Patriarhul Daniel, mesaj după protestele masive din ultimele zile: "Pacea de la Dumnezeu pacifică patimile egoiste ca abuzul de putere şi de profit"/ Patriarhia: Trebuie continuată lupta anticorupţie, iar cei vinovaţi trebuie sancţionaţi – Mediafax (Monica Stoica)
Patriarhul Daniel a transmis un mesaj după protestele masive din ultimele zile: "În contextul lumii de astăzi, frământată de neînţelegeri şi războaie, avem nevoie mai mult ca oricând de făcători de pace", afirmă Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.
"În contextul lumii de astăzi, frământată de neînţelegeri şi războaie, avem nevoie mai mult ca oricând de făcători de pace, adică de toţi aceia care pot preveni sau aplana conflictele între oameni, în societate sau între popoare.", afirmă patriarhul Daniel, într-un mesaj publicat pe pagina de Facebook a agenţiei Basilica.
"Adesea există violenţă şi tulburare şi pentru că oamenii nu mai adună în sufletul lor pacea care vine de la Dumnezeu şi care pacifică patimile egoiste ca abuzul de putere şi de profit material fără limite.", adaugă Patriarhul Daniel în mesajul transmis, care este şi un "îndemn la rugăciune".
"Să ne rugăm mai intens lui Dumnezeu, Maicii Domnului şi tuturor sfinţilor care au fost făcători de pace să aducă pace, ocrotire şi armonie în familie, în societate şi, mai ales, între popoare în lumea de astăzi", îndeamnă Patriahul.
"Pacea şi bucuria sunt două daruri Dumnezeieşti care trebuie primite cu recunoştinţă, ele trebuie căutate şi cultivate. Când omul nu mai are pace în suflet, în familie, când nu mai există pace în societate, toate se tulbură, toate se întristează, ajung în stare de confuzie. Dar pacea Dumnezeiască este armonia pe care Duhul Sfânt o construieşte în sufletul omului, făcându-l să se uite la sine, în iubirea lui Dumnezeu şi în iubirea faţă de semeni", arată Patriarhul Daniel.
Patriarhia Română transmite apoi un comunicat de presă: Trebuie continuată lupta anticorupţie; hoţia şi furtul degradează societatea
"Societatea românească este foarte tulburată în aceste zile, deoarece există un conflict între instituţii majore ale statului şi, ca atare, o polarizare în rândurile populaţiei. Deşi neutră din punct de vedere politic, Biserica nu este indiferentă în plan social, ci receptează orientările sau dorinţele majore ale poporului: dreptatea socială, diminuarea sărăciei şi creşterea nivelului de trai. În acest sens, trebuie continuată lupta anticorupţie, iar cei vinovaţi trebuie sancţionaţi, deoarece hoţia şi furtul degradează societatea în plan moral şi material. Totodată, lupta împotriva corupţiei nu trebuie folosită în scopuri politice partinice, iar sancţionarea şi folosirea penitenciarelor nu trebuie confundată cu exterminarea, deoarece scopul acestora este îndreptarea şi reintegrarea socială a celor care recunosc şi regretă faptele rele pe care le-au săvârşit. În acest context social polarizat şi fracturat, în calitatea ei de „factor al păcii sociale” (cf. Legea cultelor nr. 489/2006, art. 7, al.1), Biserica îndeamnă la rugăciune, dialog şi coresponsabilitate socială", este mesajul Patriarhiei Române, transmis printr-un comunicat de presă. Sursa
Reacții publice la mesajul Patriarhului Daniel și al Patriarhiei Române
Publicistul Dan Ciachir a precizat, pentru DCNews, că mesajul Patriarhului Daniel înseamnă la pace, la rugăciune, la abandonarea răului. El a subliniat că a citit că ”Patriarhul îl rade pe Dragnea”, ceea ce ”este o tâmpenie”, pentru că ”Biserica, prin natura ei, este o comunitate de iubire și credință, mai ales o biserică ortodoxă, ori ea adună, nu dezbină, adună, nu desparte. Nu are copii buni și copii vitregi. Asta este menirea ei și lucrul acesta îl reflectă Patriarhul Daniel, al cărui obiectiv este pacea, rezultatul împăcării. Biserica nu lovește pe nimeni, nu e partid politic, e un întreg. Dan Ciachir a subliniat că, după modelul lui Hristos, Biserica este un model de responsabilitate, reconciliere, pace, solidaritate, dreptate și dragoste. Sursa
Preotul Constantin Necula, prezent la protestul de la Sibiu: "Nu pot să fiu indiferent'' - Agerpres
(…) Preotul Contantin Necula, unul din cei mai cunoscuți și apreciați preoți ortodocși din țară, s-a alăturat sâmbătă seara sutelor de protestatari prezenți în Piața Mare din Sibiu. "Nu sunt în calitate oficială de reprezentant al Mitropoliei Ardealului, ci în calitate de om de presă. Nu pot să fiu indiferent la o generație pe care vrem să o păstorim în Hristos", a declarat, pentru AGERPRES, preotul Constantin Necula.
