Titlul acestei conferinÈ›e a fost ales de Biserica Ortodoxă Română la BucureÈ™ti. Înainte a de a intra propriu-zis în carnea subiectului, câteva remarci care pot să nu apară ca evidente la primul contact cu acest titlu:
A. Introducere pentru spaÈ›iul românesc
Tema se încadrează cât se poate de inspirat în acest an pe care Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române l-a proclamat Anul omagial al Centenarului Patriarhiei Române È™i Anul comemorativ al duhovnicilor È™i mărturisitorilor ortodocÈ™i români din secolul al XX-lea.
În pastorala pe care Sfântul Sinod ne-a adresat-o anul acesta, la prima duminică a postului NaÈ™terii Domnului se consemnează sintetic : „În cei 100 de ani de activitate, Patriarhia Română s-a afirmat ca o instituÈ›ie fundamentală pentru păstrarea identității naÈ›ionale È™i spirituale a poporului român. Ea a traversat È™i perioade istorice foarte dificile, ca dictatura regală, regimul antonescian, dar mai ales regimul comunist ateu, unind suferinÈ›a cu speranÈ›a È™i supravieÈ›uind cu vigoare, pentru a înflori, după 1989, într-o perioadă de renaÈ™tere spirituală È™i misionară de mare amploare”.
Monahi Sfinți
Tot în anul acesta, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a proclamat È™i canonizarea a 16 sfinÈ›i români care au mărturisit credinÈ›a ortodoxă în dificila perioadă a regimului comunist ateu, printre aceÈ™ti sfinÈ›i regăsindu-se È™i reprezentanÈ›i ai cinului monahal: Sfântul Cuvios Mucenic Gherasim de la Tismana, isihast care mărturisindu-L pe Hristos a murit muceniceÈ™te în penitenciarul de la Târgu Ocna; Sfântul Cuvios Mucenic Visarion de la Lainici, care bătut cumplit fiind a murit mărturisind credinÈ›a în Hristos la mănăstirea Lainici; Sfântul Cuvios Mărturisitor Sofian de la Antim, rugător isihast È™i pictor de biserici, care a fost numit de către Părintele Cleopa Ilie de la Sihăstria „Apostolul BucureÈ™tilor”; Sfântul Cuvios Mărturisitor Arsenie de la Prislop, care a trecut prin patru detenÈ›ii È™i a fost obligat să locuiască printre mireni în lume, păstrând în taină vieÈ›uirea monahală È™i filocalică; Sfântul Cuvios Mărturisitor Iraclie din Basarabia, mărturisindu-L pe Domnul vreme de opt ani prin lagărele de muncă din Uniunea Sovietică, iar după plecarea în veÈ™nicie ne-a lăsat sfintele sale moaÈ™te izvorâtoare de mir; Sfântul Cuvios Paisie de la Sihăstria, îndrumător duhovnicesc cu smerenie È™i cu dragoste al celor ce îl cercetau, făcător de minuni după adormirea sa în Domnul; Sfântul Cuvios Cleopa de la Sihăstria, un duhovnic român preaiubit de credincioÈ™i, mare predicator È™i apărător al credinÈ›ei în Hristos È™i făcător de minuni; Sfântul Cuvios Dometie cel Milostiv de la RâmeÈ›, numit de popor „Apostolul moÈ›ilor”, neagonistor È™i milostiv; Sfântul Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, inspirat călăuzitor de suflete, înainte-văzător È™i făcător de minuni; Sfântul Cuvios Calistrat de la TimiÈ™eni È™i Vasiova, mare râvnitor care pentru smerenia È™i nevoinÈ›ele sale a primit de la Dumnezeu darul vindecării È™i al izgonirii duhurilor necurate.
Deținuți și apoi monahi
Pe lângă toÈ›i aceÈ™ti monahi cu viață îmbunătățită È™i plină de har pentru comunitate, amintim o altă categorie de monahi care după ce au mărturisit credinÈ›a în Hristos prin lagărele È™i penitenciarele comuniste È™i atee ca credincioÈ™i cu viață filocalică, eliberaÈ›i fiind, au decis să îmbogățească È™i să înfrumuseÈ›eze cu jertfa lor tagma călugărească: Nicolae Ciolacu, devenit monahul Nectarie de la Sâmbăta; Alexandru Ștefănescu, devenit monahul Atanasie de la Petru Vodă; Costică Dumitrescu, monahul Marcu de la Sihăstria pe care îl cinstea mult inclusiv Părintele Cleopa; Dumitru Văduva, devenit monahul Serafim de la Prodromu în Athos; Ghiță Clapon, ajuns monahul Paulin de la Petru Vodă; Anghel Papacioc, arhimandritul Arsenie de la Techirghiol È™i mulÈ›i alÈ›ii încă (Fabian Seiche, Martiri È™i mărturisitori români din secolul XX – Închisorile comuniste din România, Editura Agaton, FăgăraÈ™, 2014, p. 88).
