Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, în ÅŸedinÅ£a sa de lucru din 29 octombrie 2012, a examinat referatul Cancelariei Sfântului Sinod în legătură cu iniÅ£iativele Patriarhului României privind declararea anului 2014 în Patriarhia Română ca „Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii)“ ÅŸi „Anul comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“.
În referatul prezentat, s-au menÅ£ionat mai întâi următoarele două aspecte:
1. IniÅ£iativa privind proclamarea în anul 2014 a „Anului omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii)“ are ca scop să aducă, astăzi, în centrul misiunii Bisericii: redescoperirea Tainei Spovedaniei, ca mijloc de reconciliere, vindecare, înnoire spirituală ÅŸi sfinÅ£ire a vieÅ£ii credincioÅŸilor; evidenÅ£ierea importanÅ£ei ÅŸi obligativităţii Tainei Spovedaniei, ca pregătire pentru primirea Sfintei Euharistii; pregătirea ÅŸi primirea la timp a Sfintei Împărtăşanii ca mijloc de sfinÅ£ire ÅŸi înnoire a vieÅ£ii; intensificarea participării la Sfânta Liturghie, ca pregustare a prânzului în Împărăţia lui Dumnezeu ÅŸi manifestare concretă a unităţii Bisericii; primirea Sfintei Împărtăşanii ca izvor tainic de putere a învierii ÅŸi vieÅ£ii veÅŸnice; importanÅ£a Sfintei Împărtăşanii, ca izvor de iubire jertfelnică ÅŸi iertătoare a lui Hristos; valorificarea roadelor primirii Sfintei Împărtăşanii în viaÅ£a preotului, a creÅŸtinilor ÅŸi a comunităţii.
2. IniÅ£iativa privind proclamarea în anul 2014 a „Anului comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“ are în vedere cinstirea după cuviinţă, la împlinirea a 300 de ani de la moartea lor martirică, a SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni: Constantin Voievod cu cei patru fii ai săi, Constantin, Åžtefan, Radu ÅŸi Matei, ÅŸi sfetnicul Ianache.
În continuare, s-a precizat faptul că aceste iniÅ£iative urmăresc în special următoarele aspecte:pregătirea din timp a evenimentelor, prin studii, articole, cărÅ£i de reflecÅ£ie ÅŸi manifestări cu caracter liturgic, duhovnicesc, cultural-educativ, social-filantropic ÅŸi teologic-ÅŸtiinÅ£ific la toate nivelurile, dar mai ales la cel parohial; organizarea de congrese, colocvii, seminarii, conferinÅ£e preoÅ£eÅŸti cu tema:„Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii)“ ÅŸi cu tema „Anul comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“; evidenÅ£ierea temelor ÅŸi a activităţilor organizate prin mijloacele media ÅŸi publicistice ale Bisericii noastre; evaluarea, la încheierea anului, a modului de aducere la îndeplinire în eparhii a programului-cadru de celebrare a celor două teme propuse pentru anul 2014.
În referatul întocmit de Cancelaria Sfântului Sinod a fost prezentat ÅŸi următorul program-cadru pentru realizarea proiectului, sub aspect religios-duhovnicesc, cultural-editorialistic ÅŸi mediatic, intitulat „2014 - Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii) în Patriarhia Română“:
I. În primul semestru al anului 2014, tema va fi tratată sub genericul „Sfânta Spovedanie ÅŸi Sfânta Împărtăşanie sub aspect biblico-patristic, dogmatic-moral, liturgic ÅŸi pastoral “ ÅŸi prezentată astfel:
A. SFÂNTA SPOVEDANIE.
1. Prezentare biblico-patristică:
a) PocăinÅ£a sau mărturisirea păcatelor în Sfânta Scriptură: prefigurare în Vechiul Testament (modele de pocăinţă, pocăinÅ£a individuală ÅŸi pocăinÅ£a colectivă, propovăduirea pocăinÅ£ei) ÅŸi realitate în Noul Testament (Hristos a instituit ÅŸi a săvârÅŸit Taina Spovedaniei; Hristos a împărtăşit darul vindecării odată cu iertarea păcatelor; Hristos le-a dat Apostolilor ÅŸi ucenicilor săi puterea de a ierta păcatele deodată cu instituirea Tainei PreoÅ£iei; mărturisirea păcatelor în propovăduirea SfinÅ£ilor Apostoli).
b) PocăinÅ£a sau Taina Spovedaniei în perioada patristică. SfinÅ£ii - mari dascăli ai pocăinÅ£ei ÅŸi rugători pentru cei ce se luptă cu păcatul sau se curăţă de el prin pocăinţă.
c) Sensurile ÅŸi semnificaÅ£iile Tainei Spovedaniei în teologia ÅŸi spiritualitatea ortodoxă contemporană.
d) Taina Spovedaniei ca mijloc de vindecare spirituală ÅŸi apropiere de Dumnezeu într-o lume secularizată.
