Cookies de analiza a traficului  Accept | (oricand puteti renunta la acceptul dat) Detalii

(oricand puteti renunta la acceptul dat)

Porunca Iubirii
ACTUALITATEA religioasăNr. vizualizari: 2268

Știri externe - aprilie 2017 (EXT)

Tags: prigoană; creştinism;

 

ETIOPIA: Etiopia ar deÅ£ine Tablele Legii

Singura È›ară africană care are ca religie de stat creÈ™tinismul, fiind a doua cea mai mare comunitate ortodoxă după Rusia, este totodată ÅŸi cea care poartă amintirea celui mai vechi imperiu de pe continentul negru. În afară de aceste detalii ÅŸlefuite de istorie ÅŸi destin, pe acest pământ s-ar găsi Chivotul cu Tablele Legii dăruite de Dumnezeu lui Moise pe Muntele Sinai. De altfel Biserica etiopiană este principala instituÈ›ie prin care se face alfabetizare, È›ara fiind una foarte săracă È™i fără resurse de a susÈ›ine un sistem national de È™coli. Cei 45 de milioane de creÈ™tini merg zilnic la biserică È™i în jumătate din zilele unui an È›in post. Etiopienii se descalţă la intrarea în locaÅŸurile de cult, urmând îndemnului lui Dumnezeu către Moise: “Scoate‑ţi încălţămintea din picioarele tale, că locul pe care calci este pământ sfânt!” Au 250 de zile de post pe an pentru călugări È™i preoÈ›i sau 180 de zile, obligatorii pentru toÅ£i.

Biserica Ortodoxă Tewahedo Etiopiană susÅ£ine că este păstratoarea Chivotului cu Tablele Legii dăruite de Dumnezeu lui Moise pe Muntele Sinai! La Axum, în prima capitală a imperiului creÅŸtin etiopian, într‑o zonă extrem de greu accesibilă, se află Catedrala “Sf. Maria din Sion”, alături cu o mică clădire cubică despre care se spune că adăposteÅŸte Chivotul Legii, nimeni în afara călugărului‑paznic (nici măcar împăraÅ£ii!) neavând voie să privească vreodată la acest obiect sfant! Tewahedo înseamnă “unitate”, cu referire la unitatea celor două naturi (divină ÅŸi umană) în Iisus Hristos, fără confuzie ÅŸi fără amestec – aceasta fiind învăţătura lor oficială. Sursa: Evenimentul Zilei, Foto: artlandplus.ro 

*Nota: Prezentăm la sfârÈ™itul È™tirilor din acest articol un dialog cu privire la felul în care putem înÈ›elege mai bine religia practicată în Etiopia.

SUA: Întronizarea Mitropolitului Ortodox Român al celor două Americi

Duminică va avea loc întronizarea ÎnaltpreasfinÅ£itului Părinte Nicolae Condrea ca Mitropolit Ortodox Român al celor două Americi. Ceremonia va avea loc la 30 aprilie 2017, în Catedrala SfinÈ›ii ÎmpăraÈ›i Constantin È™i Elena din Chicago. La eveniment va fi prezentă o delegaÅ£ie a Bisericii Ortodoxe Române condusă de IPS Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul TârgoviÅŸtei. Ridicarea în demnitatea de Mitropolit a ÎnaltpreasfinÈ›itului Părinte Nicolae a avut loc duminică, 30 octombrie 2016, în Catedrala Patriarhală din BucureÈ™ti, după Sfânta Liturghie. Sursa: basilica.ro


SIRIA: 4 ani de la răpirea celor doi episcopi ortodocși

Se împlinesc 4 ani de la răpirea episcopilor Paul Yazigi de Alep (Patriarhia Antiohiei) ÅŸi Ioan Ibrahim (Biserica Siriacă). Se cuvine să ne rugăm pentru cei doi arhierei, pentru sănătatea ÅŸi eliberarea lor. Cei doi ierarhi au fost răpiÅ£i la începutul anului 2013, în apropierea oraÅŸului Aleppo. AceÅŸtia se aflau într-o misiune caritabilă în satul Kafr Dael. MaÅŸina lor a fost atacată, ÅŸoferul, care era ÅŸi diacon, a fost ucis, iar episcopii au fost urcaÅ£i în alt vehicul, pierzându-li-se urma. În aceÅŸti patru ani au fost făcute numeroase demersuri pentru eliberarea lor. Patriarhul Antiohiei, fratele episcopului Paul de Alep, a militat în repetate rânduri pentru încetarea acÅ£iunilor teroriste ÅŸi respectarea drepturilor omului. Suntem în faÅ£a unei încercări care n-a cruÅ£at nici un ÅŸeic, imam, preot, călugăr sau episcop, prigoana abătându-se asupra tuturor, spune Patriarhul Antiohiei. Referitor la cei doi ierarhi răpiÅ£i, Primatul Bisericii Antiohiei a spus: Credem că soarta lor este în mâinile lui Dumnezeu, dar acest lucru nu înseamnă că nu avem responsabilitatea să căutăm ÅŸi să găsim adevărul ÅŸi să-i eliberăm cât mai curând. Sursa: basilica.ro

