Patriarhul României a oferit mai multe explicaÈ›ii despre termenii legaÈ›i de Adormirea Maicii Domnului, dar È™i despre semnificaÈ›iile profunde ale sărbătorii.
„Maica Domnului a trecut prin moarte ca toÈ›i oamenii”, a spus Preafericirea Sa. „Însă ea nu mai aÈ™teaptă învierea de obÈ™te, ci Hristos Domnul, Fiul ei, nu a voit să lase descompunerii trupul Maicii Sale È™i a luat-o cu Sine la ceruri”.
Patriarhul Daniel a spus că Biserica a numit această sărbătoare cu două nume: „adormire” – pentru a arăta că moartea Maicii Domnului a fost reală È™i „mutare la cer”, întru slava Fiului ei.
„Această sărbătoare nu se numeÈ™te nici ‹înviere› – pentru că nu a văzut-o nimeni înviată după cum a fost văzut Hristos, nici ‹înălÈ›are› – cum greÈ™it spun unii din neÈ™tiință, pentru că ea nu s-a înălÈ›at la cer cu putere proprie cum s-a înălÈ›at Hristos. Ea a fost luată la cer, mutată”.
Despre această mutare a Fecioarei Maria, Părintele Patriarh Daniel a detaliat că „nu este o simplă deplasare spaÈ›ială de la pământ la cer, ci este È™i o mutaÈ›ie spiritual-existenÈ›ială”.
„Este o mutare la viaÈ›a veÈ™nică netrecătoare È™i o proslăvire a sufletului È™i trupului Maicii Domnului, o mutare a ei întru slava împărăției cerurilor”.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a menÈ›ionat că această mutare întru slavă este descrisă în cartea Apocalipsei (12:1).
„Această mutare întru slavă este descrisă ca stare în care se află Maica Domnului, împreună cu starea Bisericii – pentru că ea este ‹icoana vie a Bisericii› – în cartea Apocalipsei, capitolul 12. Se spune că Maica Domnului are deasupra sa soarele – care este Hristos ‹Soarele dreptății›, la picioarele ei luna – care reprezintă lumea schimbătoare care creÈ™te È™i descreÈ™te, iar în jurul ei 12 stele – care îi reprezintă pe cei 12 apostoli, pe temelia mărturisirii cărora se zideÈ™te Biserica lui Hristos, El fiind Capul Bisericii”.
„Mutarea Maicii Domnului este intrarea într-un alt mod de existență, acela al vieÈ›ii cereÈ™ti netrecătoare, o mutare în slava împărăției cerurilor”.
Patriarhul Daniel a precizat că deÈ™i Maica Domnului a fost mutată la cer prin iubirea È™i puterea Fiului ei, „ea rămâne prezentă în lume prin rugăciunile ei, prin care izbăveÈ™te din moarte sufletele celor care i se roagă, ea fiind chemată în ziua morÈ›ii È™i în ziua judecății”.
„Ea este mijlocitoare, împreună cu Sfântul Ioan Botezătorul, în ziua Judecății universale, pentru cei care s‑au pocăit, dar nu au mai trăit pentru a arăta faptele pocăinÈ›ei”.
„Maica Domnului nu părăseÈ™te lumea pentru că aceasta este lumea pe care Fiul său a iubit‑o È™i pe care a mântuit‑o. Și, pentru că Fiul doreÈ™te ca umanitatea să se mântuiască, È™i Maica Sa doreÈ™te ca toÈ›i oamenii să se bucure de fericirea veÈ™nică din Împărăția Preasfintei Treimi”.
Patriarhul a amintit apoi că Adormirea Maicii Domnului este hramul mai multor biserici, mai ales voievodale, care au devenit loc de înmormântare pentru domnitori È™i regi: Mănăstirea BistriÈ›a (din NeamÈ›), unde este înmormântat domnitorul Alexandru cel Bun, Mănăstirea Putna, unde este înmormântat Sfântul Domnitor Ștefan cel Mare È™.a. Preafericirea Sa a spus È™i că Hramul Adormirii Maicii Domnului este o chemare la pregătire pentru mutarea la viaÈ›a veÈ™nică.
- basilica
Citeste si: | |