Preot Ioan C. TeÈ™u: Împărtășirea duvnicească sau mintală cu Hristos
În vremuri de încercare È™i cumpănă, să luptăm spre a ne împărtăși cât mai des È™i cu sufletul cât mai curat, mintal sau duhovniceÈ™te, de Hristos – prin cercetare nemincinoasă de sine È™i pocăință, prin lectură duhovnicească È™i făptuire, prin fapte bune È™i rugăciune, pentru a fi vrednici să ne împărtășim, atunci când vremurile vor îngădui, cu ÎnsuÈ™i Trupul È™i Sângele Domnului, spre tămăduirea trupească È™i spre fericire veÈ™nică!
Poate că nu întâmplător, SfinÈ›ii PărinÈ›i au comparat Biserica cu o corabie – iar viaÈ›a, cu o mare. Marea aceasta nu a fost niciodată prea liniÈ™tită pentru că, de-a lungul istoriei creÈ™tine, valuri puternice au lovit-o, când dintr-o parte, când din alta, căutând să o scufunde. Prigoane È™i persecuÈ›ii, erezii È™i apostazii, toate au lovit trupul Bisericii, căutând să sfâÈ™ie „cămaÈ™a lui Hristos”. Avându-L, însă, pe Mântuitorul drept Cârmaci, ea a străbătut valurile tot mai înalte È™i tot mai înspăimântătoare în itinerariul ei spre țărmul fericit al mântuirii.
Un astfel de freamăt se resimte È™i în zilele în care trăim, zile de pandemie ce face victime tot mai multe È™i la noi – la nivel fizic, psihic È™i moral. Nu cunoaÈ™tem încă amplitudinea frământării. Nu È™tim exact cum vom petrece „Sărbătoarea Sărbătorilor” – Învierea Domnului – È™i nici cum vom duce la casele È™i în familiile noastre Lumina Pascală.
Sfânta Liturghie care, prin însăși denumirea ei, este o lucrare sau o slujire în folosul poporului, se săvârÈ™eÈ™te în biserici doar în prezenÈ›a slujitorilor bisericeÈ™ti. Spovedania È™i Împărtășania se oferă în condiÈ›ii speciale. Din acest motiv, È™i mai ales în astfel de clipe, când omul conÈ™tientizează neputinÈ›a sa personală È™i, adesea, chiar È™i pe cea a È™tiinÈ›ei medicale, nădejdea lui trebuie să se îndrepte spre Dumnezeu, Părintele Ceresc. O vorbă înÈ›eleaptă spune că „doar experienÈ›ele care ne provoacă suferință ne educă”.
Efectele acestei crize globale È™i personale, medicale È™i sociale le vom contabiliza mai târziu. Acum trebuie, însă, să dăm dovadă de luciditate È™i discernământ, de credință puternică È™i rugăciune, cu nădejde în mila È™i ajutorul lui Dumnezeu.
Una dintre cauzele de mâhnire a bunilor creÈ™tini este interdicÈ›ia de a participa, în persoană, fizic È™i real, la Sfânta Liturghie; de a nu se putea apropia decât în situaÈ›ii excepÈ›ionale de scaunul de spovedanie È™i, în consecință, de a nu-L putea primi pe Hristos Cel euharistic.
În privinÈ›a interzicerii de a participa la Sfintele Slujbe ale Bisericii, recomandarea de a încerca să ne transformăm propria familie într-o „Biserică mică” sau un „altar” de rugăciune È™i mai stăruitoare pentru sănătatea È™i pacea ei È™i a lumii aduce o oarecare mângâiere.
Pentru cei care caută, în aceste clipe de încercare, răspuns È™i ajutor din partea Bisericii – o sfătuire duhovnicească spre alinare È™i liniÈ™tire – este utilă cunoaÈ™terea învățăturii unor SfinÈ›i PărinÈ›i normativi pentru credinÈ›a È™i spiritualitatea noastră, privitoare la modurile, treptele sau gradele Împărtășirii noastre cu Hristos.
Unul dintre aceÈ™tia este Sfântul Nicodim Aghioritul (1749-1809). Precum È™i numele o mărturiseÈ™te, a trăit în Sfântul Munte Athos, „Grădină a Maicii Domnului” È™i „redută” a credinÈ›ei ortodoxe. Lui i se datorează editarea Filocaliei (VeneÈ›ia, 1872), o comoară a scrierilor SfinÈ›ilor PărinÈ›i neptici, care „ne arată cum se poate omul curăți, lumina È™i desăvârÈ™i”. În limba română, în graiul „vechilor Cazanii”, Filocalia a fost tâlcuită de Părintele Dumitru Stăniloae, supranumit È™i „Sfântul Filocaliei”.
