Patriarhul Ecumenic Bartolomeu a exprimat interesul Patriarhiei Constantinopolului pentru vindecarea problemei bisericești din Ucraina și restaurarea unității trupului eclezial divizat din această țară într-un discurs ținut duminică în Sala Tronului după slujba de pomenire de 40 zile pentru Mitropolitul Evangelos de Pergi. Sanctitatea Sa a reamintit tuturor celor prezenți că Biserica Ortodoxă a Constantinopolului depune eforturi pentru rezolvarea definitivă a problemelor ecleziastice din Ucraina. Făcând referire la personalitatea și contribuția Mitropolitului Evangelos, care a fost membru al multor comisii sinodale pentru rezolvarea diferitelor probleme, Patriarhul Ecumenic Bartolomeu a spus că „dacă ar fi fost astăzi cu noi, și-ar fi dat consimțământul pentru tema actuală a rezolvării problemei bisericești din Ucraina”.
„În calitate de Biserică Mamă, este logic să dorim restaurarea unității trupului eclezial divizat din Ucraina, un popor credincios de zeci de milioane, botezați și luminați prin purtarea directă de grijă și activitatea misionară a Tronului Ecumenic.” „În plus, ca și în trecut, Biserica Constantinopolului – exercitându-și drepturile canonice și grija pastorală – a lucrat pentru rezolvarea cu succes a problemelor bisericești dificile și complicate, întotdeauna fiind condusă de ceea ce este benefic pentru poporul lui Dumnezeu și de păstrarea unității panortodoxe,” a subliniat Patriarhul Bartolomeu în data de 1 iulie 2018. „Trebuie să ne amintim pur și simplu de participarea recentă a Patriarhiei Ecumenice și de sprijinul oferit în problemele care au afectat Bisericile Ierusalimului, Ciprului, Albaniei și așa mai departe”. „În acest spirit, Marea Biserică a lui Hristos a Constantinopolului, vorbind adevărul în iubire, se străduiește și astăzi pentru rezolvarea definitivă a problemelor ecleziale din Ucraina.”În continuare, Patriarhul Bartolomeu a făcut referire la legătura canonică și spirituală dintre Ucraina și Tronul Ecumenic al Constantinopolului.
În timpul vizitei sale recente la Atena, Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk, președinte al Departamentului pentru Probleme Externe al Bisericii Ortodoxe Ruse, a acordat următorul interviu lui Aimilios Polygenis, director al agenției grecești Romfea:
- Înaltpreasfinția Voastră, vă veți întâlni în scurt timp cu Arhiepiscopul Atenei și al întregii Grecii, Ieronim. Spuneți-ne, care este motivul vizitei dvs. și, de asemenea, ce subiecte vor fi pe ordinea de zi.
De fiecare dată când vin la Atena, mă întâlnesc cu Arhiepiscopul de Atena și al întregii Grecii, Ieronim. Vom discuta cu Preafericitul relațiile bilaterale ale celor două Biserici, precum și agenda pan-ortodoxă. Îl voi informa, de asemenea, despre situația dificilă a Bisericii Ortodoxe canonice din Ucraina, precum și despre adresarea mea către Adunarea Interparlamentară a Ortodoxiei. Este foarte important ca Preafericirea Sa, ierarhia Bisericii Greciei și pleroma să știe ce se întâmplă cu adevărat în Ucraina.
Situația reală este aceasta: Biserica Ortodoxă Ucraineană suferă în prezent persecuții și este asuprită de autoritățile seculare din Ucraina. Biserica Ucraineană este sub o mare presiune din partea autorităților, pentru a accepta acest nou plan de creare a unei Biserici locale unite. Cu toate acestea, acest plan pe care autoritățile doresc să îl realizeze este inacceptabil pentru Biserica Ucraineană. El constă în detașarea Bisericii canonice, de Patriarhia Moscovei, și fuzionarea cu cele două entități schismatice. Mai mult decât atât, uniații doresc să participe la plan, spunând că noua Biserică locală trebuie să fie în comuniune cu succesorul Sfântului Petru și, atunci, noi nu mai vorbim de o Biserică Ortodoxă, ci de o Biserică Catolică! Ne întoarcem la situația din 1596, când autoritățile statului comun lituanian și polonez au forțat ortodocșii să se alăture Uniatismului. După cum am menționat, în spatele acestui plan sunt trei factori: autoritățile civile ucrainene, schismaticii și uniații. Fiecare forță are propriul interes în acest plan... Autoritățile civile ucrainene doresc acest lucru pentru a rămâne la putere până la alegeri și să le câștige, ceea ce este puțin probabil, având în vedere procentajul foarte scăzut al susținerii din partea poporului. Schismaticii doresc ca acest plan să le atribuie o existență canonică și să le legitimeze tot ce au făcut în ultimii 25 de ani. În cele din urmă, unii își doresc acest plan pentru că ei caută slăbirea Bisericii Ortodoxe, exercitând astfel presiuni asupra ortodocșilor, pentru a se alătura Uniatismului.
