Cookies de analiza a traficului  Accept | (oricand puteti renunta la acceptul dat) Detalii

(oricand puteti renunta la acceptul dat)

Porunca Iubirii
Sfânta Tradiţie şi ereziileNr. vizualizari: 13

Consumul de iluzii virtuale daunează grav sanatatii spirituale!

Protos. Mihail Stanciu
Tags: fake news; New-Age; Duhul Sfant;
 
Pentru că unii credincioși „emo” tot rostogolesc în social-media un clip video (chiar două, al doilea având suprapuse peste imagini și voci „clonate” digital) cu mai multe secvențe ireale „asociate” unor persoane reale (chiar oameni îmbunătățiți și sfințiți), simt nevoia să ofer câteva lămuriri.

Aceste „clone” cinematografice (care au la bază câteva fotografii și voci/sunete reale ale unor persoane reale) reprezintă secvențe înlănțuite de imagini și sunete false (deep fake) care sunt generate de programe de editare grafică, video-audio și animație ce folosesc inteligenţa artificială (unele programe au nevoie de doar două minute cu imagini și sunete originale ca să extragă tiparele video și audio cu care compun apoi orice clip). De la bun început trebuie spus că prima intenție a programatorilor umani de a le „însu­fleți”/dinamiza sau „aduce la viață” în mod artificial și mincinos (pentru că aceste secvențe sunt ireale, da!) ascunde, pe lângă mândria „creatoare” de conținut iluzionistic cu ajutorul tehnologiei, și o îndrăzneală ciudată de a mistifi­ca/modela și „îmbogăți” realitatea cu un amestec fluid de trivial, kitsch și blasfemie, cu un fel de desene/imagini animate cu cadre cât mai aproape de realitate (având rezoluție foarte mare video-audio, ca să fie cât mai „credibile”/atrăgătoare ochilor și urechilor trupești).

De aceea, înainte de toate, aceste fantasme „emoționale” nu trebuie luate de bune (chiar e păcat să „crezi” asemenea făcături ca și cum ar fi adevărate/reale, ele fiind create după chipul pătimaș al programatorilor, după imaginația lor și după finețea algoritmilor generativi. Apoi, nici nu trebuie promovate aceste minciuni vizuale și auditive (chiar dacă textul transcris se regăsește în scrierile autentice ale Părin­ților îmbunătățiți „clonați” și „animați” digital) nici măcar ca o variantă dulceagă, siropoasă, iubirist-secularistă de înțelegere a păcii și bucuriei duhovnicești care covârșesc toată mintea vie (cf. Filipeni 4, 7), nu numai instrumentele digitale de modelare grafică și sonoră.

Privind aceste false imagini animate (ca și alte producții cinematografice) care ajung să fie eronat reprezentate în mintea lor, unii oameni creduli și fără discernământ ajung să fie vrăjiți de prezentările romanțate/falsificate prin I.A. și să dezvolte simpatii și atașamente afective bolnăvicioase față de aceste iluzii/fantezii, exact ca față de Moș Crăciun și alte personaje ireale din romane și filme. Or, singura experiență curată și nealterată de cunoaștere a lui Dumnezeu și a sfinților Lui este cea în Duh și Adevăr, prin viață ascetică, mistică și liturgică în Biserică și în Tradiție, prin rugăciune personală și ucenicie pe urmele pașilor Părinților duhov­nicești, cu trezvie și răbdare. Această viață sfântă și cugetarea curată ne fac receptivi Duhului Sfânt, Duhului Adevărului, Care ne descoperă pe Iisus Hristos - Adevărul și Logosul divin, precum și rațiunile divi­ne/ade­vărate ale creației (cf. Ioan 14, 6; 14, 26 și 15, 26) de la toate nivelurile. Duhul Sfânt ne descoperă și tainele lui Dumnezeu spre hrănirea noastră înțele­gător-iu­bitoare, dar ne arată preven­tiv/profetic și vicleniile diavolului spre paza noastră de otrăvire și moarte spirituală.

Plus că, în general, sfinții aveau și au o atitudine sobră, luminată de trezvie, precum îi reprezintă și icoanele, nu zâmbesc cu toți dinții ca într-o bucurie euforică. Ei au evitat și evită mereu în mod înțelept slava deșartă din partea „fanilor” entuziasmați și nici nu se bucură atunci când aceștia le „colorează” gesturile și atitudinile în chip mincinos, exagerat și deformat, după cum li s-ar părea că ar fi mai prezentabil și emoțio­nabil...