Monahii mărturisitoare în detenÈ›ie
Nici femeile nu s-au lăsat mai prejos în mărturisirea credinÈ›ei în Hristos, eroismul lor fiind unul proverbial, ca È™i în cazul Maicii Mihaela Iordache (1914 – 1963) de la mănăstirea VladimireÈ™ti. Născută în familie de mărturisitori, trei dintre ei au trecut prin torturi È™i chinuri. Absolvă Academia NaÈ›ională de EducaÈ›ie Fizică È™i audiază cursurile Facultății de Filosofie. În anul 1942 intră în obÈ™tea de la VladimireÈ™ti È™i fiind singura vieÈ›uitoare cu studii superioare i-a fost încredinÈ›ată conducerea mănăstirii. Smerenia È™i dragostea strălucea în tot ceea ce făcea.
În noaptea de 30 martie 1955 securitatea intervine în forță È™i astfel continuă drumul Crucii È™i al mărturisirii Domnului prin penitenciarele de la GalaÈ›i, Jilava, Arad È™i Miercurea Ciuc. Aici, în 1963, a murit paralizată, bătută È™i plină de sânge, după 24 de ani de la asasinarea tot la Miercurea Ciuc a fratelui ei, Nicoară Iordache.
Un alt nume răsunător în monahismul mărturisitor român È™i ortodox este cel al Zoricăi LaÈ›cu (1917 – 1990) care mai târziu a intrat în mănăstirea ValdimireÈ™ti primind numele de călugărie, Teodosia. Absolventă de Litere la Cluj devine specialistă în filologie clasică È™i modernă, cu o licență în greacă, latină È™i franceză. A scris mai multe volume de poezii printre care È™i „Poemele Iubirii” pe care îl dedică Părintelui Arsenie Boca aflat pe vremea aceea la Mănăstirea brâncovenească de la Sâmbăta de Sus.
Până în 1948 a lucrat ca „preparator” la Muzeul Limbii Române, la dicÈ›ionarul Sextil PuÈ™cariu. Facem acum o paranteză pentru a arăta modul în care regimul comunist ateu a căutat să distrugă poporul român lovindu-i cultura. Astfel, procedând la o „epurare” a Academiei de tot ce însemna element „reacÈ›ionar” È™i „duÈ™mănos”, regimul ateu a adus în loc slujitori care să omagieze noii academicieni (Nicolae È™i Elena CeauÈ™escu s. n.) „È™i, în felul acesta, au distrus simbolul excelenÈ›ei spiritului care este Academia È™i pe ei odată cu acesta” (Gabriel Liiceanu, Trei eseuri: despre minciună, despre ură , despre seducÈ›ie, Humanitas, BucureÈ™ti, p. 131).
În sensul aceste noi ordini academice, într-un raport despre o È™edință care a avut loc la 31 mai 1949, s-a specificat că este necesară apariÈ›ia unui DicÈ›ionar al Limbii Române care să fie finalizat în 4 ani È™i nu unul la care să se lucreze de vreo 50 de ani cum era cel al savantului Sextil PuÈ™cariu. Și, bineînÈ›eles că dicÈ›ionarul trebuia epurat de tot ceea ce reprezintă „element reacÈ›ionar” la materialismul È™tiinÈ›ific...
Concluzionăm această paranteză asupra percepÈ›iei culturii în perioada comunistă cu cuvintele post-factum ale filosofului Petre ÈšuÈ›ea: „Când mulÈ›imea îi refuză tiranului încrederea, ăsta calcă în gol. AÈ™a a călcat CeauÈ™escu – în gol” (322 de vorbe memorabile ale lui petre ÈšuÈ›ea, Editura Humanitas, BucureÈ™ti 2017, p. 28).
Ne întoarcem la Maica Teodosia LaÈ›cu È™i la drama de la VladimireÈ™ti din 1955, când ieromonahul Ioan Iovan È™i stareÈ›a Veronica Gurău sunt arestaÈ›i È™i condamnaÈ›i la puÈ™cărie. Tot astfel s-a întâmplat È™i cu cle 300 de vieÈ›uitoare, cărora li s-au intentat procese pentru „port ilegal de uniformă”. DeÈ™i Maica Teodosia ar fi trebuit să fie scutită de închisoare datorită handicapului ei fizic, acest lucru nu s-a întâmplat È™i, într-un exces de zel, tribunalul militar comunist a condamnat-o la 3 ani de închisoare, apoi domiciliu obligatoriu în Bărăgan.
Între ani 1970 È™i 1990, Maica Teodosia va locui la BraÈ™ov, unde va colabora cu distinsul preot profesor Teodor Bodogae la traduceri din operele SfinÈ›ilor PărinÈ›i, apărute în colecÈ›ia PărinÈ›i È™i Scriitori BisericeÈ™ti (PSB).
