Cookies de analiza a traficului  Accept | (oricand puteti renunta la acceptul dat) Detalii

(oricand puteti renunta la acceptul dat)

Porunca Iubirii
Stiinţă. Medicină. Cultură. ArtăNr. vizualizari: 1114

Medicina si crestinism (III, IV si V)

Dr. Vasile Astărăstoae
Tags: medicina; crestinism;
 
Medicină și creștinsim III

Primii creÈ™tini au fost remarcaÈ›i pentru îngrijirea bolnavilor È™i a celor infirmi, iar accentul creÈ™tin pe caritatea practică a dat naÈ™tere asistenÈ›ei medicale comunitare sistematice. Teologia practică spune că grija, sacrificiul È™i comuniunea sunt È™i astăzi la fel de vii ca întotdeauna printre creÈ™tini. Pentru a găsi resursele morale pentru a aborda actuala pandemie È™i mai ales teama care ne urmăreÈ™te mai presus decât boala propriu zisă, trebuie să ne uităm la resursele construite în trecut. Asta înseamnă să examinăm modul în care creÈ™tinii au gestionat urgiile trecutului.

Implicarea creÈ™tinismului în îngrijirea comunitară

CreÈ™tinismul se ocupă de îngrijirea comunitară de 2000 de ani. Ioan Gură de Aur/ Ioan Hrisostom (347 d.H – 407 d.H), considerat sfânt deopotrivă în Biserica Răsăriteană È™i în Biserica Apuseană, a desfășurat numeroase activități de asistență medicală comunitară, fiind considerat, de exemplu protector al bolnavilor de epilepsie.

Istoria Europei a fost dominată de problemele de sănătate comunitară È™i de numeroasele epidemii / pandemii. Acestea au influenÈ›at dezvoltarea continentului.

Bolile epidemice au inclus ciuma bubonică, lepra, variola, tuberculoza, erizipelul, antraxul, holera, tifosul exantematic etc. Cercetări recente estimeaza că, printre problemele de sănătate publică medievale, ciuma a fost probabil a 7-a-10-a ca importanță generală deÈ™i aceasta este cea mai menÈ›ionată. DeÈ™i letală È™i perturbatoare, ciuma a apărut doar periodic È™i de aceea a avut consecinÈ›e umane pe termen lung mai puÈ›in cumulative decât afecÈ›iunele endemice cronice (de exemplu: infecÈ›ii bacteriene È™i virale, care cauzează moartea sugarului È™i copilului, tuberculoza È™i alÈ›i agenÈ›i patogeni).

Cele mai cunoscute epidemii de ciuma: Ciuma de la Atena (429 – 426 î.Hr.), Ciuma Antonină (165 – c. 180/190 d.Hr.), Ciuma lui Cyprian (250 – 266 d.Hr.), Ciuma lui Justinian (541 – 542 d.Hr. È™i mai departe), Ciuma romană (590 e.n.), Moartea Neagră (1347 – 1352 d.Hr.).

A doua pandemie de ciumă a fost în secolele XIV-XVII, cu focare în Anglia (Moartea Neagră din 1360 – 1363, 1471, 1479 – 1480, Marea Ciumă din Londra din 1665 – 1666), Italia (VeneÈ›ia în 1576 – 1577, întreaga Italie în 1629 – 1631, Neapole în 1656 – 1658 ), Spania (Castilia în 1596 – 1599, sudul Spaniei în 1647 – 1652), FranÈ›a (întreaga Franță în 1628 – 1631, Marsilia în 1720), Austria (Marea ciumă din Viena în 1679 – 1680), Polonia (Marele focar de ciumă al Războiului Nordului, 1704 – 1710) etc. În intervalul 1600 – 1839, Țările Române s-au confruntat cu 21 de epidemii de ciumă. În iunie 1659, în BucureÈ™ti izbucneÈ™te prima epidemie de ciumă. O epidemie de ciumă cunoscută la nivelul Principatelor este È™i cea din 1716-1718, când însuÈ™i domnitorul Ioan Mavrocordat moare de ciumă. În iulie 1738, se consemnează o nouă epidemie de ciumă în Èšara Româneasca, iar în 1813–1814, ciuma lui Caragea, care este ultimul focar de ciumă bubonică în Europa.

Abordarea distinctă a epidemiilor pe care creÈ™tinii au adoptat-o de-a lungul timpului merită să fie urmată.

În Roma, până în 251 d.H Biserica creÈ™tină împărÈ›ise oraÈ™ul în È™apte districte, fiecare sub responsabilitatea unui diacon. Potrivit lui Eusebiu din Cezareea (c. 260 d.H – c. 330 d.H), Biserica a sprijinit 1.500 de văduve È™i bolnavii (Eccles. Hist. 6.43). Unii istorici au estimat că Biserica creÈ™tină romană a cheltuit în acel moment o sumă între 500.000 È™i 1 milion de sesterÈ›i în fiecare an, în sprijinul misiunii sale caritabile. Alte biserici din marile oraÈ™e ale Imperiului Roman au cheltuit sume similare pentru organizaÈ›ii de caritate, care erau administrate de episcopi sau de preoÈ›i.

În secolul al II-lea, când ciuma a lovit oraÈ™ul Cartagina, gospodăriile păgâne au aruncat bolnavi pe străzi. Întreaga comunitate creÈ™tină, condusă personal de episcopul lor, a răspuns. Sfântul Ciprian, episcop de Cartagina (200 d.H – 258 d.H) spunea: „Ce merit avem noi, creÈ™tinii, dacă doar îi ajutăm pe creÈ™tini? Oricine poate face asta. Trebuie să ajutăm nu doar gospodăria credinÈ›ei, ci È™i pe toată lumea.” AceÈ™ti oameni nu aveau capacitatea de a vindeca boli ca ciuma, dar aveau capacitatea de a ajuta victimele să-È™i facă ultimele ore cât mai uÈ™oare pentru a le aduce consolare È™i confort. CreÈ™tinii au fost văzuÈ›i pe străzi, oferind ajutor È™i ducându-i în propriile case pentru a fi îngrijiÈ›i.

Începând din 250 d.H, oraÈ™ele Imperiului Roman au cunoscut o ciumă majoră, care a durat între 15 È™i 20 de ani È™i a atins proporÈ›ii epidemice. Deoarece autoritățile nu au făcut (la fel ca în zilele noastre) prea mult pentru a face față ciumei, bisericile creÈ™tine s-au angajat atât în îngrijirea sistematică a victimelor păgâne È™i creÈ™tine, cât È™i a înmormântării morÈ›ilor, în ciuda faptului că, la acea vreme, creÈ™tinii erau o minoritate persecutată. Avem scrisori de la unii dintre cei mai mari lideri creÈ™tini ai vremii È™i ceea ce au scris ei este una dintre cele mai inspirate literaturi pe care o citim vreodată despre ciumă. Dionisie al Alexandriei (190 d.H – 265 d.H) scrie „ciuma ne dă ocazia să trăim la înălÈ›imea Evangheliei. O ciumă este un timp al È™colii, un timp al educaÈ›iei. Este un fel de martiriu. Ne dăm viaÈ›a pentru alÈ›ii”. CreÈ™tinii au ieÈ™it în cartierele afectate de ciumă È™i boli, dădeau mângâiere È™i ajutor bolnavilor, deÈ™i È™tiau foarte bine că vor lua ei înÈ™iÈ™i boala, aceste acÈ›iuni au arătat lumii păgâne că credinÈ›a creÈ™tină era un nou mod de a trăi.