ELVEȚIA: Vizită a Patriarhului ecumenic Bartolomeu

Duminică 23 aprilie, Patriarhul Bartolomeu oficiat Sfânta Liturghie în Biserica Sfântul Apostol Pavel din Chambésy, apoi a urmat un dineu oficial în cinstea Sanctității Sale. În ultima zi a manifestărilor, luni 24 aprilie, a fost vernisată o expoziÈ›ie de fotografie la Centrul Ecumenic de la Consiliul Mondial al Bisericilor dedicată aniversării 25 de ani de patriarhat ai Sanctităţii Sale. În aceeaÈ™i zi, Patriarhul Ecumenic a rostit o alocuÅ£iune în cadrul Universităţii Freiburg ÅŸi a vizitat comunitatea Taizé. Centrul din Chambésy a fost înfiinÈ›at în iunie 1966. Sursa: basilica.ro

RUSIA: MoaÈ™tele Sfântului Serafim de Sarov au însoÈ›it o misiune spaÈ›ială

Un astronaut rus, întors zilele trecute din misiunea de pe StaÈ›ia SpaÈ›ială InternaÈ›ională (SSI), a declarat că printre obiectele pe care le-a luat cu el în spaÈ›iu s-au aflat È™i moaÈ™tele unui sfânt ortodox, potrivit Libertatea.ro. Sergei Ryzhikov a spus că a luat cu el moaÈ™tele Sfântului Serafim din Sarov, iar acum le va dona unei biserici din Moscova. Ryzhikov È™i alÈ›i doi astronauÈ›i ruÈ™i s-au întors luni pe Pământ, după È™ase luni petrecute la bordul StaÈ›iei SpaÈ›iale InternaÈ›ionale. ”Mereu ne aÈ™teptăm la un anumit miracol, dar faptul că moaÈ™tele Sfântului Serafim au călătorit pe orbită i-au binecuvântat pe cei aflaÈ›i la bordul SSI È™i afară, inclusiv planeta noastră, este un miracol în sine”, a declarat astronautul. Sursa: Antena3

CONSTANTINOPOL: Mesajul de PaÅŸte al Patriarhului ecumenic Bartolomeu

"IubiÅ£i fraÅ£i ÅŸi surori, copii ai Domnului Înviat, «În lume necazuri veÅ£i avea; dar îndrăzniÅ£i. Eu am biruit lumea» (Ioan 16, 33) - acesta este mesajul de asigurare al Domnului Hristos, singurul care a călcat moartea cu moartea, adresat generaÅ£iilor de bărbaÅ£i ÅŸi femei. «Hristos a Înviat!» este strigătul pe care îl transmitem de aici", din Sfântul Scaun de la Constantinopol, "întregii lumi. În timpul prezenÅ£ei pe pământ, Domnul Hristos Åži-a avertizat frecvent ucenicii în legătură cu pătimirile premergătoare sacrificiului Său pe Crucea Golgotei, dar asociate ÅŸi misiunii lor de predicare ÅŸi vieÅ£ii în această lume, precum ÅŸi pentru toÅ£i cei care cred în Hristos. Cu toate acestea, El a adăugat un detaliu foarte semnificativ: "Voi veÅ£i plânge ÅŸi vă veÅ£i tângui, iar lumea se va bucura. Voi vă veÅ£i întrista, dar întristarea voastră se va preface în bucurie. (...) Deci, ÅŸi voi acum sunteÅ£i triÅŸti, dar iarăşi vă voi vedea ÅŸi se va bucura inima voastră ÅŸi bucuria voastră nimeni nu o va lua de la voi" (Ioan 16, 20-22). Această bucurie pascală ÅŸi duhovnicească a fost experiată prima dată de femeile mironosiÅ£e care au mers la Mormântul lui Hristos, fiind întâmpinate de Domnul cu îndemnul simplu: "BucuraÅ£i-vă!" (Matei 28, 9). AceeaÅŸi bucurie pascală este predicată cu putere de Biserica Ortodoxă de la Constantinopol astăzi: «Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul, să ne bucurăm ÅŸi să ne veselim întru ea» (Psalmul 117, 24).