„Monahismul interiorizat”
Sigur că È™irul celor care È™i-au vărsat sângele pentru credință È™i neam È™i L-au mărturisit pe Hristos cu preÈ›ul pierderii privilegiilor sociale È™i materiale È™i chiar al despărÈ›irii de cei dragi ai lor, nu au fost toÈ›i monahi sau monahii în mod oficial. Ca trăire însă da, au practicat ceea ce Sfântul Tihon de Zadonsk a numit monahismul interiorizat. Paul Evdokimov ne spune că chiar Sfântul Ioan Gură de Aur, atunci când „porunceÈ™te să urmăm calea cea strâmtă, el se adresează tuturor oamenilor. Călugărul È™i mireanul trebuie să atingă aceleaÈ™i înălÈ›imi”. Concluzia: „Se vede bine, nu există decât o singură spiritualitate pentru toÈ›i, fără nici o deosebire în ceea ce priveÈ™te exigenÈ›a, fie că se referă la episcop, călugăr sau mirean” (Paul Evdokimov, Vârstele vieÈ›ii spirituale, Christiana, BucureÈ™ti, 1993, p. 116).
Se pare că de 2000 de ani de creÈ™tinism, spiritualitatea a fost una È™i unitară, fără deosebiri È™i privilegii acordate vreunei categorii de creÈ™tini unii față de alÈ›ii, deoarece „Iisus Hristos ieri È™i azi È™i în veci este AcelaÈ™i” (Evrei 13, 8).
În plus, spiritul omenesc tinde după adevărul absolut È™i năzuieÈ™te după o ordine spirituală eternă È™i acesta e un impuls mai puternic decât voinÈ›a ( Sfântul Cuvios Mărturisitor, Dumitru Stăniloae, NaÈ›iune È™i CreÈ™tinism, Editura Elion, BucureÈ™ti, 2004, p. 104-105).
În consecință, numărul martirilor È™i al mărturisitorilor lui Hristos este mult mai mare de-a lungul dictaturilor din secolul al XX-lea în România È™i, în felul acesta, omagierea Centenarului Patriarhiei Române (1925 – 2025) ne oferă un nor de mărturii È™i mărturisiri ale Domnului Hristos în cele mai dificile condiÈ›ii, cărora noi cei de astăzi le suntem recunoscători, deoarece lor È™i eroilor neamului nostru le datorăm dăinuirea noastră È™i păstrarea în libertate a limbii È™i credinÈ›ei noastre strămoÈ™eÈ™ti. Regimurile opresive lovesc în „pământ, limbă È™i dor”, care sunt elemente constitutive existenÈ›ei româneÈ™ti, È™i tocmai în acest epicentru se concentrează atacul (Ciprian Bîlbă, Răz-bunări de gând, Editura Agaton, FăgăraÈ™, 2023, pp. 170, 171 È™.u.).
AÈ™adar, pomelnicul celor care nu doar că nu s-au lepădat de credință, ci L-au mărturisit pe Hristos cu preÈ›ul vieÈ›ii, atât bărbaÈ›i cât È™i femei, atât călugări cât È™i mireni, atât oameni cu carte, academicieni, filosofi, profesori cât È™i oameni simpli dar cu credință curată, este mult mai mare È™i în chip complet îl È™tie doar Dumnezeu.
a. Alți mărturisitori
Mai amintim ca modele de jertfelnicie pentru credință È™i neam È™i alte nume: Dumitru Bordeianu (1921 – 2002), care a trecut prin reeducarea de la PiteÈ™ti, reeducare ce nu a reuÈ™it să-l smulgă din pământul cel bun al mărturisirii Domnului Hristos, om al rugăciunii care „nu vorbea mult. Dar fiecare cuvânt care ieÈ™ea din gura lui era un cuvânt sfânt, numai despre Hristos, numai despre dragoste, numai despre iertare (Pr. Calciu); Nicolae Borzea (1921 – 2005). A fost dat afară de la Facultatea de Teologie din TimiÈ™oara È™i de la Conservator, a absolvit apoi Facultatea de Litere din Cluj, devenind profesor de limba È™i literatura română, a trecut prin penitenciarele Uranus, Jilava, Aiud de unde în 1964 a fost eliberat, fiind mereu urmărit È™i marginalizat; arhimandritul Roman Braga, trecut È™i el prin reeducarea de la PiteÈ™ti, pe la Jilava, Canal, Balta Brăilei, Salcia, Ostrov, eliberat în 1964, membru al Rugului Aprins; preotul Liviu BrânzaÈ™ (1930 – 1998), a considerat condamnarea ca o decoraÈ›ie È™i un titlu de onoare, trecut pe la Oradea, Jilava, Cavnic, Gherla, eliberat în 1964, îÈ™i scrie memoriile unde evocă peste 300 de nume, fiind un om domol, iertător È™i rugător; Ion FlueraÈ™ (1882 – 1953), luptător pentru Unire, implicat în viaÈ›a politică a românilor a fost deputat în trei rânduri, temniÈ›a fiind pentru el È™coală a rugăciunii, la Gherla deschizându-È™i inima lui Dumnezeu È™i descoperind Adevărul eliberator È™i tot acolo în groapa comună se odihnesc È™i oasele sale alături de ale altor sute de morÈ›i, martiri ai credinÈ›ei È™i neamului românesc; părintele Aurel Lazarov (1921 – 1960), despre care camaradul său de suferință, preotul Liviu BrânzaÈ™, a dat mărturie despre viaÈ›a lui de sfinÈ›enie. Și mulÈ›i alÈ›ii mai mult sau mai puÈ›in cunoscuÈ›i, dar È™tiuÈ›i de Dumnezeu.
