CondiÈ›ia de bază a iertării stabileÈ™te o acÅ£iune triontică: să pornească dinspre mine înspre celălalt, È™i astfel È™i de la Dumnezeu înspre noi. RelaÈ›iile umane satisfac cele mai profunde nevoi umane, dar ele sunt de asemenea È™i sursa unora dintre cele mai dureroase răni. Iertarea pe care o dăm sau pe care o primim, este o posibilitate de rupere a lanÈ›ului de răutate, ca È™i cum s‑ar stabili o barieră în calea răului sau s‑ar produce o neutralizare. Cei care au făcut un rău sau au suferit din cauza lui, au posibilitatea prin iertare la un nou început în relaÈ›ia cu celălalt, sau în relaÈ›ia cu sine însuÈ™i. Nevoia de eliberare de vinovății este în legătură cu nevoia religioasă a fiecărui om. Acesta înÈ›elege că trebuie să‑și recunoască propriile greÈ™eli pentru a se elibera pe sine È™i pentru a scăpa de posibilele consecinÈ›e nocive. De fapt, experienÈ›a iertării È™i experienÈ›a lui Dumnezeu se suprapun, se confundă È™i se identifică în cele din urmă. În religiile străvechi existau ritualuri alcătuite de om cu scopul de a‑și È™terge greÈ™elile È™i pentru a ajunge la o împăcare cu sine profundă. În cadrul acelor ritualuri, avea loc mărturisirea greÈ™elilor privată sau publică, ca È™i element eliberator. InscripÈ›iile egiptene antice mărturisesc nevoia arhaică de a scoate la iveală greÈ™eala pentru a o pune în mâinile divinității.
Pentru ca iertarea să se producă există o condiÈ›ie amintită în rugăciunea Tatăl nostru, învăţată de ucenici de la Mântuitorul Hristos, în una dintre cereri „Åži ne iartă nouă greÈ™elile noastre, precum È™i noi iertăm greÅŸiÅ£ilor noÅŸtri” (Matei 6, 12), iar în sprijinul acestei rugăciuni Iisus le spune Apostolilor: „Că de veÅ£i ierta oamenilor greÅŸelile lor, ierta‑va ÅŸi vouă Tatăl vostru Cel ceresc. Iar de nu veÅ£i ierta oamenilor greÅŸelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greÅŸelile voastre” (Matei 6, 14‑15). AÅŸadar, condiÈ›ia de bază a iertării stabileÈ™te o acÈ›iune triontică: să pornească dinspre mine înspre celălalt, È™i astfel È™i de la Dumnezeu, înspre noi. Conceptul de iertare este în mod tradiÈ›ional legat de confesiune È™i mai putin legat de psihologie. Dar de câÈ›iva ani se vorbeÈ™te totuÈ™i despre psihologia iertării, acest concept devenind un obiect de interes È™tiinÈ›ific, iar studiile care l‑au cercetat din punct de vedere psihologic sunt diferite. În ultimii ani, interesul pentru iertare a crescut exponenÅ£ial, atât în sfera spiritualității È™i psihoterapiei, cât È™i în sfera È™tiinÈ›ei È™i medicinei. Literatura de specialitate ne arată în mod clar că iertarea este o strategie pozitivă È™i sănătoasă pentru a trece condiÈ›ia suferinÈ›ei, chiar È™i din punct de vedere neurobiologic.
MulÈ›i oameni care s‑au simÅ£it neîndreptățiÈ›i nu doresc răzbunare, ci justiÈ›ie. Acesta este un mecanism de raÈ›ionalizare, o modalitate de a canaliza emoÈ›iile negative într‑o modalitate de consolare mai acceptată din punct de vedere social. Ranchiuna È™i ruminaÈ›ia fac victima sau presupusa victimă să gândească È™i să tot regândească suferinÈ›a într‑un mod obsesiv, împiedicând‑o astfel să‑și continue viaÈ›a de zi cu zi, sau să fie ancorată mai mult în trecut, È™i mai puÈ›in în prezent. Ranchiuna este un fel de „crimă È™i pedeapsă interioară” în care victima, crezând că îl pedepseÈ™te pe celălalt, în realitate se pedepseÈ™te pe sine, într‑un mod crud È™i cu efecte negative inclusiv asupra stării de sănătate fizică. Iertarea poate fi soluÈ›ia pentru sursele de otrăvire interioară È™i de auto‑pedepsire pe care deseori ni le aplicăm. Neoferind iertarea, menÈ›inem o relaÈ›ie nevindecată cu memoria acelui om sau a acelei situaÈ›ii pe care am traversat‑o cu el. Oamenii pot fi speriaÈ›i de furia lor sau se simt ruÈ™inaÈ›i de teama lor, pentru că au învățat sau au fost învățaÈ›i că tristeÈ›ea este inacceptabilă. RuminaÈ›ia apare atunci când există o furie secundară care acoperă o emoÈ›ie primară adaptativă a tristeÈ›ii. Mecanismele resentimentelor È™i urii sunt alimentate de abordarea cognitivă, de nevoia victimei de a cunoaÈ™te È™i a înÈ›elege motivele pentru care a fost rănită, dar care, în absenÈ›a informaÈ›iilor adecvate, riscă să vadă lumea în funcÈ›ie de propriile experienÈ›e emoÈ›ionale necunoscând ochelarii prin care agresorul a ÅŸtiut să privească viaÈ›a la momentul respectiv.
