Cookies de analiza a traficului  Accept | (oricand puteti renunta la acceptul dat) Detalii

(oricand puteti renunta la acceptul dat)

Porunca Iubirii
Viaţa duhovnicească. MilosteniaNr. vizualizari: 13762

Faptele milosteniei sufletești – a ierta celui ce ne-a greșit

Tags: iertarea; milostenie; iubire;
Faptele milosteniei sufletești – a ierta celui ce ne-a greșit

“Uneori e greu să iertăm ÅŸi e greu din două motive: e greu pentru că vrăjmaÅŸul se împotriveÅŸte, nu-i place deloc să iertăm pe cineva ÅŸi din cauza asta ne aduce argumente - că nu merită, dar iertarea nu e legată de meritul celui pe care-l iertăm. Iertarea este lucrarea mea, a sufletului meu, ÅŸi este puterea pe care mi-o dă mie Dumnezeu. Åži un alt motiv pentru care este greu să iertăm este că nu ÅŸtim ce este iertarea. Noi confundăm iertarea cu scuzarea celuilalt:"Era beat!". Aceasta nu este iertare. Acesta este… găsim o explicaÅ£ie, o scuză pentru comportamentul care ne-a rănit, ÅŸi nu avem curajul să spunem: "M-ai rănit ÅŸi te iert!" Să nu reiau discuÅ£ia ÅŸi să nu mă împac cu celălalt înainte de a-l ierta. Confundăm iertarea cu împăcarea. Noi ne împăcăm fără să ne iertăm, ÅŸi se adună ÅŸi se adună ÅŸi se adună, ÅŸi nu mai putem să ne privim în ochi cu adevărat. Confundăm iertarea cu uitarea. "Am uitat!" Nu. Iertarea nu este uitare. Atunci ce este iertarea? Este mila lui Dumnezeu trecută în mine, pe care eu o trec aproapelui meu, sau celui care m-a rănit, sau mie, ÅŸi zic:"Doamne, vino Tu ÅŸi iartă!".” - Maica Siluana Vlad

“Slugă vicleană, toată datoria aceea Å£i-am iertat-o, fiindcă m-ai rugat.

Nu se cădea, oare, ca ÅŸi tu să ai milă de cel împreună slugă cu tine?”

 (Matei 18, 32-33)

Ranchiuna, È›inerea de minte È™i pomenirea răului, ura față de cei ce ne-au greÈ™it lasă urme adânci în sufletul nostru. Resentimentul înseamnă „a simÅ£i din nou”. Este o răzbunare pasivă, ascunsă, care împiedică lucrarea pentru fericirea proprie È™i a celuilalt. Este sursă de stres continuu ÅŸi poate genera boli somatice ca: ulcer, hipertensiune, arterită ÅŸi chiar cancer. Maica Siluana Vlad ne propune un exerciÈ›iu de introspecÈ›ie, de autocunoaÈ™tere, de reflecÈ›ie asupra eu-lui nostru È™i ne îndeamnă SÄ‚ NE VINDECÄ‚M IERTÂND. Disponibil online È™i gratuit, Seminarul Iertării presupune parcurgerea în liniÈ™tea căminului a unor È™edinÈ›e de terapie cu noi înÈ™ine, îmbinând abordarea psihologică cu cea duhovnicească. Sunt numeroase mărturiile că urmărirea corectă a seminarului a dat roade, mentalități s-au schimbat, răspunsuri au fost găsite, situaÈ›ii de viață È™i persoane ostile au fost acceptate cu seninătate. A ierta nu este doar un bun medicament pentru sufletele È™i trupurile noastre, ci în acelaÈ™i timp o poruncă a Mântuitorului Iisus Hristos È™i o faptă de milostenie sufletească.

“MâniaÅ£i-vă ÅŸi nu greÅŸiÅ£i; soarele să nu apună peste mânia voastră.

Orice amărăciune ÅŸi supărare ÅŸi mânie ÅŸi izbucnire ÅŸi defăimare

să piară de la voi, împreună cu orice răutate.

Ci fiÅ£i buni între voi ÅŸi milostivi, iertând unul altuia,

 precum ÅŸi Dumnezeu v-a iertat vouă, în Hristos.”

