Primii creÈ™tini au fost remarcaÈ›i pentru îngrijirea bolnavilor È™i a celor infirmi, iar accentul creÈ™tin pe caritatea practică a dat naÈ™tere asistenÈ›ei medicale comunitare sistematice. Teologia practică spune că grija, sacrificiul È™i comuniunea sunt È™i astăzi la fel de vii ca întotdeauna printre creÈ™tini. Pentru a găsi resursele morale pentru a aborda actuala pandemie È™i mai ales teama care ne urmăreÈ™te mai presus decât boala propriu zisă, trebuie să ne uităm la resursele construite în trecut. Asta înseamnă să examinăm modul în care creÈ™tinii au gestionat urgiile trecutului.
CreÈ™tinismul se ocupă de îngrijirea comunitară de 2000 de ani. Ioan Gură de Aur/ Ioan Hrisostom (347 d.H – 407 d.H), considerat sfânt deopotrivă în Biserica Răsăriteană È™i în Biserica Apuseană, a desfășurat numeroase activități de asistență medicală comunitară, fiind considerat, de exemplu protector al bolnavilor de epilepsie.
Istoria Europei a fost dominată de problemele de sănătate comunitară și de numeroasele epidemii / pandemii. Acestea au influențat dezvoltarea continentului.
Bolile epidemice au inclus ciuma bubonică, lepra, variola, tuberculoza, erizipelul, antraxul, holera, tifosul exantematic etc. Cercetări recente estimeaza că, printre problemele de sănătate publică medievale, ciuma a fost probabil a 7-a-10-a ca importanță generală deÈ™i aceasta este cea mai menÈ›ionată. DeÈ™i letală È™i perturbatoare, ciuma a apărut doar periodic È™i de aceea a avut consecinÈ›e umane pe termen lung mai puÈ›in cumulative decât afecÈ›iunele endemice cronice (de exemplu: infecÈ›ii bacteriene È™i virale, care cauzează moartea sugarului È™i copilului, tuberculoza È™i alÈ›i agenÈ›i patogeni).
Cele mai cunoscute epidemii de ciuma: Ciuma de la Atena (429 – 426 î.Hr.), Ciuma Antonină (165 – c. 180/190 d.Hr.), Ciuma lui Cyprian (250 – 266 d.Hr.), Ciuma lui Justinian (541 – 542 d.Hr. È™i mai departe), Ciuma romană (590 e.n.), Moartea Neagră (1347 – 1352 d.Hr.).
A doua pandemie de ciumă a fost în secolele XIV-XVII, cu focare în Anglia (Moartea Neagră din 1360 – 1363, 1471, 1479 – 1480, Marea Ciumă din Londra din 1665 – 1666), Italia (VeneÈ›ia în 1576 – 1577, întreaga Italie în 1629 – 1631, Neapole în 1656 – 1658 ), Spania (Castilia în 1596 – 1599, sudul Spaniei în 1647 – 1652), FranÈ›a (întreaga Franță în 1628 – 1631, Marsilia în 1720), Austria (Marea ciumă din Viena în 1679 – 1680), Polonia (Marele focar de ciumă al Războiului Nordului, 1704 – 1710) etc. În intervalul 1600 – 1839, Țările Române s-au confruntat cu 21 de epidemii de ciumă. În iunie 1659, în BucureÈ™ti izbucneÈ™te prima epidemie de ciumă. O epidemie de ciumă cunoscută la nivelul Principatelor este È™i cea din 1716-1718, când însuÈ™i domnitorul Ioan Mavrocordat moare de ciumă. În iulie 1738, se consemnează o nouă epidemie de ciumă în Èšara Româneasca, iar în 1813–1814, ciuma lui Caragea, care este ultimul focar de ciumă bubonică în Europa.
Abordarea distinctă a epidemiilor pe care creștinii au adoptat-o de-a lungul timpului merită să fie urmată.
În Roma, până în 251 d.H Biserica creÈ™tină împărÈ›ise oraÈ™ul în È™apte districte, fiecare sub responsabilitatea unui diacon. Potrivit lui Eusebiu din Cezareea (c. 260 d.H – c. 330 d.H), Biserica a sprijinit 1.500 de văduve È™i bolnavii (Eccles. Hist. 6.43). Unii istorici au estimat că Biserica creÈ™tină romană a cheltuit în acel moment o sumă între 500.000 È™i 1 milion de sesterÈ›i în fiecare an, în sprijinul misiunii sale caritabile. Alte biserici din marile oraÈ™e ale Imperiului Roman au cheltuit sume similare pentru organizaÈ›ii de caritate, care erau administrate de episcopi sau de preoÈ›i.
