Începând de la 1 iunie, primele carduri electronice de sănătate au fost distribuite bolnavilor care au nevoie de dializă. Potrivit şefului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Radu Ţibichi, 7000 de carduri au ajuns deja la Casele Judeţene de Asigurări de Sănătate şi au început a fi înmânate bolnavilor cu insuficienţă renală cronică care beneficiază de servicii de dializă, aceştia fiind primii români care vor utiliza cardul. Toţi românii majori vor primi prin poştă carduri naţionale de sănătate, în cursul acestui an. Utilizarea cardului electronic de sănătate este obligatorie de la 1 ianuarie 2015. După implementarea sistemului cardului, pacienţii vor dovedi că sunt asiguraţi la Sănătate cu cardul şi vor primi servicii medicale decontate de Casa de Asigurări de Sănătate doar dacă se prezintă la medic cu cardul naţional de sănătate.
Reamintim faptul că toate cardurile vor fi trimise asiguraților prin poștă, cu confirmare de primire, iar în cazul în care titularul nu va fi găsit acasă de două ori, documentul va fi returnat casei de asigurări teritoriale. În acest caz, asiguratul va trebui să meargă personal să îl ridice. La măsura distribuției prin poștă s-a recurs după ce medicii de familie au refuzat să facă acest lucru. Costurile vor fi suportate din Fondul de Asigurări.
După ce intră în posesia documentelor, asigurații trebuie să meargă cu ele la medicul de familie, care le vor activa cu ajutorul unor cititoare speciale și aplicații informatice. Din acel moment, orice serviciu medical va trebui validat cu cardul, atât de către medic, cât și de pacient, care va dispune de un cod PIN confidențial, după modelul celor bancare. Pe cipurile cardurilor vor fi înscrise datele de identificare ale pacientului (numele și prenumele, data nașterii și CNP-ul), dar și cele ale medicului de familie. Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Radu Ţibichi a anunțat la începutul lunii iunie că acordul pentru donarea de organe nu va mai fi trecut pe cardul naţional de sănătate, aşa cum s-a dorit iniţial. “Cardul naţional de sănătate va constitui punctul de referinţă în sistem. Pentru a fi implementat cu succes, a fost modificată, în luna mai, Legea sănătăţii, privind acordul de donare. Adică a fost eliminat acordul de donare de pe cardul naţional de asigurări de sănătate. Am eliminat acordul de donare de pe cardul naţional tocmai pentru a nu se denatura scopul acestuia, care nu este altul decât acela de a dovedi calitatea de asigurat şi de a certifica serviciile medicale care se efectuează la furnizor”, a precizat preşedintele CNAS. - (sursa: Gandul - Acordul pentru donarea de organe nu va mai fi trecut pe cardul naţional de sănătate)
Medicii de familie şi unităţile sanitare vor avea obligaţia de a deschide, din iunie, un dosar electronic pentru fiecare pacient, în care să fie trecut istoricul medical al acestuia, util la urgenţe. Cei care refuză să folosească dosarul vor putea primi sancţiuni, de la avertisment până la amenzi. Dosarul electronic este obligatoriu din 1 iunie, prin noul Contract-cadru privind acordarea asistenţei medicale, pentru toţi furnizorii de servicii medicale. Din 1 iunie, fiecare român, indiferent dacă este asigurat sau nu, va avea un astfel de dosar electronic. Iniţializarea dosarului se face cu ocazia unui prim consult. Dosarul electronic de sănătate va conţine toate informaţiile medicale care, în mod normal, sunt în fişele de observaţie, foile de observaţie şi registrele de consultaţii ale pacienţilor. Foarte importante sunt informaţiile din istoricul medical al pacientului utile în situaţii de urgenţă şi considerate a fi vitale: alergii, grupa de sânge, boli cronice, proteze, dispozitive, internări şi ultimele prescripţii, ultimele două introduse la cererea medicilor.
La dosarul electronic au acces proprietarii datelor, adică pacienţii şi medicii curanţi. Accesul la dosarul electronic de sănătate se poate face fără acceptul pacientului doar într-o singură zonă, cea de urgenţă, iar restul, numai cu acordul acestuia. “Punctul zero” al dosarului electronic de sănătate a fost în 20 aprilie, când a început iniţializarea datelor în sistem electronic. Acest proces se face printr-o consultaţie, indiferent dacă aceasta se face la medicul de familie, în ambulator sau la spital. Din acel moment, toate datele existente în sistemul Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), respectiv internările, reţetele şi analizele, sunt adunate în dosarul pacientului.
Din punct de vedere medical, dosarul poate fi accesat de toţi medicii care au cod de parafă, sunt specialişti şi au semnătură electronică. Sunt în această situaţiei 35.000 de medici cu cod de parafă. Accesul se poate face pe baza a două chei: cardul de asigurări de sănătate, introdus în cititor sau matricea de securitate, şi semnătura electronică. Matricea de securitate este elementul alternativ la card, care reprezintă combinaţii de cifre de pe orizontală şi diagonală. Matricea de securitate este proprietatea pacientului. Aceasta va fi dată pacientului de către orice medic, inclusiv de spital, ambulator sau de familie. Pacientul poate să vadă cine i-a accesat dosarul, ora, ziua şi IP-ul calculatorului de pe care s-a făcut acest lucru. Ministrul Sănătăţii, Nicolae Bănicioiu, declara recent că fraudarea în sistemul sanitar nu va mai fi posibilă atunci când se vor folosi dosarul electronic al pacientului şi cardul naţional de sănătate. (Sursa: Mediafax - Dosarul electronic de sănătate al pacientului, obligatoriu din iunie)
09-06-2014