2. Spovedania ca Taină a Bisericii ÅŸi ca act de renaÅŸtere spirituală: pocăinţă; penitenţă; mărturisire sau spovedanie; al doilea botez; iertare sau dezlegare; punte de scăpare; împăcare; reintegrare în comuniunea Bisericii.
3. Elementele constitutive ale Tainei Spovedaniei: căinÅ£a (părerea de rău) sinceră, întreagă ÅŸi de bunăvoie pentru păcatele săvârÅŸite, unită cu hotărârea fermă de a începe o viaţă nouă; mărturisirea păcatelor înaintea duhovnicului; dezlegarea (iertarea) păcatelor primită de la Hristos prin duhovnic sau oprirea (amânarea) de la Sfânta Împărtăşanie în scopul îndreptării ÅŸi însănătoÅŸirii morale a penitentului; îndeplinirea canonului de pocăinţă (a epitimiilor) primit de la duhovnic.
4. Taina Spovedaniei sub aspect dogmatic-moral ÅŸi liturgic:
a) SăvârÅŸitorul Tainei Spovedaniei: în chip nevăzut, Hristos Domnul, iar în chip văzut, arhiereii, precum ÅŸi preoÅ£ii duhovnici, care au primit prin hirotesie puterea de a lega ÅŸi dezlega păcatele.
b) Primitorul Tainei Spovedaniei: orice membru al Bisericii (cleric, monah, mirean) împovărat de păcate ÅŸi care doreÅŸte iertarea de acestea ÅŸi împăcarea cu Dumnezeu.
c) Timpul spovedaniei: ca obligaÅ£ie personală, de fiecare dată când credinciosul se simte împovărat de păcate, se căieÅŸte ÅŸi doreÅŸte iertarea păcatelor; ca obligaÅ£ie obÅŸtească, legat de primirea Sfintei Împărtăşanii, cel puÅ£in în cele patru mari posturi de peste an; copiii până la 7 ani pot primi Sfânta Împărtăşanie fără spovedanie.
d) Locul spovedaniei: în biserică, în faÅ£a icoanei Mântuitorului Hristos, Care primeÅŸte pocăinÅ£a ÅŸi iartă păcatele, preotul fiind doar martor. În cazul bolnavilor ÅŸi al celor privaÅ£i de libertate, spovedania se oficiază în locurile în care aceÅŸtia se află (acasă, spital etc.).
5. Diferenţe confesionale cu privire la Taina Spovedaniei.
6. InovaÅ£ii ÅŸi încălcări ale normelor liturgice ÅŸi canonice privind Taina Spovedaniei: graba ÅŸi neatenÅ£ia preotului la spovedania credinciosului (mai ales în ajunul marilor praznice); lipsa de tact, prudenţă, înÅ£elepciune, măsură ÅŸi echilibru în scaunul de spovedanie; excesul de iconomie sau de acrivie în aplicarea epitimiei, fără a se Å£ine seamă de rolul tămăduitor al acestora ÅŸi de folosul duhovnicesc pe care trebuie să-l aducă spovedania; practicarea mărturisirii comune (mai ales a copiilor de peste 7 ani sau când fiecare îÅŸi spune păcatele în gând fără a fi auzite de duhovnic); încălcarea secretului spovedaniei; schimbarea deasă a duhovnicului, fără încuviinÅ£area sa; spovedania interesată (căutarea unui duhovnic lesne iertător) ÅŸi spovedania incompletă/falsă (mărturisirea parÅ£ială a păcatelor la un duhovnic sau altul); lipsa rugăciunii ÅŸi a examenului de conÅŸtiinţă înaintea spovedaniei; lipsa epitimiei la încheierea spovedaniei, ca mijloc de îndreptare ÅŸi de întărire pe calea virtuÅ£ii.