În secolul al II-lea, când ciuma a lovit oraÈ™ul Cartagina, gospodăriile păgâne au aruncat bolnavi pe străzi. Întreaga comunitate creÈ™tină, condusă personal de episcopul lor, a răspuns. Sfântul Ciprian, episcop de Cartagina (200 d.H – 258 d.H) spunea: „Ce merit avem noi, creÈ™tinii, dacă doar îi ajutăm pe creÈ™tini? Oricine poate face asta. Trebuie să ajutăm nu doar gospodăria credinÈ›ei, ci È™i pe toată lumea.” AceÈ™ti oameni nu aveau capacitatea de a vindeca boli ca ciuma, dar aveau capacitatea de a ajuta victimele să-È™i facă ultimele ore cât mai uÈ™oare pentru a le aduce consolare È™i confort. CreÈ™tinii au fost văzuÈ›i pe străzi, oferind ajutor È™i ducându-i în propriile case pentru a fi îngrijiÈ›i.
Începând din 250 d.H, oraÈ™ele Imperiului Roman au cunoscut o ciumă majoră, care a durat între 15 È™i 20 de ani È™i a atins proporÈ›ii epidemice. Deoarece autoritățile nu au făcut (la fel ca în zilele noastre) prea mult pentru a face față ciumei, bisericile creÈ™tine s-au angajat atât în îngrijirea sistematică a victimelor păgâne È™i creÈ™tine, cât È™i a înmormântării morÈ›ilor, în ciuda faptului că, la acea vreme, creÈ™tinii erau o minoritate persecutată. Avem scrisori de la unii dintre cei mai mari lideri creÈ™tini ai vremii È™i ceea ce au scris ei este una dintre cele mai inspirate literaturi pe care o citim vreodată despre ciumă. Dionisie al Alexandriei (190 d.H – 265 d.H) scrie „ciuma ne dă ocazia să trăim la înălÈ›imea Evangheliei. O ciumă este un timp al È™colii, un timp al educaÈ›iei. Este un fel de martiriu. Ne dăm viaÈ›a pentru alÈ›ii”. CreÈ™tinii au ieÈ™it în cartierele afectate de ciumă È™i boli, dădeau mângâiere È™i ajutor bolnavilor, deÈ™i È™tiau foarte bine că vor lua ei înÈ™iÈ™i boala, aceste acÈ›iuni au arătat lumii păgâne că credinÈ›a creÈ™tină era un nou mod de a trăi.
Există descrieri ale organizării îngrijirii bolnavilor în Roma, Cartagina È™i Pont. În Alexandria, a fost format un corp medical cunoscut sub numele de parabalani pentru a transporta È™i îngriji bolnavii sub jurisdicÈ›ia patriarhului Alexandriei. DeÈ™i parabalani sunt menÈ›ionate pentru prima dată în secolul al V-lea, aceÈ™tia pot data de pe vremea unei ciume anterioare. În timpul unei ciume din 312, creÈ™tinii din multe oraÈ™e din Est au desfășurat acte de caritate publică medicală similare celor desfășurate ulterior de parabalani. Grupuri precum parabalani È™i, mai târziu, philoponoi (iubitorii muncii) È™i spoudaioi (cei zeloÈ™i), au apărut în marile oraÈ™e din estul Mediteranei. Compuse din laici creÈ™tini au înflorit în secolele VI È™i VII, oferind asistență bolnavilor, în special celor săraci din oraÈ™. Aceste ordine laice au fost ataÈ™ate bisericilor È™i au ajuns să fie recunoscute de-a lungul timpului ca un ordin intermediar între clerici È™i laici.
