Fără îndoială că prin tabăra anti-BOR trece un fior de satisfacţie ori de câte ori sondajele anunţă că aceasta a mai scăzut pe scara încrederii.
Potrivit ultimului sondaj IMAS, realizat pe un eșantion de 1000 respondenți, prin telefon (cu marjă de eroare de ± 3%.), credibilitatea populaţiei în BOR a scăzut sub 50%. “
Încrederea în justiție în România e uimitoare, peste 50%, ceea ce ne-a normalizat. Societatea românească a devenit echivalentul societăților din Occident (…) Acum 20 de ani România era o democrație originală. Când întrebai publicul în cine are încredere, spunea: Biserica, mass media și Armata. Lună de lună era așa, era plictisitoare. Acum, Biserica e sub 50% grad de încredere, justiția se apropie de 60%, pompieri și SMURD - 80%. Anumite părți ale statului încep să câștige” ne spune sociologul Alin Teodorescu (
http://www.b1.ro/stiri/eveniment/romanii-nu-mai-cred-in-biserica-pentru-prima-data-credibilitatea-bor-scade-sub-50-in-sondaje-201319.html )
Din perspectiva scăderii credibilităţii în BOR, pentru a ne normaliza complet, astfel ca societatea românească să devină echivalentul societăţilor din Occident, mai trebuie să mai facem ceva: să începem să scoatem bisericile la vânzare! Ca, de exemplu, şi aici: https://www.msn.com/en-ca/money/homeandproperty/beautiful-146-year-old-ontario-church-for-sale-for-dollar1/ar-BBBxCzV?li=AAggFp5 Poate aşa, nu vom mai fi “ţara aia comatoasă” (adică în comă), după cum zice o doamnă născută în România, care s-a refugiat “în normalitatea şi calmul Canadei” în “locul unde nu se întâmplă nimic, să moară de plictiseală la 102 ani, şi nu la 60 de foame sau de la o sinuzită pentru care spitalul nu are fonduri.” (http://ziarulzigzag.ca/2017/10/13/simona-oprita-montreal-mi-as-scoate-toti-romanii-din-tara-aia-comatoasa-si-i-as-aduce-aici-in-canada/ ) Doamna n-a înţeles de ce-a trimis-o Dumnezeu în Canada, în aceste vremuri din ce în ce mai tulburi.
Credibilitatea românilor în BOR nu este tot una cu religiozitatea lor. Într-un sondaj Gallup de acum câteva luni, 89 % dintre români se declarau religioşi, România clasându-se printre cele mai religioase ţări din lume după Thailanda, Nigeria, Kosovo, India, Ghana, Coasta de Fildeş, Papua Noua Guinee, Fiji, Armenia şi Filipine. La polul opus se afla China cu 67 % atei, Suedia cu 18% atei şi 55% non-religiosi, Cehia cu 25% şi respective 47%, Regatul Unit cu 11% şi respectiv 58%. Religiozitea cuprinde de toate, ca într-un talcioc.
Dar ce este Biserica lui Hristos (una singură, nu mai multe!)? Este trupul mistic al lui Hristos, singura instituţie divino-umana, al cărui cap este Însuşi Iisus Hristos. Biserica nu este din lumea aceasta şi, în acelaşi timp, este în lume, deoarece lucrează în lume prin ipostasurile ei locale: Biserica Ortodoxă Română, Biserica Ortodoxă Greacă etc. Ipostasurile locale sunt alcătuite din toţi cei botezaţi în numele Sfintei Treimi, care au misiunea ca, lucrând asemănarea cu Dumnezeu prin virtuţi şi mărturisindu-L pe Hristos, să fie sarea pământului şi lumina lumii, indiferent de obstacole. În starea căzută în care se află lumea, niciun creştin nu este imun la păcat, de la opincă până la... patriarhi! Aşa a fost, aşa este şi aşa va fi până în ultima zi a istoriei, care nu pare a fi aşa de departe. Căderile celorlalţi, mai ales când sunt monahi, preoţi, ierarhi sunt serioase pietre de încercare ale propriei noastre credinţe. Dumnezeu le îngăduie pe toate. Aşa trebuie să înţelegem “Şi nu ne duce pe noi în ispită, ci ne izbăveşte de cel viclean”. Dacă în asemenea situaţii dăm bir cu fugiţii, ce vom face când ni se va garanta viaţa dacă ne vom lepăda explicit de Hristos? Deocamdată ni se cere acest lucru implicit, prin tot felul de circumstanţe zilnice, şi acceptăm (!) rămânând religioşi sau devenind atei sau non-religiosi!
Iisus Hristos este prezent efectiv în ipostasutile locale ale Bisericii, în Trupul şi Sângele din potir, în Cuvântul Evangheliei, în actele cultuale ale Bisericii, în rugăciuni, în posturi etc. Credibilitatea faţă de Biserică are ca temelie solidă tocmai această prezenţă mistică a Mântuitorului în Biserica Sa. Toate acestea se trăiesc zi de zi, nu trecând tangenţial pe lângă ele cu ocazia unui botez, a unei cununii, a unei înmormântări, a unui parastas etc. Şi trăindu-le, mărturisindu-le apoi cu curaj în faţa lumii, învăţând şi pe alţii, cum făcea această bătrână:
“În 1960 eram diacon la mitropolia din Tesalonic şi am mers la o librărie religioasă ca să iau o carte: înăuntru l-am întâlnit pe părintele Leonida, predicătorul de atunci al Sfintei Mitropolii.
N-au trecut nici două minute şi a intrat o bătrânică, în jur de 75 de ani. A dat bună ziua, a luat binecuvântare de la părintele Leonida şi a cerut o Biblie. Părintele Leonida a întrebat-o:
– Ştii să citeşti, măicuţă?
– Nu, a răspuns bătrâna.
– O cumperi că s-o faci cadou copiilor sau vreunui nepot?
– Nu, nu! a răspuns bătrâna.
– Atunci ce faci cu ea dacă nu ştii să citeşti? O pui la icoană?
– Nu, nu.– Atunci?
– Părinte, o iau că dimineaţa şi seara să stau în faţa icoanei lui Hristos cu candela aprinsă, s-o deschid la început şi să-i zic Domnului: Hristoase al meu, eu nu ştiu carte, însă toate câte sunt scrise pe pagina aceasta să mi le pui întâi în inimă (şi a arătat locul inimii), apoi în minte (şi a arătat fruntea) şi să mă luminezi să spun cele scrise întâi copiilor şi nepoţilor mei, iar după aceea tuturor celor care însetează după cuvântul Tău.” (Sursă: [cuvânt_bun] Digest Number 1873, Părintele Stefanos Anagnostopoulos/ Extras din ”Explicarea Dumnezeieștii Liturghii”, Ed. Bizantină)
Alternativa la scăderea credibilităţii în Biserică, adică la legea iubirii, scrisă pe tablele de carne ale inimii, este creşterea credibilităţii în legea exterioară, coercitivă, a statului secular, prin care “ ne normalizăm”.
Sondajele măsoară, de fapt, credibilitatea noastră în Hristos, mare când ne dă pâine şi peşte sau când îl acceptăm drept tovarăş de drum în speranţa că ne va da . Ce să facem noi cu mântuirea sufletului, dacă aceasta nu trece prin stomac?
Dar, dacă Hristos ar da publicităţii credibilitatea Lui în fiecare din noi!?
București, 17 octombrie 2017
Sf. Prooroc Oseea; Sf. Cuv. Mc. Andrei Criteanul