Comuniunea personală în Duhul Sfânt cu Mântuitorul

Comuniunea personală în Duhul Sfânt cu Mântuitorul Iisus Hristos și cu sfinții Lui este singura și autentica experiență reală de cunoaștere a lor prin El, de unire vie a noastră cu ei, și nu contemplarea pietist-emoțională a unor secvențe video-audio mincinoase, a unor fantasme ireale generate de o mașină electronică care trivializează chipurile sfinților, sfințenia lor, sufletul uman și experiențele spirituale. Cu alte cuvinte, slujbele și procesiunile bisericești, precum și citirea în liniște și evlavie a Paraclisului unui sfânt, de exemplu, ne unesc în duh cu el, hrănindu-ne sufletele cu trăiri și descoperiri ale Duhului Sfânt, cu bucurii înțelegătoare (cf. 1 Cor. 2, 9), superioare infinit emoțiilor trupești ale vederii unor imagini false, artificiale, pe care le consider analoge unor dro­guri/su­rogate, generatoare, chipurile, de evlavie. Pietismul generat în mod mincinos nu doar că nu ne unește în mod real cu sfinții din reprezentările/iluziile virtuale generate de programe, ci ne deviază spre alte forme (mai fine decât cele din vechime) de reprezentare idolatră și înșelare duhovnicească pe care diavolul le aplică astăzi asupra oamenilor care folosesc tehnologia actuală fără să înțeleagă riscurile, consecințele și daunele pe termen lung ale prezenței iluziilor virtuale în viața spirituală, psihologică și nu numai. Noi știm și cântăm că „prin Sfântul Duh tot sufletul viază și prin curăție se înalță”, întrucât El este Dătătorul de Viață și prin El ne unim și cu Dumnezeu și întreolaltă prin iubire. Experiența iubirii în Duh și Adevăr ne dă autenticitate iubirii dintre noi și dintre noi și sfinții trecuți în veșnicie. Sfinții sunt prezenți unde există Duhul Sfânt și Adevărul - Hristos, nu unde este minciuna, fie ea și sub forma iluziilor virtuale „animate” sau a divertismentului superficial.

Cum era mai bine spre folosul nostru

Generarea de gesturi și voci „clonate” digital (ireal) asociate unor persoane reale (și oameni simpli, nu doar sfinți) reprezintă o impietate mizerabilă la adresa lui Dumnezeu, a lor, la adresa vieții reale, a demnității și fru­museții lor, a dreptului lor la ima­gine și discreție, mai ales după trecerea lor în veșnicie. Dacă Dumnezeu, în Pronia Sa infinită, nu a îngăduit prea multe imagini reale filmate cu fragmente din viața sau din declarațiile sfinților Lui, înseamnă că așa era cel mai bine și spre folosul (inclusiv smerenia) lor, dar și al nostru, ca să valorificăm noi corect întâlnirile și experiențele directe cu ei (puține câte au fost), dorul nostru în Duhul Sfânt pentru ei după trecerea lor în veșnicie și comuniunea noastră cu ei în același Duh prin rugăciune și cugetare sfântă. În cazul de față, clonele digitale ale sfinților par că privesc și zâmbesc către camera de filmat (sau către privitori) într-un mod plăcut ochilor, chiar hipnotic, de parcă ar vrea să ne convingă de ceva, eventual de realitatea/autenticitatea/căldura privirii lor „artificiale”.

Mi se pare cuviincios și evlavios să respectăm această Providență divină care acoperă și străbate lumea reală la toate nivelurile și în toate detaliile vieților noastre prin rațiunile, rânduielile și energiile divine. Or, a genera fictiv prin inteligenţa artificială alte fragmente de realitate (în acest caz din trecut, deși mulți imaginează și variante de viitor) pe placul nostru (adică după gândirea noastră imperfectă, limitată și slăbită, chiar pătimașă uneori), fără a înțelege și a primi voia lui Dumnezeu din veci împlinită deja istoric, reprezintă o hulire a lui Dumnezeu (care a binecuvântat și a îngăduit toate evenimentele micro- și macrocosmice) și o ispită de a falsifica curgerea unor evenimente (chiar dacă este la scară mică). În vechime, dar nu numai, pictorii și cronicarii bise­ricești (evangheliștii, apolo­geții, teologii, iconarii, imnografii și melozii) erau sfinți, înaintați în asceză și virtute, fiind luminați de Duhul Sfânt ca să lase mărturii clare și corecte despre cunoașterea reală/ade­vărată a lui Dumnezeu și a sfinților Lui, potrivit descoperirilor Lui, nu după mintea și imaginația lor limitate. Astfel, generarea digitală de compoziții video-audio asociate sfinților nu este deloc așa nevinovată pe cât pare, neavând nici măcar un scop pedagogic, manipularea prin imagini mincinoase (a unor oameni im­perfecți și pătimași) având aceeași țintă ca și ereziile scrise cu litere: îndepărtarea de la Adevăr și otrăvirea sufletelor oamenilor. Or, dacă vrem să rămânem în Adevăr, adică în Hristos, și în comuniunea reală cu sfinții Lui, atunci trebuie să respectăm descoperirea lui Dumnezeu prin ei, potrivit resurselor istorice autentice, reale, lăsate chiar de sfinți sau de oamenii înduhovniciți, apropiați lor (mărturiile lor literare, iconografice sau fotografice fiind făcute în Duhul Sfânt, Duhul Adevărului), și nu să creăm noi alte variante falsificate, iluzorii, după mintea noastră sau, mai rău, după „mintea” algoritmilor impersonali rulați pe mașini.

 

Ziarul Lumina

26-01-2025
Citeste si:De acelasi autor:


Adaugati un comentariu:
Nume
Email
(nu va fi afisat)
Comentariu
Comentariile in afara subiectului si cele necuviincioase vor fi sterse
Antispam:
Scrieti, va rog, prenumele lui Eminescu