Ultimul duÅŸman - moartea, durerea, problemele noastre, stricăciunea, necazurile ÅŸi încercările: toate acestea sunt zdrobite ÅŸi desfiinÅ£ate de victoria lui Iisus Hristos, Om adevărat ÅŸi Dumnezeu adevărat." (...) "Trăim într-o lume în care instituÅ£iile mass-media transmit constant ÅŸtiri nefericite despre atacuri teroriste, despre războaie locale, despre dezastre naturale, despre probleme generate de fanatismul religios, despre foamete, crize ale refugiaÅ£ilor, boli incurabile, sărăcie, presiuni de ordin psihologic, sentimente de nesiguranţă ÅŸi alte situaÅ£ii indezirabile. În contextul acestor «cruci» zilnice pe care fiinÅ£ele umane le îndură cu rezistenţă, Biserica Ortodoxă vine să ne amintească faptul că noi, în calitatea de creÅŸtini, ne putem bucura, întrucât Hristos, Capul nostru, a obÅ£inut victoria asupra tuturor acestora, fiind purtătorul bucuriei care se răspândeÅŸte în întregul univers... Vă invităm să staÅ£i cu credinţă ÅŸi nădejde în faÅ£a lui Hristos Cel Înviat ÅŸi în faÅ£a tainei vieÅ£ii. Vă invităm pe toÅ£i să credeÅ£i în Domnul Înviat, stăpânul bucuriei ÅŸi fericirii, Cel care domneÅŸte asupra întregii creaÅ£ii. Hristos a Înviat, fraÅ£i ÅŸi surori! Fie ca harul ÅŸi mila nemăsurată ale Domnului vieÅ£ii ÅŸi ale Celui care a învins moartea să fie cu voi cu toÅ£i", încheie Patriarhul ecumenic ortodox Bartolomeu Scrisoarea Pastorală transmisă cu ocazia PaÅŸtelui 2017. Sursa: mediafax.ro 

VATICAN: În predica de PaÈ™ti, Papa Francisc cere depășirea stării de păcat

Învierea lui Hristos reprezintă eliberarea omului din robia păcatului ÅŸi a morÅ£ii, constituie trecerea la viaÅ£a veÅŸnică, a afirmat Papa Francisc în predica "Urbi et Orbi" rostită de PaÅŸte, "Vechea sărbatoare a PaÅŸtelui ebraic, care marca eliberarea poporului evreu din sclavie, culminează cu Învierea lui Hristos, care ne-a eliberat din robia păcatului ÅŸi a morÅ£ii, deschizându-ne drumul spre viaÅ£a veÅŸnică. Fiecare dintre noi, când ne lăsaăm dominaÅ£i de păcat, ne pierdem de drumul cel bun ÅŸi umblăm ca niÅŸte oi rătăcite. Dar Dumnezeu ÎnsuÅŸi, Păstorul nostru, a venit să ne caute, iar pentru a ne salva s-a coborât pe Sine până la umilirea pe Cruce. Dar astăzi putem spune: A înviat Pastorul cel bun care pentru turma Sa a mers până la moarte; Aleluia!", a afirmat ÅŸeful Bisericii Catolice. "Astăzi, Biserica repetă, cântă ÅŸi strigă de bucurie: Hristos a Înviat! Dar, dacă Domnul a înviat, cum pot avea loc atât de multe nenorociri, boli, cazuri de trafic de persoane, războaie, distrugeri, mutilări, acte de răzbunare ÅŸi de ură. Unde este Domnul? El este acolo, ne priveÅŸte de pe Cruce, pentru că, după atâta suferinţă, este mereu Învierea. Aceasta nu trebuie să fie doar o sărbătoare cu multe flori, este mult mai mult: este taina pietrei date la o parte, care devine temelia existenÅ£ei noastre. În actuala cultură a marginalizării, (...) această piatră devine sursă de viaţă. Chiar ÅŸi noi, pietre mici pe acest tărâm al durerii, avem cu toÅ£ii sens dacă credem în Hristos", a adăugat Suveranul Pontif citat de Mediafax. Sursa: romanialibera.ro  