Altruismul acestor iniÈ›iative a fost testat în epidemiile ciumă, de holeră È™i febră. Spitalele laice mari îÈ™i închideau adesea uÈ™ile de teama infectării. În timp ce medicii bogaÈ›i au părăsit oraÈ™ele pentru propria lor siguranță, medicii È™i personalul unităților creÈ™tine, conduÈ™i de compasiunea creÈ™tină, au rămas să aibă grijă de bolnavi È™i muribunzi. Răspunsul creÈ™tin la urgii începe cu unele dintre cele mai faimoase învățături ale lui Iisus: „Fă altora aÈ™a cum vrei să-È›i facă vouă”; „IubeÈ™te-È›i aproapele ca pe tine însuÈ›i”; „Dragostea mai mare nu are alt om decât acesta, ca să-È™i dea viaÈ›a pentru prietenii săi.”. În mod clar, etica creÈ™tină, într-o perioadă de epidemie, consideră că propria noastră viață trebuie întotdeauna privită ca fiind mai puÈ›in importantă decât viaÈ›a bolnavului.
Chiar È™i cruciaÈ›ii s-au implicat în asistenÈ›a comunitară,de exemplu: Ordinul Cavalerilor Spitalului Sfântul Ioan din Ierusalim, cunoscut sub numele de Cavaleri Ospitalieri, care a avut sediul în Regatul Ierusalimului până în 1291, pe insula Rodos din 1310 până în 1522, în Malta din 1530 până în 1798 È™i la Sankt Petersburg din 1799 până în 1801.
Și ulterior există numeroase exemple de devoÈ›iune a creÈ™tinilor față de alÈ›ii. Deoarece am vorbit despre ortodocÈ™i, voi prezenta câte un exemplu din alte ramuri ale creÈ™tinismului.
Sfânta Ecaterina de Siena (Caterina Benincasa, 1347 – 1380) a fost canonizată pentru că i-a ajutat pe alÈ›ii – în timpul celei mai devastatoare ciumă din istoria omenirii. În 1374, alături de alte douăzeci ÅŸi ÅŸapte de femei, îngrijeÅŸte pe ciumaÅ£i, cară în spate trupurile celor morÅ£i, ajută la îngroparea lor.
În epoca Reformei Protestante, în august 1527 ,când un focar de ciumă a lovit Wittenberg, Martin Luther (1483 – 1546) È™i soÈ›ia sa Katharina, care era însărcinată, au rămas în oraÈ™ pentru a-i trata pe cei infectaÈ›i. În ciuda apelurilor către el să fugă de la Wittenberg împreună cu familia, Martin Luther era hotărât să-i ajute pe cei infectaÈ›i. În această perioadă de imensă provocare È™i incertitudine, Luther a scris o scrisoare către Johann Hess È™i colegii săi creÈ™tini din Breslau, intitulată „Dacă cineva poate fugi de o ciumă mortală”.
Între 1542 È™i 1600, Geneva a fost terorizată de ciuma de cinci ori. În timpul primului focar, în 1542, Jean Calvin (1509 – 1564) a condus personal vizite în casele infectate cu ciumă. Păstorii au continuat acest efort eroic È™i mulÈ›i È™i-au pierdut viaÈ›a în această cauză.
Charles Haddon Spurgeon (1834 – 1892), un predicator baptist englez, a construit orfelinatul Stockwell È™i È™i-a încurajat congregaÈ›ia să se angajeze activ pentru a ajuta săracii din Londra victoriană. A fondat Spurgeon’s College, care a fost numit după el postum. Charles Spurgeon i-a admirat pe slujitorii puritani, care au rămas în urmă să aibă grijă de bolnavi È™i muribunzi în timpul Marii Ciume a Londrei din 1665. În toamna anului 1854, a apărut un focar major de holeră în cartierul Broad Street din Londra. Spurgeon a îngrijit aceÈ™ti bolnavi.
CreÈ™tinii È™i-au dat seama de legătura dintre sănătate È™i igienă. Girolamo Fracastoro (1476 – 1553), filozof, medic, poet, matematician, geograf È™i astronom, a început să investigheze răspândirea bolilor contagioase. În secolul următor, lucrarea sa a fost continuată de Thomas Sydenham (1624 – 1689). CreÈ™tinii au pledat pentru igiena personală. John Wesley a spus „Curățenia este lângă Evlavie”.
În activitățile de îngrijirecomunitară, o influență majoră au avut-o ordinele monahale È™i organizaÈ›iile laice afiliate Bisericii.
