Cookies de analiza a traficului  Accept | (oricand puteti renunta la acceptul dat) Detalii

(oricand puteti renunta la acceptul dat)

Porunca Iubirii
ACTUALITATEA religioasăNr. vizualizari: 7160

Anul omagial euharistic și Anul comemorativ al Sf. Martiri Brâncoveni

Biroul de Presă al Patriarhiei Române
Tags: an omagial; Sfinții Brâncoveni; Sfintele Taine; euharistie; Sfânta Spovedanie;
Anul omagial euharistic și Anul comemorativ al Sf. Martiri Brâncoveni

Sfântul Sinod al Bi­sericii Ortodoxe Ro­mâ­ne, în ÅŸe­din­Å£a sa de lucru din 29 octombrie 2012, a examinat referatul Cancelariei Sfân­tului Sinod în legătură cu iniÅ£iativele Pa­tri­ar­hului României privind decla­rarea anului 2014 în Patriarhia Română ca „Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii)“ ÅŸi „Anul comemorativ al Sfin­Å£ilor Martiri Brâncoveni“.

În referatul prezentat, s-au men­Å£ionat mai întâi ur­mă­toa­re­le două aspecte:

1. IniÅ£iativa privind pro­cla­ma­­rea în anul 2014 a „Anului o­ma­gial euharistic (al Sfintei Spo­­ve­danii ÅŸi al Sfintei Îm­păr­tăşanii)“ are ca scop să a­ducă, astăzi, în centrul mi­siu­nii Bi­se­ricii: redes­co­pe­ri­rea Tainei Spo­vedaniei, ca mij­loc de reconciliere, vinde­ca­re, înnoire spirituală ÅŸi sfin­Å£ire a vieÅ£ii credincioÅŸilor; evi­den­Å£ierea im­por­tan­Å£ei ÅŸi obligativităţii Tainei Spo­ve­da­niei, ca pregătire pentru pri­mirea Sfintei Euharistii; pre­gă­ti­rea ÅŸi primirea la timp a Sfintei Împărtăşanii ca mij­loc de sfinÅ£ire ÅŸi înnoire a vie­Å£ii; intensificarea participării la Sfânta Liturghie, ca pregustare a prân­zu­lui în Îm­pă­ră­Å£ia lui Dum­nezeu ÅŸi manifestare concretă a unităţii Bisericii; pri­mi­rea Sfin­tei Împărtăşanii ca izvor tainic de putere a învierii ÅŸi vieÅ£ii veÅŸnice; importanÅ£a Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸanii, ca izvor de iubire jert­felnică ÅŸi iertătoare a lui Hristos; va­lo­rificarea roadelor primirii Sfintei Îm­păr­tăşanii în viaÅ£a preotului, a creÅŸtinilor ÅŸi a comunităţii.

2. IniÅ£iativa privind procla­ma­rea în anul 2014 a „Anului comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“ are în vedere cinstirea după cuviinţă, la îm­pli­ni­rea a 300 de ani de la moartea lor martirică, a SfinÅ£ilor Martiri Brân­coveni: Constantin Vo­ie­vod cu cei patru fii ai săi, Con­stan­tin, Åžtefan, Radu ÅŸi Matei, ÅŸi sfetnicul Ianache.

În continuare, s-a precizat faptul că aceste iniÅ£iative ur­mă­resc în special ur­mă­toa­rele aspecte:pregătirea din timp a e­ve­ni­mentelor, prin stu­dii, articole, cărÅ£i de reflecÅ£ie ÅŸi manifestări cu ca­rac­ter liturgic, du­hov­ni­cesc, cultural-educativ, social-fi­lan­­tro­pic ÅŸi teologic-ÅŸtiinÅ£ific la toate nivelurile, dar mai ales la cel parohial; organizarea de congrese, colocvii, seminarii, confe­rin­Å£e pre­o­Å£eÅŸti cu tema:Anul o­magial euharistic (al Sfintei Spo­vedanii ÅŸi al Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸanii)“ ÅŸi cu tema Anul co­memorativ al Sfin­Å£ilor Mar­tiri Brân­coveni“; evi­den­Å£ie­rea temelor ÅŸi a activităţilor organizate prin mij­loacele media ÅŸi publicistice ale Bisericii noastre; evaluarea, la încheierea anului, a mo­dului de aducere la în­de­pli­nire în eparhii a programului-cadru de celebrare a celor două teme propuse pentru anul 2014.

