O critica iconologica a lui Fotie Kontoglu (1895 – 1965)
„În timp ce caracterul artei religioase apusene este narativ şi istoric, cel al iconografiei ortodoxe este liturgic şi dogmatic. Această scriere sfântă (aghiografie) este una din artele sfinte prin care se lucrează arătarea în privirea credincioşilor a ,,tainei lui Dumnezeu - Tatăl şi a lui Hristos, întru care sunt ascunse toate vistieriile înţelepciunii şi ale cunoştinţei”(Col. 2, 3). De aceea, fiecare dintre sfinţii ce sunt pictaţi de iconarii Răsăritului, are propriul lui model (tipar), întocmai ca și așa numitele ,,scene’’, icoane în care sunt înfățișate evenimente din Vechiul Testament, din Evanghelii, din istoria Bisericii şi din vieţile sfinţilor. Este posibil ca modelul lui Hristos, al Nascătoarei de Dumnezeu, al sfinţilor, chiar şi al anumitor scene, să fie schimbat puţin, în funcţie de pictorul care pictează, însă fundamentul îl reprezintă întotdeauna modelul pe care ni l-au oferit iconarii care au lucrat în această artă înaintea noastră, urmărind şi aceştia cu credinţă şi ascultare orice preluau de la maeştrii cei mai iscusiţi dinaintea lor. Astfel, modelul pe care îl are fiecare sfânt sau scenă, este întotdeauna acelaşi şi mereu nou, însă niciodată icoana liturgică nu va fi o copiere mecanică a uneia din alta, așa cum mulți au crezut, neprețuind această lucrare şi nestudiindu-o cu seriozitate şi evlavie.
Aşadar, toate modelele iconografice, care se numesc şi arhetipuri, sunt stabile şi neschimbătoare în aghiografia ortodoxă şi pe acestea lucrează iconarii, fiecare după vrednicia pe care o are şi după credinţa şi cucernicia pe care o arată.
Aceasta înseamnă că aghiografia Bisericii Ortodoxe este fără ornamente inutile, simplă şi sinoptică (succintă), precum este şi Evanghelia, în puţine cuvinte şi universală. Prin ea curge un limbaj iconografic, asemănător întru totul cu cel al Evangheliei.” (Fotie Kontolgu, Expresia iconografiei bizantine).
Cartea ne vorbeste despre reprezentarea iconografica a vietii, patimirilor si invierii lui Hristos in Expresia si Erminia lui Dionisie din Furna si Fotie Kontoglu.
Detalii despre carte / COMANDA
Cuprins
Prefaţă / 5
Introducere / 8
De la ucenici la maeştri iconari / 11
Dogmă şi controversă în scena Naşterii Domnului / 19
Detaliu şi omisiuni în icoana Botezului / 42
Testul pictorului iconar: zugrăvirea luminii dumnezeieşti / 55
Mesajul suferinţei în icoana Răstignirii / 65
Învierea lui Hristos: între tradiţie dogmatică şi inovaţie artistică / 78
În loc de postfaţă… „Despre caracterul iconografiei ortodoxe” / 87
Schiţe iconografice realizate de Fotie Kontoglu / 91
Note / 96
Bibliografie / 103
Cuprins / 107
Anexe / 109
11-12-2014