Biserica Ortodoxă nu are ordine monahale. În cadrul Ortodoxiei, mănăstirile au fost întotdeauna privite ca depozite de spiritualitate, sfinÈ›enie È™i înÈ›elepciune. AsceÈ›ii credeau că Evanghelia le cerea să urmărească activ îngrijirea caritabilă a celor bolnavi. Biserica Ortodoxă a acÈ›ionat prin călugări, măicuÈ›e È™i credincioÈ™i laici. AceÈ™tia desfășurau numeroase acÈ›iuni caritabile în comunitate. De exemplu, Sfântul Cuvios Paisie (Velicicovschi) (1722 – 1794), care a fost, în secolul al XVIII-lea, îndrumător al vieÈ›ii monahale din Moldova È™i înnoitor al monahismului ortodox, este cunoscut pentru susÈ›inerea financiară a diferitelor activități medicale în comunitate.
Ordinele religioase (specifice Bisericii Catolice) au adoptat una dintre cele patru mari reguli religioase: Regula Sfântului Vasile, Regula Sfântului Benedict, Regula Sfântului Augustin È™i Regula Sfântului Francisc. Un număr mare de ordine religioase (benedictini, trapieni, cistercieni etc.) respectă Regula Sfântului Benedict, o colecÈ›ie de precepte pentru ceea ce se numeÈ™te viață religioasă contemplativă; alÈ›ii respectă Regula Sfântului Augustin, care recomandă moderaÈ›ia È™i grija pentru cei nevoiaÈ™i, în timp ce Regula Sfântului Vasile, una dintre primele reguli pentru viaÈ›a religioasă creÈ™tină, tinde să fie urmată de comunitățile monahale ale Bisericilor Ortodoxe. Cele mai cunoscute ordine sunt:
Activitatea comunitară creștină continuă și astăzi.
CreÈ™tinii au excelat în organizarea È™i instituÈ›ionalizarea organizaÈ›iilor de caritate medicale, majoritatea fiind menÈ›inute de organizatii religioase ale femeilor. În mod similar, misionarii au inclus adesea o componentă medicală È™i o mare parte din munca lor s-a concentrat pe fondarea spitalelor, a leprozeriei È™i a altor instituÈ›ii legate de sănătate. La izbucnirea crizei Ebola în Liberia, în 2014, complexul misionar al ELWA a devenit punctul zero pentru tratament medical, iar mulÈ›i creÈ™tini liberieni È™i misionari precum Nancy Writebol, i-au servit cu curaj pe alÈ›ii, cu riscuri È™i costuri mari pentru ei înÈ™iÈ™i. În timpul focarului de Ebola din 2015, arhimandritul ortodox Themistocles Adamopoulos a fost printre oamenii din Sierra Leone, un epicentru al focarului.
El scria: „Oamenii din străinătate mă sună în permanență È™i mă întreabă: „Părinte, de ce nu pleci È™i te salvezi de o potenÈ›ială infecÈ›ie È™i chiar de moarte?” Răspunsul este foarte simplu. În prezent, Dumnezeu m-a plasat aici, în Africa de Vest. Ca păstor al turmei din Sierra Leone, este de datoria mea să stau cu ei, să-i îngrijesc, să-i instruiesc, să-i consolez, să-i călăuzească È™i să-i ocrotească de un rău care ucide fără milă”.
Lumea modernă s-a trezit dintr-o dată cu cel mai vechi partener de călătorie al istoriei omenirii: teama existenÈ›ială È™i teama de moartea inevitabilă. Niciun vaccin sau antibiotic nu ne va salva. Deoarece această experiență a devenit străină oamenilor moderni, suntem, în general, subechipaÈ›i din punct de vedere psihologic È™i cultural pentru actuala pandemie. Trebuie să ne aplecăm È™i asupra credinÈ›ei nu numai asupra È™tiinÈ›ei. Succesul instituÈ›iilor religioase creÈ™tine în mobilizare, mesajul lor È™i capacitatea lor de a influenÈ›a comportamentul uman la un nivel foarte profund reprezintă un model, care merită imitat. Religiile sunt, de asemenea, remarcabile pentru că sunt intergeneraÈ›ionale, oamenii de multe vârste se închină adesea unul lângă altul. De aceea organizaÈ›iile creÈ™tine sunt astăzi printre cei mai mari furnizori de servicii medicale comunitare caritabile.