În referatul întocmit de Can­celaria Sfântului Sinod a fost prezentat ÅŸi următorul program-cadru pentru rea­li­zarea proiectului, sub aspect religios-du­hov­ni­cesc, cultural-editorialistic ÅŸi mediatic, inti­tulat 2014 - Anul omagial euharistic (al Sfintei Spo­vedanii ÅŸi al Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸanii) în Patriarhia Română:

I. În primul semestru al a­nu­lui 2014tema va fi tratată sub genericul „Sfân­ta Spo­ve­danie ÅŸi Sfânta Îm­păr­tă­ÅŸanie sub aspect biblico-patristic, dogmatic-mo­ral, liturgic ÅŸi pastoral  ÅŸi pre­zentată astfel:

A. SFÂNTA SPOVEDANIE.

1. Prezentare biblico-pa­tris­tică:

a) PocăinÅ£a sau mărturi­sirea păcatelor în Sfânta Scriptură: prefigurare în Vechiul Tes­ta­ment (modele de pocăinţă, po­căinÅ£a individuală ÅŸi pocăinÅ£a colectivă, propovăduirea po­că­in­Å£ei) ÅŸi realitate în Noul Tes­ta­ment (Hristos a instituit ÅŸi a să­vârÅŸit Taina Spovedaniei; Hris­tos a împărtăşit darul vindecării odată cu iertarea păcatelor; Hris­tos le-a dat Apostolilor ÅŸi ucenicilor săi puterea de a ierta păcatele deodată cu instituirea Tainei PreoÅ£iei; mărturisirea pă­ca­telor în propovăduirea Sfin­Å£ilor Apostoli).

b) PocăinÅ£a sau Taina Spo­ve­daniei în perioada patristică. SfinÅ£ii - mari dascăli ai pocăinÅ£ei ÅŸi rugători pentru cei ce se luptă cu păcatul sau se curăţă de el prin pocăinţă.

c) Sensurile ÅŸi sem­ni­fi­ca­Å£iile Tai­nei Spovedaniei în teologia ÅŸi spiritualitatea ortodoxă contemporană.

d) Taina Spovedaniei ca mij­­loc de vindecare spirituală ÅŸi a­pro­piere de Dum­nezeu într-o lume secularizată.

2. Spovedania ca Taină a Bi­se­ri­cii ÅŸi ca act de re­naÅŸ­tere spirituală: pocăinţă; peni­tenţă; măr­tu­risire sau spo­ve­danie; al doi­lea botez; iertare sau dezlegare; punte de scă­pare; împăcare; re­integrare în comuniunea Bi­se­ricii.

3. Elementele constitutive ale Tainei Spovedaniei: că­in­Å£a (pă­re­rea de rău) sinceră, întreagă ÅŸi de bunăvoie pentru păcatele săvârÅŸite, unită cu hotărârea fer­mă de a începe o viaţă nouă; mărtu­ri­sirea păcatelor înaintea du­hovnicului; dezlegarea (ier­­ta­rea) păcatelor primită de la Hristos prin duhovnic sau o­pri­rea (amânarea) de la Sfân­ta Îm­păr­tăşanie în scopul îndreptării ÅŸi în­să­nă­toÅŸirii morale a peni­ten­tului; în­de­plinirea canonului de po­că­inţă (a epitimiilor) pri­mit de la duhovnic.

4. Taina Spovedaniei sub aspect dogmatic-moral ÅŸi li­turgic:

a) SăvârÅŸitorul Tainei Spo­­ve­da­niei: în chip ne­vă­zut, Hristos Domnul, iar în chip văzut, ar­hi­e­reii, precum ÅŸi preoÅ£ii du­hov­nici, care au primit prin hirotesie puterea de a lega ÅŸi dezlega păcatele.

b) Primitorul Tainei Spove­da­niei: orice membru al Bi­se­ricii (cleric, monah, mirean) îm­po­vă­rat de păcate ÅŸi care doreÅŸte iertarea de acestea ÅŸi împăcarea cu Dumnezeu.