Există descrieri ale organizării îngrijirii bolnavilor în Roma, Cartagina È™i Pont. În Alexandria, a fost format un corp medical cunoscut sub numele de parabalani pentru a transporta È™i îngriji bolnavii sub jurisdicÈ›ia patriarhului Alexandriei. DeÈ™i parabalani sunt menÈ›ionate pentru prima dată în secolul al V-lea, aceÈ™tia pot data de pe vremea unei ciume anterioare. În timpul unei ciume din 312, creÈ™tinii din multe oraÈ™e din Est au desfășurat acte de caritate publică medicală similare celor desfășurate ulterior de parabalani. Grupuri precum parabalani È™i, mai târziu, philoponoi (iubitorii muncii) È™i spoudaioi (cei zeloÈ™i), au apărut în marile oraÈ™e din estul Mediteranei. Compuse din laici creÈ™tini au înflorit în secolele VI È™i VII, oferind asistență bolnavilor, în special celor săraci din oraÈ™. Aceste ordine laice au fost ataÈ™ate bisericilor È™i au ajuns să fie recunoscute de-a lungul timpului ca un ordin intermediar între clerici È™i laici.

Altruismul acestor iniÈ›iative a fost testat în epidemiile ciumă, de holeră È™i febră. Spitalele laice mari îÈ™i închideau adesea uÈ™ile de teama infectării. În timp ce medicii bogaÈ›i au părăsit oraÈ™ele pentru propria lor siguranță, medicii È™i personalul unităților creÈ™tine, conduÈ™i de compasiunea creÈ™tină, au rămas să aibă grijă de bolnavi È™i muribunzi. Răspunsul creÈ™tin la urgii începe cu unele dintre cele mai faimoase învățături ale lui Iisus: „Fă altora aÈ™a cum vrei să-È›i facă vouă”; „IubeÈ™te-È›i aproapele ca pe tine însuÈ›i”; „Dragostea mai mare nu are alt om decât acesta, ca să-È™i dea viaÈ›a pentru prietenii săi.”. În mod clar, etica creÈ™tină, într-o perioadă de epidemie, consideră că propria noastră viață trebuie întotdeauna privită ca fiind mai puÈ›in importantă decât viaÈ›a bolnavului.

Chiar È™i cruciaÈ›ii s-au implicat în asistenÈ›a comunitară,de exemplu: Ordinul Cavalerilor Spitalului Sfântul Ioan din Ierusalim, cunoscut sub numele de Cavaleri Ospitalieri, care a avut sediul în Regatul Ierusalimului până în 1291, pe insula Rodos din 1310 până în 1522, în Malta din 1530 până în 1798 È™i la Sankt Petersburg din 1799 până în 1801.

Și ulterior există numeroase exemple de devoÈ›iune a creÈ™tinilor față de alÈ›ii. Deoarece am vorbit despre ortodocÈ™i, voi prezenta câte un exemplu din alte ramuri ale creÈ™tinismului.

Sfânta Ecaterina de Siena (Caterina Benincasa, 1347 – 1380) a fost canonizată pentru că i-a ajutat pe alÈ›ii – în timpul celei mai devastatoare ciumă din istoria omenirii. În 1374, alături de alte douăzeci ÅŸi ÅŸapte de femei, îngrijeÅŸte pe ciumaÅ£i, cară în spate trupurile celor morÅ£i, ajută la îngroparea lor.

În epoca Reformei Protestante, în august 1527 ,când un focar de ciumă a lovit Wittenberg, Martin Luther (1483 – 1546) È™i soÈ›ia sa Katharina, care era însărcinată, au rămas în oraÈ™ pentru a-i trata pe cei infectaÈ›i. În ciuda apelurilor către el să fugă de la Wittenberg împreună cu familia, Martin Luther era hotărât să-i ajute pe cei infectaÈ›i. În această perioadă de imensă provocare È™i incertitudine, Luther a scris o scrisoare către Johann Hess È™i colegii săi creÈ™tini din Breslau, intitulată „Dacă cineva poate fugi de o ciumă mortală”.

Între 1542 È™i 1600, Geneva a fost terorizată de ciuma de cinci ori. În timpul primului focar, în 1542, Jean Calvin (1509 – 1564) a condus personal vizite în casele infectate cu ciumă. Păstorii au continuat acest efort eroic È™i mulÈ›i È™i-au pierdut viaÈ›a în această cauză.

Charles Haddon Spurgeon (1834 – 1892), un predicator baptist englez, a construit orfelinatul Stockwell È™i È™i-a încurajat congregaÈ›ia să se angajeze activ pentru a ajuta săracii din Londra victoriană. A fondat Spurgeon’s College, care a fost numit după el postum. Charles Spurgeon i-a admirat pe slujitorii puritani, care au rămas în urmă să aibă grijă de bolnavi È™i muribunzi în timpul Marii Ciume a Londrei din 1665. În toamna anului 1854, a apărut un focar major de holeră în cartierul Broad Street din Londra. Spurgeon a îngrijit aceÈ™ti bolnavi.

CreÈ™tinii È™i-au dat seama de legătura dintre sănătate È™i igienă. Girolamo Fracastoro (1476 – 1553), filozof, medic, poet, matematician, geograf È™i astronom, a început să investigheze răspândirea bolilor contagioase. În secolul următor, lucrarea sa a fost continuată de Thomas Sydenham (1624 – 1689). CreÈ™tinii au pledat pentru igiena personală. John Wesley a spus „Curățenia este lângă Evlavie”.

În activitățile de îngrijirecomunitară, o influență majoră au avut-o ordinele monahale È™i organizaÈ›iile laice afiliate Bisericii.

Biserica Ortodoxă nu are ordine monahale. În cadrul Ortodoxiei, mănăstirile au fost întotdeauna privite ca depozite de spiritualitate, sfinÈ›enie È™i înÈ›elepciune. AsceÈ›ii credeau că Evanghelia le cerea să urmărească activ îngrijirea caritabilă a celor bolnavi. Biserica Ortodoxă a acÈ›ionat prin călugări, măicuÈ›e È™i credincioÈ™i laici. AceÈ™tia desfășurau numeroase acÈ›iuni caritabile în comunitate. De exemplu, Sfântul Cuvios Paisie (Velicicovschi) (1722 – 1794), care a fost, în secolul al XVIII-lea, îndrumător al vieÈ›ii monahale din Moldova È™i înnoitor al monahismului ortodox, este cunoscut pentru susÈ›inerea financiară a diferitelor activități medicale în comunitate.