Medicină și creștinsim IV
ApariÈ›ia creÈ™tinismului schimbă cursul istoriei omenirii atât de mult încât dezvoltarea ulterioară È™i, în consecință, înÈ›elegerea istoriei omenirii devine imposibilă fără a lua în considerare È™i a analiza creÈ™tinismul însuÈ™i.
AfirmaÈ›iei că istoria europeană (inclusiv istoria È™tiinÈ›elor) este inseparabilă de dezvoltarea creÈ™tinismului i se opune un curent (promovat mai ales de o serie de intelectuali „progresiÈ™ti È™i antiteiÈ™ti”) potrivit căruia între creÈ™tinism È™i cercetarea È™tiinÈ›ifică există o contradicÈ›ie ireconciliabilă. Plecând de la incidente din Europa creÈ™tină, cum ar fi procesul lui Galileo Galilei, John William Draper (1811 – 1882) în History of the Conflict between Religion and Science, È™i Andrew D.White (1832 – 1918) în A History of the Warfare of Science with Theology in Christiandom postulează o teză conflictuală, susÈ›inând că religia È™i È™tiinÈ›a au fost în conflict din punct de vedere metodologic, faptic È™i politic de-a lungul istoriei. Richard Dawkins (născut 26 martie, 1941) È™i Lawrence Krauss (născut 1954) actualizează această teză. Episodul Galilei trebuie însă analizat cu atenÈ›ie. Teologul luteran È™i eticianul Ted Peters (n. 1941) în Encyclopedia of Religion scrie că, deÈ™i există ceva adevăr în povestea „condamnarea lui Galileo”, prin exagerări, a devenit „un mit modern perpetuat de cei care doresc să vadă război între È™tiință È™i religie despre care se presupune că cercetatori au fost persecutaÈ›i. de o autoritate ecleziastică atavică È™i legată de dogme”.
Autorii atei omit să precizeze un aspect esenÈ›ial din procesul lui Galileo Galilei: sentinÈ›a s-a dat pe baza afirmaÈ›iilor „È™tiintei oficiale”. Este un fapt cunoscut că „È™tiinÈ›a oficială” se osifică, lucrează cu dogme È™i se apară de contestatari – inovatori nu cu argumente, ci cu instrumentele puterii temporale. Și în zilele noastre (la sute de ani de la Recursul la metoda al lui Descartes) constatăm aceeaÈ™i atitudine: opiniile contrare „È™tiinÈ›ei oficiale” sunt cenzurate, iar politicieni, poliÈ›iÈ™ti È™i tot felul de organizaÈ›ii guvernamentale sau neguvernamentale pedepsesc pe cei care se abat de la aÈ™a-zisul „adevăr È™tiinÈ›ific”.
Teza conflictului rămâne populară doar în cercurile ateiste, ea È™i-a pierdut audienÈ›a în rândul majorității istoricilor È™tiinÈ›ei.
Pierre Duhem (1861 – 1916) îi consideră pe matematicienii È™i filozofii creÈ™tini medievali precum John Buridan, Nicole Oresme È™i Roger Bacon drept fondatorii È™tiinÈ›ei moderne. În Les précurseurs parisiens de Galilée, el enunÈ›a o teză îndrăzneață: până È™i lucrările lui Galileo erau rezultatul unei moÈ™teniri creÈ™tine medievale: „Când vedem È™tiinÈ›a lui Galileo triumfând asupra încăpățânării filozofiei peripatetice a cuiva, credem, deoarece suntem prost informaÈ›i despre istoria gândirii umane, că suntem martorii victoriei È™tiinÈ›ei moderne È™i tinere asupra filosofiei medievale creÈ™tine. În realitate, asistăm la triumful È™tiinÈ›ei născute la Paris în secolul al XIV-lea asupra doctrinelor lui Aristotel È™i Averroes, restaurate de RenaÈ™terea italiană”.
Cei mai reprezentativi istorici moderni ai È™tiinÈ›ei, cum ar fi J.L. Heilbron (născut la 17 martie 1934), Alistair Cameron Crombie (1915 – 1996), David C. Lindberg (1935 – 2015), Edward Grant (1926 – 2020), Thomas Eugen Goldstein (1913 – 1997), Stanley L. Jaki (Jáki Szaniszló László, 1924 – 2009), au revizuit noÈ›iunea conform căreia creÈ™tinismul medieval a avut o influență negativă în dezvoltarea civilizaÈ›ie È™i È™tiință. În opinia lor, creÈ™tinii nu numai că au salvat È™i cultivat rămășiÈ›ele civilizaÈ›iei antice în timpul invaziilor barbare, dar biserica medievală a promovat învățăturile È™i È™tiinÈ›a.