IRAK: Primul Paște după retragerea Statului Islamic dintr-un oraș irakian

Qaraqosh, cunoscut È™i ca Handaniya sau Bakhdida, era unul din cele mai importante oraÈ™e creÈ™tine din Irak, înainte de a fi cucerit de gruparea Statul Islamic (SI), care i-a dărâmat clopotniÈ›ele È™i i-a sfărâmat icoanele È™i crucifixele. AgenÈ›ia France Presse a relatat despre duminica de PaÈ™te petrecută de supravieÈ›uitori - prima după eliberarea de sub SI, în octombrie anul trecut. Pentru credincioÈ™i, slujba de la biserica Mar Yohanna are o mare valoare simbolică, chiar dacă majoritatea celor 50.000 de creÈ™tini care trăiau înainte de 2014 la Qaraqosh sunt încă refugiaÈ›i. Duminica aceasta, doar acolo au răsunat clopotele, între zidurile încă acoperite de graffiti care proslăvesc Statul Islamic.  În iulie 2014, când au cucerit oraÈ™ul Mosul, al doilea ca mărime din Irak, È™i localitățile dimprejur, luptătorii SI le-au lăsat creÈ™tinilor trei posibilități: să se convertească la islam, să plătească o taxă foarte mare, sau să fie uciÈ™i.  "Liturghia de azi poartă multă speranță pentru întoarcerea tuturor locuitorilor", a subliniat Qazvan Boulos Moussa, înconjurat de soÈ›ie È™i cei trei copii. "Suntem prima familie care s-a întors în oraÈ™ È™i ne-au urmat încă trei sau patru, dar viaÈ›a e grea", mărturiseÈ™te el.  Părintele Charbel Aisso, care a È›inut slujba, a explicat că la Qaraqosh lipsesc în continuare serviciile de bază, cum ar fi apa È™i curentul electric. Infrastructura a fost distrusă.  La slujba de PaÈ™te au fost cam o sută de oameni, ceva mai puÈ›ini decât la Florii, în urmă cu o săptămână, în altă biserică din oraÈ™.  În ciuda distrugerilor, Anwar Youssef îÈ™i păstrează speranÈ›a: "E prima mea liturghie la Qaraqosh de când am fost strămutat, în urmă cu trei ani. Suntem aici ca să spunem că mesajul nostru e un mesaj de pace È™i că nu avem de oferit decât dragostea".  Milad Mansour, membru al unei mici miliÈ›ii creÈ™tine asiriene care apără oraÈ™ul, e mândru că trage clopotele bisericii. Pentru luptătorul Unităților de ProtecÈ›ie a Câmpiei Ninive, victoria asupra jihadiÈ™tilor e importantă atât din punct de vedere militar, cât È™i religios: "Adevărata victorie este cea a lui Dumnezeu asupra Satanei". Sursa: agerpres.ro 

 

Linkuri la știri

PersecuÈ›ia creÈ™tinilor în lume, indicele global – Adevarul

Sărbătoarea PaÈ™telui în lume, tradiÈ›ii È™i obiceiuri indetite – TVR 

Preot militar în Afganistan: una e să te rogi în pace, alta într-o biserică pe care poate pica o rachetă – Digi 24 

 

*

Referitor la Biserica Ortodoxa Etiopiana va redam mai jos un dialog

diac. George ANICULOAIE scrie:Suntem în perioada Penticostarului, timp în care cinstim în mod deosebit Învierea Domnului nostru Iisus Hristos. Această perioadă de bucurie este caracteristică atât Bisericilor Ortodoxe care acceptă dogma hristologică de la Calcedon (cum sunt cele din Rusia, Serbia, România, Bulgaria, Serbia, Grecia), cât ÅŸi Bisericilor Ortodoxe necalcedoniene, numite ÅŸi Vechi Orientale, cinci la număr, care s-au îndepărtat de Biserica-Mamă după Sinodul IV Ecumenic, în secolul al V-lea. Vă invităm în lumea acestor Biserici.


Până în urmă cu aproape jumătate de secol, pentru milioanele de creÅŸtini ortodocÅŸi orientali, răspândiÅ£i pe teritoriile Armeniei, Egiptului, Etiopiei, Siriei, Indiei, dar ÅŸi în diaspora lor, noi, ortodocÅŸii de rit bizantin, eram consideraÅ£i nestorieni. Iar ei, pentru noi, erau eutihieni sau monofiziÅ£i.