În lucrarea sa, Războiul nevăzut, Sfântul Nicodim Aghioritul vorbeÈ™te despre „împărtășirea duhovnicească È™i mintală”. Prin Sfânta Taină a Împărtășaniei ne împărtășim cu ÎnsuÈ™i Trupul È™i ÎnsuÈ™i Sângele Domnului, spre tămăduirea sufletului È™i a trupului nostru, spre iertare de păcate È™i spre viață veÈ™nică. Însă, potrivit Sfântului Nicodim, ne putem împărtăși de Hristos „în orice oră È™i în orice minut, prin săvârÈ™irea tuturor virtuÈ›ilor È™i a poruncilor, îndeosebi a dumnezeieÈ™tii rugăciuni – mai ales cea mintală”[1].
Sfântul Diadoh al Foticeii învăța că „Hristos Se află ascuns în poruncile sale”, iar calea descoperirii Lui o constituie împlinirea lor. Sfântului Nicodim adaugă: „Cine face o virtute ori îndeplineÈ™te o poruncă primeÈ™te îndată, în sufletul său, pe Domnul Cel ascuns într-însele, căci El a rânduit a locui cu Tatăl în cel ce va păzi poruncile Lui”[2].
Despre această formă de Împărtășire È™i unire cu Hristos, acelaÈ™i sfânt aghiorit spune că „nu poate fi luată de la noi de vreo creatură – decât de lene ori altă greÈ™eală a noastră”[3]. Ea este „atât de roditoare È™i bineplăcută lui Dumnezeu, încât întrece multe împărtășiri tainice primite cu nevrednicie”[4].
Referitor la pregătirea È™i modul realizării acestei împărtășiri mintale È™i duhovniceÈ™ti, Sfântul Nicodim Aghioritul ne învață că este de folos a ne pregăti pentru aceasta cu o seară înainte, prin nevoință È™i înfrânare, prin cugetare la păcatele noastre È™i la mila lui Dumnezeu. „De cu seară, spune el, propuneÈ›i asprele petreceri, îndeplinirea virtuÈ›ilor È™i orice ai face spre această È›intă: să primeÈ™ti duhovniceÈ™te pe Domnul”[5].
„Pregătirea acestei împărtășiri mintale, recomandă Sfântul Părinte, fă-o astfel: întoarce-te cu gândul la Dumnezeu. Aruncă o scurtă privire, de o parte, la păcatele tale, iar de alta, la Dumnezeu, întristează-te pentru mâhnirea ce I-ai făcut È™i, cu toată smerenia È™i credinÈ›a, roagă-L să primească a veni în sufletul tău cel sărac, cu nou har, pentru a-l tămădui È™i împuternici contra vrăjmaÈ™ilor”[6].
Alte forme de apropiere în vederea unirii mistice cu Hristos pot fi socotite: lectura din Sfânta Scriptură, „cuvântul lui Dumnezeu” È™i din operele SfinÈ›ilor PărinÈ›i; participarea în duh, chiar È™i prin intermediul tehnologiei, la slujbele religioase; hrănirea din cuvintele marilor duhovnici È™i, la modul general, oricare lucrare săvârÈ™ită în vederea mântuirii personale È™i în slujba aproapelui, spre slava Milostivului Dumnezeu.
Această împărtășire de Hristos este o pregătire pentru primirea Sfintei Împărtășanii, adică a Mântuitorului Hristos sub forma Pâinii È™i a Vinului prefăcute în Trupului È™i Sângele Domnului, în cadrul Sfintei Liturghii. Ea pregăteÈ™te È™i sensibilizează sufletul creÈ™tinului pentru participarea, atunci când timpurile sau vremurile vor fi favorabile È™i duhovnicul îi va acorda dezlegarea, la Cina Domnului, Sfânta È™i Dumnezeiasca Euharistie, spre sănătate trupească È™i mântuire sufletească.
În vremuri de încercare È™i cumpănă, să luptăm spre a ne împărtăși cât mai des È™i cu sufletul cât mai curat, mintal sau duhovniceÈ™te, de Hristos – prin cercetare nemincinoasă de sine È™i pocăință, prin lectură duhovnicească È™i făptuire, prin fapte bune È™i rugăciune, pentru a fi vrednici să ne împărtășim, atunci când vremurile vor îngădui, cu ÎnsuÈ™i Trupul È™i Sângele Domnului, spre tămăduirea trupească È™i spre fericire veÈ™nică!
[1] Sfântul Nicodim Aghioritul, Războiul nevăzut, Editura Bunavestire, Bacău, 2001, p. 177
[2] Ibidem, p. 177
[3] Ibidem, p. 178
[4] Ibidem
[5] Ibidem
[6] Ibidem
Sursa: http://doxologia.ro
Citeste si: | |