În cartea Știință È™i religie, Sfântul Ierarh Luca al Crimeii (Valentin Voino-Yasenetsky, 1877 – 1961) – un chirurg remarcabil, om de È™tiință, profesor creator de È™coală, dar È™i un episcop –mărturisitor, care a supravieÈ›uit arestărilor È™i deportărilor în Siberia, demontează teza privind incompatibilitatea È™tiinÈ›ei È™i religiei, atingând È™i mult mai multe subiecte: umanismul creÈ™tin, etica creÈ™tină etc., etc. Sfântul Luca respinge direct È™i clar acuzaÈ›iile obiÈ™nuite aduse creÈ™tinismului. EsenÈ›a creÈ™tinismului este umanismul în sensul cel mai înalt È™i ultim, condamnă orice rău, cheamă să lupte activ împotriva răului È™i de aceea istoria lumii creÈ™tine este istoria umanismului, a progresului È™tiinÈ›ific È™i social etc.
Adevărul, recunoscut de majoritatea cercetătorilor, este că, din punct de vedere istoric, creÈ™tinismul a fost È™i este încă un patron al È™tiinÈ›elor. Acest fapt este evident în evoluÈ›ia medicinei. CreÈ™tinismul È™i medicina, oferind diferite metode, rezolvă o singură problemă – vindecarea È™i salvarea vieÈ›ii.
În literatura creÈ™tină, putem găsi două atitudini opuse față de medicină.
a) Ignorarea medicinei se regăseÈ™te mai ales în scrierile È™i biografiile sfinÈ›ilor călugări asceÈ›i, precum Macarie cel Mare, Varsanufie cel Mare, Serafim de Sarov. Ei i-au sfătuit pe ucenicii lor „în prezenÈ›a unei credinÈ›e suficiente, în caz de boală, să nu fie trataÈ›i de medicii pământeÈ™ti, ci să ne predăm în întregime Domnului”. Dar SfinÈ›ii părinÈ›i înÈ™iÈ™i au recunoscut că o astfel de atitudine față de medicină nu este absolută È™i în general obligatorie pentru toÈ›i creÈ™tinii – este „un ideal care poate fi atins numai de cei care au dobândit desăvârÈ™irea È™i care, prin urmare, nu poate fi imputat altora” (Larcher. J.C. Boala în lumina crezurilor ortodoxe). Numai o persoană care a atins culmi spirituale poate refuza medicina, pentru majoritatea creÈ™tinilor este mai prudent să folosească cunoÈ™tinÈ›ele medicale.
b) Atitudinea pozitivă față de medicină este cea mai frecventă. Se exprimă în cuvintele Sfintelor Scripturi: „CinsteÅŸte pe doctor cu cinstea ce i se cuvine, că È™i pe el l-a făcut Domnul/ Că de la Cel Preaînalt este leacul È™i de la rege va lua dar/ ȘtiinÈ›a doctorului va înălÈ›a capul lui È™i înaintea celor mari va fi minunat/ Domnul a zidit din pământ leacurile, È™i omul înÅ£elept nu se va scârbi de ele/…./ Și El a dat oamenilor È™tiință, ca să Se mărească întru leacurile Sale cele minunate” (Sir 38: 1-4,6). Este de remarcat faptul că mersul la medic este un semn de prudență È™i este aprobat de Dumnezeu. În secolul al V-lea, episcopul Nemesius De Emesa, în tratatul său Despre natura omului, afirma că natura acÈ›ionează ca un meÈ™ter divin, producând (cu voia lui Dumnezeul) plante medicinale în folosul umanității. Vindecarea exterioară vine din acÈ›iunile medicilor È™i medicamentelor, dar izvorul vindecării este Dumnezeu.
Se subliniază unitatea dintre credința creștina și medicina ca expresie a unei singure vindecări: a sufletului și trupului uman.