(Efeseni 4)

Spunem că trăim într-o societate care a înnebunit de tot. Ne enervăm de la prima oră a dimineÈ›ii în trafic, ne enervăm cam la orice ghiÈ™eu de relaÈ›ii cu publicul, ne enervăm pentru orice mărunÈ›iÈ™ de la serviciu, ne mâniem pe soacră, soÈ› sau copii, pe vecini È™i chiar pe prieteni. Suntem permanent irascibili, stresaÈ›i, cu capsa pusă È™i gata să răspundem tuturor cu aceeaÈ™i monedă. Jignim, suntem vulgari, È›ipăm, urlăm, tragem preÈ™ul celorlalÈ›i de sub picioare, dăm coate, fentăm regulile de circulaÈ›ie, regulile sociale È™i pe cele ale bunului simÈ›. Ne simÈ›im oare mai bine făcând toate acestea? Ne eliberăm de stres sau bulgărele de zăpadă al enervării È™i indignării se măreÈ™te pe zi ce trece? Și apoi, câÈ›i dintre noi recunoaÈ™tem că acest mod de a ne raporta la fiecare zi nu numai că nu ne face diferiÈ›i de cei pe care îi judecăm, că nu ne face cinste, dar că ne îmbolnăveÈ™te È™i mai mult? Ne găsim scuze È™i circumstanÈ›e atenuante. Nu eu sunt de vină, ci am fost provocat. Suntem victime ale sistemului. TotuÈ™i, este imperativ să schimbăm ceva. Un prim pas poate fi să ne facem cadou o mică È™edință de terapie, în care să jucăm un dublu rol, cel de psiholog È™i cel de consiliat. Luând jocul în serios s-ar putea să schimbăm în bine viaÈ›a noastră È™i a celor din jurul nostru. AÈ™adar:

Exprimarea suferinÅ£ei. Nu este o dovadă de slăbiciune a exterioriza durerea pe care o resimÈ›im când ceilalÈ›i ne fac rău cu sau fără voia lor. Exteriorizarea durerii este absolut necesară pentru a o putea gestiona sau vindeca. Nu trebuie să reacÈ›ionăm pripit È™i pe loc prin urlete, ci putem să ne confesăm unui prieten, să È›inem un jurnal È™i mai ales, să o formulăm în rugăciune. SuferinÅ£a nu trebuie spusă pentru a ne răzbuna, pentru a spune ceva rău despre celălalt, ci doar pentru descărcarea sufletului în faÈ›a cuiva care È™tie să asculte. Aici intervine un element cheie: comunicarea, ca soluÈ›ie la însingurare. Nu trebuie să luăm drept atac la persoană un rău suferit indirect, ca urmare a unor disfuncÈ›ionalități ale sistemului administrativ, birocraÈ›iei, sau supraaglomerării din trafic, de exemplu. Să ne gândim că problema se rezolvă mai degrabă între noi È™i Dumnezeu decât între noi È™i cei care ne-au rănit. Mai mult, este o dovadă de caracter să cerem iertare pentru partea noastră de vină atunci când este cazul. Maica Siluana ne îndeamnă: “Cheamă-L pe Dumnezeu în neputinÈ›a ta. Ascultă-È›i È™i primeÈ™te cu înÈ›elegere orice emoÈ›ie sau sentiment, dar nu te lăsa condus de ele în comportament. Oferă-le lui Dumnezeu aÈ™a cum le simÈ›i în suflet È™i trup. Fă din ele „carnea” rugăciunii tale È™i nu „motor” al faptelor pe care nu le doreÈ™ti.”

Dar ce este de fapt iertarea? Ne răspunde tot Maica Siluana: Iertarea este o lucrare conÅŸtientă a omului cu harul lui Dumnezeu prin care se vindecă È™i curăță inima rănită. Iertarea întrerupe avalanÅŸa reacÅ£iilor produse de durerea simÅ£ită în actele vătămătoare È™i reînnoieÅŸte relaÅ£ia rănită. Iertarea oferă puterea de a nu mai fi copleÅŸit de sentimentele sau emoÅ£iile negative care întreÅ£in durerea produsă de actul vătămător. Iertarea nu este un sentiment, ci o lucrare, un act voluntar ÅŸi liber care È™i aduce libertate. Rodul iertării este dobândirea puterii de a nu-i mai considera vinovaÅ£i pe cei care ne-au greÅŸit ÅŸi de a nu ne mai simÅ£i vinovaÅ£i faţă de cei cărora le-am greÅŸit. Iertarea este cheia sănătăţii integrale a omului: trupeÈ™ti, sufleteÈ™ti È™i duhovniceÈ™ti. Este leacul neaÅŸteptat ÅŸi revelat al dragostei împotriva durerii nedrepte. Transformă emoÅ£iile ÅŸi sentimentele în energii deschise harului dumnezeiesc dăruit omului pentru a dobândi fericirea È™i viaÈ›a adevărată. Dă putere prin eliberarea unor energii blocate de ură, mânie ÅŸi îngrijorare. Ajută omul să se confrunte cu realitatea vieÅ£ii ÅŸi să-i facă faţă.