b. Alte mărturisitoare
Femeile nu s-au lăsat intimidate È™i au luptat cu dârzenie în fel È™i chip pentru credință È™i neam, mărturisindu-L pe Hristos: Maria Musaclu Baicu (1925 – 2008), condamnată în timpul dictaturii antonesciene (1941 – 1944), dusă în lagărul de la Hălchiu, BraÈ™ov, unde deÈ™i a fost torturată È™i drogată nu a renunÈ›at la credință; Elena Ana Bumbac (1938 – 1964), fiică de preot, medic de profesie, încarcerată la Mislea, Miercurea Ciuc, Arad, Canal, eliberată în 1964; Ecaterina Gâță (1924 – 1949), arestată în 1938 în timpul dictaturii carliste, suferă È™i sub dictatura antonesciană apoi, ajunge în lagărul de la Sădăclia în Basarabia împreună cu alte femei È™i cu prinÈ›esa Ioana Cantacuzino, intră în monahism cu binecuvântarea Părintelui Arsenie Boca, arestată din nou îÈ™i grăbeÈ™te sfârÈ™itul scuipând-o în ochi pe Ana Pauker; NataliÈ›a Nicolicescu, medic de profesie, a ajuns la Jilava, Miercurea Ciuc, Oradea, Arad, preÈ›uind prietenia le-a îngrijit în mod deosebit pe alte două mărturisitoare, Maica Mihaela È™i pe doctoriÈ›a Adela Blănaru; Elisabeta Rizea (1912 – 2003), femeie simplă de la È›ară È™i cu o dârzenie a mărturisirii care i-a umplut de ură pe anchetatori care pur È™i simplu au atârnat-o de păr de un cârlig È™i trăgându-i masa de sub picioare a rămas fără podoaba capilară È™i fără pielea de pe cap, apoi bătută cu un băț până la sânge, se ruga lui Dumnezeu È™i îÈ™i făcea cruce cu limba pentru a fi întărită în dureri.
*
Mai pot fi adăugate multe, multe nume pe care istoria le-a consemnat: Demostene Andronescu, Ioan Arbore, Părintele Dumitru Stăniloae, Nichifor Crainic, preotul Dumitru Bârjoveanu, ieromonahul Pimen Bărbieru, Atanasie Berzescu, arhimandritul Mina Dobzeu, Viorel Ghiorghiță, preotul Ilie Imbrescu, poeÈ›ii Radu Gyr È™i Vasile Voiculescu, filosoful Petre ÈšuÈ›ea, Gheorghe Jimboiu, Zaharia Marineasa, Vasile Militaru, Aspazia OÈ›el Petrescu, ieromonahul Arsenie Praja, preotul Gheorghe Șerban, monahul Atanasie Ștefănescu, Aurel Suciu, monahul Nicolae Steinhardt, Dumitru Uță, arhimandritul Haralambie Vasilache È™i mulÈ›i, mulÈ›i alÈ›ii care se află în recunoÈ™tinÈ›a noastră È™i în pomenirea lui Dumnezeu.
B. CreÈ™tinismul internaÈ›ional sub asediu în veacul XX
La nivelul întregului mapamond, în secolul al XX-lea a curs mai mult sânge mucenicesc decât în primele secole ale creÈ™tinismului. Asta s-a întâmplat È™i pentru că È™tatele vechi ale vicleniei demonice s-au înnoit metodologic întru răutate È™i, în plus, cantitatea de rău a crescut direct proporÈ›ional cu demografia È™i cu performanÈ›ele tehnologice. Nazismul È™i comunismul au beneficiat de toate aceste producÈ›ii pe care le-au aplicat ideologic oamenilor atât la modul individual cât È™i la nivel populaÈ›ional prin genocid, scopul fiind înregimentarea È™i subordonarea tuturor, fapt ce se putea realiza mult mai uÈ™or dacă omul era rupt de realitatea spirituală a existenÈ›ei.
Astfel martiri È™i mărturisitori au fost în China la începutul secolului XX când a avut loc aÈ™a-numita Răscoală a boxerilor, când la fel ca în primele secole creÈ™tine, asupra creÈ™tinilor erau aruncate toate învinuirile posibile, ei devenind „È›api ispășitori pentru toate relele Chinei, atât reale, cât È™i imaginare, fie că era vorba de secetă, de foamete, colaps economic, fie de infectarea È™i uciderea copiilor chinezi prin intermediul rugăciunilor creÈ™tine” (Moorey, p. 29). Atunci au mărturisit 222 de ortodocÈ™i chinezi, 182 misionari protestanÈ›i, 500 de protestanÈ›i chinezi, 48 misionari catolici, 18 000 de catolici chinezi.