- Înaltpreasfinția Voastră, acum două zile, o delegație a Bisericii Ucrainene s-a deplasat la Fanar, pentru discuții cu Patriarhia Ecumenică. Puteți să ne spuneți ce s-a discutat, dar și care au fost rezultatele discuțiilor?
După cum vă spuneam, o delegație de patru mitropoliți ai Bisericii Ortodoxe Ucrainene a făcut o vizită, în urmă cu două zile, în Fanar, unde a avut o discuție care a durat șase ore cu Patriarhul Bartolomeu, Mitropolitul Ioan de Pergam, Mitropolitul Franței, Emmanuel, și Mitropolitul Smyrnei, Bartolomeu. În aceste șase ore, fiecare parte și-a expus poziția. Mitropolitul de Pergam s-a referit la evenimentele anterioare celor 300 de ani când Mitropolia Kievului a fost încorporată Patriarhiei Moscovei. Mitropolitul de Pergam a dezvoltat, de asemenea, o teorie potrivit căreia această cesiune a fost temporară. Mitropolitul Kievului, apoi, a trebuit să fie comandat de către Patriarhul Moscovei, dar să depindă de Patriarhia Ecumenică.
Noi, Patriarhia Moscovei, ne-am cercetat recent arhivele, din care am revăzut toate actele, atât în limba greacă, cât și în limba rusă. Vorbim despre 900 de pagini! Studierea acestor documente arată că Mitropolia Kievului a fost încorporată în Patriarhia Moscovei, prin decizia Patriarhiei Ecumenice. În documente, nu se face nicio referire la o cesiune provizorie sau la o perioadă a acestei cesiuni. Niciun document nu menționează că Mitropolia Kievului a fost cedată Patriarhiei Moscovei timp de 10, 20 sau 40 de ani. În această perioadă de 300 de ani, Patriarhul Ecumenic nu a pus niciodată sub semnul întrebării această predare! El nu a pus niciodată în discuție încorporarea Mitropoliei Kievului în sânul Bisericii Ortodoxe Ruse. Până de curând, nici defunctul Patriarh Dimitrie, nici Patriarhul Ecumenic Bartolomeu nu au pus la îndoială transferul Mitropoliei Kievului catre Patriarhia Moscovei.
Nu trebuie să uităm faptul că până la transferul Mitropoliei Kievului către Patriarhia de la Moscova, eparhia de atunci mitropolitană de Kiev era mult mai mică decât Ucraina contemporană. Mitropolia Kievului nu includea Odesa, Donetsk sau Crimeea. Actuala Biserică Ortodoxă Ucraineană este diferită de cea teritorială de atunci. Actuala Biserică a Ucrainei este o Biserică locală unită și, din acest motiv, nu este nevoie să se creeze una nouă, întrucât există deja una în țară. Această Biserică are 12.000 de parohii, peste 200 de mănăstiri, unește milioane de credincioși din întreaga Ucraina, și nu a solicitat autocefalia. Ierarhia, clerul și poporul se declară împotriva autocefalei. Acest lucru a fost susținut în mod riguros de Conferința Episcopilor din Ucraina, care s-a reunit luni, 25 iunie, la Kiev. Mitropolitul Onufrie a celebrat sărbătoarea sa onomastică, la care au participat 70 de ierarhi, care au fost informați de către discuția delegației celor patru Mitropoliți, din Fanar. Ierarhii Bisericii din Ucraina au semnat o declarație comună, care a fost publicată pe site-ul web al agenției dvs. „Romfea“ și poporul grec a fost informat cu privire la nevoia de unitate a Ortodoxiei în Ucraina.
-Pentru încheiere, Înaltpreasfinția Voastră, aș dori să comentați declarațiile Patriarhului schismatic Filaret Denisenko, potrivit căruia, atunci când va fi creată Biserica unită, schismaticii vor ocupa Lavra Peșterilor din Kiev și Lavra Poceaev.