Iert, dar nu uit! CâÈ›i dintre noi nu ne regăsim în această afirmaÈ›ie? Și totuÈ™i, o spunem cu o undă de vinovăție, conÈ™tienÈ›i că ar trebui È™i să uităm, nu doar să iertăm. Ei bine, nu! Doar pierderea memoriei poate È™terge amintirea celor bune sau a celor rele din mintea noastră. Este normal ca un om sănătos mintal să nu uite. Mai mult, când vine vorba de a ne aminti propriile greÈ™eli È™i a ne ierta pe noi înÈ™ine, ne gândim la cuvântul psalmistului David: că fărădelegea mea eu o cunosc È™i păcatul meu înaintea mea este pururea… (Psalmul 50). Există È™i reversul. Se poate să ni se È™teargă din amintire un rău care ni s-a făcut, dar nu putem numi iertare ceea ce am uitat. AÈ™adar, IERTAREA NU ESTE UITARE!! Maica Siluana spune: “Rănile sufleteÈ™ti uitate au fost alungate în inconÅŸtient ÅŸi, de acolo, continuă să-i chinuie pe oameni. Pentru a le trata ÅŸi vindeca este nevoie să fie readuse în conÅŸtient. Este nevoie de o „integrare”, de o asimilare a evenimentelor dureroase în viaÈ›a celui  rănit. Iertarea cicatrizează, nu anulează rănile emoÅ£ionale. Numai astfel devenim liberi È™i ne putem aminti evenimentul fără resentimente. Nu mai suferim. Mântuitorul a înviat cu urmele cuielor, dar nu mai simte durerea.”

DiferenÈ›a între a ierta È™i a scuza. Iertarea nu înseamnă scuzare. A scuza, înseamnă a nu-l considera responsabil pe cel care ne-a rănit. Când cineva ne face un rău fără să vrea, sau fără să ÅŸtie, nu e nevoie să ne ceară iertare, ci dor scuze. Dar dacă cineva a voit să ne facă rău, a vrut să ne rănească, nu mai e vorba de scuze. TendinÅ£a de a-l scuza pe cel care ne-a rănit se bazează pe circumstanÅ£ele atenuante oferite de trecutul său sau de alte circumstanÅ£e. Dar nici o vină, oricât de explicabilă ar fi nu poate fi scuzabilă. Ea poate fi doar iertată. Iertarea nu înseamnă scuzarea comportamentului care ne răneÅŸte. E nevoie de o evaluare lucidă a celor întâmplate È™i de aÅŸezarea responsabilităţii la locul cuvenit.

Iertarea ca milostenie, milostivire È™i iubire. Iertarea nu se impune. Iertarea se dă, se cere, dar nu se pretinde.  Iertarea este o lucrare a iubirii. Sfântul Maxim Mărturisitorul: „Mila lui Dumnezeu se ascunde în milostivirea noastră față de aproapele”. AÈ™a stând lucrurile, vom fi tentaÈ›i să rostim mai uÈ™or: „Iartă-mă!” Persoana care iartă trebuie să-ÅŸi asume în mod liber alegerea pe care a făcut-o, fără a pretinde ceva de la cel pe care îl iartă. Putem să ne dorim să fim iubiÅ£i de cei din jurul nostru în ciuda faptelor noastre rele, dar nu le putem pretinde acest lucru. Iertarea este un act în întregime al celui care iartă. Nu depinde nici de înÅ£elegerea, nici de comportamentul ÅŸi nici de acordul celuilalt. Iertarea este întotdeauna un dar gratuit, nemeritat. De aceea, este greÈ™it să avem pretenÈ›ii de la cel pe care l-am iertat. Schimbarea lui în bine în relaÈ›ie cu noi, schimbarea caracterului cuiva, nu sunt rezultate iminente È™i imediate ale faptului ca noi l-am iertat. Ele se pot produce numai prin lucrarea harului lui Dumnezeu în inima celui ce ne-a greÈ™it, care recunoscându-È™i chiar È™i pentru sine vina, este recunoscător că nu îi purtăm pică.

