ™nuinÈ›ei noastre cu tot felul de gânduri, de critici ale altora, de supărări cu alÈ›ii, cât È™i din conÈ™tiin­È›a că ne împărtășim cu Trupul preacurat al Domnului ce­rului È™i pământului È™i cu preascump Sângele Lui.”

            Părintele Arsenie Boca: „Ori de câte ori ceri iertare, Duhul lui Dumnezeu se roagă pentru mântuirea omului, Duhul care sălășluieÈ™te în noi de la Botez. Această sălășluire a Duhului Sfânt se înnoieÈ™te cu fiecare Sfântă Împărtășanie. De aceea creÈ™tinii primelor veacuri se împărtășeau în fiecare zi.  È˜i de aceea nu se temeau de priigoană. În ei nu era frică. Până È™i copiii erau mai curajoÈ™i decât mulÈ›i oameni mari de azi.Ë®

            Părintelui ieroschimonah Paisie Olaru:Nu deasa Împărtăşanie ne duce la desăvârÅŸire, ci pocăinÅ£a cu lacrimi, deasa spovedanie, părăsirea pacatelor, rugăciunea din inimă. Râvna unora pentru deasa Împărtăşanie este semnul slăbirii credinÈ›ei ÅŸi al mândriei, iar nu semnul sporirii duhovniceÅŸti. Îndreptarea ÅŸi sporirea noastră pe calea mântuirii începe cu deasa spovedanie ÅŸi se continuă prin post ÅŸi rugăciune cu lacrimi, prin părăsirea păcatelor, milostenie, împăcare cu toÅ£i ÅŸi smerenie. Numai după ce facem toate acestea ne putem împărtăşi mai des. Altfel cum să-l primeÅŸti pe Domnul cerului ÅŸi al pământului când sufletul tău este necurat, nespovedit, robit de patimi ÅŸi mai ales, plin de mândrie?”

            Părintele Arsenie Papacioc elucidează pe scurt, dar cuprinzător problema împărtăşirii: “Dar acum se pune o problemă cu aspect tehnic. Când ne împărtăşim? Nu timpul decide. Asta-i o greÅŸeală. Decide intensitatea credinÅ£ei tale, văpaia din inima ta. Cum spune Sfântul Ioan Gură de Aur: «Ani să-i dai? Vindecă-i rana!» Acesta-i scopul duhovnicului. Și, dacă îi vindeci rana, îl faci capabil de întâlnirea cu Hristos prin împărtăşire. Nu ne împărtăşim pentru că au venit PaÅŸtile sau Crăciunul. Ne împărtăşim ca să fim mereu cu Hristos, pentru că nu există numai o împărtăşire cu Sfintele Taine ci ÅŸi o împărtăşire duhovnicească, adică această continuă prezenţă a inimii noastre la Dumnezeu. S-a discutat foarte mult în lumea trăitorilor, a oamenilor de credinţă ÅŸi a duhovnicilor când să te împărtăşeÅŸti. Unii spun că la patruzeci de zile. Dar nu timpul decide, ci pregătirea ta interioară, pentru că la un eveniment aÅŸa de mare, ca să-L primeÅŸti pe Dumnezeu, cu adevărat îÅ£i trebuie o pregătire.Ë®

(...) “AÅŸa cum am spus, împărtăşirea nu trebie considerată după idei fixe, numaidecât deasă sau rară. Rară, pentru că e prea mare Dumnezeu, prea mare harul Său. Și îÅ£i trebuie o pregătire. Și dacă te împărtăşeÅŸti foarte des, începi, ca fiinţă omeneasca nerodată, neÅŸlefuită, s-o iei ca un obicei, nu cu teamă ÅŸi frică de Dumnezeu. Dacă ai această teamă de Dumnezeu cu adevărat ÅŸi te gandeÅŸti la importanÅ£a acestui fapt, atunci eÅŸti bun de împărtăşit mai des.

Dar dacă o iei din obiÅŸnuinţă sau zilnic, cum am auzit ca se face în unele părÅ£i, este o greÅŸeală extrem de mare. Pentru că nu postirea în sine decide, dar ea este necesară, ca să te mai strujească niÅ£el trupeÅŸte. Trupul acesta trebuie să existe ÅŸi să împlinească o serie de lucruri ale firii. Dar să fim împotriva exagerării lucrurilor. Și atunci e necesară postirea.

Iarăşi e o primejdie mare, tocmai pentru ca-i foarte mare lucru – mai mare decât a te împărtăşi nu există nimic în viaÅ£a cu Dumnezeu – să nu te iîmpărtaÅŸeÅŸti. Intervine ÅŸi Împărtăşirea duhovnicească, cu: “Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieÅŸte-ne pe noi!Ë® Dar nu înlocuieÅŸte împărtăşirea aceasta pipăită, simÅ£ită. Sfânta Împărtăşanie nu iartă pacatele. Sfânta Împărtăşanie desăvârÅŸeÅŸte. Iertarea pacatelor o primim in Taina PocăinÅ£ei: «Te iert ÅŸi te dezleg… Ë®

            Sfântul Teofan Zavoratul: „Spovedania È™i Sfânta Împărtășanie sunt neaparat necesare: una curățeÈ™te, cealaltă este baia, plasturele È™i hrana. Trebuie să ne împărtășim în toate cele patru posturi. Și mai putem adăuga, în Postul Mare È™i cel al NaÈ™terii Domnului să ne împărtășim de două ori… Åži mai putem adăuga, dar nu prea mult, ca să nu devenim neglijenÈ›i față de împărtășanie.Ë®

           

Surse bibliografice:

  1. Sfântul Teofan Zăvorâtul, “Sfaturi înÈ›elepte”, Editura Cartea Ortodoxă
  2. Părintele Arsenie Boca,  “Vreau să schimb lacrimile voastre în bucurieË® -Antologie de cuvinte duhovniceÈ™ti, Editura Agaton 2014
  3. Stelian Gomboș, Interviu cu Părintele Arsenie Papacioc, starețul Mănăstirii Techirghiol
  4. Cuviosul Paisie Aghioritul, “Cu durere si cu dragoste pentu omul contemporan“, Editura Evanghelismos, BucureÈ™ti, 2003
  5. StareÈ›ul Dionisie. “Duhovnicul de la Sfantul Munte AthosË®, Ed. Prodromos, 2009
  6. Ieromonah Benedict Stancu, “NuanÈ›e È™i false nuanÈ›e în viaÈ›a duhovnicească”, Editura Sophia, BucureÈ™ti, 2007


 

20-12-2014
Citeste si:De acelasi autor:


Adaugati un comentariu:
Nume
Email
(nu va fi afisat)
Comentariu
Comentariile in afara subiectului si cele necuviincioase vor fi sterse
Antispam:
Scrieti, va rog, prenumele lui Eminescu


CARTI/produse despre:
Sfintele Taine, Euharistie, Sfânta Împărtăşanie, Sfânta Spovedanie, Taina Spovedaniei,