Să vină Patriarhul! – Cotidianul (Sorin Avram)
(...) Singurul care ar putea să-i adune la aceeaşi masă pe preşedinte şi pe reprezentanţii partidelor şi pe cei ai puterilor legislativă, executivă şi judecătorească, pentru a calma spiritele şi pentru a se ajunge la nişte decizii care să oprească ţara asta din drumul ei către nicăieri, ar fi Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române. Da, da, Patriarhul, chiar dacă la aceeaşi masă se vor regăsi unii de altă religie şi alţii care nu au nici un Dumnezeu.
Reacţii pe Facebook la Mesajul Patriarhiei
Adrian Papahagi: Mă bucură mesajele Patriarhiei. Ele marchează un început al întoarcerii ierarhiei alături de poporul Bisericii. Numirea ca purtător de cuvânt a domnului Vasile Bănescu s-a dovedit o decizie fastă şi înțeleaptă.
Mircea Marian: Eu sunt credincios ortodox şi am suferit în tăcere văzând drumul pe care a mers nomenklatura Bisericii, în ultimii ani. Nu uit cum l-a decorat pe Dragnea, prin 2014, când PSD-ul lui Ponta părea de neoprit. Mă bucur enorm când văd că această Biserică pare că a înţeles de ce parte trebuie să fie: "Trebuie continuată lupta anticorupție, iar cei vinovați trebuie sancționați, deoarece hoția și furtul degradează societatea în plan moral și material".
Dragoş Paul Aligică: BOR a apreciat corect - atât istoric cât și moral - magnitudinea și semnificația multiplă a acestui moment. Prin poziția luată a închis definitiv și ultima iluzie a susținătorilor ordonanței și Grupului Infracțional privind validitatea morală, politică sau istorică a demersului lor.
Sergiu Voicu: Oameni frumoși, copii, flori, ceai cald și tort pentru sărbătoriți, preoți, mâncare și imnul României cântat la unison - o postare despre FRUMOSUL VĂZUT ASTĂZI - Facebook.ul ne ajuta să ne vedem și idealurile și mesajele.
Traian Băsescu: Patriarhia a lansat astăzi cel mai important şi corect mesaj de la începutul protestelor. Îmi permit să-l preiau.
Adrian Papahagi: După acest prim pas, Biserica noastră va trebui să înceteze să mai frecventeze politicienii fără niciun dumnezeu și să reziste încercării acestora de a o mitui. Bine ești cuvântat, Doamne, învață-ne pe noi îndreptările Tale!
Pr. Coman Alexandru: Cum sa te numești credincios și să calci întreaga învățătura a Bisericii, fiind suporter al hoției generalizate? Ultima declarație a Patriarhiei spune clar - Biserica e apărătoare a poruncilor lui Dumnezeu și de partea celor care le apără!
Biserica și strada. Câteva lămuriri privitoare la comunicatul de presă al Patriarhiei față de protestele de stradă – Contributors (Cezar Marksteiner-Ungureanu)
Pentru prima dată în ultimii zece ani, Patriarhia Română nu mai privește cu răceală la starea cetății, ci începe să sancționeze public corupția și să se atașeze câtorva principii ale statului de drept, pe care le promovează. Este, probabil, lecția învățată după Colectiv și pusă în aplicare prin aducerea noului purtătorul de cuvânt Vasile Bănescu. Cu siguranță că Patriarhiei nu-i este ușor să se dezică, chiar dacă nu o spune explicit, de PSD – partidul care o susține atât în guvern cât și în teritoriu – și să se alipească valorilor democrației, promovate în cazul de față de Președintele Klaus Johannis și de opoziție. Să facem un apel la memorie, pentru a justifica cele afirmate: Acum câteva luni, Klaus Johannis îi făcea „fanatici religioși” pe cei 3 milioane de români semnatari ai petiției pentru susținerea familiei creștine tradiționale (eu știam că fanaticii religioși sunt de regulă membrii ai grupării ISIS, nu semnatari a unei petiții care respectă pe deplin legea în vigoare), iar Guvernul Cioloș tăia – în mod profund nedrept – finanțarea Bisericii Ortodoxe de la bugetul de stat și lovea în obligativitatea orei de religie. În acest răstimp, PSD susținea la nivel central inițiativele Bisericii și promitea finanțare proiectelor Bisericii la nivel regional. Tot acest sprijin, însă, cu prețul acceptării de către Biserică a corupției pesediste generalizate, ceea ce ducea implicit la transformarea Bisericii, prin pasivitatea ei într-un complice. Poziția recentă a Patriarhiei deschide însă un nou capitol în etica socială a Bisericii Ortodoxe din România.