Resentimentul provine dintr‑un conflict profund, re‑propunând un scenariu deja cunoscut – cu cât este repetat, cu atât mai mult creÈ™te răutatea, fără ca procesul să cunoască un sfârÈ™it. Este o formă de auto‑pedeapsă, care sporeÈ™te supărarea È™i gândurile obsesive de răzbunare pentru răul suferit. Astfel, persoana poate rămâne prizonieră a evenimentului, pe care continuă să‑l retrăiască, alimentându‑şi suferinÈ›a È™i riscând să se îmbolnăvească psihic È™i somatic. „Iertarea este o formă a mândriei pasive când nu putem altfel pedepsi pe cel care ne‑a umilit sângeros” (P. Constantinescu). Ca È™i dragostea, ura este un sentiment foarte puternic, care ne poate lega indisolubil de o persoană È™i prin urmare, face ca ofensatorul să fie mereu în gândurile celor jigniÈ›i, în amintirile È™i în viaÈ›a de zi cu zi. Ura creează dependență È™i necesită multă energie pentru a fi susÈ›inută. De aceea este nevoie de o neutralizare a emoÈ›iilor negative, altfel riscăm să ne obosim psihic prin acest cerc vicios care ne È›ine captivi, fără posibilitatea de evoluÅ£ie din acest capitol traumatic. Dimpotrivă, în acest fel, ne autoalimentăm negativ. Furia este concretă, individuală, È™i legată de un anumit eveniment. Pe când ura este generalizată, adresată persoanei sau unei categorii în totalitate. O alta diferență între ură È™i furie este că furia este în mare parte legată de o durere care tinde să dispară în timp, ceea ce nu se întâmplă cu ura. Furia caută în final dreptate pentru un rău suferit, ura doreÈ™te distrugerea celuilalt, fără a găsi la final satisfacÈ›ia aÈ™teptată.
În ură există un aspect cognitiv: dorinÈ›a de a‑l face pe celălalt să înÈ›eleagă amploarea durerii suferite È™i este mai pronunÈ›ată atunci când este îndreptată către un străin. Când se produce ruperea mecanismului de ostilitate, se poate întrerupe frământarea interioară. Astfel, începe să se deschidă uÈ™a sufletului pentru a simÈ›i pacea interioară, iar gândurile obsesive vor începe să dispară È™i în cele din urmă, energia poate fi investită în gândurile È™i sentimente constructive fiinÈ›ei umane. Cei ce sunt iertători cu alÈ›ii s‑au dovedit a fi mai fericiÈ›i È™i mai puÈ›in probabil de a avea efecte negative asupra sănătății. Ei sunt adesea capabili să rezolve mai uÈ™or conflicte, să repare relaÈ›iile avariate cu prietenii sau partenerii, È™i pot întâmpina niveluri mai înalte de empatie È™i sentimente pozitive față de oameni în general. De asemenea, aceÈ™tia pot fi mai rezistenÈ›i la boală decât cei care È›in ură È™i doresc să se răzbune pe cei ce le‑au greÈ™it, deoarece studiile arată că persoanele care deÈ›in ranchiună au mai multe È™anse de a avea un sistem imunitar compromis. Iertarea nu este un simplu act de voință, ci este o călătorie adesea dureroasă, care necesită timp. Mai mult decât atât, iertarea nu este sinonimă cu uitarea, ci cu sfârÈ™itul unei lucrări interioare, ce aduce uÈ™urare atât pentru persoana care primeÈ™te iertarea, cât È™i pentru cea care o acordă.
- Psiholog Clinician/Psihoterapeut Anca (Moraru) Dranga BucureÅŸti, Revista Epifania • nr. 48, martie – mai 2019
Citeste si: | |