Ordinele religioase (specifice Bisericii Catolice) au adoptat una dintre cele patru mari reguli religioase: Regula Sfântului Vasile, Regula Sfântului Benedict, Regula Sfântului Augustin È™i Regula Sfântului Francisc. Un număr mare de ordine religioase (benedictini, trapieni, cistercieni etc.) respectă Regula Sfântului Benedict, o colecÈ›ie de precepte pentru ceea ce se numeÈ™te viață religioasă contemplativă; alÈ›ii respectă Regula Sfântului Augustin, care recomandă moderaÈ›ia È™i grija pentru cei nevoiaÈ™i, în timp ce Regula Sfântului Vasile, una dintre primele reguli pentru viaÈ›a religioasă creÈ™tină, tinde să fie urmată de comunitățile monahale ale Bisericilor Ortodoxe. Cele mai cunoscute ordine sunt:

  • Ordinul Sfântului Benedict (Benedictini) fondat de Sfântul Benedict în 529 în Subiaco, Italia. Are deviza „ToÈ›i oaspeÈ›ii care se prezintă trebuie să fie întâmpinaÈ›i ca pe Hristos”. Regulă benedictină susÈ›ine că „îngrijirea bolnavilor trebuie pusă deasupra È™i înaintea oricărei alte îndatoriri, ca È™i cum într-adevăr Hristos ar fi slujit direct aÈ™teptându-i”.
  • FraÈ›ii Sfintei Fecioare Maria a Muntelui Carmel (carmeliÈ›i), fondat în secolul al XII-lea pe Muntele Carmel, nordul Israelului. Inima carismei carmelite este contemplarea, pe care o consideră triplă. În primul rând, o viață de rugăciune pentru a construi o legatura cu Dumnezeu. În al doilea rând, trăirea în comunitate, să-L iubească pe Dumnezeu prin aproapele lor. În al treilea rând, vieÈ›i de slujire, pentru a fi mâinile lui Dumnezeu în lume.
  • Ordinul fraÈ›ilor minori (franciscani) fondat în 1209 în Assisi, Italia. Franciscanii cred că dragostea extraordinară a lui Dumnezeu se aplică celor mai simple creaturi È™i sunt cunoscuÈ›i pentru dragostea lor profundă pentru săraci.
  • Ordinul predicatorilor (dominicani) fondat în 1216 de Sf. Dominic de Guzmán. Deviza: Compasiune înseamnă îngrijorarea pentru cei mai săraci, iar milostivirea este calea. Sărăcia, ascultarea È™i castitatea ne fac oameni care încercăm să ne consacrăm pentru aventura Împărăției lui Dumnezeu.
  • Catolicismul post Conciliul de la Trent (1545 – 1563) È™i-a păstrat È™i lărgit aplecarea spre filantropie medicală. Surorile Carității, fondate de Sfântul Vincent de Paul (1580 – 1660), au devenit o forță importantă în îngrijirea bolnavilor.

Activitatea comunitară creștină continuă și astăzi.

CreÈ™tinii au excelat în organizarea È™i instituÈ›ionalizarea organizaÈ›iilor de caritate medicale, majoritatea fiind menÈ›inute de organizatii religioase ale femeilor. În mod similar, misionarii au inclus adesea o componentă medicală È™i o mare parte din munca lor s-a concentrat pe fondarea spitalelor, a leprozeriei È™i a altor instituÈ›ii legate de sănătate. La izbucnirea crizei Ebola în Liberia, în 2014, complexul misionar al ELWA a devenit punctul zero pentru tratament medical, iar mulÈ›i creÈ™tini liberieni È™i misionari precum Nancy Writebol, i-au servit cu curaj pe alÈ›ii, cu riscuri È™i costuri mari pentru ei înÈ™iÈ™i. În timpul focarului de Ebola din 2015, arhimandritul ortodox Themistocles Adamopoulos a fost printre oamenii din Sierra Leone, un epicentru al focarului.

El scria: „Oamenii din străinătate mă sună în permanență È™i mă întreabă: „Părinte, de ce nu pleci È™i te salvezi de o potenÈ›ială infecÈ›ie È™i chiar de moarte?” Răspunsul este foarte simplu. În prezent, Dumnezeu m-a plasat aici, în Africa de Vest. Ca păstor al turmei din Sierra Leone, este de datoria mea să stau cu ei, să-i îngrijesc, să-i instruiesc, să-i consolez, să-i călăuzească È™i să-i ocrotească de un rău care ucide fără milă”.

Lumea modernă s-a trezit dintr-o dată cu cel mai vechi partener de călătorie al istoriei omenirii: teama existenÈ›ială È™i teama de moartea inevitabilă. Niciun vaccin sau antibiotic nu ne va salva. Deoarece această experiență a devenit străină oamenilor moderni, suntem, în general, subechipaÈ›i din punct de vedere psihologic È™i cultural pentru actuala pandemie. Trebuie să ne aplecăm È™i asupra credinÈ›ei nu numai asupra È™tiinÈ›ei. Succesul instituÈ›iilor religioase creÈ™tine în mobilizare, mesajul lor È™i capacitatea lor de a influenÈ›a comportamentul uman la un nivel foarte profund reprezintă un model, care merită imitat. Religiile sunt, de asemenea, remarcabile pentru că sunt intergeneraÈ›ionale, oamenii de multe vârste se închină adesea unul lângă altul. De aceea organizaÈ›iile creÈ™tine sunt astăzi printre cei mai mari furnizori de servicii medicale comunitare caritabile.

Medicină și creștinsim IV

ApariÈ›ia creÈ™tinismului schimbă cursul istoriei omenirii atât de mult încât dezvoltarea ulterioară È™i, în consecință, înÈ›elegerea istoriei omenirii devine imposibilă fără a lua în considerare È™i a analiza creÈ™tinismul însuÈ™i.

AfirmaÈ›iei că istoria europeană (inclusiv istoria È™tiinÈ›elor) este inseparabilă de dezvoltarea creÈ™tinismului i se opune un curent (promovat mai ales de o serie de intelectuali „progresiÈ™ti È™i antiteiÈ™ti”) potrivit căruia între creÈ™tinism È™i cercetarea È™tiinÈ›ifică există o contradicÈ›ie ireconciliabilă. Plecând de la incidente din Europa creÈ™tină, cum ar fi procesul lui Galileo Galilei, John William Draper (1811 – 1882) în History of the Conflict between Religion and Science, È™i Andrew D.White (1832 – 1918) în A History of the Warfare of Science with Theology in Christiandom postulează o teză conflictuală, susÈ›inând că religia È™i È™tiinÈ›a au fost în conflict din punct de vedere metodologic, faptic È™i politic de-a lungul istoriei. Richard Dawkins (născut 26 martie, 1941) È™i Lawrence Krauss (născut 1954) actualizează această teză. Episodul Galilei trebuie însă analizat cu atenÈ›ie. Teologul luteran È™i eticianul Ted Peters (n. 1941) în Encyclopedia of Religion scrie că, deÈ™i există ceva adevăr în povestea „condamnarea lui Galileo”, prin exagerări, a devenit „un mit modern perpetuat de cei care doresc să vadă război între È™tiință È™i religie despre care se presupune că cercetatori au fost persecutaÈ›i. de o autoritate ecleziastică atavică È™i legată de dogme”.

