Mediul online a devenit un spațiu în care românii petrec foarte mult timp. La nivelul anului 2017 adulţii navigau aproape 4 ore pe zi, iar ultimele statistici arată că trei din zece copii sunt prezenţi aprox. 6 ore zilnic în mediul virtual.
Extinderea timpului online este favorizată şi de faptul că 75% din populaţia României are acces la internet, iar reţelele de socializare au devenit „a doua casă” pentru mulţi dintre noi.
La începutul anului 2019 aproximativ 10 milioane de români aveau cont de Facebook.
O alternativă ortodoxă pentru Facebook – Sotiras
În acest context, prezența Bisericii în mediul virtual a devenit o necesitate și nu o opțiune. Însă, fiecare mediu impune mai multe reguli. Nerespectarea lor poate avea consecințe nefavorabile asupra misiunii pe care Biserica este chemată să o desfășoare în online.
De aceea, Agenția de știri Basilica pornește un proiect editorial intitulat Biserica online în care prezintă un set de bune practici privind comportamentul pe reţelele de socializare care să folosească parohiilor.
Începem cu prezentarea etapelor principale care trebuie urmate în vederea înfiinţării unei pagini de Facebook pentru o parohie.
În general, pentru instituţii, cum este şi cazul unei parohii, este recomandată realizarea şi utilizarea unei pagini şi nu a unui cont.
Pentru a crea o pagină este însă necesară existenţa unui cont personal pe Facebook. Fiind logat în cont, trebuie să faceţi click pe butonul „Creează” aflat în bara de instrumente care va afişa mai multe opţiuni, printre care şi creare pagină.
După ce aţi realizat acest proces este recomandat să alegeţi „Comunitate sau persoană publică”.
Utilizarea unei pagini oferă acces la statistici legate de audiență în timp real și nu limitează numărul de urmăritori, spre deosebire de contul personal care permite legătura cu 3000-5000 de prieteni.
Următorul pas cerut de Facebook face referire la completarea numelui paginii şi o categorie a acesteia.
Numele trebuie să fie scurt şi să transmită celui care interacţionează cu pagina informaţii clare despre specificul acesteia.
În cazul parohiilor din mediul urban se poate menţiona denumirea cartierului dacă există o singură biserică în zona respectivă sau numele hramului însoţit de locaţie.
Ca exemplu oferim următoarele denumiri: Parohia Titan, Parohia Balta Albă II, Parohia Sf. Gheorghe – Obor.
În cazul parohiilor din zona rurală se poate trece denumirea satului/comunei din care face parte parohia. Dacă sunt două parohii în satul respectiv se poate folosi denumirea hramului pentru deosebirea celor două comunități parohiale. Spre exemplu Parohia Sf. Nicolae – Sărămaş.
La secţiunea categorie trebuie completat specificul paginii: organizaţie religioasă.
Următorul pas constă în încărcarea unei fotografii de profil şi a unei imagini de copertă.
Imaginea de profil trebuie să respecte anumite dimensiuni despre care poţi afla aici.
În ceea ce priveşte conţinutul, imaginea trebuie să fie specifică comunităţii parohiale, să ilustreze un detaliu care să ducă cu gândul la un aspect din mentalul colectiv al comunităţii.
Recomandat ar fi ca parohia să aibă un logo sau o siglă creată de un profesionist.
Nu este indicat ca în fotografia de profil să fie prezentat preotul paroh, ierarhul locului sau o altă persoană.
Fotografia de copertă este imaginea de fundal care apare pe pagina de Facebook. Trebuie să fie expresivă și specifică parohiei.
Din punct de vedere tehnic, imaginea trebuie să aibă o lățime de cel puțin 400 de pixeli și 150 de pixeli înălțime.
La fel ca în cazul imaginii de profil, cea de copertă trebuie să prezinte un aspect propriu comunităţii parohiale. Poate fi prezentată o imagine artistică a lăcaşului de cult sau o fotografie din interiorul bisericii.
În această secţiune poate fi uploadat şi un clip video de maxim 7 secunde. Mai multe info aici.
După crearea paginii este necesară adăugarea unor informaţii adiţionale.
În partea stângă a paginii, imediat sub logo, există secţiunea „Despre”, care conţine mai multe rubrici pentru o prezentare detaliată a paginii parohiei.
Este recomandat să fie completate cât mai în detaliu.
Printre cele mai importante sunt datele de contact, deoarece oferă posibilitatea celor prezenţi în mediul virtual să intre în legătură cu parohia şi să ofere credibilitate.
Numărul de telefon, adresa de email şi localizarea în Hărţile Google sunt necesare, astfel încât să faciliteze comunicarea între preot şi comunitatea parohială, dar nu numai.
Dacă parohia are website şi alte conturi pe reţelele de socializare, adresele acestora trebuie prezentate în secţiunea date de contact suplimentare.
Printre informaţiile adiacente trebuie să se regăsească şi un scurt istoric al parohiei, astfel cel care vizualizează pagina poate afla mai multe aspecte legate de trecutul comunităţii parohiale.
Este recomandat să menţionaţi inclusiv protopopiatul, eparhia şi episcopul cu binecuvântarea căruia funcţionează parohia.
Un alt aspect important are legătură cu setarea numelui de utilizator al paginii create.
Numele de utilizator va apărea sub imaginea de profil și în URL-ul paginii, pentru a-i ajuta pe utilizatori să găsească și să țină minte mai uşor pagina parohiei. Trebuie să fie scurt, relevant şi în legătură cu denumirea paginii.
Un exemplu de nume de utilizator poate fi @ParohiaPlopeni dacă numele paginii este Parohia „Sf. Ioan” Plopeni.
Dacă nu a fost stabilit la crearea paginii, numele de utilizator poate fi editat accesând secţiunea „Despre”, apoi „editaţi nume utilizator”.
Următorul articol din Seria Biserica Online va fi dedicat conţinutului paginii şi modalităţilor de postare pe Facebook.
Citeste si: | De acelasi autor: |