CreÈ™tinii au jucat un rol foarte important în dezvoltarea cunoÈ™tinÈ›elor medicale. CreÈ™tinii au colectat È™i copiat manuscrisele din toată Europa după incendierea Marii Biblioteci de la Alexandria. Acest lucru a salvat multe cunoÈ™tinÈ›e medicale pentru generaÈ›iile ulterioare.
Din secolul al VI-lea, au fost traduse în latină texte medicale greceÈ™ti, inclusiv cinci sau È™ase tratate ale lui Hipocrate È™i ale lui Galen în special în mănăstirea Vivarium din Calabria-Italia, fondată în 554 d.H de Cassiodorus (c. 485 d.H – c. 585 d.H).
În secolele al XI-lea ÅŸi al XII-lea, erudiÈ›ii au început să traducă în latină unele texte medicale arabe printre care si Canonul medicinei a lui Avicena, îndeosebi în Toledo (Spania), în Monte Cassino (unde s-a remarcat Constantin Africanul, 1020-1087) È™i Salerno (Italia), Sudul Germaniei (AbaÈ›ia Reichenau), în FranÈ›a (È™coala de Chartres). Textele medicale vechi au fost editate din nou, în timp ce altele, compuse iniÈ›ial în greacă sau arabă, au fost nou traduse. Călugări precum Arnaldus de Villanova (c. 1235 – 1311) au tradus lucrările lui Galen.
Descoperiri importante, în domenii medicale, au fost făcute de oameni care au avut un puternic angajament creÈ™tin. Oamenii de È™tiință-preoÈ›i ai Bisericii, călugări sau credincioÈ™i mireni au fost printre cercetatori de frunte în medicină, devenind „părinÈ›ii” unor domenii. Nu este loc să le menÈ›ionăm pe toate aici, dar câteva exemple sunt relevante.
Începând cu secolul X, avem mai multe informaÈ›ii despre progresul medicinei.
Nu putem să nu amintim È™i de Ambroise Paré, Leonardo da Vinci, Athanasius Kircher, Miguel Servet, René Laennec, Jan Swammerdam, Niels Stensen, Albrecht von Haller, Abbe Spallanzani, Joseph Lister, Louis Pasteur, Stephen Hales, Marshall Hall Michael Foster etc., care erau cu toÈ›ii oameni de puternică credință creÈ™tină È™i care au avut o contribuÈ›ie decisivă la dezvoltarea medicinei.
Din 100 Years of Nobel Prizes, (o analiză a premiilor Nobel între 1901 È™i 2000), aflăm că 62% dintre laureaÈ›ii Premiilor Nobel pentru Medicină au identificat creÈ™tinismul (în diferitele sale forme) ca preferință religioasă È™i doar 11% s-au declatat atei.
Geneticianul Francis Sellers Collins (născut la 14 aprilie 1950) cel care a descoperit genele asociate cu o serie de boli, a condus Proiectul Genomului Uman È™i a fost până anul acesta director al National Institutes of Health (NIH) din Bethesda, în cartea sa The Language of God (2006) afirma compatibilitatea È™i interacÈ›iunea pozitivă dintre È™tiință È™i creÈ™tinism, dintre creÈ™tinism È™i medicină.
Mediciă și creștinsim V
Istoria educaÈ›iei medicale, în Europa, este legată de evoluÈ›ia creÈ™tinismului. În Politica lui Aristotel, medicii erau împărÈ›iÈ›i în trei clase: meÈ™teri, maeÈ™tri medici È™i laici, care au studiat medicina ca parte a educaÈ›iei lor generale. Aceste trei categorii reprezintă, de fapt, trei tipuri de educaÈ›ie medicală: 1) educaÈ›ia meÈ™terilor simpli prin experiență practică; 2) educaÈ›ia de tip superior de medic prin instruire formală; È™i 3) studiul de către laici cultivaÈ›i a medicinei teoretice împreună cu artele liberale.
Religia creÈ™tină a contribuit decisiv atât la învățarea, cât È™i la predarea medicinei prin înfiinÈ›area de instituÈ›ii în care erau trataÈ›i bolnavi È™i unde erau încurajate observarea, analiza È™i discuÈ›ia între medici, oferind oportunități de educaÈ›ie. Medicii au fost instruiÈ›i în două moduri, individual sau în grup (la È™coală).
Citeste si: | De acelasi autor: |