Autorii atei omit să precizeze un aspect esenÈ›ial din procesul lui Galileo Galilei: sentinÈ›a s-a dat pe baza afirmaÈ›iilor „È™tiintei oficiale”. Este un fapt cunoscut că „È™tiinÈ›a oficială” se osifică, lucrează cu dogme È™i se apară de contestatari – inovatori nu cu argumente, ci cu instrumentele puterii temporale. Și în zilele noastre (la sute de ani de la Recursul la metoda al lui Descartes) constatăm aceeaÈ™i atitudine: opiniile contrare „È™tiinÈ›ei oficiale” sunt cenzurate, iar politicieni, poliÈ›iÈ™ti È™i tot felul de organizaÈ›ii guvernamentale sau neguvernamentale pedepsesc pe cei care se abat de la aÈ™a-zisul „adevăr È™tiinÈ›ific”.

Teza conflictului rămâne populară doar în cercurile ateiste, ea È™i-a pierdut audienÈ›a în rândul majorității istoricilor È™tiinÈ›ei.

Pierre Duhem (1861 – 1916) îi consideră pe matematicienii È™i filozofii creÈ™tini medievali precum John Buridan, Nicole Oresme È™i Roger Bacon drept fondatorii È™tiinÈ›ei moderne. În Les précurseurs parisiens de Galilée, el enunÈ›a o teză îndrăzneață: până È™i lucrările lui Galileo erau rezultatul unei moÈ™teniri creÈ™tine medievale: „Când vedem È™tiinÈ›a lui Galileo triumfând asupra încăpățânării filozofiei peripatetice a cuiva, credem, deoarece suntem prost informaÈ›i despre istoria gândirii umane, că suntem martorii victoriei È™tiinÈ›ei moderne È™i tinere asupra filosofiei medievale creÈ™tine. În realitate, asistăm la triumful È™tiinÈ›ei născute la Paris în secolul al XIV-lea asupra doctrinelor lui Aristotel È™i Averroes, restaurate de RenaÈ™terea italiană”.

Cei mai reprezentativi istorici moderni ai È™tiinÈ›ei, cum ar fi J.L. Heilbron (născut la 17 martie 1934), Alistair Cameron Crombie (1915 – 1996), David C. Lindberg (1935 – 2015), Edward Grant (1926 – 2020), Thomas Eugen Goldstein (1913 – 1997), Stanley L. Jaki (Jáki Szaniszló László, 1924 – 2009), au revizuit noÈ›iunea conform căreia creÈ™tinismul medieval a avut o influență negativă în dezvoltarea civilizaÈ›ie È™i È™tiință. În opinia lor, creÈ™tinii nu numai că au salvat È™i cultivat rămășiÈ›ele civilizaÈ›iei antice în timpul invaziilor barbare, dar biserica medievală a promovat învățăturile È™i È™tiinÈ›a.

În cartea È˜tiință È™i religie, Sfântul Ierarh Luca al Crimeii (Valentin Voino-Yasenetsky, 1877 – 1961) – un chirurg remarcabil, om de È™tiință, profesor creator de È™coală, dar È™i un episcop –mărturisitor, care a supravieÈ›uit arestărilor È™i deportărilor în Siberia, demontează teza privind incompatibilitatea È™tiinÈ›ei È™i religiei, atingând È™i mult mai multe subiecte: umanismul creÈ™tin, etica creÈ™tină etc., etc. Sfântul Luca respinge direct È™i clar acuzaÈ›iile obiÈ™nuite aduse creÈ™tinismului. EsenÈ›a creÈ™tinismului este umanismul în sensul cel mai înalt È™i ultim, condamnă orice rău, cheamă să lupte activ împotriva răului È™i de aceea istoria lumii creÈ™tine este istoria umanismului, a progresului È™tiinÈ›ific È™i social etc.

Adevărul, recunoscut de majoritatea cercetătorilor, este că, din punct de vedere istoric, creÈ™tinismul a fost È™i este încă un patron al È™tiinÈ›elor. Acest fapt este evident în evoluÈ›ia medicinei. CreÈ™tinismul È™i medicina, oferind diferite metode, rezolvă o singură problemă – vindecarea È™i salvarea vieÈ›ii.

În literatura creÈ™tină, putem găsi două atitudini opuse față de medicină.

a) Ignorarea medicinei se regăseÈ™te mai ales în scrierile È™i biografiile sfinÈ›ilor călugări asceÈ›i, precum Macarie cel Mare, Varsanufie cel Mare, Serafim de Sarov. Ei i-au sfătuit pe ucenicii lor „în prezenÈ›a unei credinÈ›e suficiente, în caz de boală, să nu fie trataÈ›i de medicii pământeÈ™ti, ci să ne predăm în întregime Domnului”. Dar SfinÈ›ii părinÈ›i înÈ™iÈ™i au recunoscut că o astfel de atitudine față de medicină nu este absolută È™i în general obligatorie pentru toÈ›i creÈ™tinii – este „un ideal care poate fi atins numai de cei care au dobândit desăvârÈ™irea È™i care, prin urmare, nu poate fi imputat altora” (Larcher. J.C. Boala în lumina crezurilor ortodoxe). Numai o persoană care a atins culmi spirituale poate refuza medicina, pentru majoritatea creÈ™tinilor este mai prudent să folosească cunoÈ™tinÈ›ele medicale.

b) Atitudinea pozitivă față de medicină este cea mai frecventă. Se exprimă în cuvintele Sfintelor Scripturi: „CinsteÅŸte pe doctor cu cinstea ce i se cuvine, că È™i pe el l-a făcut Domnul/ Că de la Cel Preaînalt este leacul È™i de la rege va lua dar/ ȘtiinÈ›a doctorului va înălÈ›a capul lui È™i înaintea celor mari va fi minunat/ Domnul a zidit din pământ leacurile, È™i omul înÅ£elept nu se va scârbi de ele/…./ Și El a dat oamenilor È™tiință, ca să Se mărească întru leacurile Sale cele minunate” (Sir 38: 1-4,6). Este de remarcat faptul că mersul la medic este un semn de prudență È™i este aprobat de Dumnezeu. În secolul al V-lea, episcopul Nemesius De Emesa, în tratatul său Despre natura omului, afirma că natura acÈ›ionează ca un meÈ™ter divin, producând (cu voia lui Dumnezeul) plante medicinale în folosul umanității. Vindecarea exterioară vine din acÈ›iunile medicilor È™i medicamentelor, dar izvorul vindecării este Dumnezeu.