c) Timpul spovedaniei: ca o­bli­gaÅ£ie personală, de fiecare dată când credinciosul se simte îm­povărat de păcate, se căieÅŸte ÅŸi doreÅŸte iertarea păcatelor; ca obligaÅ£ie obÅŸtească, legat de pri­mirea Sfintei Împărtăşanii, cel puÅ£in în cele patru mari posturi de peste an; copiii până la 7 ani pot primi Sfânta Îm­păr­tăşanie fără spovedanie.

d) Locul spovedaniei: în bi­serică, în faÅ£a icoanei Mân­tu­i­to­ru­lui Hristos, Care primeÅŸte po­căinÅ£a ÅŸi iartă păcatele, preotul fiind doar martor. În cazul bolnavilor ÅŸi al celor privaÅ£i de libertate, spovedania se oficiază în locurile în care aceÅŸtia se află (acasă, spital etc.).

5. Diferenţe confesionale cu privire la Taina Spovedaniei.

6. InovaÅ£ii ÅŸi încălcări ale nor­melor liturgice ÅŸi canonice pri­vind Taina Spovedaniei: graba ÅŸi neatenÅ£ia preotului la spovedania credinciosului (mai ales în ajunul marilor praz­ni­ce); lipsa de tact, prudenţă, înÅ£elepciune, măsură ÅŸi echilibru în scaunul de spovedanie; excesul de ico­no­mie sau de acrivie în aplicarea epitimiei, fără a se Å£ine seamă de rolul tămăduitor al acestora ÅŸi de folosul du­hovnicesc pe care trebuie să-l aducă spovedania; practicarea mărturisirii comune (mai ales a copiilor de peste 7 ani sau când fiecare îÅŸi spune pă­catele în gând fără a fi auzite de du­hovnic); încălcarea secre­tu­lui spovedaniei; schimbarea deasă a duhovnicului, fără încu­viin­Å£area sa; spovedania interesată (căutarea unui duhovnic lesne iertător) ÅŸi spovedania incompletă/falsă (mărturisirea par­Å£ială a pă­ca­te­lor la un du­hov­nic sau altul); lipsa rugăciunii ÅŸi a examenului de conÅŸtiinţă îna­intea spo­ve­daniei; lipsa epi­ti­miei la în­che­ierea spovedaniei, ca mijloc de îndreptare ÅŸi de întărire pe calea virtuÅ£ii.

7. Rolul Tainei Spovedaniei în pastoraÅ£ia individuală a cre­dincioÅŸilor: mijloc de exercitare a misiunii preotului de slujitor, în­vă­Å£Äƒtor ÅŸi îndrumător spiritual al credincioÅŸilor.

8. Roadele duhovniceÅŸti ale spo­vedanieiredobândirea stării de curăţie primite la botez; eli­be­rarea de pedeapsa pentru pă­cat ÅŸi redarea nădejdii în viaÅ£a veÅŸ­ni­căsprijin ÅŸi călăuzire pe calea sporirii în virtute; redes­co­pe­rirea dreptei vieÅ£uiri prin po­că­in­Å£Äƒ; mijloc de vindecare de pă­catdeînnoire sufletească ÅŸi de integrare în comuniunea Bi­se­ri­cii; sfinÅ£irea vieÅ£ii ÅŸi dobândirea bucuriei Învieriiîmpăcarea ÅŸi refacerea comuniunii cu Dum­nezeu, izvorul Bucuriei.

B. SFÂNTA ÎMPÄ‚RTÄ‚ÅžANIE.

1. Prezentare biblico-patristică:

a) Taina Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸa­nii în Sfânta Scriptură: prefigurare în Vechiul Testament: jertfa de pâine ÅŸi vin a lui Mel­chisedec (Fa­cere 14, 8); Isaac adus spre jert­fă de Avraam (Facere 22, 7-14); mielul pascal (IeÅŸirea 12, 1-13); jertfa lui Moise (IeÅŸirea 24, 8, 11); mana cerească (IeÅŸirea 16, 32); pâi­nile punerii înainte (Ie­ÅŸirea 5, 30), ÅŸi realitate în Noul Tes­ta­ment: Hristos Dom­nul, Jertfă ÅŸi Jertfitor (Cina cea de Taină, Jertfa de pe Cruce, Cina din Emaus); frângerea pâi­nii de către SfinÅ£ii Apostoli; Sfân­ta Împărtăşanie în predica ÅŸi slujirea SfinÅ£ilor Apostoli.

b) Taina Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸa­nii în scrierile ÅŸi în lucrarea pastorală a SfinÅ£ilor PărinÅ£i.

c) Sensurile ÅŸi semnificaÅ£iile Tai­nei Sfintei Împărtăşanii în teologia ÅŸi spiritualitatea ortodoxă contemporană.

d) Taina Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸa­nii ca mijloc de vindecare spirituală într-o lume secularizată.