Cine iartă nu are o personalitate slabă, nici nu consimte la propagarea răului, fiindcă iertarea nu este renunÅ£are la ceea ce ni se cuvine. Iertarea nu exclude dreptatea. Un hoÅ£ iertat nu este scutit de restituirea celor furate. Iertarea nu anulează consecinÅ£ele unei fapte rele sau ale unui cuvânt rău. Iertarea nu este un act de dreptate, ci o faptă de iubire pentru reabilitarea celui vinovat. Iertarea nu ne face să minimalizăm păcatul sau răul făcut de cineva, ci doar ne dă harul pentru a nu-l confunda pe răufăcător cu fapta sa ÅŸi pentru a urî păcatul, iubind păcătosul. Pe cruce, Mântuitorul a condamnat păcatul care ne locuieÅŸte, a făcut dreptate, dar nu ne-a condamnat împreună cu păcatul.

Deci, fără false aÈ™teptări în minte, doar cu o dorință sinceră în inimă de a împlini Porunca Iubirii È™i a Iertării, nu te opri: după ce ai hotărât să ierÅ£i, vei constata că simÅ£i altceva decât credeai că vei simÅ£i înainte de luarea hotărârii. Nu asculta de prejudecăți. Nu te speria: supărarea poate continua ÅŸi după ce ai iertat, pentru că sentimentelor de mânie ÅŸi durerii le trebuie timp pentru a se stinge. TrăieÅŸte-le iertând. PrimeÈ™te simÈ›irile È™i respinge gândurile prin rugăciune È™i binecuvântare. Iertarea nu este un act eroic de voinţă în care ne suprimăm emoÅ£iile, ci o lucrare a întregii fiinÅ£e ÅŸi cere participarea tuturor puterilor noastre sufleteÅŸti: inimă, inteligenţă, voinţă. Ca urmare să nu ne învinovățim că nu putem ierta imediat ce am fost răniÈ›i.

MâniaÈ›i-vă È™i nu greÈ™iÈ›i! Pentru că este nevoie de timp pentru vindecare È™i pentru iertare, nu trebuie să forțăm lucrurile, nici să facem o evaluare a succesului obÈ›inut pe cale. Ba s-ar putea chiar să ne trezim cochetând cu gânduri de răzbunare È™i cu fantezii legate de  „dreptatea” pe care suntem tentaÈ›i să ne-o facem singuri, alimentate de mânia pe care o simÈ›im. Mânia în sine nu este rea. Mânia este necesară omului, este o putere a sufletului pe care Dumnezeu ne-a dat-o ca să ne putem apăra integritatea. Nu mânia este păcatul, ci gândurile È™i faptele de ură ÅŸi patimile pe care le poate stârni. MâniaÅ£i-vă ÅŸi nu greÅŸiÅ£i, spune Domnul. Important este să luăm decizia de a nu ne mai răzbuna, în nici un fel. Răzbunarea este nu doar inutilă, ci ÅŸi devastatoare. Avem nevoie de pace sufletească È™i o putem dobândi numai de la Dumnezeu prin iertare.

Iertarea nu este sinonimă cu împăcarea. Adeseori oamenii se împacă, reiau comunicarea È™i dialogul cu falsa impresie că au È™i iertat. Fals! Există cel puÈ›in două situaÈ›ii în care ne-am aflat fiecare dintre noi. Una ar fi cea în care iertăm cu adevărat, încredințăm cu inimă bună lui Dumnezeu pe vrăjmaÈ™ii noÈ™tri È™i îi binecuvântăm, dar relaÈ›ia dintre noi a fost atât de compromisă, încât împăcarea nu numai că nu este posibilă, ci se recomandă chiar de către sfinÈ›ii părinÈ›i să È›inem distanÈ›a. Nepotrivirile de caracter nu se rezolvă în mod miraculos prin iertare, oamenii sunt È™i rămân diferiÈ›i. A ne împăca È™tiind că se va ajunge din nou la conflict de opinii, atitudini, principii etc., ar fi pierdere de timp È™i energie. O a doua situaÈ›ie este când circumstanÈ›ele ne obligă să trecem peste supărare È™i să ne împăcăm formal. Fie că ne-a supărat È™eful È™i nu ne permitem să rupem legătura cu el, fie că în familie avem ceva de lămurit, dar de ruÈ™ine È™i de teama consecinÈ›elor nu îndrăznim să punem punctul pe i, ajungem să convieÈ›uim cu oameni împotriva cărora continuăm să avem un dinte. Aceasta nu este iertare!