Se subliniază unitatea dintre credința creștina și medicina ca expresie a unei singure vindecări: a sufletului și trupului uman.

Avansarea cunoștințelor medicale

CreÈ™tinii au jucat un rol foarte important în dezvoltarea cunoÈ™tinÈ›elor medicale. CreÈ™tinii au colectat È™i copiat manuscrisele din toată Europa după incendierea Marii Biblioteci de la Alexandria. Acest lucru a salvat multe cunoÈ™tinÈ›e medicale pentru generaÈ›iile ulterioare.

Din secolul al VI-lea, au fost traduse în latină texte medicale greceÈ™ti, inclusiv cinci sau È™ase tratate ale lui Hipocrate È™i ale lui Galen în special în mănăstirea Vivarium din Calabria-Italia, fondată în 554 d.H de Cassiodorus (c. 485 d.H – c. 585 d.H).

În secolele al XI-lea ÅŸi al XII-lea, erudiÈ›ii au început să traducă în latină unele texte medicale arabe printre care si Canonul medicinei a lui Avicena, îndeosebi în Toledo (Spania), în Monte Cassino (unde s-a remarcat Constantin Africanul, 1020-1087) È™i Salerno (Italia), Sudul Germaniei (AbaÈ›ia Reichenau), în FranÈ›a (È™coala de Chartres). Textele medicale vechi au fost editate din nou, în timp ce altele, compuse iniÈ›ial în greacă sau arabă, au fost nou traduse. Călugări precum Arnaldus de Villanova (c. 1235 – 1311) au tradus lucrările lui Galen.

Descoperiri importante, în domenii medicale, au fost făcute de oameni care au avut un puternic angajament creÈ™tin. Oamenii de È™tiință-preoÈ›i ai Bisericii, călugări sau credincioÈ™i mireni au fost printre cercetatori de frunte în medicină, devenind „părinÈ›ii” unor domenii. Nu este loc să le menÈ›ionăm pe toate aici, dar câteva exemple sunt relevante.

  • SfinÈ›ii Cosma È™i Damian sunt creditaÈ›i cu operaÈ›ia de amputare a È™oldului È™i efectuarea primului transplant alogen de membru.
  • Pavel din Eghina (625 d.H – 690 d.H) a redactat o celebră Enciclopedie medicală È™i a dat cancerului numele care îl poartă È™i astăzi, datorită prelungirilor tumorii, care seamănă cu ghearele unui rac (cancer).

Începând cu secolul X, avem mai multe informaÈ›ii despre progresul medicinei.

  • Sfânta Hildegard von Bingen (1098 – 1179), călugăriță È™i stareță benedictină, scriitor, compozitor, filosof, mistic, vizionar È™i practician medical, considerată drept fondatoarea istoriei naturale È™tiinÈ›ifice în Germania, în cartea sa, Causae et curae, prezintă diagnosticul, tratamentul È™i prognosticul multor boli È™i retete a medicamentele pe bază de plante (reÈ›etele ei sunt utilizate È™i azi).
  • Trotula sau Trota din Salerno, (a trăit în jurul anului 1200),  este considerată primul medic ginecolog din lume. A scris multe lucrări medicale. Cea mai faimoasă a fost Passionibus Mulierum Curandorum, (cunoscută ca Trotula Major).
  • Theodoric Borgognoni (1205 – 1298), episcop dominican È™i medicul papei InocenÈ›iu al III-lea, a fost unul dintre cei mai importanÈ›i chirurgi ai perioadei medievale. A scris untratat, Cyrurgia, care cuprinde inovaÈ›ii – forme timpurii de practică antiseptică È™i anestezie (folosind un amestec de opiacee È™i ierburi).
  • Guy de Chauliac (c. 1300 – 25 iulie 1368), a fost medic la trei papi la Avignon. Lucrarea sa Chirurgia magna (1363) bazată pe observaÈ›ie È™i experiență, a avut o influență profundă asupra progresului chirurgiei din Europa medievală târzie.
  • Jean de Roquetaillade / Ioan de Rupescissa (cca. 1310 – 1370), călugăr franciscan, a prescris elixire utilizate pentru înnobilarea metalelor È™i pentru păstrarea sănătății, acesta fiind începutul chimiei medicale.
  • Paracelsus (Teofrast, Philippus Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim, 1493 –1541) alchimist, astrolog teolog, filozof È™i celebru medic elveÈ›ian, a fost iniÈ›iatorul miÈ™cării iatrochimice È™i un pionier în utilizarea chimicalelor È™i a mineralelor în medicină. A infirmat teoriile umorilor ale lui Hipocrate, Galen È™i Avicenna. A susÈ›inut folosirea a cinci metode în medicină (medicamente, dar È™i credință).
  • Andreas Vesalius (1514–1564), medic È™i anatomist din Brabant, considerat cel mai mare anatomist din istoria medicinei. Opera sa scrisă este foarte abundentă. Dintre acestea cea mai cunoscută carte este De humani corporis fabrica, o lucrare monumentală de anatomie descriptivă, urmare a nenumărate disecÈ›ii. La sfârÈ™itul carierei sale, a fost medicul împăratului Carol al V-lea È™i al Regelui Filip al II-lea al Spaniei. A murit de tifos pe când se întorcea dintr-un pelerinaj în Èšara Sfântă.
  • William Harvey (1578–1657) a fost primul care a descris corect circulaÈ›ia sistemică È™i proprietățile sângelui precum È™i modul în care inima îl pompează în corp. În 1628 a publicat cartea sa clasică Exercitatio Anatomica de Motu Cordis et Sanguinis in Animalibus, iar, în 1651, a doua sa carte Exercitationes de Generatione Animalium a pus bazele embriologiei moderne
  • Marcello Malpighi (1628 – 1694), un medic creÈ™tin italian considerat părintele histologiei, este fondatorul anatomiei microscopice, anatomiei vegetale È™i fiziologiei comparative. A completat teoria circulaÈ›iei sanguine descriind capilarele în 1661, în cartea sa De pulmonibus observationes anatomicae, una dintre cărÈ›ile fondatoare ale medicinei moderne.
  • Thomas Sydenham (1624 – 1689), medic englez, supranumit fie Hippocrate al Angliei, fie „părintele medicinei engleze”, este celebru pentru observaÈ›iile sale epidemiologice È™i descrierile amănunÈ›ite ale malariei, scarlatinei, rujeolei. A fost un om cu o profundă credință creÈ™tină în tradiÈ›ia puritană.
  • Antony van Leeuwenhoek (1632 – 1723) este considerat părintele microbiologiei. DeÈ™i nu a fost primul care a construit un microscop, l-a perfectionat È™i a descoperit lucruri pe care ochiul uman nu le văzuse vreodată: protozoare, bacterii, paraziÈ›i, globule roÈ™ii È™i albe È™i chiar spermatozoizi. Leeuwenhoek a adus dovezi împotriva teoriei generaÈ›iei spontane. Provenea din tradiÈ›ia reformată olandeză È™i considera studiul naturii ca pe slava lui Dumnezeu în beneficiul omului.
  • Gregor Johann Mendel (1822 – 1884), călugăr augustin, este considerat părintele geneticii moderne. Cercetările sale au avut loc între 1856 È™i 1863, când a efectuat experimente pe aproximativ 29.000 de plante de mazăre È™i a descris legile moÈ™tenirii genetice care îi poartă numele. Munca sa nu a primit recunoaÈ™tere în timpul vieÈ›ii, dar la începutul secolului al XX-lea lucrarea sa a fost redescoperită.