2. Sfânta Împărtăşanie ca Tai­nă, ca jertfă ÅŸi ca actualizare a jertfei de pe Cruce:

a) Cina cea de Taină ca moment al instituirii Tainei Sfintei Împărtăşanii ÅŸi ca anticipare tainică a jertfei lui Hristos de pe Golgota ÅŸi a Învierii Sale, actua­li­zate continuu în Jertfa Eu­ha­ristică.

b) Hristos Domnul Cel jertfit ÅŸi înviat, prezenţă reală în elementele euharistice transformate prin invocarea Sfântului Duh de către preot ÅŸi comunitatea credincioÅŸilor.

c) Sfânta Euharistie ca jertfă reală ÅŸi nesângeroasă a Tru­pu­lui ÅŸi Sângelui lui Iisus Hristos îl aduce pe om în comuniune cu Hristos Cel înviat ÅŸi îi imprimă capacitatea jertfei de sine în Biserică.

d) Sfânta Euharistie - mijloc de comuniune între Hristos ÅŸi Bi­serică. Coborârea neîncetată a lui Hristos în Biserică, izvor al unităţii reînnoite a Bisericii ÅŸi a sfinÅ£irii credincioÅŸilor.

e) PrezenÅ£a lui Hristos în Eu­ha­ristie, sădire ÅŸi cultivare a vie­Å£ii celei noi în persoana cre­dinciosului ÅŸi responsabilizarea a­ces­tuia faţă de semeni ÅŸi în­treaga creaÅ£ie.

f) Jertfa euharistică ca moment de intensificare a unirii între Hristos ÅŸi mod de prelungire în om a relaÅ£iilor de iubire intratreimice, în interiorul Bi­sericii.

g) Sfânta Euharistie, act co­mu­nitar de mulÅ£umire adusă de poporul credincios spre sla­va lui Dumnezeu ÅŸi de coborâre sfin­Å£i­toare a lui Dumnezeu în mijlocul poporului Său.

h) Sfânta Euharistie (Îm­păr­tă­ÅŸirea Euharistică) ca pregus­tare a prânzului ÅŸi a bucuriei du­hovniceÅŸti din Împărăţia lui Dumnezeu, arvună dată cre­dincioÅŸilor ca pregătire pentru În­vierea de ObÅŸte ÅŸi viaÅ£a de veci.

3. Taina Sfintei Împărtăşanii sub aspect liturgic:

a) SăvârÅŸitorul Tainei Sfintei Îm­părtăşanii: Hristos Domnul, în chip nevăzut, iar arhiereul sau preotul, ca slujitor văzut ÅŸi ca reprezentant al Bisericii.

b) Primitorul Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸanii cu Trupul ÅŸi Sângele lui Hristos: orice membru al Bi­se­ri­cii pregătit ÅŸi vrednic, care a primit dezlegare de la duhovniccu excepÅ£ia celor fără discer­nă­mânt, a celor scoÅŸi din Biserică pentru motive de erezie ÅŸi schi­mă, precum ÅŸi a apostaÅ£ilor.

c) Timpul/frecvenÅ£a Sfintei Îm­părtăşanii: cel puÅ£in în cele patru mari posturi de peste an, la 40 de zile (Sfântul Simeon al Tesalonicului) sau ori de câte ori credinciosul este pregătit ÅŸi a primit dezlegarea duhovnicului de a se împărtăşi.

d)Locul primirii Sfintei Îm­păr­tăşanii: în biserică, la momentul cuvenit din Sfânta Li­tur­ghie, în faÅ£a uÅŸilor împărăteÅŸti. CredincioÅŸii bătrâni sau bolnavi se împărtăşesc la locurile în care se află (acasă, spital etc.), cu pre­gătirea cuvenită, din AgneÅ£ul pregătit în Joia Mare pentru îm­părtăşirea grabnică.

