Instituirea paradisiacă a căsătoriei creştine
Instituirea căsătoriei în Rai este afirmată de o tradiţie veche foarte sigură. Vorbind despre căsătorie, Domnul face referire la Vechiul Testament : „N-aţi citit? (Mt.19,4; Mc.10, 2-12). La fel Sf. Apostol Pavel (Efes. 5, 31). Clement al Alexandriei spune şi el foarte limpede: „Fiul n-a făcut decât să confirme ceea ce Tatăl a instituit”. În facerea omului, Clement vedea Taina Botezului, iar în comuniunea de iubire a primului cuplu, instituirea divină a Tainei căsătoriei. El vorbeşte chiar de harul paradisiac al căsătoriei. Prin acest har, căsătoria creştină primeşte ceva din starea conjugală de dinainte de cădere. Clement spune chiar mai mult: „Dumnezeu l-a făcut pe om: bărbat şi femeie; bărbatul reprezintă pe Hristos, femeia reprezintă Biserica”.
Iubirea lui Hristos şi a Bisericii se ridică la rangul de arhetip al căsătoriei preexistând astfel cuplului, căci Adam este creat după asemănarea lui Hristos şi Eva după chipul Bisericii. Se înţelege acum de ce primul cuplu uman şi toate cuplurile se referă la acest unic chip. Sf. Apostol Pavel a formulat esenţialul: „Taina aceasta mare este; iar eu zic despre Hristos şi despre Biserică” (Efes.5, 32). Taină, mysterion, are aici sensul unui conţinut de o bogăţie inepuizabilă de care ne vom bucura veşnic. În textul Facerii, Sf. Apostol Pavel vede o preînchipuire profetică, sensul ei ascuns fiind acum manifestat. Astfel, căsătoria îşi are obârşia dincolo de cădere; arhetip al raporturilor nupţiale, ea ne lămureşte numele lui Israel şi apoi pe cel al Bisericii: „mireasa lui Dumnezeu”. Nici căderea şi nici timpul n-au atins-o în realitatea ei sfântă. Ritualul ortodox precizează: „Nici păcatul originar, nici potopul n-au stricat cu ceva sfinţenia unirii conjugale”. Sf. Efrem Sirul adaugă: „de la Adam până la Mântuitorul, adevărata iubire conjugală a fost Taină desăvârşită.” Sf. Augustin învaţă la fel: „Hristos la Cana confirmă ce a instituit în Paradis”. Patriarhul Ieremia, în scrisoarea sa către protestanţi trimite la Facerea 2,24 şi declară că Taina căsătoriei este doar confirmată în Noul Testament. Într-adevăr, Iisus n-a instituit nimic la Cana, dar prin prezenţa Sa a revalorizat şi înălţat căsătoria până la deplinătatea ei ontologică. (Paul Evdokimov – Taina Iubirii, Ed. Christiana, Bucureşti, 1999, p. 140-141).