De unde aceste denumiri? De la cei doi eretici, Nestorie ÅŸi Eutihie. Primul, condamnat la Sinodul III Ecumenic, ÅŸi al doilea, la Sinodul IV Ecumenic. AÅŸadar, bizantinii i-au acuzat pe orientali de monofizitism, adică de erezia lui Eutihie care considera că în Iisus Hristos este doar o fire - cea divină, care a absorbit-o pe cea umană. În schimb, orientalii au răspuns prin acuzaÅ£ia de dioprosopism, erezia lui Nestorie care învăţa că în Mântuitorul există două persoane (ÅŸi nu firi): cea divină a Fiului lui Dumnezeu, născut din Tatăl mai înainte de toÅ£i vecii, ÅŸi cea umană sau istorică a lui Iisus Hristos, cu care s-a născut din Fecioara Maria. Deci toată contradicÅ£ia, ÅŸi apoi schisma existentă până astăzi, a pornit de la neînÅ£elegerea corectă a celor doi termeni "persoană" ÅŸi "fire".

Cultul vorbeşte de două firi

Însă cercetările recente ÅŸi dialogul întreprins în a doua jumătatea secolului trecut între reprezentanÅ£ii celor două grupuri au dus la concluzia că nu este nici o diferenţă doctrinară între Bisericile Ortodoxe Răsăritene ÅŸi Bisericile Ortodoxe Orientale.

Părintele profesor Nicolae D. Necula de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din BucureÅŸti a studiat în amănunt cărÅ£ile de cult ale Bisericii Ortodoxe Copte, scriind chiar ÅŸi teza de doctorat pe această temă. "Personal am această convingere că sunt într-adevăr ortodocÅŸi, n-au nici o legătură cu monofizitismul. Nu am găsit în nici o carte de cult, în imnuri liturgice ÅŸi nici în rugăciuni idei monofizite. Ci peste tot numai mărturii despre cinstirea celor două firi ale Mântuitorului", spune pr. Necula.

"Predicatorii, arhiereii ÅŸi Patriarhul nostru recunosc că dialogul între biserici a scos la iveală unitatea de doctrină, spune Talaat Takla Mourkus Ataas, preÅŸedintele AsociaÅ£iei Ortodoxe Copte "Sfântul Mina" din BucureÅŸti. În toată istoria noastră am avut o concepÅ£ie ireală despre Bisericile Bizantine. AÅŸa cum bizantinii ne numeau monofiziÅ£i, aÅŸa ÅŸi noi îi numeam nestorieni. La aceasta s-a ajuns din cauza lipsei unei explicaÅ£ii ortodoxe clare. A fost o neînÅ£elegere de termeni. Nu există lipsă de dumnezeire sau umanitate a lui Hristos în Biserica Coptă."

Unire nefinalizată

La aceste concluzii a ajuns ÅŸi dialogul între cele două grupări de biserici ortodoxe. Prima întâlnire, neoficială, a avut loc în 1964 în Danemarca. La sfârÅŸitul discuÅ£iilor s-a semnat o declaraÅ£ie comună, din care reieÅŸea că între cele două Biserici nu există deosebiri de doctrină, iar diferenÅ£ele sunt mai mult de terminologie. Din partea BOR a participat prof. Nicolae ChiÅ£escu. Au urmat alte trei întâlniri neoficiale, pentru ca în 1985, la Chambésy, să fie prima întrunire oficială. Dar prima declaraÅ£ie comună a venit la următoarea întâlnire, în 1989, din Egipt: "Noi suntem de acord să condamnăm ereziile nestoriană ÅŸi eutihiană. Noi nu separăm, nici nu divizăm natura umană de natura dumnezeiască în Hristos. Cele patru expresii folosite pentru a descrie taina unirii ipostatice aparÅ£in tradiÅ£iei noastre comune (neamestecat, neschimbat, neîmpărÅ£it, nedespărÅ£it, n.r.)". Tot atunci s-a renunÅ£at la denumirea de "Bisericile necalcedoniene" fiind înlocuită cu "Bisericile Orientale Ortodoxe". Peste un an, la Chambésy, într-o nouă rundă de discuÅ£ii, orientalii au recunoscut ÅŸi definiÅ£iile ultimelor patru sinoade ecumenice (IV-VII).

Ultima întrunire a fost în 1993, la Chambésy. Cu această ocazie s-a hotărât ridicarea anatemelor ÅŸi restabilirea unităţii eclesiale. "În 1993, noi am semnat actul de unire definitivă cu aceste biserici, ÅŸi urma ca să definitivăm modalităţile de conslujire, chiar de împărtăşire ÅŸi împreună slujire a Sfintei Liturghii. Dar au intervenit unele semne negative din partea Bisericilor Ortodoxe GreceÅŸti ÅŸi RuseÅŸti ÅŸi s-a amânat. Dar documentul există, fiindcă el a fost semnat de toÅ£i reprezentanÅ£ii bisericilor ortodoxe ÅŸi vechi orientale", spune pr. Nicolae Necula, reprezentant al BOR la dialog alături de Mitropolitul Antonie Plămădeală.