4. CondiÅ£iile principale pentru primirea Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸanii: spovedania ÅŸi primirea dez­legării duhovnicului; îm­pă­ca­rea cu semenii; postul minim sta­bilit de duhovnic (în afara pos­turilor mari); împlinirea ca­no­nului primit de la duhovnic; citirea rugăciunilor pregătitoare pentru primirea Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸanii; primirea Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸanii „cu frică de Dumnezeu, cu credinţă ÅŸi cu dragoste“.

5. DiferenÅ£e confesionale cu pri­vire la Taina Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸanii (Jertfei Euharistice).

6. InovaÅ£ii ÅŸi abateri de la nor­mele liturgice, canonice ÅŸi pastorale privind Taina Îm­păr­tă­ÅŸa­niei: păstrarea Sfintelor Taine în casa preotului pentru trebu­in­Å£e grabnice; comportament ne­a­decvat ÅŸi Å£inută ne­co­res­pun­ză­toare la folosirea ÅŸi purtarea Sfin­telor Taine; săvârÅŸirea Sfin­tei Liturghii fără împărtăşirea credincioÅŸilor care s-au pregătit; primirea la Sfânta Împărtăşanie fără spovedanie ÅŸi dezlegare de păcate; lipsa pregătirii (postul, viaţă cumpătată ÅŸi necitirea pravilei) înainte de primirea Sfintei Împărtăşanii; acordarea Sfintei Împărtăşanii celor inconÅŸtienÅ£i, aflaÅ£i pe patul de moarte sau celor fără discer­nă­mânt; împărtăşirea credinciosului în numele celor morÅ£i; practica primirii Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸa­nii în Joia Mare pentru tot anul.

7. ImportanÅ£a Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸanii în pastoraÅ£ia individuală ÅŸi colectivă a credincioÅŸilor:datoria preotului de a catehiza despre importanÅ£a pregătirii ÅŸi primirii Sfintei Împărtăşanii, despre condiÅ£iile primirii ÅŸi despre abaterile care ar putea fi să­vârÅŸite de credincioÅŸi în le­gă­tu­ră cu Taina Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸanii.

8. Roadele Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸanii: primirea iubirii jertfelnice ÅŸi iertătoare a lui Hristos pentru dobândirea vieÅ£ii de veci; izvor de lumină ÅŸi de credinţă pentru a înÅ£elege rostul vieÅ£ii noastre pe pământ; izvor de iubire curată ÅŸi sfinÅ£enie în familie ÅŸi societate; izvor de curaj ÅŸi dreptate pentru a lupta împotriva păcatului ÅŸi a răutăţilor de tot felul; izvor de tărie ÅŸi speranţă pentru a birui în ispite, în suferinţă ÅŸi durere; izvor de iubire milostivă pentru a ajuta pe cei bolnavi ÅŸi în lipsuri;intensificarea vieÅ£ii du­hov­ni­ceÅŸti personale ÅŸi a vieÅ£ii comunitare în Biserică.

II. În al doilea semestru al a­nu­lui 2014, tema va fi tratată com­plementar sub genericul „A­nul comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni ÅŸi prezentată astfel:

1. Contextul politic, social, cul­tural ÅŸi religios la urcarea pe tron a Sfântului Martir Con­stan­tin Brâncoveanu (29 octom­brie 1688).

2. Demnitate, responsabilitate ÅŸi smerenie în asumarea dom­niei ÅŸi a conducerii Ţării Ro­mâ­neÅŸti, caracteristici ale unui adevărat domn creÅŸtin al Ţării RomâneÅŸti.

3. Å¢ara Românească în timpul domniei Sfântului Martir Con­stan­tin Brâncoveanu: centru diplomatic, cultural ÅŸi politic european. De la voievozii răz­boi­nici la voievozii diplomaÅ£i.

4. RecunoaÅŸterea europeană a meritelor ÅŸi contribuÅ£iei cultu­rale, politice ÅŸi diplomatice a Sfân­tului Martir Constantin Brâncoveanu (1679 - Diploma de nobil ardelean ÅŸi conte al Un­ga­riei; 1698 - Diploma de prinÅ£ al Sfân­tului Imperiu ÅŸi titlul de Illustrissimus, printre primii cavaleri aiOrdinului „Sfântul An­drei“, primit de la Å£arul Petru I al Rusiei; 1699 - primirea domniei pe viaţă din partea sultanului otoman).

