Au fost multe tentative în presă de a exploata înțelesul fiecărui cuvânt cuprins în comunicatele și mesajele BOR cu privire la vaccinare în general și la vaccinarea anti Covid în particular, în sensul alipirii imaginii Bisericii de campania națională de vaccinare anti Covid. Cum românii înșiși erau și sunt încă destul de polarizați cu privire la acest subiect sensibil, fiecare a desprins din comunicatele oficiale ale Bisericii ceea ce i-a convenit. Unii au receptat îndemnul, alții au receptat prudența și pasul înapoi față de o opinie care ar trebui să fie strict medicală. Credem că pe undeva s-a dorit ca poziția oficială a BOR să conțină o oarecare ambiguitate, pentru ca pe de o parte să nu fie acuzată de spirit vetust, de inadaptabilitate la nevoile vremurilor actuale, pe de altă parte să nu dezamăgească grupul credincioșilor conservatori, dintre care mulți cu o opinie deja formată împotriva vaccinării în general.
Recentul mesaj al purtătorului de cuvânt al Patriarhiei, domnul Vasile Bănescu, confirmă cele de mai sus. Reiterează poziția deja exprimată a Bisericii, la care adaugă o nuanța personală afirmând că el însuși s-a vaccinat, dar și o trimitere la poziția generală a tuturor cultelor din România, despre care spune se pronunță în totalitate favorabil vaccinării. De aici și interpretarea forțată de către unii că BOR, precum și toate celelate culte suțin oficial și clar vaccinarea anti-Covid. Realitatea arată că lucrurile sunt mai nuanțate. Corect ar fi să subliniem afirmațiile în succesiunea, corectitudinea și acuratețea lor, astfel:
Campania de vaccinare suferă ca urmare a creșterii gradului de neîncredere al populației cu privire la siguranța și eficacitatea acestor noi vaccinuri. Cazuri de îmbolnăviri cu noul coronavirus în ciuda efectuării ambelor doze de vaccin, cazuri de moarte suspectă corelată cu vaccinarea, numeroase cazuri de tromboze, confirmate de autorități medicale în domeniu ca fiind probabil generate de vaccinare, au crescut scepticismul în rândul populației. Acestea se adugă la scăderea încrederii în sistemul medical, ceea ce explică de ce oamenii merg la spital în faze foarte avansate ale bolii Covid, când starea lor de sănătate este critică. Bolnavii speră că se pot trata acasă și că pot evita astfel umilința la care sunt supuși de sistemul medical: frigul din saloane, bugetul redus pentru porțiile de mâncare, condițiile spitalicești precare, comunicarea defectuoasă a medicilor cu familia bolnavului etc. Incapabil să remedieze aceste lucruri, Statul cere ajutorul insituției al cărei nivel de încredere a crescut în timpul pandemiei, Biserica.
Ne amintim că Biserica a fost între cele mai oropsite instituții pe durata stării de urgență și a stării de alertă, prin interzicerea participării la slujbe a enoriașilor, a organizării de pelerinaje, prin obligativitatea efectuării înmormântărilor celor decedați de Covid în condiții inumane, cataclitice, prin interzicerea accesului în cimitire, spre a enumera numai câteva opreliști majore în calea desfășurării dreptului constituțional al oamenilor la viața religioasă. Disproporția între realitatea pandemică și măsurile care au vizat Biserica a fost subliniată de specialiști internaționali în drepturile omului, nu este o opinie subiectivă: "libertatea religioasă este un drept fundamental care nu poate fi restricționat decât prin LEGE, nu prin ordin de ministru, comunicat de presă sau liste de recomandări. Textul conține multe imprecizii juridice care ar fi fost evitate dacă s-ar fi apelat la logica standardelor internaționale în materie de libertate religioasă: documentul susține în titlu că face recomandări, dar enunță reguli, se traduce în mod eronat termenul „colectiv” cu „public”, iar 3 rânduri mai jos spune că „slujbele religioase cu caracter colectiv nu sunt considerate adunări publice... Prin definiție, recomandarea nu poate fi o restricție. Iar restricțiile sunt obligatorii, deci nu pot lua forma unei recomandări. (...) Una peste alta, mie mi se pare că intențiile bune ale Guvernului, pe de o parte de a lupta cât mai eficient contra pandemiei, pe de altă parte de a restricționa cât mai puțin din drepturile și libertățile cetățenești, au fost și sunt, în continuare, sabotate în primul rând prin lipsa dialogului instituționalizat (care trebuia inițiat încă din martie, nu abia în noiembrie), prin necunoașterea standardelor internaționale care reglementează foarte precis viața religioasă în timpul unei pandemii și mai ales printr-o comunicare publică abruptă, lipsită de empatie și neprofesionistă.” - pentru stiripesurse.ro, Cătălin Raiu, reprezentantul României în panelul de experți pe libertate religioasă al OSCE și președintele FoRB România, asociație pentru Promovarea Libertății Religioase.