Peste o jumătate de veac între 1966 È™i 1976 când Mao a murit, RevoluÈ›ia culturală chineză a ucis trei milioane de oameni , printre aceÈ™tia fiind È™i mulÈ›i creÈ™tini ortodocÈ™i.
În Asia Mică, pe la 1915 È™i 1916 È™i după aceea, s-au desfășurat genocidurile armean È™i grecesc, când Imperiul Otoman a zdrobit între 600 000 È™i 1,5 milioane de creÈ™tini armeni dintre care È™i 4000 de clerici, È™i între o jumătate de milion È™i un milion de creÈ™tini greci.
Însă persecuÈ›ia creÈ™tinilor în Turcia nu s-a încheiat prin tratatul de la Lausanne (1923) È™i în 1955 au avut loc Revoltele de la Istanbul când creÈ™tinii greci „atât femeile, cât È™i bărbaÈ›ii au fost violaÈ›i, iar bărbaÈ›ii, inclusiv preoÈ›ii, au fost circumscriÈ™i cu forÈ›a... MoaÈ™te ale sfinÈ›ilor, furate din biserici, au fost arse sau aruncate la câini, iar cimitirele greceÈ™ti au fost profanate” (Ibidem p. 268-270).
Sigur că se pot spune multe È™i despre martirii È™i mărturisitorii lui Hristos în URSS, în Imperiul Austro-Ungar, în Germania nazistă, în Albania, în secolul XX numai comunismul ucigând o sută de milioane de oameni.
Câteva portrete de martiri-mărturisitori
Damaskinos Papandreou, Arhiepiscopul Atenei între 1941 – 1945, după ocupaÈ›ia nazistă a Greciei începând cu 1941, È™i-a luat angajamentul de a salva cât mai mulÈ›i evrei de la exterminare. A luat astfel, printr-o scrisoare, apărarea a 60 000 de evrei cărora le aprecia „sentimentele, atitudinea frățească, activitatea economică È™i, cel mai important, patriotismul neobosit”. Când a citit-o, comandantul militar nazist, generalul SS Jurgen Stroop, s-a înfuriat atât de tare încât l-a ameninÈ›at pe arhiepiscop cu împuÈ™carea. Răspunsul lui a fost proverbial: „Arhiereii greci nu sunt împuÈ™caÈ›i, ci spânzuraÈ›i”.
Colaborând foarte bine cu comisarul poliÈ›iei din Atena, Anghelos Evert, Arhipăstorul Atenei a furnizat mii de certificate false de botez pentru evrei, în vreme ce comisarul a supravegheat emiterea a peste 27 000 de cărÈ›i de identitate false pentru evrei, în care se stipula că religia lor este „creÈ™tin-ortodoxă”.
ViaÈ›a lui Damaskinos Arhiepiscopul era pândită de pericole la tot pasul È™i tocmai de aceea Evert l-a îndemnat să părăsească Atena È™i chiar Grecia, dar răspunsul lui a fost ferm: „Cum este posibil ca acum, când floarea rezistenÈ›ei greceÈ™ti este dusă în lagăre de concentrare, eu, arhipăstorul Greciei, să plec de bunăvoie È™i să nu fiu părtaÈ™ la soarta lor?”
Până la urmă, Gestapoul l-a plasat în arest la domiciliu, urmând ca apoi să fie dus la Auschwitz, lucru care nu s-a mai întâmplat datorită reputaÈ›iei È™i prestigiului său internaÈ›ional, fiind vizitat È™i preÈ›uit de nume mari ale lumii, cum ar fi ambasadorul ElveÈ›iei sau reprezentanÈ›i de frunte de la Crucea RoÈ™ie InternaÈ›ională.
Oare faptul că Gestapoul s-a temut să mai ia măsuri împotriva lui poate cumva să scadă capacitatea mărturisitoare È™i autenticitatea vieÈ›ii filocalice în Hristos a Arhiepiscopului Damaskinos?
Mitropolitul Dimitrios Chrysostomos de Zakynthos, împreună cu primarul insulei, Lucas Carrer, au luptat de asemenea pentru protejarea evreilor, È™i când naziÈ™tii veniÈ›i acolo în 1943 le-au cerut o listă cu toÈ›i evreii, Chrysostomos le-a înmânat o listă cu două nume: al său È™i al lui Lucas Carrer. „Aici sunt evreii voÈ™tri!” a spus răspicat mitropolitul.
Ca urmare a acestor fapte de mărinimie creÈ™tină iubitoare È™i jertfelnică față de evreii năpăstuiÈ›i, atât Arhiepiscopul Damaskinos cât È™i Anghelos Evert, atât mitropolitul Chrysostomos cât È™i Lucas Carrer, au fost onoraÈ›i ca „DrepÈ›i între Popoare” de Memorialul Yad Vashem (Memorialul Victimelor Holocaustului, instituÈ›ie oficială a Statului Israel, constituită în anul 1953 la Ierusalim).