5. ÎnsuÅŸirile intelectuale ÅŸi mo­rale ale Sfântului Martir Con­stantin Brâncoveanuîm­po­dobit cu învăţătură, a îngrijit Å£ara cu adâncă pricepere ÅŸi înaltă priveghere, cu blândeÅ£e ÅŸi răbdare, cu înÅ£elepciune ÅŸi multă bunătate, dăruite de Dum­nezeu.

6. EducaÅ£ia culturală, in­te­li­gen­Å£a ÅŸi formaÅ£ia politică a Sfân­tului Martir Constantin Brân­co­veanu în slujba unităţii poporului român: menÅ£inerea auto­no­miei Ţării RomâneÅŸti, apărarea românilor din Transilvania ÅŸi strângerea relaÅ£iilor cu domnitorii Moldovei.

7. Apărător al intereselor re­li­gioase ale românilor din Tran­silvania: păstrarea credinÅ£ei or­to­doxe, eliberarea din închisoare a mitropolitului Sava Bran­co­vici, păstrarea integrităţii Or­to­do­xiei în Transilvania împotriva tendinÅ£elor catolicizante.

8. Ctitor de artă ÅŸi cultură ve­che româneascăAcademia Dom­nească din BucureÅŸti, Bi­se­ri­ca „Sfântul Gheorghe“ Nou (BucureÅŸti), Mănăstirea Hurezi (jud. Vâlcea), Mănăstirea Brân­co­veanu(jud. BraÅŸov), Palatul MogoÅŸoaia, scrisul ÅŸi tiparul în timpul său.

9. Sfântul Martir Constantin Brâncoveanu ÅŸi preocupările sale în domeniul asistenÅ£ei sociale: grija faţă de cei săraci, AÅŸezămintele de la ColÅ£ea, spitalele „Sfântul Pantelimon, „Sfân­tul Visarion“  ÅŸi DudeÅŸti.

10. Sprijinitor al Răsăritului creÅŸtin în vremuri tulburi: ti­pa­rul bisericesc în diferite limbi străine destinat Bisericilor ortodoxe surori aflate în suferinţă (greacă, siriană, arabă, cauca­zi­ană), găzduirea de patriarhi, mitropoliÅ£i ÅŸi dascăli din O­ri­en­tul creÅŸtin, generoase donaÅ£ii pentru sprijinirea locurilor sfin­te ale Ortodoxiei.

11.     Destinul comun al Sfân­tu­lui Voievod Martir Constantin Brâncoveanu (1688-1714) ÅŸi al Sfântului Ierarh Martir Antim Ivireanul, Mitropolitul Ţării RomâneÅŸti (1708-1716), contemporani ÅŸi ostenitori în slujirea culturii ÅŸi educaÅ£iei, martiri pentru apărarea credinÅ£ei ortodoxe.

12. ImportanÅ£a martiriului Sfin­Å£ilor Brâncoveni pentru cre­dinÅ£a ortodoxă ÅŸi neamul românesc.

13. RecunoÅŸtinţă ÅŸi sfinÅ£enie: a­ducerea osemintelor sale în Å£ară (1720), primul parastas la mormântul voievodului (1914), paÅŸi pe calea cinstirii sale ca sfânt (1932 - depunerea osemin­telor în altarul Bisericii „Sfântul Gheorghe“ Nou din BucureÅŸti, 1934 - reînhumarea osemintelor cu cinstea cuvenită unui vo­ie­vod), proclamarea canonizării SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni: Constantin Vodă cu cei patru fii ai săi: Constantin, Åžtefan, Radu, Matei, ÅŸi sfetnicul Ianache, prin hotărârea Sfântului Sinod din 19 iunie 1992.

14. SfinÅ£ii Brâncoveni în con­ÅŸti­inÅ£a, cultura ÅŸi spiritualitatea românească, la împlinirea a 300 de ani de la martiriul lor.