"Nu este nevoie de o liturghie nouă"

Cu toate acestea, întâlnirile au continuat la Atena ÅŸi Damasc, pe subcomisii, în care s-a pus problema în ce limbă se va sluji. "S-a spus foarte limpede: în momentul în care ne ducem într-o biserică veche orientală se oficiază cultul Bisericii de acolo, în limba respectivă ÅŸi într-o traducere în engleză. Iar într-o biserică ortodoxă răsăriteană se slujeÅŸte liturghia bizantină. Nu este nevoie de o liturghie nouă sau ceva hibrid, creat special pentru aÅŸa ceva, fiindcă avem o bogăţie extraordinară de creaÅ£ii liturgice cultice care depăşesc orice imaginaÅ£ie ÅŸi orice inspiraÅ£ie care am mai avea-o noi acum. Nu avem nevoie de ceva nou, avem fiecare o zestre extraordinar de bogată, moÅŸtenită din timpul SfinÅ£ilor PărinÅ£i. De aceea, în cult putem să ne vedem adevărata identitate. Învăţăturile de credinţă, mărturisirile de credinţă ÅŸi studiile de teologie au mai variat din când în când, dar, dacă cercetăm cărÅ£ile de cult, ne dăm seama că învăţătura Bisericilor Vechi Orientale este una ortodoxă, nu una monofizită. De aceea, izvorul principal, zic eu, sunt cărÅ£ile de cult, nu manualele de teologie care s-au scris, între timp, de o parte ÅŸi de alta", crede pr. prof. Necula.

"Noi trebuie să ne reconsiderăm această atitudine ÅŸi să scoatem din cărÅ£ile de cult anatematismele împotriva lor, pentru că n-au fost vinovaÅ£i. Ei erau naÅ£ionaliÅŸti puri, Å£ineau foarte mult la poporul lor. Spre exemplu, ortodocÅŸii copÅ£i sunt foarte buni egipteni - sunt adevăraÅ£ii egipteni, pentru că arabii s-au suprapus peste ei - ÅŸi Å£in la tradiÅ£iile lor adevărate. De aceea merită toată atenÅ£ia", mai spune părintele profesor.

Catolicosul armean, născut în România

Despre relaÅ£iile actuale dintre BOR ÅŸi Bisericile Ortodoxe Orientale am aflat detalii de la pr. Michael TiÅ£a, consilier patriarhal pe probleme externe. Potrivit acestuia, relaÅ£iile se desfăşoară în cadrul dialogului teologic cu ortodocÅŸii orientali (Biserica Ortodoxă cu Bisericile Orientale). Însă, o relaÅ£ie mai apropiată este cu Biserica Armeană. Fostul catolicos al Bisericii Armene, Vasken I Baljian, s-a născut în BucureÅŸti. "A fost un patriarh foarte venerat. În acea perioadă la noi era patriarh Iustinian. Au fost relaÅ£ii foarte bune între cei doi. Åži acum avem relaÅ£ii foarte bune, mai ales că există o episcopie armeană în România, veche de la 1400. Însă, ei fiind un popor care a trecut prin multe încercări, la fel ca ÅŸi noi, foarte mulÅ£i au emigrat, având o diasporă foarte puternică. În general, toate bisericile acestea orientale au o diasporă foarte puternică ÅŸi activă. Armenii sunt răspândiÅ£i peste tot. Sunt oameni înstăriÅ£i, foarte bogaÅ£i ÅŸi ataÅŸaÅ£i de biserică. Åži copÅ£ii au comunităţi foarte puternice în SUA, Australia, Europa Occidentală etc."

Asemănări ÅŸi deosebiri în cult

Părinte profesor Necula, care este specificul cultului Bisericilor Vechi Orientale, în general, ÅŸi al Bisericii Ortodoxe Copte, în special?

Au o tradiÅ£ie liturgică foarte asemănătoare cu cea din Biserica Ortodoxă, fiindcă au fost biserici care până în secolul al V-lea au fost împreună, separându-se în urma sinodului de la Calcedon, invocând sub formă de motiv teologic separarea religioasă, deoarece doreau să se elibereze de sub tutela bizantină.