Valeriu Gafencu s-a născut în 1921 în Basarabia, a studiat dreptul È™i filosofia, s-a înscris într-un grup de tineri care la un moment dat a fost declarat ilegal È™i astfel a ajuns în penitenciar. Nefiind impus încă regimul comunist, a putut studia în detenÈ›ie fiind, Biblia, SfinÈ›ii PărinÈ›i, Filocalia. Se spovedea È™i se împărtășea, beneficiind È™i de îndrumarea duhovnicească a preoÈ›ilor È™i călugărilor întemniÈ›aÈ›i împreună cu el, având viaÈ›a unui călugăr, deÈ™i nu a primit niciodată voturile monahale.
Tortura, frigul È™i malnutriÈ›ia i-au adus tuberculoza, dar în orice situaÈ›ie dragostea îngerului cu ochi albaÈ™tri, cum a fost numit, biruia peste toate suferinÈ›ele È™i neputinÈ›ele. Astfel, atunci când în spitalul închisorii a pătruns o mică doză de streptomicină care a ajuns la Valeriu, acesta nu a vrut să o ia È™i a dăruit-o imediat unui alt deÈ›inut, pastorul Richard Wurmbrandt, salvându-i viaÈ›a. DiscuÈ›iile între cei doi au fost profunde È™i în urma lor a cerul să fie botezat ortodox, purtând chiar numele Valeriu. Apoi se pare că a ascuns lucrul acesta fiind încă oscilant pentru a merge până la capăt (Monahul Moise, Sfântul închisorilor, Editura Reîntregirea, Alba-Iulia, 2007, p. 171).
Printre învățămintele care ne-au rămas de la el, a fost È™i acesta de o profunzime creÈ™tină biblică: „Nu uitaÈ›i să vă rugaÈ›i lui Dumnezeu să ne întâlnim cu toÈ›ii acolo. Doamne, dă-mi robia care îmi eliberează sufletul È™i ia-mi libertatea care îmi înrobeÈ™te sufletul”. Doar aÈ™a se poate câÈ™tiga pacea în Hristos Cel Răstignit È™i Înviat, È™i inima se poate umple de bucuria pe care martirul lui Hristos, Valeriu, ne-a transmis-o È™i nouă, strigând: „Totul e o minune!”
Alexander Schmorell (Germania, 1943) s-a născut în 1917 în Rusia din mamă rusoaică, fiică de preot ortodox, iar tatăl său era un medic german născut în Rusia. Rămas orfan de la vârsta de doi ani, tatăl său s-a recăsătorit cu o nemÈ›oaică împreună cu care, luându-l pe Alexander, s-au refugiat din calea bolÈ™evismului la Munchen. Se socotea în egală măsură rus È™i german È™i asta în ciuda faptului că în Germania a odrăslit nazismul hitlerist, iar în Rusia stăpânea bolÈ™evismul.
Alături de alÈ›i doi tineri a înfiinÈ›at grupul de rezistență Trandafirul Alb. Cu sinceritate È™i curaj ieÈ™it din comun, a scris pe porÈ›ile Universității din Munchen „Libertate”, cuvânt care era suficient pentru a beneficia din partea naziÈ™tilor de calificativul de trădător. DeÈ™i tânăr, viziunea lui asupra viitorului Europei È™i al Germaniei era realistă: „Ideologia imperialistă a forÈ›ei, din oricare parte ar veni, trebuie să fie spulberată pentru totdeauna. Numai printr-o colaborarea pe scară largă între naÈ›iunile Europei poate fi pregătit terenul pentru reconstrucÈ›ie. Hegemonia centralizată, precum cea pe care statul prusac a încercat să o exercite în Germania È™i în Europa, trebuie eliminată de la bun început” (Moorey. p. 203).
Judecat de naziÈ™ti pentru înaltă trădare, la vârsta de abia 25 de ani, a fost executat prin ghilotinare, împreună cu Kurt Huber.
Două chipuri de femei creștine mărturisitoare
Marea ducesă Elisabeta Feodorovna (1918) a fost sora mai mare a Alexandrei care a devenit soÈ›ia È›arului Nicolae al II-lea. S-a căsătorit cu Marele Duce Serghei al Rusiei, fiul È›arului Alexandru al II-lea. DeÈ™i protestantă, Elisabeta se îndrăgosteÈ™te de ortodoxia rusească nu pentru strălucirea ei exterioară, deoarece „semnele exterioare sunt doar pentru a ne aminti de cele lăuntrice”.
Viziunea ei sănătoasă È™i profundă asupra ortodoxiei ca mod de viață filocalică i-a adus o profundă înÈ›elegere existenÈ›ială creÈ™tină, Ducesa Elisabeta a primind cu înÈ›elegere spirituală asasinatul prin bombă al soÈ›ului ei, È™i în duh creÈ™tin de iertare, l-a vizita chiar pe asasin, Ivan Kaliaev, în închisoare, unde a petrecut ceva timp cu el, citindu-i din Evanghelie.