7. Rolul Tainei Spovedaniei în pastoraÅ£ia individuală a credincioÅŸilor: mijloc de exercitare a misiunii preotului de slujitor, învăţător ÅŸi îndrumător spiritual al credincioÅŸilor.
8. Roadele duhovniceÅŸti ale spovedaniei: redobândirea stării de curăţie primite la botez; eliberarea de pedeapsa pentru păcat ÅŸi redarea nădejdii în viaÅ£a veÅŸnică; sprijin ÅŸi călăuzire pe calea sporirii în virtute; redescoperirea dreptei vieÅ£uiri prin pocăinţă; mijloc de vindecare de păcat, deînnoire sufletească ÅŸi de integrare în comuniunea Bisericii; sfinÅ£irea vieÅ£ii ÅŸi dobândirea bucuriei Învierii; împăcarea ÅŸi refacerea comuniunii cu Dumnezeu, izvorul Bucuriei.
B. SFÂNTA ÎMPÄ‚RTÄ‚ÅžANIE.
1. Prezentare biblico-patristică:
a) Taina Sfintei Împărtăşanii în Sfânta Scriptură: prefigurare în Vechiul Testament: jertfa de pâine ÅŸi vin a lui Melchisedec (Facere 14, 8); Isaac adus spre jertfă de Avraam (Facere 22, 7-14); mielul pascal (IeÅŸirea 12, 1-13); jertfa lui Moise (IeÅŸirea 24, 8, 11); mana cerească (IeÅŸirea 16, 32); pâinile punerii înainte (IeÅŸirea 5, 30), ÅŸi realitate în Noul Testament: Hristos Domnul, Jertfă ÅŸi Jertfitor (Cina cea de Taină, Jertfa de pe Cruce, Cina din Emaus); frângerea pâinii de către SfinÅ£ii Apostoli; Sfânta Împărtăşanie în predica ÅŸi slujirea SfinÅ£ilor Apostoli.
b) Taina Sfintei Împărtăşanii în scrierile ÅŸi în lucrarea pastorală a SfinÅ£ilor PărinÅ£i.
c) Sensurile ÅŸi semnificaÅ£iile Tainei Sfintei Împărtăşanii în teologia ÅŸi spiritualitatea ortodoxă contemporană.
d) Taina Sfintei Împărtăşanii ca mijloc de vindecare spirituală într-o lume secularizată.
2. Sfânta Împărtăşanie ca Taină, ca jertfă ÅŸi ca actualizare a jertfei de pe Cruce:
a) Cina cea de Taină ca moment al instituirii Tainei Sfintei Împărtăşanii ÅŸi ca anticipare tainică a jertfei lui Hristos de pe Golgota ÅŸi a Învierii Sale, actualizate continuu în Jertfa Euharistică.
b) Hristos Domnul Cel jertfit ÅŸi înviat, prezenţă reală în elementele euharistice transformate prin invocarea Sfântului Duh de către preot ÅŸi comunitatea credincioÅŸilor.
c) Sfânta Euharistie ca jertfă reală ÅŸi nesângeroasă a Trupului ÅŸi Sângelui lui Iisus Hristos îl aduce pe om în comuniune cu Hristos Cel înviat ÅŸi îi imprimă capacitatea jertfei de sine în Biserică.
d) Sfânta Euharistie - mijloc de comuniune între Hristos ÅŸi Biserică. Coborârea neîncetată a lui Hristos în Biserică, izvor al unităţii reînnoite a Bisericii ÅŸi a sfinÅ£irii credincioÅŸilor.
e) PrezenÅ£a lui Hristos în Euharistie, sădire ÅŸi cultivare a vieÅ£ii celei noi în persoana credinciosului ÅŸi responsabilizarea acestuia faţă de semeni ÅŸi întreaga creaÅ£ie.
f) Jertfa euharistică ca moment de intensificare a unirii între Hristos ÅŸi mod de prelungire în om a relaÅ£iilor de iubire intratreimice, în interiorul Bisericii.
g) Sfânta Euharistie, act comunitar de mulÅ£umire adusă de poporul credincios spre slava lui Dumnezeu ÅŸi de coborâre sfinÅ£itoare a lui Dumnezeu în mijlocul poporului Său.
h) Sfânta Euharistie (Împărtăşirea Euharistică) ca pregustare a prânzului ÅŸi a bucuriei duhovniceÅŸti din Împărăţia lui Dumnezeu, arvună dată credincioÅŸilor ca pregătire pentru Învierea de ObÅŸte ÅŸi viaÅ£a de veci.