Credinciosul care participă la slujbele din Biserica Ortodoxă Coptă rămâne foarte surprins că în afară de limbă (arabă ÅŸi coptă), care n-o poate înÅ£elege, aproape că se află într-o biserică ortodoxă. Sigur că textul liturghiei în mare se deosebeÅŸte de al nostru, fiindcă ei săvârÅŸesc liturghia Sfântului Vasile cel Mare, a Sfântului Grigore de Nazianz ÅŸi a Sfântului Chiril al Ierusalimului. Dar momentele principale sunt aceleaÅŸi. De aceea toată viaÅ£a liturgică, rânduielile liturgice, instituÅ£iile bisericeÅŸti legate de viaÅ£a liturgică sunt asemănătoare cu cele din Biserica Ortodoxă Răsăriteană.

Şi ei cinstesc sfinţii?

Da. Noi am decretat prin Sinodul IV Ecumenic cinstirea sfinÅ£ilor ÅŸi a moaÅŸtelor, iar ei s-au separat imediat după sinod. Cu toate acestea, au ÅŸi ei un cult, poate mai puternic, al icoanelor, sfinÅ£ilor ÅŸi moaÅŸtelor. În toate bisericile copte găsim această dragoste deosebită.

Cum pregătesc Sfânta Împărtăşanie?

Ca ÅŸi noi, cu pâine dospită, pe care o fac în ziua respectivă sub forma unor azime mari; nu au numai sfântul agneÅ£ ÅŸi celelalte, ci pur ÅŸi simplu folosesc o pâine întreagă. Dar au aceeaÅŸi învăţătură despre Sfânta Împărtăşanie, cred în realitatea Trupului ÅŸi a Sângelui Mântuitorului Iisus Hristos în Sfânta Împărtăşanie.

Celelalte rânduieli sunt asemănătoare cu cele din Biserica Ortodoxă. Au o slujbă denumită "a tămâierii de seară", care este slujba Vecerniei, "slujba tămâierii de dimineaţă", care este slujba Utreniei. Sfintele Taine, ca rânduială, sunt poate mai lungi sau mai scurte, dar se aseamănă foarte mult. Ritualul cununiei este mult mai dezvoltat decât la noi ÅŸi rolul pe care îl joacă mirii este important - la un moment dat îÅŸi schimbă între ei verighetele -, au o participare mai directă la această slujbă.

Se regăsesc în cultul bisericilor acestora instrumente muzicale?

Au o muzică bisericească foarte dezvoltată, cântă toată lumea, au cete întregi de diaconi, care sunt de fapt cântăreÅ£i, ÅŸi au un acompaniament muzical de Å£imbale, tobe ÅŸi de triangluri; doar aceste instrumente de percuÅ£ie, în rest n-au nimic altceva, orgă sau instrumente de muzică. Sunt foarte ritmici, probabil influenÅ£aÅ£i de arabi. Dar muzica bisericească este o muzică a lor, se deosebeÅŸte de muzica arabă, este o muzică cu totul aparte, o cântă în biserici, o ÅŸtie toată lumea. Ciudat, cu toate că limba coptă nu se mai vorbeÅŸte, o ÅŸtiu pe deasupra. Cântă ÅŸi slujesc în limba aceasta, pe lângă textele care se citesc din Apostol ÅŸi Evanghelie, iar textele din liturghii se cântă ÅŸi în coptă, ÅŸi în arabă. Este impresionantă participarea credincioÅŸilor copÅ£i la Liturghie. Când rostesc Tatăl Nostru, este o mare de lume care se roagă. De exemplu, în Catedrala Sfântul Marcu din Cairo, care este o biserică uriaşă, cea mai mare din Orientul Mijlociu la ora actuală, o mare de lume ridică mâinile către cer ÅŸi invocă pe Dumnezeu rostind Tatăl Nostru; Å£i se face părul măciucă când auzi cum se roagă. Sunt extraordinar de credincioÅŸi ÅŸi de ataÅŸaÅ£i Bisericii lor.

PaÅŸtele în Egipt

"Data PaÅŸtelui este aceeaÅŸi la toate Bisericile Ortodoxe, fie ele Răsăritene sau Orientale. Perioada pascală se întinde tot de la Înviere până la Cincizecime. În această perioadă, noi, în Biserica Coptă, nu postim deloc, nici miercuri, nici vineri. Salutul este acelaÅŸi, "Hristos a înviat!" - "Adevărat a înviat!". Liturghia din noaptea de PaÅŸti nu începe peste tot la ora 12, ci uneori mai devreme - 19.00, 21.00 sau 20.00 - ÅŸi se termină în jur de ora 01.00-02.00 noaptea. Bucatele sunt aceleaÅŸi, mai puÅ£in mielul, deoarece carnea de oaie este consumată regulat, tăiem mielul săptămânal.