Dacă după acordarea iertării, simÅ£im că prin împăcare relaÅ£ia noastră nu ar creÅŸte în profunzime, e mai bine să renunţăm pur ÅŸi simplu la ea pentru păstrarea păcii. Pacea înseamnă să nu te răzbuni ÅŸi să nu doreÅŸti să te răzbuni. Pacea ÅŸi iubirea de vrăjmaÅŸi nu presupune prietenie. Din nefericire, mulÅ£i oameni se împacă fără a-ÅŸi ierta unii altora ofensele, ca să nu „mai dezgroape morÅ£ii”, dar fără recunoaÅŸterea ÅŸi numirea suferinÅ£elor pe care le-am produs sau pe care le-am suferit, nu există împăcare adevărată. Adevărul trebuie rostit. Împăcarea presupune iertare, iar iertarea presupune rostirea adevărului. O consecință a iertării este stabilirea unei noi relaÅ£ii cu cel care ne-a rănit. După iertare, relaÅ£ia cu cel care ne-a rănit nu mai este aceeaÅŸi, ea se poate adânci într-o ÅŸi mai mare iubire, dacă se acceptă suferinÅ£a împreună pentru cele întâmplate, sau se poate întrerupe ca relaÅ£ie fizică, din dragoste, pentru a nu-i mai da agresorului posibilitatea să ne mai rănească, să ne mai facă rău.

Spunând mecanic rugăciunea Tatăl Nostru, ne osândim singuri zicând: „È™i ne iartă nouă greÈ™elile noastre precum È™i noi iertăm greÈ™iÈ›ilor noÈ™tri.” (Matei 6, 12). Părintele Cleopa, ieÈ™it în faÈ›a smeritei sale chilii, vorbea celor prezenÈ›i. Dintre pelerini, o credincioasă îÈ™i ridică glasul, rugându-l pe luminatul călugăr să o înveÈ›e cum să procedeze, căci, având un litigiu din pricina unui petic de pământ, nu reuÈ™ea să se împace cu megieÈ™ii săi, iertându-i. Cu vorba ca de tunet, înÈ›eleptul duhovnic îi răspunse: „să nu îndrăzneÈ™ti să mai spui Tatăl nostru până nu te împaci!”. „De ce?” întrebă nedumerită pelerina. „Atunci când glăsuieÈ™ti È™i ne iartă nouă greÈ™elile noastre precum È™i noi iertăm greÈ™iÈ›ilor noÈ™tri, de fapt, Îi ceri lui Dumnezeu să te ierte numai când È™i tu poÈ›i ierta. Iar dacă tu nu poÈ›i ierta îÈ›i ceri singură osânda.” Spășită, femeia puse capul în pământ, gândindu-se, probabil, că de câte ori rostise „Tatăl nostru” îÈ™i ceruse, de fapt, pedeapsa pentru neputinÈ›a de a se fi împăcat cu hotarnicii.

AceeaÈ™i greÈ™eală o facem È™i la spovedanie când spunem duhovnicului “părinte, eu nu am nimic cu nimeni; am greÈ™it È™i eu ca toată lumea, dar nu am dat în cap la nimeni… ”, dar păstrăm în suflet resentimente È™i ranchiună fără a vrea sau a putea să le mărturisim È™i să ne pocăim. Duhovnicul ne dă dezlegare pentru împărtășanie, iar noi ne vom cumineca cu Sfintele Taine spre osândă. CunoscuÈ›ii ne vor aprecia: „Uite un bun creÈ™tin! S-a spovedit, s-a împărtășit!” Amară înÈ™elare! Hristos nu Se lasă „răpit”, nici păcălit.