III. Centrul de Presă Basilica al Patriarhiei Române (Radio Tri­nitas, Trinitas TV, Ziarul Lu­mina) va realiza programe ÅŸi emisiuni, filme documentare, materiale publicistice etc., pentru promovarea, în anul 2014, în Patriarhia Românăa „Anului o­ma­gial euharistic (al Sfintei Spo­ve­danii ÅŸi al Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸa­nii)“ ÅŸi a „Anului comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“În acest scop, se va solicita colaborarea centrelor eparhiale pentru identificarea în biserici ÅŸi mănăstiri, precum ÅŸi în bi­blio­teci a celor mai frumoase ÅŸi re­pre­zentative fresce, icoane, mi­nia­turi, broderii ÅŸi Å£esături, mo­zaicuri ÅŸi vitralii, reprezentând: Taina Spovedaniei ÅŸi a Sfintei Împărtăşanii, scene biblice re­dând pocăinÅ£a unor personaje biblice din Vechiul ÅŸi Noul Tes­tament, jertfele Vechiului Tes­ta­ment (Melchisedec, Avraam, Moise), Cina cea de Taină, Cina din Emaus, Liturghia cerească, mari dascăli ai pocăinÅ£ei din rândul SfinÅ£ilor PărinÅ£i. De ase­menea, va fi valorificat, prin mij­loace specifice, patrimoniul isto­ric, cultural-artistic al epocii brân­coveneÅŸti (monumente bisericeÅŸti ÅŸi civile, pictura bisericească, tipar, cronici, documente istorice etc.) din Å£ară ÅŸi străinătate.

IV. Realizarea de studii, comentarii, bibliografii ÅŸi cărÅ£i de reflecÅ£ie cu conÅ£inut biblico-pa­tris­tic, dogmatic-moral, liturgic, catehetic, pastoral, social-filan­tropic, ecumenic ÅŸi cultural-istoric pentru prezentarea „A­nu­lui omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸanii)“  ÅŸi aAnului comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“ în cadrele prezentate la paragrafele I ÅŸi II, precum ÅŸi ti­pă­ri­rea acestora în publicaÅ£iile bi­sericeÅŸti centrale ÅŸi eparhiale, în volume ÅŸi monografii editate de tipografiile Patriarhiei Române ÅŸi ale centrelor eparhiale.

V. La nivelul Patriarhiei Ro­mâ­ne se va organiza un congres euharistic internaÅ£ional, iar la ni­velul eparhiilor ÅŸi al in­sti­tu­Å£i­i­lor de învăţământ teologic se vor organiza dezbateri, colocvii ÅŸi se­minarii pe tema „Anului omagial euharistic (al Sfintei Spo­ve­danii ÅŸi al Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸa­nii)“. Rezultatele vor fi publicate într-un volum academic. De a­se­menea, se vor organiza un simpozion naÅ£ional dedicat „Anului comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“precum ÅŸi dezbateri, colocvii ÅŸi seminarii în e­par­hii ÅŸi instituÅ£iile de învăţământ teologic pentru valorificarea moÅŸtenirii istorice, cultural-istorice ÅŸi spirituale a epocii brâncoveneÅŸti.

VI. În cursul anului 2014, se vor organiza expoziÅ£ii de icoane, fresce, mozaicuri reprezentând Taina Spovedaniei ÅŸi Sfânta Îm­păr­tăşanie, scene biblice redând pocăinÅ£a unor personaje biblice din Vechiul ÅŸi Noul Testament, jertfele Vechiului Testament (Mel­chisedec, Avraam, Moise), Cina cea de Taină, Cina din E­maus, Liturghia cerească, mari dascăli ai pocăinÅ£ei din rândul SfinÅ£ilor PărinÅ£i.La nivelul Pa­triarhiei Române, se va organiza o expoziÅ£ie naÅ£ională despre moÅŸ­tenirea istorică, spirituală ÅŸi culturală a epocii brâncoveneÅŸti, prin grija Sectorului Cultură ÅŸi patrimoniu religios ÅŸi colaborarea cu eparhiile în care a­ceasta este marcantă.

VII. În cursul anului 2014, se vor organiza pelerinaje în Å£ară ÅŸi străinătate la locurile unde au vieÅ£uit mari duhovnici ai Or­to­do­xiei, precum ÅŸi la locurile le­ga­te de viaÅ£a, martiriul ÅŸi moÅŸ­te­nirea culturală a SfinÅ£ilor Brân­coveni.

VIII. Ca parte a programului-cadru naÅ£ional bisericesc, la Con­ferinÅ£a pastoral-misionară semestrială din primăvara a­nului 2014, se va trata tema „Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸanii) în Patriarhia Română“, în cadrele prezentate la paragraful I, iar la Con­fe­rinÅ£a pastoral-misionară semestrială din toamna anului 2014, se va trata tema „Anul comemorativ al SfinÅ£ilor Mar­tiri Brâncoveni“în cadrele pre­zentate la paragraful II, cu posibilitatea aprofundării acestora ÅŸi la conferinÅ£ele preoÅ£eÅŸti administrative lunare stabilite de fiecare eparhie, precum ÅŸi în cadrul cercurilor pastorale.