Apoi È™i-a vândut averile È™i a ctitorit mănăstirea „Sfintele Marta È™i Maria” din Moscova È™i, ca o explicaÈ›ie a slujirii lor, obÈ™tea a primit supranumele de „Surorile Iubirii È™i Milostivirii”. ViaÈ›a profundă creÈ™tină pe care a îmbrățiÈ™at-o a ajutat-o să înÈ›eleagă inclusiv existenÈ›a providenÈ›ială a bolÈ™evismului care, cu toată furia muribundă îndreptată asupra romanovilor, „va servi la curățirea lor morală È™i îi va aduce mai aproape de Dumnezeu”.
Până la urmă însă, fanaticii bolÈ™evici s-au întors obsesiv împotriva È›arismului È™i, în felul acesta, în 1918 È™i Maica Elisabeta a fost arestată, în detenÈ›ie cu ea alăturându-se de bunăvoie È™i Varvara, slujitoarea ei de pe vremea când Elisabeta era Mare Ducesă. Dup ce prizonierii au fost loviÈ›i cu bâte în cap, au fost aruncaÈ›i într-un puÈ› de mină abandonat È™i apoi au fost aruncate grenade peste ei.
MoaÈ™tele Sfintei Elisabeta au fost recuperate È™i duse la Beijing, apoi la Ierusalim. Elisabeta È™i Varvara au fost canonizate de Biserica Rusă în 1992.
Maica Maria SkobÈ›ova din Paris (1945) s-a născut la Riga, în Letonia (Imperiul Rus) într-o familie aristocrată. În 1910 s-a căsătorit cu un bolÈ™evic rus dar, în timp de ce dezaproba tot mai mult orientarea de stânga, se simÈ›ea tot mai mult atrasă de creÈ™tinism. În 1913 căsătoria ei a luat sfârÈ™it.
În 1918 a fost aleasă viceprimar la Anapa, pe malul Mării Negre. AdministraÈ›ia „ruÈ™ilor albi” a denunÈ›at-o È™i i-au intentat un proces, marea È™ansă fiind că judecătorul era un fost profesor de-al ei, Daniil ScobÈ›ov, cu care ulterior s-a È™i căsătorit. DeÈ™i au ajuns împreună la Paris, în 1926 căsătoria lor s-a destrămat È™i datorită morÈ›ii fiicei lor, Anastasia, Maria SkobÈ›ova devenind conÈ™tientă de „o maternitate nouă, profundă È™i atotcuprinzătoare”, desluÈ™ind „un nou drum în faÈ›a mea È™i un nou sens al vieÈ›ii, cel de a fi mamă pentru toÈ›i, pentru toÈ›i cei care au nevoie de îngrijire, ajutor sau acoperământ matern”.
În 1932 a depus voturile monahale în condiÈ›iile cerute de ea, astfel încât să nu fie obligată să stea închisă în mănăstire, ci să îi poată ajuta pe toÈ›i cei din lume care au nevoie, È™i s-a constituit, aÈ™a-zicând, un nou tip de monahism, „monahismul în lume”.
În 1940 germanii au invadat FranÈ›a È™i au ocupat Parisul. Maica Maria È™i-a continuat activitatea filantropică È™i, deÈ™i n-a vrut să accepte cărÈ›ile de identitate pentru cei de etnie rusă, s-a luptat din răsputeri È™i a reuÈ™it să faciliteze cărÈ›i de identitate pentru evrei È™i certificate false de botez, le-a furnizat alimente È™i s-a implicat activ în organizarea rutelor de evadare a lor de sub urmărirea nazistă din FranÈ›a.
A fost arestată È™i, în Sâmbăta Mare a anului 1945, când trupele ruse se apropiau de Berlin È™i se auzeau focuri de armă eliberatoare, fără ca naziÈ™tii să È™tie, Maica Maria a luat locul unei evreice trimisă la camera de gazare...
„La Judecata de Apoi nu voi fi întrebată dacă mi-am săvârÈ™it cu rigurozitate nevoinÈ›ele ascetice, nici câte închinăciuni È™i mătănii am făcut. În schimb, voi fi întrebată: Oare, i-ai hrănit pe cei flămânzi? I-ai îmbrăcat pe cei goi? I-ai cercetat pe cei bolnavi È™i pe cei întemniÈ›aÈ›i?” – Maica Maria SkobÈ›ova
Îm preună cu fiul său, Iuri, cu părintele Dimitri Klepinin È™i Ilia Fondaminski, Maica Maria SkobÈ›ova a fot onorată de Memorialul evreiesc de la Yad Vashem cu titlul de „DrepÈ›i între popoare”.
Câteva cuvinte È™i pagini de Pateric martiric pentru sec XX
Cu siguranță că atunci când o armă e îndreptată către un martir, faptul că trăgaciul nu e apăsat, nu diminuează curajul È™i cinstea acelui mărturisitor. Următoarea relatare adevereÈ™te acest lucru.