Trupul Stăpânului vrând sa-L primeÈ™ti spre hrană,
Fii cu frică să nu te arzi, că foc este;
Sângele Lui vrând să-L bei spre Împărtășire,
mergi È™i cu cei ce te-au mâhnit te împacă,
Și aÈ™a îndrăzneÈ™te de ia hrana sfântă. 
(Rugăciune înainte de Sf. Împărtășanie)


RUGÄ‚CIUNE PENTRU VRÄ‚JMAÅžI

Doamne binecuvântează pe vrăjmaÅŸii mei! Åži eu îi binecuvântez ÅŸi nu-i blestem! VrăjmaÅŸii m-au împins ÅŸi mai mult spre Tine, în braÅ£ele Tale, mai mult decât prietenii. AceÅŸtia m-au legat de pământ ÅŸi mi-au răsturnat orice nădejde spre pământ. VrăjmaÅŸii m-au făcut străin faţă de împărăţiile pământeÅŸti ÅŸi un locuitor netrebnic, faţă de pământ. Precum o fiară prigonită, aÅŸa ÅŸi eu, prigonit fiind, în faÅ£a vrăjmaÅŸilor, am aflat un adăpost mai sigur, ascunzându-mă sub cortul Tău, unde nici vrăjmaÅŸii, nici prietenii, nu pot pierde sufletul meu.

Doamne, binecuvântează pe vrăjmaÅŸii mei! Åži eu îi binecuvântez ÅŸi nu-i blestem. Ei au mărturisit în locul meu păcatele mele în faÅ£a lumii. Ei m-au biciuit, când eu m-am cruÅ£at de biciuire. Ei m-au chinuit atunci când eu am fugit de chinuri.

Ei m-au hulit atunci când eu m-am măgulit pe mine însumi.

Ei m-au scuipat atunci când eu m-am mândrit cu mine însumi.

Când eu m-am făcut înÅ£elept, ei m-au numit nebun.

Când m-am făcut puternic, ei au râs de mine ca de un pitic.

Când am vrut să conduc pe oameni ei m-au împins înapoi.

Când m-am grăbit să mă îmbogăţesc, ei m-au smucit înapoi cu mână de fier.

Când m-am gândit să dorm liniÅŸtit, ei m-au trezit din somn.

Când mi-am zidit casă pentru viaţă lungă ÅŸi liniÅŸtită, ei au răsturnat-o ÅŸi m-au izgonit afară. Într-adevăr vrăjmaÅŸii m-au dezlegat de lume ÅŸi mi-au prelungit mâinile până la veÅŸmântul Tău.

Binecuvântează Doamne pe vrăjmaÅŸii mei!

Binecuvântează-i ÅŸi-i înmulÅ£eÅŸte; asmute-i ÅŸi mai mult împotriva mea, ca fuga mea spre Tine să fie fără întoarcere; ca să se rupă nădejdea mea în oameni ca pânza de păianjen; ca smerenia să împărăţească deplin în inima mea; ca inima mea să devină mormântul celor rele. Ca toată comoara mea să o aduni în ceruri. Ah, de m-aÅŸ elibera odată de autoamăgire, care m-a încâlcit într-o mreajă cumplită a vieÅ£ii înÅŸelătoare!

VrăjmaÅŸii m-au învăţat să ÅŸtiu ceea ce puÅ£in ÅŸtiu în lume: că omul nu are pe pământ vrăjmaÅŸi afară de sine însuÅŸi. Doar acela urăşte pe vrăjmaÅŸi, care nu ÅŸtie că vrăjmaÅŸi nu sunt vrăjmaÅŸi, ci prieteni severi. De aceea, Doamne, binecuvântează pe prietenii ÅŸi pe vrăjmaÅŸii mei! Sluga blestemă pe vrăjmaÅŸi căci nu ÅŸtie, iar Fiul îi binecuvântează căci ÅŸtie. Fiul ÅŸtie că vrăjmaÅŸii nu pot să se atingă de viaÅ£a lui. De aceea El păşeÅŸte liber între ei ÅŸi se roagă lui Dumnezeu pentru aceÅŸtia.

Doamne binecuvântează pe vrăjmaÅŸii mei! Åži eu îi binecuvântez ÅŸi nu-i blestem! (Sf. Nicolae Velimirovici, un martir al comunismului ateist)

a consemnat Cristina Roman

05-02-2014
Citeste si:


Adaugati un comentariu:
Nume
Email
(nu va fi afisat)
Comentariu
Comentariile in afara subiectului si cele necuviincioase vor fi sterse
Antispam:
Scrieti, va rog, prenumele lui Eminescu