Mai mult decât atât, Bisericii i s-au redus alocările de fonduri de la bugetul de stat cu circa 90% în anul 2021. "Proiectul de buget de stat elaborat de Guvernul Cîțu prevede reducerea masivă în anul 2021, cu aproape 89% față de execuția preliminată pe anul trecut, a banilor publici alocați pentru construcția și restructurarea bisericilor, de la circa 249 de milioane de lei în 2020 la doar 28 de milioane de lei anul acesta." – sursa Digi24
În ciuda acestor impedimente, Biserica a fost alături de oameni și pe toată durata anului 2020, fără deosebire de vârstă, statut, credință, alocând în pandemie fonduri și ajutoare mai mari decât în anul anterior: "Raportul transmis la 24 februarie 2021, la ședința anuală a Adunării Naționale Bisericești prezintă o sinteză a activităților Bisericii Ortodoxe Române în anul 2020. Cifrele arată că în anul pandemiei suma investită de Biserică în filantropie a crescut cu 17,6% (5,7 milioane euro), față de anul 2019." – basilica. Contribuția Bisericii la binele societății a fost din fonduri proprii sau în parteneriat cu instituții private, care deși aveau mijloacele financiare să ajute, nu cunoșteau nevoile din teren. Prin preoții săi, Biserica este la curent cu fiecare caz, suferință, nevoie, fiind un partener de încredere pentru a duce la bun sfârșit actele filantropice și sociale.
Nu putem ignora că dintre oficialitățile invitate la sfințirea Catedralei Mântuirii Neamului (care a avut loc prin pronia lui Dumnezeu în anul 2018,anul centenar al României, în prezența a mii de credincioși) un nume sonor care nu și-a făcut apariția a fost președintele Iohannis, conștient că absența sa transmite în sine un mesaj public anume. Statul român devine și el tot mai secular. Toate acestea nu i-au împiedicat pe președintele țării și pe premier să ceară recent, direct sau indirect, voalat sau răspicat, sprijinul Bisericii pentru vaccinare. Ne amintim de recenta vizită misterioasă a președintelui la părintele patriarh, vizită în urma căreia nu a fost emis niciun comunicat oficial cu privire la conținutul discuțiilor, dar urmată de anunțarea tăierii drastice de fonduri pentru Biserică. De asemenea, "Prim-ministrul Florin Cîţu a declarat luni (5 aprilie 2021 n.n.) că România va avea dozele de vaccin necesare pentru ca până la finele lunii mai, în cel mai pesimist scenariu, 5 milioane de persoane să fie vaccinate anti-COVID şi a lansat un apel către politicieni şi reprezentanţi ai bisericii ca în această perioadă să se implice în accelerarea campaniei de vaccinare".- agerpres
Așadar, Bisericii i se pasează pe tabla de sah pionul vaccinării. "Mutarea" Bisericii a venit sub forma unui răspuns dat de purtătorul de cuvânt, Vasile Bănescu pentru o agenție de presă, nu ca un comunicat oficial. Vasile Bănescu (conștient de poziția și rolul său asumat public) și-a exprimat mai degrabă opinia personală în acest sens, iar în ceea ce privește poziția Bisericii, a reiterat cele deja cunoscute și enunțate și de noi mai sus: "Personal, pledez în mod ferm pentru implicarea preoţilor în acest act de informare onestă a credincioşilor. Biserica Ortodoxă şi-a exprimat şi reiterat poziţia sa favorabilă vaccinării, salutând cu bucurie apariţia vaccinurilor. În calitatea pe care o am, îi îndemn personal pe cei ce încă ezită să se informeze cât mai atent şi din surse sigure cu privire la beneficiile vaccinului şi, în urma consultării cu medicul de familie, să ia decizia cea mai bună pentru sănătatea lor şi a celor dragi. Eu am făcut-o, vaccinându-mă."