Undeva în Rusia, după octombrie 1917, pe când câÈ›iva creÈ™tini ortodocÈ™i se aflau la Sfânta Liturghie, trei soldaÈ›i bolÈ™evici înarmaÈ›i au pătruns în lăcaÈ™ul de cult È™i le-au ordonat participanÈ›ilor la slujbă: „Cei care nu sunteÈ›i creÈ™tini puteÈ›i pleca!” MulÈ›i au plecat, dar au rămas È™i câteva persoane. Atunci soldaÈ›ii, lăsând armele deoparte, au spus: „Acum putem È™i noi să ne rugăm cu voi pentru că suntem siguri că nu ne veÈ›i trăda”.
..............................................................................................................................
„Vântul nu bate niciodată în iarba pitică, ci în vârfurile brazilor, în cei mai puternici È™i mai înverÈ™unaÈ›i”.
...............................................................................................................................
„Lupul este lup tocmai fiindcă mănâncă oaia. Da, dar numai în lumea animală” (Nae Ionescu). Dacă ne suim în lumea creÈ™tină, lupul e lup, numai dacă iubeÈ™te oaia”.
................................................................................................................................
Pastorul Richard Wurmbrand a relatat ceva uimitor despre Părintele Iscu, un stareÈ› în vârstă de 40 de ani. În închisoare fiind, stareÈ›ul a ajuns lângă patul gardianului său care la chinuit È™i torturat mult. Amândoi erau foarte bolnavi È™i gardianul se văita în continuu: „Am săvârÈ™it crime oribile. Nu pot afla odihnă. AjutaÈ›i-mă, vă rog!” Incapabil să se miÈ™te prea mult, stareÈ›ul Iscu i-a pus mâna pe cap fostului gardian È™i i-a spus din inimă: „Erai tânăr, nu È™tiai ce faci. Te iubesc din toată inima mea. Dacă eu, care sunt un păcătos, te pot iubi atât de mult, imaginează-È›i cât de mult te iubeÈ™te Hristos, El, Care este iubirea Întrupată! Și să È™tii că toÈ›i creÈ™tinii pe care i-ai torturat, toÈ›i te iartă. Te iubesc, È™i Hristos te iubeÈ™te. El doreÈ™te să fii mântuit mult mai mult decât îÈ›i doreÈ™ti tu să fii mântuit. Trebuie doar să te întorci la El È™i să te căieÈ™ti”.
Apoi gardianul s-a spovedit la Părintele È™i acesta i-a iertat toate păcatele. În noaptea aceea au murit amândoi. Era ajunul Crăciunului.
..................................................................................................................................
Se spune că în închisoare fiind, un țăran simplu È™i credincios, a fost întrebat de un profesor, închis È™i el, despre credinÈ›a lui. Țăranul i-a răspuns: „Iisus îmi zâmbeÈ™te”.
...................................................................................................................................
Un tânăr mucenic, Părintele Coceanga, după îndelungi torturi, a fost întrebat de ofiÈ›erul de securitate: „Îl mai iubeÈ™ti pe Hristos?” Răspunsul: „Îmi este atât de milă de voi... Noi avem adevărul, iar voi aveÈ›i biciul. Noi avem iubire, iar voi aveÈ›i gratii de fier în celulele închisorilor. ViolenÈ›a È™i ura sunt un argument foarte slab împotriva adevărului È™i iubirii. Dacă i-aÈ›i spânzura pe toÈ›i profesorii de matematică, dacă toÈ›i matematicienii ar fi spânzuraÈ›i, cât ar mai fi atunci patru plus patru? Ar fi tot opt. Și opt plus opt ar fi tot È™aisprezece. Nu poÈ›i schimba adevărul prin spânzurarea celor ce spun adevărul. Dacă toÈ›i creÈ™tinii ar fi spânzuraÈ›i, tot ar rămâne adevărul că există un Dumnezeu È™i El este iubire”.
............................................................................................................................
Potrivit unor mărturii, la un moment dat a ajuns clandestin o doză mică de streptomicină în spitalul închisorii. Beneficiarul a dăruit-o lui Valeriu Gafencu È™i acesta la rândul lui, a dăruit-o pastorului luteran Richard Wurmbrand, salvându-i viaÈ›a.
....................................................................................................................................
Părintele Daniil Sandu Tudor, se È™tie că era tot timpul È›inut cu picioarele în lanÈ›uri. Un martor descrie cum el È™i Părintele Daniil au fost introduÈ™i la „Frigider”, cum era numită carcera unde gardienii se îngrijeau să fie o temperatură constantă de -30 de grade celsius. Fără mâncare È™i apă, nimeni nu rezista acolo mai mult de trei zile. Părintele Daniil s-a lungit cu trupul pe podeaua mizerabilă È™i, întinzându-È™i braÈ›ele, i-a spus camaradului de suferință să se întindă peste el È™i să rostească împreună iar È™i iar Rugăciunea lui Iisus. O lumină strălucitoare părea să umple celula È™i, după opt zile, când gardienii au venit să ridice cadavrele, spre uimirea lor i-au găsit vii pe cei doi prizonieri, iar gheaÈ›a È™i zăpada din jurul Părintelui Daniil erau topite...
În loc de concluzii:
Bibliografie:
30-11-2025
| Citeste si: | De acelasi autor: |