3. Taina Sfintei Împărtăşanii sub aspect liturgic:
a) SăvârÅŸitorul Tainei Sfintei Împărtăşanii: Hristos Domnul, în chip nevăzut, iar arhiereul sau preotul, ca slujitor văzut ÅŸi ca reprezentant al Bisericii.
b) Primitorul Sfintei Împărtăşanii cu Trupul ÅŸi Sângele lui Hristos: orice membru al Bisericii pregătit ÅŸi vrednic, care a primit dezlegare de la duhovnic, cu excepÅ£ia celor fără discernământ, a celor scoÅŸi din Biserică pentru motive de erezie ÅŸi schimă, precum ÅŸi a apostaÅ£ilor.
c) Timpul/frecvenÅ£a Sfintei Împărtăşanii: cel puÅ£in în cele patru mari posturi de peste an, la 40 de zile (Sfântul Simeon al Tesalonicului) sau ori de câte ori credinciosul este pregătit ÅŸi a primit dezlegarea duhovnicului de a se împărtăşi.
d)Locul primirii Sfintei Împărtăşanii: în biserică, la momentul cuvenit din Sfânta Liturghie, în faÅ£a uÅŸilor împărăteÅŸti. CredincioÅŸii bătrâni sau bolnavi se împărtăşesc la locurile în care se află (acasă, spital etc.), cu pregătirea cuvenită, din AgneÅ£ul pregătit în Joia Mare pentru împărtăşirea grabnică.
4. CondiÅ£iile principale pentru primirea Sfintei Împărtăşanii: spovedania ÅŸi primirea dezlegării duhovnicului; împăcarea cu semenii; postul minim stabilit de duhovnic (în afara posturilor mari); împlinirea canonului primit de la duhovnic; citirea rugăciunilor pregătitoare pentru primirea Sfintei Împărtăşanii; primirea Sfintei Împărtăşanii „cu frică de Dumnezeu, cu credinţă ÅŸi cu dragoste“.
5. DiferenÅ£e confesionale cu privire la Taina Sfintei Împărtăşanii (Jertfei Euharistice).
6. InovaÅ£ii ÅŸi abateri de la normele liturgice, canonice ÅŸi pastorale privind Taina Împărtăşaniei: păstrarea Sfintelor Taine în casa preotului pentru trebuinÅ£e grabnice; comportament neadecvat ÅŸi Å£inută necorespunzătoare la folosirea ÅŸi purtarea Sfintelor Taine; săvârÅŸirea Sfintei Liturghii fără împărtăşirea credincioÅŸilor care s-au pregătit; primirea la Sfânta Împărtăşanie fără spovedanie ÅŸi dezlegare de păcate; lipsa pregătirii (postul, viaţă cumpătată ÅŸi necitirea pravilei) înainte de primirea Sfintei Împărtăşanii; acordarea Sfintei Împărtăşanii celor inconÅŸtienÅ£i, aflaÅ£i pe patul de moarte sau celor fără discernământ; împărtăşirea credinciosului în numele celor morÅ£i; practica primirii Sfintei Împărtăşanii în Joia Mare pentru tot anul.
7. ImportanÅ£a Sfintei Împărtăşanii în pastoraÅ£ia individuală ÅŸi colectivă a credincioÅŸilor:datoria preotului de a catehiza despre importanÅ£a pregătirii ÅŸi primirii Sfintei Împărtăşanii, despre condiÅ£iile primirii ÅŸi despre abaterile care ar putea fi săvârÅŸite de credincioÅŸi în legătură cu Taina Sfintei Împărtăşanii.
8. Roadele Sfintei Împărtăşanii: primirea iubirii jertfelnice ÅŸi iertătoare a lui Hristos pentru dobândirea vieÅ£ii de veci; izvor de lumină ÅŸi de credinţă pentru a înÅ£elege rostul vieÅ£ii noastre pe pământ; izvor de iubire curată ÅŸi sfinÅ£enie în familie ÅŸi societate; izvor de curaj ÅŸi dreptate pentru a lupta împotriva păcatului ÅŸi a răutăţilor de tot felul; izvor de tărie ÅŸi speranţă pentru a birui în ispite, în suferinţă ÅŸi durere; izvor de iubire milostivă pentru a ajuta pe cei bolnavi ÅŸi în lipsuri;intensificarea vieÅ£ii duhovniceÅŸti personale ÅŸi a vieÅ£ii comunitare în Biserică.