Întrebat cum va ajuta concret Biserica la campania de vaccinare, dl. Bănescu a raspuns că Biserica, prin preoții săi, va transmite credincioșilor informațiile din broșura primită de Patriarhie. Ca elemnt de noutate apare precizarea domnului Bănescu că preoții au fost rugați să facă asta. Întrebarea este cine anume i-a rugat, fiindcă din informațiile noastre nu există nicio comunicare oficială a ierarhilor către preoți în acest sens. Mai mult decât atât, preoții ar putea confirma că nici asupra lor înșiși nu s-a făcut nicio presiune spre a se vaccina.Cităm: Broșurile sunt destinate informării clericilor și celor care lucrează pe lângă biserici, „pentru a putea decide în cunoștință de cauză dacă doresc să se vaccineze”, potrivit cancelariei Sfântului Sinod. Deci nu e vorba despre nicio campanie susținută de BOR în rândul enoriașilor - dw.com
Greutatea pe care dl. Bănescu o dă intervenței sale este momentul cheie în care deși vorbește despre caracterul 'gratuit, sigur şi voluntar' al vaccinării, citând din broșură, deci nu în nume personal, aduce totuși ca argument asumarea acestui caracter de către cele mai înalte autorităţi medicale din România şi Europa. Aici este elementul vulnerabil al mesajului, care înclină balanța cititorului în sensul de a crede că Biserica este pro - vaccinare anti Covid, ca urmare a încrederii pe care și-o pune în opinia specialiștilor în domeniu. Noi dorim să subliniem că nu toți specialiștii în domeniul medical fac front comun în a susține vaccinarea în masă, că pe parcursul campaniei de vaccinare au apărut reacții adverse grave despre care nu se știa la momentul lansării campaniei și al redactării broșurii. Procesul de vaccinare se află într-o dinamică ce aduce noi și noi rezultate și surprize, iar adevărul faptic este că nicio personă și nicio instituție oficială nu și-au asumat urmările evoluției nefavorabile a unui pacient post vaccinare.
Vasile Bănescu: "Ajutorul Bisericii există şi se traduce prin transmiterea din partea clericilor spre credincioşi a informaţiilor cuprinse în broşura oficială pe care toate cultele religioase au primit-o în ianuarie de la Secretariatul de Stat pentru Culte. Conţinutul acestei broşuri despre vaccin e cunoscut de preoţi. Ei îl comunică credincioşilor. Aşa au fost rugaţi. Clericii pot transmite informaţiile despre vaccinarea 'gratuită, sigură şi voluntară' aşa cum reies acestea dintr-un document asumat de cele mai înalte autorităţi medicale din România şi Europa. Este ceea ce pot face acum reprezentanţii cultelor, care, fără excepţie, sunt favorabile vaccinării. " - AGERPRES.
O informație care spune mult este că Prea Fericitul Părinte Patriarh Daniel nu s-a vaccinat încă, deși are și vârsta și statutul oficial pentru a fi fost vaccinat deja dacă ar fi dorit: "El (Vasile Bănescu n.n.) a răspuns pentru Europa FM că Patriarhul Daniel nu s-a vaccinat, încă. Dar că acest lucru va fi anunţat oficial, când se va întâmpla." Părintele patriarh Daniel a avut și prima apariție publică după ce premierul Florin Cîțu a cerut cultelor să se implice în campania de vaccinare în special la sate. În timp ce toţi credincioșii așteaptă anunțul oficial despre cum vom sărbători Paştele, Patriarhul a declarat că așteaptă cu speranță şi bucurie sărbătorile Pascale, însă dă de înţeles că momentan nu au fost stabilite regulile pentru slujba de Înviere. Declarația a fost făcută la Biblioteca Academiei Române, unde patriarhul a fost invitat la o expoziție dedicată Mănăstirii Voroneţ. Preafericitul Părinte nu a făcut nicio referire la solicitarea premierului Cîţu: "Dacă vreți să vedeți Învierea, mergeți la Voroneț. Este mesajul Învierii de obște, cu bucurie mare și mesajul este exact ceea ce scrie într-o parte: Hristos a înviat din morți, cu moarte pre moarte călcând și celor din morminte, viață dăruindu-le. E o mărturisire de credință, este o speranță și deci cu speranță și bucurie așteptăm Paștele", a declarat Patriarhul Daniel, în cursul zilei de marți, 6 aprilie.
Ca o concluzie, în opinia noastră niciuna dintre luările recente de poziție nu aduce nimic spectaculos în sensul impulsionării concrete a campaniei de vaccinare. Dacă metaforizăm comparând situația cu un meci de șah, am zice că ne-am ales cu o remiză. Punctul de vedere personal al domnului Bănescu nu va fi receptat în parohiile obișnuite, mai ales la sat și mai ales în celelalte eparhii decât a Bucureștilor, ca o îndatorire din partea preoților. Scepticismul, oboseala și neîncrederea populației au crescut. Nevoia de iubire a oamenilor, de iubire între semeni, nu doar în cadrul restrâns al familiei, a rămas aceeeași. Suntem născuți din voia lui Dumnezeu și sufletul nostru tânjește după Izvorul Vieții și al Iubirii. În acest moment, singurul loc sigur unde primim iubire, iertare și înțelegere este Biserica. Acolo să alergăm spre a ne lua putere de a duce crucea îngăduită de Dumnezeu fiecăruia dintre noi și nouă ca popor, de acolo să luăm cuvânt de învățătură spre înțeleptire în decizii și alegeri (inclusiv în privința vaccinării de orice fel), care să ne fie folositoare și mântuitoare. Amin!
Citeste si: | |