Pe parcursul ultimilor ani, Filaret Denissenko i-a înșelat pe oameni, și el o face diferit de fiecare dată. Acum, el încearcă să convingă poporul că Patriarhul Ecumenic va acorda în curând, autocefalia, Bisericii Sale. Desigur, Filaret spune că nu va accepta alt statut decât cel de Patriarhie, nu este vorba despre o Mitropolie sau de o Arhiepiscopie. "Sunt patriarh și voi rămâne!". Cred că tot ceea ce îl interesează în mod fundamental în aceasta problemă, este ca însemnele patriarhale pe care le poartă ilegal să nu îi fie luate. După cum ați menționat, el a spus că, după crearea noii structuri ecleziastice, îi vor fi cedate cele două Lavre, Poceaev și Kiev. După cum ați înțeles, nu există nicio îndoială că credincioșii nu vor lasă ca cele două lavre să fie încorporate într-o structură schismatică bisericească, iar aceasta va conduce la situații tragice și care pot face să curgă sânge. Până în prezent, mai mult de 50 de biserici aparținând Bisericii canonice au fost confiscate ilegal de schismatici. Chiar și astăzi, se exercită violență împotriva credincioșilor Bisericii canonice. Imaginați-vă ce se va întâmpla în cazul în care schismaticii vor vrea să ocupe lavrele, cu mii de oameni stând în fața lor pentru a le proteja. Cine își va asuma responsabilitatea pentru o astfel de baie de sânge?
Trebuie spus că cel mai important element al discuției din Fanar, este acela că Patriarhul Ecumenic Bartolomeu a declarat că structura ecleziastică din Ucraina rămâne una schismatică, iar Filaret rămâne pentru el un schismatic. Patriarhul a subliniat că cei care au răspândit vestea că Tomosul de autocefalie ar fi fost gata, sunt dușmani ai Patriarhiei Ecumenice! Pe cel de-al cincilea canal al televiziunii ucrainene, un arhimandrit apropiat anumitor cercuri din Fanar a spus că un profesor universitar din Atena ar fi scris deja tomosul de autocefalie. Această informație a provocat uimire în Ucraina!
Dar Patriarhul Ecumenic a fost clar: nu există niciun tomos de autocefalie pentru Ucraina. Cred că toate părțile implicate trebuie să-și asume responsabilitatea pentru ceea ce se întâmplă acum, dar și pentru viitor. În prezent, o delegație a Patriarhiei Ecumenice a făcut deplasări în Bisericile Ortodoxe locale, investigând poziția fiecărei Biserici cu privire la posibila acordare a autocefaliei în Ucraina. Pe 9 iulie 2018, această delegație va veni la Moscova. Vom asculta cu mare atenție argumentele pe care le vor pune pe masă. Este important ca între cele două Biserici, Patriarhia Ecumenică și Patriarhia Moscovei, să existe un dialog sincer cu privire la acest subiect. Acest schimb de opinii prin mass-media nu este cel mai bun mod de a rezolva problema ucraineană. Cred că cea mai bună cale este să inițiezi un dialog direct.
De asemenea, este foarte important ca Bisericile Ortodoxe să dea dovadă de solidaritate, care este o garanție a unității pan-ortodoxe, pentru că sprijinirea acestei schisme a distrus această unitate! Biserica Ortodoxă Rusă este la fel de îngrijorată, ca și Patriarhia Ecumenică, de revenirea acestor schismatici în Biserică Ucraineană canonică, și noi credem că această cale pentru revenirea schismaticilor este deschisă. În decembrie anul trecut, Filaret Denissenko a trimis o scrisoare Patriarhiei Moscovei și ierarhiei Bisericii Ortodoxe Ruse, solicitănd iertarea reciprocă a păcatelor trecutului și angajarea în dialog. Biserica Ortodoxă Rusă a răspuns pozitiv invitației lui Denissenko. Cu toate acestea, când a fost publicată această scrisoare, cineva a făcut lobby pe lângă Filaret, iar a doua zi a vorbit cu mass-media și a negat tot ce scrisese anterior. Aceasta înseamnă că în Ucraina există forțe care nu doresc întoarcerea schismaticilor în Biserica Ucraineană canonică. Dimpotrivă, aceste forțe sunt interesate de legitimarea schismei, adică de acordarea unei existențe canonice. Patriarhul Ecumenic a fost foarte clar în timpul discuțiilor cu ierarhii ucraineni din Fanar: nu este vorba de acordarea unei existențe canonice, schismei. Această declarație a fost foarte importantă! Sper că va remedia schisma din Ucraina, din punct de vedere canonic, și sper că la baza deciziei Patriarhiei Ecumenice nu vor sta opiniile exprimate de Mitropolitul de Pergam. Acest punct de vedere se bazează pe o interpretare parțială și unilaterală a surselor istorice de 300 de ani și nu se bazează pe cunoașterea reală a situației.