Ce spune Patriarhia mai precis în comunicatul intitulat: „Îndemn la rugăciune, dialog şi coresponsabilitate socială”? Pornind de la identificarea stării de facto a societății românești, anume aceea de „conflict între instituții majore ale statului şi, ca atare, o polarizare în rândurile populației”, Biserica deși se declară neutră din punct de vedere politic, „nu este indiferentă în plan social”. Cum se traduce această „indiferență”? Prin faptul că Biserica „receptează orientările sau dorinţele majore ale poporului: dreptatea socială, diminuarea sărăciei şi creşterea nivelului de trai.” Trebuie subliniată aici acțiunea de „receptare” a Bisericii față de aspirațiile societății, de deschidere față de realitatea socială, acțiune cu care nu am fost foarte obișnuiți în ultimii ani. Mai departe, comunicatul promovează următoarele principii etico-sociale: „dreptatea socială”, „diminuarea sărăciei” și „creșterea nivelului de trai”. Prin enunțarea acestor trei elemente fundamentale, caracteristice societăților prospere și moderne, se conturează tema centrală a actualități românești, anume lupta împotriva corupției care riscă să fie relativizată. De aceea, comunicatul consemnează mai departe:
„În acest sens, trebuie continuată lupta anticorupție, iar cei vinovați trebuie sancționați, deoarece hoţia şi furtul degradează societatea în plan moral şi material. Totodată, lupta împotriva corupţiei nu trebuie folosită în scopuri politice partinice, iar sancţionarea şi folosirea penitenciarelor nu trebuie confundată cu exterminarea, deoarece scopul acestora este îndreptarea şi reintegrarea socială a celor care recunosc şi regretă faptele rele pe care le-au săvârşit.”
În paragraful citat Biserica își arată deschidere și înțelegerea față de principalele argumente ale taberelor beligerante și propune în consecintă o soluție echilibrată: Pe de o parte continuarea luptei împotriva corupției este singura cale spre dezvoltarea materială și spirituală a României (argumentul lui Johannis și al străzii), iar pe de altă parte cei pedepsiți pentru fărădelegi trebuie reintegrați în societate, nu exterminați prin condiții de detenție execrabile (argumentul PSD și Antena 3). În altă ordine de idei, Biserica condamnă categoric păcatul, iar nu pe păcătos. Pe cel din urmă îl așteaptă să-l ierte, dacă acestuia îi pare rău pentru greșeala/greșelile lui.
„În acest context social polarizat şi fracturat, în calitatea ei de „factor al păcii sociale” (cf. Legea cultelor nr. 489/2006, art. 7, al.1), Biserica îndeamnă la rugăciune, dialog şi coresponsabilitate socială.”
Îndemnurile Bisericii sunt oarecum anticipabile și conforme cu slujirea acesteia, însă ceea ce merită remarcat este afirmarea unei înțelegeri sociale (nu teologice!) de sine a Bisericii ca instituție (altminteri cea mai mare instituție non-guvernamentală din România), al cărei angajament social este definit de un cadru legal adecvat și recunoscut de către stat prin Legea Cultelor. În contextul de față, Biserica tratează cu ceilalți actori sociali în mod instituțional, fie că e vorba de societatea civilă care protestează, fie cu instituțiile politice responsabile, îndemnând la rugăciune, dialog și coresponsabilitate socială.
În concluzie, Biserica Ortodoxă începe să se pronunțe ferm pentru principiile statului de drept și nu pentru persoane politice concrete. Această schimbare de strategie este încă la început și trebuie încurajată și implementată nu doar în societate, ci și interiorul Bisericii.
Comentariu Cuvântul-Ortodox: Sa nu se amăgească, însă, nimeni. Valul social de acum, care poate lua fața definitiv, într-un contratimp curios, dar nu spontan, ci manufacturat, societății românești, amuțind România profundă, este anticlerical și antiortodox prin definiție. Cu tema asa-zisei anticorupții ca unic și totalitar principiu de guvernare a țării, se poate spune adio, definitiv, referendumului pentru familie. Modelul securisto-procurorisic va avea aceeași sarcina de a moderniza cu forța Romania, adică de a-i extirpa, asa cum se exprimă un autor al Hotnews foarte activ și în aceste zile, ”tumoarea” BOR.
07-02-2017