II. În al doilea semestru al anului 2014, tema va fi tratată complementar sub genericul „Anul comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“ ÅŸi prezentată astfel:
1. Contextul politic, social, cultural ÅŸi religios la urcarea pe tron a Sfântului Martir Constantin Brâncoveanu (29 octombrie 1688).
2. Demnitate, responsabilitate ÅŸi smerenie în asumarea domniei ÅŸi a conducerii Ţării RomâneÅŸti, caracteristici ale unui adevărat domn creÅŸtin al Ţării RomâneÅŸti.
3. Å¢ara Românească în timpul domniei Sfântului Martir Constantin Brâncoveanu: centru diplomatic, cultural ÅŸi politic european. De la voievozii războinici la voievozii diplomaÅ£i.
4. RecunoaÅŸterea europeană a meritelor ÅŸi contribuÅ£iei culturale, politice ÅŸi diplomatice a Sfântului Martir Constantin Brâncoveanu (1679 - Diploma de nobil ardelean ÅŸi conte al Ungariei; 1698 - Diploma de prinÅ£ al Sfântului Imperiu ÅŸi titlul de Illustrissimus, printre primii cavaleri aiOrdinului „Sfântul Andrei“, primit de la Å£arul Petru I al Rusiei; 1699 - primirea domniei pe viaţă din partea sultanului otoman).
5. ÎnsuÅŸirile intelectuale ÅŸi morale ale Sfântului Martir Constantin Brâncoveanu: împodobit cu învăţătură, a îngrijit Å£ara cu adâncă pricepere ÅŸi înaltă priveghere, cu blândeÅ£e ÅŸi răbdare, cu înÅ£elepciune ÅŸi multă bunătate, dăruite de Dumnezeu.
6. EducaÅ£ia culturală, inteligenÅ£a ÅŸi formaÅ£ia politică a Sfântului Martir Constantin Brâncoveanu în slujba unităţii poporului român: menÅ£inerea autonomiei Ţării RomâneÅŸti, apărarea românilor din Transilvania ÅŸi strângerea relaÅ£iilor cu domnitorii Moldovei.
7. Apărător al intereselor religioase ale românilor din Transilvania: păstrarea credinÅ£ei ortodoxe, eliberarea din închisoare a mitropolitului Sava Brancovici, păstrarea integrităţii Ortodoxiei în Transilvania împotriva tendinÅ£elor catolicizante.
8. Ctitor de artă ÅŸi cultură veche românească: Academia Domnească din BucureÅŸti, Biserica „Sfântul Gheorghe“ Nou (BucureÅŸti), Mănăstirea Hurezi (jud. Vâlcea), Mănăstirea Brâncoveanu(jud. BraÅŸov), Palatul MogoÅŸoaia, scrisul ÅŸi tiparul în timpul său.
9. Sfântul Martir Constantin Brâncoveanu ÅŸi preocupările sale în domeniul asistenÅ£ei sociale: grija faţă de cei săraci, AÅŸezămintele de la ColÅ£ea, spitalele „Sfântul Pantelimon“, „Sfântul Visarion“ ÅŸi DudeÅŸti.
10. Sprijinitor al Răsăritului creÅŸtin în vremuri tulburi: tiparul bisericesc în diferite limbi străine destinat Bisericilor ortodoxe surori aflate în suferinţă (greacă, siriană, arabă, caucaziană), găzduirea de patriarhi, mitropoliÅ£i ÅŸi dascăli din Orientul creÅŸtin, generoase donaÅ£ii pentru sprijinirea locurilor sfinte ale Ortodoxiei.
11. Destinul comun al Sfântului Voievod Martir Constantin Brâncoveanu (1688-1714) ÅŸi al Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul, Mitropolitul Ţării RomâneÅŸti (1708-1716), contemporani ÅŸi ostenitori în slujirea culturii ÅŸi educaÅ£iei, martiri pentru apărarea credinÅ£ei ortodoxe.