-Mulțumesc Înaltpreasfintia Voastră, pentru această discuție foarte frumoasă, pe care am avut-o.
Și eu, de asemenea, vă mulțumesc și vă doresc tot ce este mai bun pentru munca valoroasă pe care ați făcut-o de-a lungul anilor. (Sursa: Romfea / Traducere: Lacașuri Ortodoxe®)
În data de 29 iunie 2018, o delegație a Patriarhiei Ecumenice de Constantinopol a fost primită de Patriarhul Daniel, în București. Delegația Patriarhiei Ecumenice a fost compusă din Mitropolitul Jean (Zizoulas) de Pergamon, Emmanuel al Franței și Bartolomeu de Smyrna.
În cadrul întâlnirii, ierarhii Tronului Ecumenic au discutat cu Primatul Bisericii Ortodoxe Române chestiuni de interes panortodox, în special în manieră detaliată, problema Bisericii Ucrainene. Până la ora publicării articolului de față, Biroul de Presă al Patriarhiei Române nu a emis nicio informație despre această întâlnire, știrea fiind pusă la dispoziție de publicația grecească Fanarion [ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ] și citată de presa franțuzească, în jurnalul Orthodoxie [Une délégation du Patriarcat oecuménique de Constantinople a été reçue par le patriarche Daniel à Bucarest], alături de o fotografie de grup.
Șeful Patriarhatului schismatic din Kiev, Patriarhul Filaret (Denisenko), a făcut apel la Patriarhul Ecumenic Bartolomeu și i-a cerut să invalideze anatema pronunțată împotriva lui de către Biserica Ortodoxă Rusă, a anunțat Evstraty Zorya, purtătorul de cuvânt al grupului schismatic, citat de publicația Orthodox Christianity. „Conform dreptului canonic, și nimeni nu poate nega, Patriarhul Constantinopolului are dreptul să intervină la cel mai înalt nivel în disputele canonice, atunci când o problemă nu poate fi rezolvată de Biserica locală și depășește cadrul local", a spus Zorya. Potrivit reprezentantului grupului schismatic, Patriarhul Filaret a depus deja un apel canonic la Constantinopol pentru examinarea „decăderii din rang și a anatemei“ și considerarea lor ca invalide, susținând că Patriarhia Moscovei nu a respectat procedura canonică corespunzătoare și a luat decizia în mod arbitrar. În 1992, Mitropolitul (canonic) Filaret al Kievului, ales locum tenens al Tronului Patriarhal al Moscovei după moartea Patriarhului Pimen în 1990, a revendicat autocefalia pentru Biserica Ortodoxă a Ucrainei. Întrucât cererea sa a fost respinsă, el a fondat și a înregistrat legal așa-numita "Patriarhie a Kievului". Niciuna din cele 15 Biserici Ortodoxe locale canonice nu recunoaște comuniunea cu mișcarea lui Denisenko, iar Biserica Ortodoxă Rusă l-a anatemizat în 1997.
Într-o scrisoare adresată Consiliului Episcopal din Rusia, din data de 16 noiembrie 2017, Patriarhul Filaret a spus că este gata să se pocăiască de păcatele sale și să lucreze pentru restaurarea comuniunii euharistice, cerând ca anatema împotriva lui să fie ridicată. Cu toate acestea, la câteva zile mai târziu, a început să se îndepărteze de această poziție și a spus că nu va renunța niciodată la visul autocefaliei pentru "Patriarhia Kievului". Cu câteva luni mai târziu, Președintele ucrainean Petro Poroșenko a cerut Constantinopolului să acorde autocefalie unei noi Biserici locale Ucrainene formate din cele două grupări schismatice din țară. „Fără a dezavua anatema Moscovei, nu există nicio posibilitate pentru Constantinopol să recunoască ierarhii ucraineni, care sunt în afara Patriarhiei Moscovei“, a scris Zorya. „Și, fără recunoașterea ierarhilor și clericilor Patriarhiei Kievului și Bisericii Ortodoxe Autocefale a Ucrainei, este inutil să vorbim despre autocefalie, deoarece Constantinopolul nu poate proclama autocefalia decât pe baza Patriarhiei Moscovei, iar Patriarhia Moscovei nu dorește autocefalie, mai ales nu din Constantinopol". Trebuie reamintit faptul că o delegație a Bisericii Ortodoxe canonice Ucrainene s-a întâlnit recent cu Patriarhul Bartolomeu și cu mai mulți reprezentanți ai Sfântului Sinod al Constantinopolului, Patriarhul Ecumenic reafirmând cu aceasta ocazie că îi consideră pe Patriarhul Filaret și „Patriarhia Kievului" drept schismatici și că nu pot fi legitimați prin simpla acordare a autocefaliei.