Nu putem să nu amintim È™i de Ambroise Paré, Leonardo da Vinci, Athanasius Kircher, Miguel Servet, René Laennec, Jan Swammerdam, Niels Stensen, Albrecht von Haller, Abbe Spallanzani, Joseph Lister, Louis Pasteur, Stephen Hales, Marshall Hall Michael Foster etc., care erau cu toÈ›ii oameni de puternică credință creÈ™tină È™i care au avut o contribuÈ›ie decisivă la dezvoltarea medicinei.

Din 100 Years of Nobel Prizes, (o analiză a premiilor Nobel între 1901 È™i 2000), aflăm că 62% dintre laureaÈ›ii Premiilor Nobel pentru Medicină au identificat creÈ™tinismul (în diferitele sale forme) ca preferință religioasă È™i doar 11% s-au declatat atei.

Geneticianul Francis Sellers Collins (născut la 14 aprilie 1950) cel care a descoperit genele asociate cu o serie de boli, a condus Proiectul Genomului Uman È™i a fost până anul acesta director al National Institutes of Health (NIH) din Bethesda, în cartea sa The Language of God (2006) afirma compatibilitatea È™i interacÈ›iunea pozitivă dintre È™tiință È™i creÈ™tinism, dintre creÈ™tinism È™i medicină.

Mediciă și creștinsim V

Istoria educaÈ›iei medicale, în Europa, este legată de evoluÈ›ia creÈ™tinismului. În Politica lui Aristotel, medicii erau împărÈ›iÈ›i în trei clase: meÈ™teri, maeÈ™tri medici È™i laici, care au studiat medicina ca parte a educaÈ›iei lor generale. Aceste trei categorii reprezintă, de fapt, trei tipuri de educaÈ›ie medicală: 1) educaÈ›ia meÈ™terilor simpli prin experiență practică; 2) educaÈ›ia de tip superior de medic prin instruire formală; È™i 3) studiul de către laici cultivaÈ›i a medicinei teoretice împreună cu artele liberale.

DeÈ™i este dificil de identificat originea educaÈ›iei medicale în Europa, istoricii consideră că aceasta a început odată cu metoda raÈ›ională a grecilor antici, care au introdus practica observaÈ›iei È™i raÈ›ionamentului cu privire la boală È™i formarea unor È™coli precum cea de la Kos, unde Hipocrate a predat în secolul al V-lea î.H..

Religia creÈ™tină a contribuit decisiv atât la învățarea, cât È™i la predarea medicinei prin înfiinÈ›area de instituÈ›ii în care erau trataÈ›i bolnavi È™i unde erau încurajate observarea, analiza È™i discuÈ›ia între medici, oferind oportunități de educaÈ›ie. Medicii au fost instruiÈ›i în două moduri, individual sau în grup (la È™coală).

O primă consemnare legată de educaÈ›ia medicilor este Școala de Nisibis (acum Nusaybin, Turcia), fondată în 350 d.H. Aceasta a fost un important centru spiritual al Bisericii timpurii din Răsărit È™i este uneori menÈ›ionată ca prima universitate din lume. Școala avea departamente de teologie, filozofie È™i medicină. În 363 d.H, când Nisibis a căzut în mâinile perÈ™ilor, Sfântul Efrem Sirul, însoÈ›it de un număr de profesori, a părăsit È™coala È™i au mers la Școala din Edessa.
 
Formarea de ucenici în infirmeriile È™i spitalele monahale a dominat învățământul medical în timpul Evului Mediu, deoarece doar în mănăstiri exista È™ansa ca învățarea È™i È™tiinÈ›a să continue. Adesea, călugării erau aproape singurii oameni, care È™tiau să citească È™i să scrie. În secolele VIII – IX, călugării au privilegiul de a practica È™i preda medicina, cu excepÈ›ia intervenÈ›iei chirurgicale È™i obstetrică. Cronicile ruse ne-au lăsat descrieri ale faptelor extrem de umane ale primilor doctori – călugării Mănăstirii Kiev-Pechersk, unde cel mai cunoscut doctor era Anton Pecherski, primul stareÈ› al mănăstirii (983-1073).
 
Secolul al XI-lea a văzut apariția unei dimensiuni uitate: doctor bun este, de asemenea, un filosof și teolog. El este cel care aduce pacientului său tot ce este mai bun din fiecare lume: sfaturi și tratamente pentru sănătatea trupească, dar și spirituală; o viziune globală, care integrează cunoștințele medicale și credințele religioase, o viziune unificată holistică asupra ființei umane (corp și suflet) și a cosmosului (natural și supranatural).
 
Prima È™coală de medicină (ceva asemănător cu forma actuală) a existat la Salerno, în sudul Italiei, între secolele IX È™i XI, care a devenit cea mai importantă sursă de cunoÈ™tinÈ›e medicale din Europa de Vest la acea vreme. Școala avea sediul iniÈ›ial în dispensarul unei mănăstiri. Prin sosirea la Salerno a lui Constantin Africanus (în 1077) È™i beneficiind de susÈ›inerea lui Alfano I, Arhiepiscopul de Salerno devine cunoscut drept Hippocratica Civitas sau Hippocratica Urbs. Școala s-a bazat pe sinteza tradiÈ›iei greco-latine completată de noÈ›iuni din culturile arabe È™i evreieÈ™ti. Abordarea s-a bazat pe practica È™i cultura prevenirii mai degrabă decât a vindecării, deschizând astfel calea metodei empirice în medicină. În 1050, unul dintre profesorii săi, Gariopontus, a scris Passionarius, una dintre cele mai vechi lucrari scrise ale medicinei occidentale. În 1231, autoritatea È™colii a fost întărită de împăratul Federic al II-lea. Frederic al II-lea al Sfântului Imperiu Roman (1194 – 1250), fiul împăratului Henric al VI-lea È™i ConstanÈ›ei de Sicilia, împărat după moartea lui Otto al IV-lea (1175 – 1218), a fost denumit frecvent stupor mundi („mirarea lumii”) pentru că era un om învățat, vorbind mai multe limbi (italiana, franceza, latina, greaca, germana È™i limba arabă). În constituÈ›ia din Melfi, s-a stabilit că activitatea de medic putea fi desfășurată numai de medici care deÈ›in diplomă eliberată de Școala de Medicină Salernitana.
 