12. ImportanÅ£a martiriului SfinÅ£ilor Brâncoveni pentru credinÅ£a ortodoxă ÅŸi neamul românesc.
13. RecunoÅŸtinţă ÅŸi sfinÅ£enie: aducerea osemintelor sale în Å£ară (1720), primul parastas la mormântul voievodului (1914), paÅŸi pe calea cinstirii sale ca sfânt (1932 - depunerea osemintelor în altarul Bisericii „Sfântul Gheorghe“ Nou din BucureÅŸti, 1934 - reînhumarea osemintelor cu cinstea cuvenită unui voievod), proclamarea canonizării SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni: Constantin Vodă cu cei patru fii ai săi: Constantin, Åžtefan, Radu, Matei, ÅŸi sfetnicul Ianache, prin hotărârea Sfântului Sinod din 19 iunie 1992.
14. SfinÅ£ii Brâncoveni în conÅŸtiinÅ£a, cultura ÅŸi spiritualitatea românească, la împlinirea a 300 de ani de la martiriul lor.
III. Centrul de Presă Basilica al Patriarhiei Române (Radio Trinitas, Trinitas TV, Ziarul Lumina) va realiza programe ÅŸi emisiuni, filme documentare, materiale publicistice etc., pentru promovarea, în anul 2014, în Patriarhia Română, a „Anului omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii)“ ÅŸi a „Anului comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“. În acest scop, se va solicita colaborarea centrelor eparhiale pentru identificarea în biserici ÅŸi mănăstiri, precum ÅŸi în biblioteci a celor mai frumoase ÅŸi reprezentative fresce, icoane, miniaturi, broderii ÅŸi Å£esături, mozaicuri ÅŸi vitralii, reprezentând: Taina Spovedaniei ÅŸi a Sfintei Împărtăşanii, scene biblice redând pocăinÅ£a unor personaje biblice din Vechiul ÅŸi Noul Testament, jertfele Vechiului Testament (Melchisedec, Avraam, Moise), Cina cea de Taină, Cina din Emaus, Liturghia cerească, mari dascăli ai pocăinÅ£ei din rândul SfinÅ£ilor PărinÅ£i. De asemenea, va fi valorificat, prin mijloace specifice, patrimoniul istoric, cultural-artistic al epocii brâncoveneÅŸti (monumente bisericeÅŸti ÅŸi civile, pictura bisericească, tipar, cronici, documente istorice etc.) din Å£ară ÅŸi străinătate.
IV. Realizarea de studii, comentarii, bibliografii ÅŸi cărÅ£i de reflecÅ£ie cu conÅ£inut biblico-patristic, dogmatic-moral, liturgic, catehetic, pastoral, social-filantropic, ecumenic ÅŸi cultural-istoric pentru prezentarea „Anului omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii)“ ÅŸi a„Anului comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“ în cadrele prezentate la paragrafele I ÅŸi II, precum ÅŸi tipărirea acestora în publicaÅ£iile bisericeÅŸti centrale ÅŸi eparhiale, în volume ÅŸi monografii editate de tipografiile Patriarhiei Române ÅŸi ale centrelor eparhiale.
V. La nivelul Patriarhiei Române se va organiza un congres euharistic internaÅ£ional, iar la nivelul eparhiilor ÅŸi al instituÅ£iilor de învăţământ teologic se vor organiza dezbateri, colocvii ÅŸi seminarii pe tema „Anului omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii)“. Rezultatele vor fi publicate într-un volum academic. De asemenea, se vor organiza un simpozion naÅ£ional dedicat „Anului comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“, precum ÅŸi dezbateri, colocvii ÅŸi seminarii în eparhii ÅŸi instituÅ£iile de învăţământ teologic pentru valorificarea moÅŸtenirii istorice, cultural-istorice ÅŸi spirituale a epocii brâncoveneÅŸti.
VI. În cursul anului 2014, se vor organiza expoziÅ£ii de icoane, fresce, mozaicuri reprezentând Taina Spovedaniei ÅŸi Sfânta Împărtăşanie, scene biblice redând pocăinÅ£a unor personaje biblice din Vechiul ÅŸi Noul Testament, jertfele Vechiului Testament (Melchisedec, Avraam, Moise), Cina cea de Taină, Cina din Emaus, Liturghia cerească, mari dascăli ai pocăinÅ£ei din rândul SfinÅ£ilor PărinÅ£i.La nivelul Patriarhiei Române, se va organiza o expoziÅ£ie naÅ£ională despre moÅŸtenirea istorică, spirituală ÅŸi culturală a epocii brâncoveneÅŸti, prin grija Sectorului Cultură ÅŸi patrimoniu religios ÅŸi colaborarea cu eparhiile în care aceasta este marcantă.