Pentru prima dată, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Ucrainene a reacționat oficial la inițiativa Patriarhului Constantinopolului Bartolomeu privind acordarea autocefaliei Bisericii schismatice din Ucraina:
"Mesaj către episcopi, cler, călugări, călugărițe și laici, ocazionat de inițiativa de acordare a autocefaliei Bisericii Ortodoxe din Ucraina"
"În ultimele săptămâni, în țara noastră se discută în mod activ despre posibilitatea acordării unilaterale a 'Tomosului Autocefaliei Bisericii Ortodoxe din Ucraina' de către Patriarhia de Constantinopol. Până în prezent, însă, Biserica Ortodoxă Ucraineană nu a primit nicio comunicare oficială din partea Patriarhiei de Constantinopol cu privire la această chestiune.
Știm, de asemenea, că Bisericile Ortodoxe locale nu au primit scrisori oficiale de la Constantinopol cu privire la această problemă. La cererea primatilor Bisericilor ortodoxe locale, Mitropolitul Kievului și al întregii Ucraine s-a adresat acestora prin scrisori, în care i-a informat despre situația actuală din Ortodoxia Ucrainei și a expus poziția Bisericii Ortodoxe Ucrainene privind inițiativa de acordare a 'tomosului autocefaliei'. Este cunoscut astăzi că primatii și Adunările episcopale ale Bisericilor Ortodoxe locale au exprimat o atitudine rezervată și negativă la adresa acordarii tomosului de mai sus ca mijloc de depășire a schismei în Ortodoxia ucraineană.
Printre altele, între Bisericile locale este impartasita ideea legata de faptul că este esențial ca gruparile bisericești schismatice sa revina în Biserica Ortodoxa canonică, lucru care va permite discutarea statutului unei singure Biserici Canonice. O astfel de poziție a Bisericilor Ortodoxe locale coincide cu cea a Bisericii noastre. De la începutul schismei, Biserica Ortodoxă Ucraineană s-a pronunțat puternic în favoarea restabilirii unității bisericești. Cu toate acestea, în profunda noastra convingere, calea spre restaurarea unității Bisericii și eventuala autocefalie nu ar trebui să treacă prin legalizarea schismei, înlocuind cumva Biserica lui Hristos. În rezoluția Adunării jubiliare a Bisericii Ortodoxe Ucrainene, care a avut loc la Lavra Peșterilor din Kiev in 8 iulie 2011, s-a declarat: '... Restaurarea unității Ortodoxiei trebuie să aibă loc în conformitate cu canoanele Bisericii Ortodoxe, fără intervenția forțelor politice și prin întoarcerea celor care au părăsit Biserica Ortodoxă Ucraineană' (punctul 11).
(...)Acțiunile individuale și unilaterale în Biserică reprezintă o încălcare a principiului sinodalitatii și amenință unitatea Bisericii. Din istoria foarte recentă a Bisericii Ortodoxe din Ucraina, se poate trage concluzia că încălcarea principiului catolicității, lipsa de considerație fata de pulsul vieții reale interne a Bisericii și interferența forțelor politice și a altor entități non-ecleziale în problemele interne ale Bisericii au dus la apariția schismei în Ortodoxia ucraineană. Discuția privind acordarea statutului de autocefalie Bisericii Ortodoxe Ucrainene dureaza deja de aproape o sută de ani. Ori, în toată această perioadă, tuturor acestor inițiative in această direcție le-a lipsit spiritul sinodal și observarea regulilor bisericești, ducand la formarea arbitrară a structurilor non-canonice: în primul rând 'Biserica Ortodoxă Ucraineană Autocefală', apoi 'Biserica Ortodoxă Ucraineană a Patriarhiei de la Kiev'. Astfel, experiența istorică arată că lipsa de conștiință canonică și de ascultare față de Biserică, lipsa dezbaterii sinodale pe probleme bisericești importante, lipsa de răbdare și înțelegere, mândria și, de asemenea, intervenția factorilor politici în chestiunile ecleziale, nu conduc la unitate eclezială, ci doar la schisme.