Luni, a doua zi de Înviere, avem o sărbătoare foarte mare, a primăverii, care este legată întotdeauna de Înviere. Interesant la această serbare este faptul că participă toÅ£i egiptenii, atât musulmani, cât ÅŸi creÅŸtini. În această zi se mănâncă ouă roÅŸii ÅŸi peÅŸte. Cu această ocazie se face o slujbă specială. Oul ÅŸi peÅŸtele simbolizează Învierea: oul mormântul închis, dar care are ceva viu în el, iar peÅŸtele fiind mort, totuÅŸi nu este stricat.

Postul PaÅŸtelui este acelaÅŸi, poate uneori mai aspru. Spre exemplu la Florii sau la Buna Vestire nu se dezleagă la peÅŸte. Sau în săptămâna pregătitoare, a Brânzei, în Biserica Coptă nu se mănâncă brânză, ci tot de post, dar cu un regim alimentar mai uÅŸor; chiar ÅŸi numărul metaniilor este mai mic decât în timpul postului efectiv", explică Talaat Takla Mourkus Ataas, originar din Egipt.

Bisericile Ortodoxe Orientale astăzi

Bisericile Vechi Orientale au alcătuit un grup de Biserici cu o organizare de sine stătătoare, conducere proprie ÅŸi cult propriu în limba naÅ£ională. Ele se caracterizează printr-o puternică tradiÅ£ie veche ÅŸi o viaţă cultică foarte intensă. La ora actuală, aceste Biserici sunt:

Biserica Apostolică Armeană este una din cele mai vechi Biserici creÅŸtine, întemeiată istoric de Sfântul Grigorie Luminătorul, la începutul secolului al IV-lea. Centrul religios este la Etchmiadzin. Întâistătătorul poartă numele de catolicos. Limba de cult e armeana veche.

Biserica coptă din Egipt a fost întemeiată, după tradiÅ£ie, de Sfântul Evanghelist Marcu. Cultul este în limba coptă. Din secolul al VIII-lea, limba curentă este araba. Foarte intensă este astăzi misiunea monahală. Are ÅŸapte seminarii teologice ÅŸi un Institut de studii copte la Cairo. Are multe parohii în Europa, USA, Canada ÅŸi Australia, numărând aproape 18 milioane de credincioÅŸi. Întâistătătorul este "papă ÅŸi patriarh".

Biserica Etiopiană, de departe cea mai numeroasă - 45 de milioane -, îÅŸi are originea în secolul al IV-lea, întemeiată de Sfântul FrumenÅ£iu, hirotonit de Sfântul Athanasie al Alexandriei. Apogeul acestei Biserici a fost în secolul al XV-lea. În practicile liturgice păstrează încă tradiÅ£ii iudaice. În 1959, a fost ridicată la rangul de Patriarhie. Titlul întâistătătorului este de patriarh.

Biserica Siriană îÅŸi are originea din perioada apostolică, numită "iacobită" sau "siro-iacobită". Cultul este în siriaca veche. Dacă în Evul Mediu a cunoscut o mare înflorire, după invazia mongolă a început să decadă ÅŸi din cauza turcilor. Titlul întâistătătorului este de patriarh. Patriarhii ÅŸi-au avut reÅŸedinÅ£a în Antiohia, apoi în Damasc, din 1959. Are o diaspora destul de mare în USA, Australia ÅŸi Canada.

Biserica Siriană Malankara s-a format prin separarea credincioÅŸilor tomiÅ£i din Biserica Asiriană a Răsăritului din India, care erau catolici, ÅŸi trecerea sub jurisdicÅ£ia Bisericii siriene iacobite, în secolul al XVII-lea. A avut statut de Biserică autonomă. Se află în provincia Malabar din India. Din secolul al XlX-lea s-a numit "siriană a Sfântului Toma" din India, cu practici ale Bisericii Siriene. Are un Seminar teologic la Kottayam, ÅŸcoli, colegii, spitale ÅŸi orfelinate. Are o diasporă bine organizată în USA, Marea Britanie ÅŸi Australia. Întâistătătorul are titlul de catolicos.

 

 

 

27-04-2017
Citeste si:


Adaugati un comentariu:
Nume
Email
(nu va fi afisat)
Comentariu
Comentariile in afara subiectului si cele necuviincioase vor fi sterse
Antispam:
Scrieti, va rog, prenumele lui Eminescu