Din 1100 până la mijlocul secolului al XIX-lea, au existat două niveluri de medici: medici academici – absolvenÈ›i a unei scoli È™i medici pregătiÈ›i practic cu un îndrumător.
 
Sistemul formal de educaÈ›ie medicală din Europa a început în Evul Mediu, odată cu apariÈ›ia universităților din: Constantinopol (fondată în anul 425 d.Hr., de împăratul Teodosie al II-lea, refondată în 1046 de Constantin IX Monomachos), Bolognia (în1170), Paris (în 1200), Oxford (în 1214), Salamanca (în 1218), Montpellier (în 1220), Cambridge (în 1221), Padova (în 1222), Napoli (în 1224), Toulouse (în1229), Siena (în 1241), Lisabona (în 1290), Praga (în 1348), Cracovia (în 1364), Viena (în 1365), Heidelberg (în 1386), Köln (în 1388), Leipzig (în 1409) etc.
 
În Răsarit, direcÈ›ia o dă BizanÈ›ul.
 
Medicina bizantină creÈ™tină cuprinde practicile medicale comune È™i educaÈ›ia medicală în Imperiul Bizantin din anul 400 d.Hr. până în 1453 d.Hr. BărbaÈ›ii È™i femeile practicau medicina. Predarea teoretică a fost cuplată cu un stagiu practic într-un spital. Medicii erau bine pregătiÈ›i. Unii au urmat cursurile Universității din Constantinopol.
 
Una dintre absolvente a fost prinÈ›esa Anna Comnena (1083 – 1153), fiica împăratului bizantin Alexios I Comnenos (1056/1057 – 1118), care era cărturară, medic, administrator de spital È™i istoric. Ea s-a remarcat nu numai în domeniul terapiei È™i a teoriei medicale, ci È™i în chestiuni practice, administrative. A condus 45 de ani un mare spital È™i orfelinat (s-a spus că spitalul ar fi avut paturi pentru 10.000 de pacienÈ›i È™i orfani). Anna a predat medicina la spital, precum È™i în alte spitale È™i orfelinate. Era considerată expertă în gută.
 
În Occident, termenul „universitas” apare pentru a desemna grupul format din profesori È™i elevii acestora. La începutul secolului XIII, Universitățile sunt recunoscute oficial È™i încurajate de papalitate, care le conferă protecÈ›ie, privilegii È™i autonomie. De exemplu, din 1200, regale FranÈ›ei Philippe Auguste (1165 – 1223) a acordat maeÈ™trilor È™i studenÈ›ilor parizieni privilegii legale. În august 1215, Robert de Courson (c. 1160/1170 – 1219), cardinal legat al papei si cancelar al universității, acordă profesorilor È™i „elevilor” (termen folosit pentru studenÈ›i) de la Paris, o primă cartă, care stabileÈ™te organizarea studiilor. Statutele din 1215 recunosc noua instituÈ›ie universitară: autonomia ei este garantată de papalitate în aspectele ei esenÈ›iale: accesul la funcÈ›ia de predare, organizarea liberă a predării È™i examenelor, privilegii judiciare. În 1231, o bulă a Papei Grigore al IX-lea (c. 1170 –1241) a decretat că maeÈ™trii È™i studenÈ›ii parizieni sunt de acum înainte sub protecÈ›ia sa.
 
La început, universitățile medievale aveau patru facultăți: una pregătitoare È™i trei principale. Obligatorie pentru toÈ›i studenÈ›ii era facultatea pregătitoare unde se predau È™apte arte (septem artes liberales). După programul trivium (gramatică, retorică, dialectică) È™i promovarea examenelor relevante, studentul primea o diplomă de licență în arte. După promovarea cursului de quadrivium (aritmetică, geometrie, astronomie, teoria muzicii), studentul primea o diplomă de master în arte È™i dreptul de a-È™i continua studiile la una dintre facultățile principale: teologie, medicină sau de drept, la finalul căreia studentul primea o diplomă de master/doctor. La Montpellier, la începutul secolului al XIV-lea, nu era necesară o diplomă în arte liberale pentru admiterea la studiile medicale, dar acolo, ca È™i în alte universități, a avea o diplomă permitea un curriculum mai scurt. Erau necesari È™ase ani pentru a deveni doctor sau cinci ani când studentul avea deja o diplomă de master în arte. După cei cinci sau È™ase ani de prelegeri, urmau È™ase luni de experiență practică. Studentul poate susÈ›ine examenul pentru gradul de licență în medicină după trei ani. Dacă promova acest examen È™i ar alege să nu-È™i continue pregătirea, ar putea practica în mediul rural, dar nu în Montpellier, È™i nu ar fi eligibil să preda în facultate. La Paris, în 1270, programa medicală necesita È™ase ani fără o diplomă de arte liberale È™i cinci ani cu diploma. Până în 1350, a avea o diplomă de master în arte, economisea 12 luni din perioada de pregătire medicală. La Bologna, studiile academice au fost puÈ›in mai scurte: cinci ani fără o diplomă în arte È™i patru ani cu această diploma.
 