De asemenea, acesta este un mod eronat, pe care Biserica lui Hristos nu trebuie să-l abordeze. Istoria Bisericii mărturisește faptul că deseori aceste încercări privind unitatea, care au fost făcute 'de sus', nu au fost primite de poporul credincios, pentru că aveau cauze politice și nu țineau cont de particularitățile vieții ecleziale interne. După o astfel de "reunificare" la inițiativa și cu participarea activă a puterii de stat, bisericile au rămas goale, pentru ca ceea ce poporul eclezial a simțit, a fost natura artificată a acestor 'reunificări'.
Interferența într-un astfel de proces, a unor forțe care nu au legătură cu Biserica, poate să ne dividă în continuare oamenii și, în locul unirii dorite de noi toți, am putea avea o divizare chiar mai mare. Statutul de autocefalie are un dublu caracter tehnic, care constă în contributia la predicarea Evangheliei pe teritoriul unui anumit stat, neputand fi un instrument în lupta geopolitică. În același timp, statutul de autocefalie este acordat întregii Biserici dintr-un teritoriu definit. În legătură cu aceasta, este necesar să realizam că apariția unei alte jurisdicții paralele în Ucraina poate crea noi confruntări în sanul poporului nostru, care nu numai că vor amenința securitatea statului, ci vor pune sub semnul întrebării posibilitatea unei viitoare unități a Bisericii în Ucraina. Poporul nostru poate fi divizat pentru o lungă perioadă de timp, dacă nu pentru totdeauna.
Rezolvarea acestei situații constă în restabilirea unității bisericești în Ucraina și nu în întărirea diviziunii Bisericii prin stabilirea unei jurisdicții ecleziale paralele. Împărtășim preocuparea guvernului ucrainean pentru existența schismei ecleziale în țara noastră. Considerăm că, pentru a rezolva cu succes această problemă, alte condiții sunt necesare în statul nostru, precum pacea și stabilitatea. Noi am asistat și ajutat întotdeauna statul în materie de educație morală și patriotică, dar noi ne opunem folosirii Bisericii în lupta geopolitică. Confirmăm deschiderea noastră și disponibilitatea pentru orice colaborare și dialog constructiv, în scopul realizarii unitatii ecleziale.
m Dragi episcopi, parinti, călugări și călugărițe, frați și surori, fii credincioși ai Bisericii Ortodoxe Ucrainene, noi cerem tuturor să isi aminteasca faptul că toți suntem membri ai Bisericii, care este trupul lui Hristos (Efeseni I, 22-23). Cu toții suntem diferiți, dar aparținem singurei familii a lui Hristos - Sfânta Biserică. Noi toți suntem responsabili pentru unitatea Bisericii și trebuie să o păstrăm și să o apăram. Nu trebuie să uităm că Biserica nu este creată de oameni, ci de Dumnezeu. Piatra de temelie a întregii ființe bisericești este Domnul nostru și Dumnezeu Iisus Hristos. Misiunea Bisericii lui Hristos constă în predicarea Evangheliei lui Hristos, în transformarea lumii prin har, prin Sfintele Taine, Învățându-i pe oameni in viata cu poruncile divine. Tocmai din acest motiv, Biserica lui Hristos trăiește în conformitate cu regulile sale, care nu pot fi schimbate în funcție de situația politică fluctuantă. Singura modalitate de restabilire a unității Bisericii este aceea de a opri toate amestecurile din afară în treburile bisericești și lasarea posibilitatii Sfintei Biserici de a vindeca în mod independent rana divizarii Ortodoxiei Ucrainei. Fiecare generație de creștini ortodocși este responsabilă de păstrarea purității credinței lor și respectarea ordinii ecleziale canonice. O astfel de responsabilitate se bazează acum pe fiecare dintre noi, arhipastori, pastori, călugări și pe tot poporul credincios.
Noi va chemam pe toti, dragi episcopi, parinti, călugări și călugărițe, frați și surori, la 'unitatea Duhului, întru legătura păcii' (Efeseni 4,3), menținerea și păstrarea unității eclesiale. Suntem membri ai Bisericii lui Hristos și vom rămâne întotdeauna în ea."
Surse: Agenția de știri Basilica și Agenția de știri Lăcașuri Ortodoxe