VII. În cursul anului 2014, se vor organiza pelerinaje în Å£ară ÅŸi străinătate la locurile unde au vieÅ£uit mari duhovnici ai Ortodoxiei, precum ÅŸi la locurile legate de viaÅ£a, martiriul ÅŸi moÅŸtenirea culturală a SfinÅ£ilor Brâncoveni.
VIII. Ca parte a programului-cadru naÅ£ional bisericesc, la ConferinÅ£a pastoral-misionară semestrială din primăvara anului 2014, se va trata tema „Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii) în Patriarhia Română“, în cadrele prezentate la paragraful I, iar la ConferinÅ£a pastoral-misionară semestrială din toamna anului 2014, se va trata tema „Anul comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“, în cadrele prezentate la paragraful II, cu posibilitatea aprofundării acestora ÅŸi la conferinÅ£ele preoÅ£eÅŸti administrative lunare stabilite de fiecare eparhie, precum ÅŸi în cadrul cercurilor pastorale.
IX. În cadrul manifestărilor dedicate „Anului comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“ se vor organiza ÅŸedinÅ£e comune ale Sinoadelor mitropolitane ale mitropoliilor care deÅ£in monumente brâncoveneÅŸti reprezentative, dacă este posibil în locaÅ£iile acestora, pentru comemorarea adecvată a acestor ctitori de cultură veche românească, apărători ÅŸi mărturisitori ai Ortodoxiei.
X. În luna octombrie din anul 2014, la Palatul Patriarhiei se va organiza o ÅŸedinţă solemnă a Sfântului Sinod cu tema „Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii)“ ÅŸi „Anul comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“ în Patriarhia Română.
În urma discuÅ£iilor care au avut loc în plen, la propunerea Comisiei teologice, liturgice ÅŸi didactice, Sfântul Sinod a hotărât:
1. Aprobă iniÅ£iativele Preafericitului Părinte Patriarh Daniel privind declararea în Patriarhia Română a anului 2014 ca „Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii)“ ÅŸi ca „Anul comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“.
2. Aprobă programul-cadru naÅ£ional bisericesc în 10 puncte (I-X), redat în prezentul referat, care va fi adus la cunoÅŸtinÅ£a eparhiilor, în vederea realizării proiectului sub aspect liturgic, cultural ÅŸi mediatic intitulat „2014 - Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii)“ ÅŸi „Anul comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“ în Patriarhia Română.
3. Aprobă ca în toate instituÅ£iile bisericeÅŸti centrale ÅŸi eparhiale, precum ÅŸi în fiecare instituÅ£ie de învăţământ teologic să se ia măsurile necesare pentru a ilustra programul-cadru naÅ£ional bisericesc intitulat „2014 - Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii)“ ÅŸi „Anul comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“, prin acÅ£iuni ÅŸi manifestări locale (media, publicistice, conferinÅ£e, întruniri, simpozioane ÅŸi seminarii pastorale, teologice, catehetice, duhovniceÅŸti), prin contribuÅ£ia ierarhilor, a profesorilor de teologie, a preoÅ£ilor ÅŸi monahilor, precum ÅŸi a altor specialiÅŸti.
4. Aprobă ca, la ConferinÅ£a pastoral-misionară semestrială din primăvara anului 2014, să se trateze tema „2014 - Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii)“ în Patriarhia Română, în cadrele prezentate la paragraful I, iar la ConferinÅ£a pastoral-misionară semestrială din toamna anului 2014, să se trateze tema „Anul comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“, în cadrele prezentate la paragraful II, cu posibilitatea aprofundării acestora ÅŸi la conferinÅ£ele preoÅ£eÅŸti administrative lunare stabilite de fiecare eparhie, precum ÅŸi în cadrul cercurilor pastorale.
Cu binecuvântare ÅŸi dragoste în Hristos,
PreÅŸedintele Sfântului Sinod,
† Daniel
Arhiepiscopul BucureÅŸtilor,
Mitropolitul Munteniei şi Dobrogei, Locţiitor al tronului Cezareei Capadociei şi
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Secretarul Sfântului Sinod
† Ciprian Câmpineanul
Episcop-vicar patriarhal
(în prezent, Arhiepiscopul Buzăului ÅŸi Vrancei)
12.01.2014 | 15:10
21-01-2014