IX. În cadrul manifestărilor dedicate „Anului comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni se vor organiza ÅŸedinÅ£e comune ale Sinoadelor mitropolitane ale mi­tropoliilor care deÅ£in monumente brâncoveneÅŸti reprezentative, dacă este posibil în lo­ca­Å£i­i­le acestora, pentru comemorarea adecvată a acestor ctitori de cultură veche românească, apărători ÅŸi mărturisitori ai Ortodoxiei.

X. În luna octombrie din anul 2014la Palatul Pa­tri­arhiei se va organiza o ÅŸedinţă solemnă a Sfântului Sinod cu tema Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸa­nii)“ ÅŸi „Anul comemorativ al SfinÅ£ilor Mar­tiri Brâncoveni“ în Patriarhia Română.

În urma discuÅ£iilor care au avut loc în plen, la propunerea Comisiei teologice, liturgice ÅŸi didactice, Sfântul Sinod a hotărât:

1. Aprobă iniÅ£iativele Prea­fe­ricitului Părinte Patriarh Daniel privind declararea în Patriarhia Română a anului 2014 ca „Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii)“ ÅŸi ca „Anul comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“.

2. Aprobă programul-cadru naÅ£ional bisericesc în 10 puncte (I-X), redat în prezentul referat, care va fi adus la cunoÅŸtinÅ£a eparhiilor, în vederea realizării proiectului sub aspect liturgic, cultural ÅŸi mediatic intitulat „2014 - Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii)“ ÅŸi „Anul comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“ în Patriarhia Română.

3. Aprobă ca în toate insti­tu­Å£iile bisericeÅŸti centrale ÅŸi e­parhiale, precum ÅŸi în fiecare instituÅ£ie de învăţământ teologic să se ia măsurile necesare pentru a ilustra programul-cadru naÅ£ional bisericesc inti­tulat 2014 - Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii ÅŸi al Sfintei Împărtăşanii)“ ÅŸi „Anul comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brâncoveni“prin acÅ£iuni ÅŸi manifestări locale (media, publicistice, conferinÅ£e, întruniri, simpozioane ÅŸi seminarii pastorale, teologice, catehetice, du­hov­niceÅŸti), prin contribuÅ£ia ierarhilor, a profesorilor de teologie, a preoÅ£ilor ÅŸi monahilor, precum ÅŸi a altor specialiÅŸti.

4. Aprobă ca, la ConferinÅ£a pastoral-misionară semestrială din primăvara anului 2014, să se trateze tema „2014 - Anul o­magial euharistic (al Sfintei Spo­vedanii ÅŸi al Sfintei Îm­păr­tă­ÅŸanii)“ în Patriarhia Română, în cadrele prezentate la paragraful I, iar la ConferinÅ£a pastoral-misionară semestrială din toamna anului 2014, să se trateze tema „Anul comemorativ al SfinÅ£ilor Martiri Brân­coveni“în cadrele prezentate la paragraful II, cu posibilitatea aprofundării acestora ÅŸi la conferinÅ£ele preoÅ£eÅŸti administrative lunare stabilite de fiecare eparhie, precum ÅŸi în cadrul cercurilor pastorale.

Cu binecuvântare ÅŸi dragoste în Hristos,

PreÅŸedintele Sfântului Sinod,

† Daniel

Arhiepiscopul BucureÅŸtilor,

Mitropolitul Munteniei şi Dobrogei, Locţiitor al tronului Cezareei Capadociei şi

Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

Secretarul Sfântului Sinod

† Ciprian Câmpineanul

Episcop-vicar patriarhal

(în prezent, Arhiepiscopul Buzăului ÅŸi Vrancei)

12.01.2014 | 15:10

http://basilica.ro/stiri/anul-omagial-euharistic-si-anul-comemorativ-al-sfintilor-martiri-brancoveni_13532.html

21-01-2014
Citeste si:De acelasi autor:


Adaugati un comentariu:
Nume
Email
(nu va fi afisat)
Comentariu
Comentariile in afara subiectului si cele necuviincioase vor fi sterse
Antispam:
Scrieti, va rog, prenumele lui Eminescu