Predarea în universitățile medievale era de natură dogmatică axată pe lucrările lui Galen, Hipocrate È™i Ibn Sina (Avicena). Medicii au fost instruiÈ›i în arta diagnosticului. De fapt, în secolul al VI-lea, Cassiodorus (c. 485 – c. 585) scria că „pentru un medic priceput, pulsaÈ›ia venelor dezvăluie [degetelor] boala pacientului, aÈ™a cum o indică ochilor apariÈ›ia urinei”. Observarea, palparea, simÈ›irea pulsului È™i examinarea urinei ar fi instrumentele medicului de-a lungul Evului Mediu. În aceste universități, au fost efectuate disecÈ›ii ale corpului uman, aÈ™a că oricine dorea să studieze medicina în Evul Mediu nu era total ignorant despre corpul uman. StudenÈ›ii au fost încurajaÈ›i să disece porcii, deoarece anatomia lor a fost considerată a fi cea mai strâns legată de oameni. Un mit popular despre Evul Mediu a fost că medicii nu ar folosi cadavrele pentru disecÈ›ii din cauza opoziÈ›iei Bisericii. Istoricii din secolul al XIX-lea au indicat Edictul de la Tours din 1167 sau o bulă (De detestanda crudelitate) a Papei Bonifaciu al VIII-lea (1235 – 1303), care avea să condamne disecÈ›ia cadavrelor umane È™i să-i excomunice pe făptuitori. În realitate, Biserica nu s-a opus acesteia în scopul predării anatomiei È™i medicinei. Edictul de la Tours se referă la interzicerea preoÈ›ilor de a efectua operaÈ›ii (din cauza misiunii lor spirituale). Bula lui Bonifaciu al VIII-lea nu priveÈ™te disecÈ›iile de natură medicală, ci „tăietorii de cadavre”, adică practica stabilită în timpul cruciadelor de a tăia în bucăți cadavrele nobililor cruciaÈ›i pentru a prăji carnea È™i a aduce carnea È™i oase înapoi în patria lor. SancÈ›iunile invocate se referă la cazuri specifice (de exemplu, furtul de cadavre din cimitire pentru disecÈ›ii clandestine). În 1348, Papa Clement al VI-lea (1291 – 1352) nu numai că a autorizat, dar a ordonat să fie efectuată o autopsie victimelor ciumei din Siena. DisecÈ›ia era încă rară în Evul Mediu, deoarece puÈ›ini oameni ar fi dispuÈ™i ca membrii familiei lor decedaÈ›i să fie folosiÈ›i ca cadavru. La rândul lor, medicii laici nu par foarte interesaÈ›i de această practică. Cea mai probabilă sursă de cadavre a venit de la criminali condamnaÈ›i. Istoricul bizantin Theophanes (752d.H. – 818 d.H.) descrie o astfel de situaÈ›ie. Cei interesaÈ›i de anatomie îi căutau È™i pe săraci È™i bătrâni, care nu aveau familie cărora le promit o înmormântare creÈ™tinească (după disecÈ›ie). Leonardo da Vinci însuÈ™i a efectuat peste 30 de disecÈ›ii, inclusiv pe cea a unui bărbat de 100 de ani cu care se cunoscuse într-un spital florentin È™i cu care se împrietenise.
 
În perioada în care universitățile începeau să se dezvolte, Biserica s-a preocupat de activitățile seculare ale călugărilor. Într-o rezoluÈ›ie a Conciliului de la Clermont din 1130, călugărilor li se interzicea studiul jurisprudenÈ›ei È™i medicinei „în scopul câÈ™tigului temporal”. AcelaÈ™i edict a fost repetat la conciliile mai importante din Reims È™i Lateran II, în 1131 È™i 1139. Accentul a fost împotriva practicii pe o bază profesională si contra cost, mai degrabă decât pe eradicarea oricărei implicări în medicină. La Conciliul de la Tours (1163), călugărilor li s-a interzis să-È™i părăsească mănăstirea mai mult de două luni o dată È™i li s-a interzis să practice È™i să predea medicina înafara mănăstirii. Papa InocenÈ›iu al III-lea (1198 – 1216) a emis un edict la Sinodul Lateran IV (1215), care era adresat călugărilor diaconilor È™i preoÈ›ilor, interzicându-le să participe la operaÈ›iile în care era vărsat sânge. Decrete ulterioare ale papilor Bonifaciu al VIII-lea È™i Clement al V-lea la începutul secolului al XIV-lea au separat în mod oficial practicile chirurgiei de cele medicale. MulÈ›i clerici au continuat să practice medicina È™i chirurgia, cu binecuvântarea bisericii, dar au făcut acest lucru în mod predominant pentru caritate. Exemplul remarcabil este Petrus Hispanus (1205 – 1277), care a predat, a scris È™i a practicat medicina în timpul unei cariere ecleziastice de mare succes, care a culminat cu alegerea sa ca Papă Ioan al XXI-lea (1276 – 1277). La mijlocul secolului al XIV-lea, unele dintre aceste restricÈ›ii au fost puse eliminate prin dispensii papale, dar laicizarea medicinei a devenit È™i a rămas în mare parte un fapt realizat.
 
După căderea Constantinopulului, creÈ™tinii din Estul Europei s-au îndreptat către universitățile din Polonia, Cehia, Italia, FranÈ›a sau Rusia (începând cu secolul XVIII). De exemplu:
 
Francis Skaryna (1470 – 1552), filozof-umanist, scriitor, antreprenor, medic, traducător al Bibliei în versiunea belarusă a limbii slavone, a urmat medicina la Padova.
 
Piotr Postnikov (1666 – 1703) – primul rus medic-fiziolog È™i diplomat, care a primit gradul de doctor în Filosofie È™i Medicina la Padova.
 
Georgius Drohobicz de Russia (1450 – 1494) – medic, filozof, bibliofil È™i umanist. A fost profesorul lui Nicolaus Copernic la Cracovia. Între 1481 È™i 1482 – rector al Universității din Bologna, iar din 1488 – profesor la Universitatea din Cracovia.
 
La începutul secolului al XVIII-lea, a fost înfiinÈ›ată prima È™coală de medicină rusă. Nikolai Bidloo (Nicolaas Bidloo; 1669 – 1735) – olandez, doctor în medicină la Leiden, medic de curte al lui Petru I a fost fondator È™i (aproape 30 de ani) È™eful primei instituÈ›ii de învățământ medical de stat din Rusia (1707).
 
Până în secolul XIX, universitățile nu au pregătit suficienÈ›i medici pentru a se ocupa de nevoile populaÈ›iei. Medicii formaÈ›i la universitate au rămas în oraÈ™e, de obicei în oraÈ™ul în care absolviseră È™i, prin urmare, fuseseră autorizaÈ›i. Țărănimea sărăcită nu îÈ™i permitea să fie tratată de medici autorizaÈ›i. Clasa de mijloc era prea mică pentru a folosi mulÈ›i medici. Prin urmare, acest segment de elită al profesiei de vindecare a tratat practic doar stratul îngust, cel mai de sus al societății, nobilimea ecleziastică È™i seculară, iar numărul de medici care veneau de la universități ar fi putut fi adecvat pentru aceasta. Pentru restul populaÈ›iei s-a oferit soluÈ›ia medicilor formaÈ›i prin ucenicie, singura modalitate de a dobândi suficientă practică pentru a obÈ›ine dreptul de a profesa. LicenÈ›a de a profesa putea fi, de fapt, acordată fără titlu universitar, cu condiÈ›ia trecerii în faÈ›a unui „juriu” de maeÈ™tri competenÈ›i. Aici (mai ales în Estul Europei) Biserica a fost prezentă prin instituÈ›iile sale.
 
EducaÈ›ia medicală a început încet-încet să-È™i asume aplicarea cunoÈ™tinÈ›elor din ce în ce mai mari ale È™tiinÈ›elor naturale la îngrijirea efectivă a pacienÈ›ilor. Pregătirea medicală, de la breslele medievale până la universitățile de azi a fost influenÈ›ată pozitiv în Europa de creÈ™tinism.
 
(va urma)
11-11-2021
Citeste si:De acelasi autor:


Adaugati un comentariu:
Nume
Email
(nu va fi afisat)
Comentariu
Comentariile in afara subiectului si cele necuviincioase vor fi sterse
Antispam:
Scrieti, va rog, prenumele lui Eminescu