Cookies de analiza a traficului  Accept | (oricand puteti renunta la acceptul dat) Detalii

(oricand puteti renunta la acceptul dat)

Porunca Iubirii
Viaţa duhovnicească. MilosteniaNr. vizualizari: 838

Depresia si omul contemporan

Pr. Ioan C. Tesu
Tags: depresia; patimi; vindecare; iertare; Tesu Pr. Ioan C.;

 

În urmă cu doar două luni, OrganizaÈ›ia Mondială a Sănătății a făcut tristul anunÈ› cum că depresia a devenit a doua boală pe planetă, ca răspândire, depășind cancerul È™i urcând imediat după bolile cardiovasculare, situate pe primul loc, ca incidență È™i mortalitate. Nu doar în lume, ci È™i la noi, izvoarele medicale au arătat că în perioada pandemiei, peste 40% din români au trecut, iar unii s-au adâncit în afecÈ›iuni psihice uÈ™oare, moderate sau severe, cea mai mare parte dintre ei fără a È™ti sau a reuÈ™i să caute È™i să primească ajutor, de la familie, prieteni, duhovnici, medici ori psihoterapeuÈ›i.

Recent, Institutul de Psihiatrie „Socola”, din IaÈ™i, a efectuat un bilanÈ› psihiatric al pandemiei, cu referire specială la perioada martie 2020 - septembrie 2021, în care se arată că infecÈ›ia cu SARS-CoV-2 a afectat psihicul uman, generând simptome din spectrul anxietății È™i al depresiei, atât din cauza insuficientelor informaÈ›ii primite, cât È™i ca urmare a inadaptării în izolare. Insomniile, starea de angoasă, incertitudinea, frecventele atacuri de panică, precum È™i somatizarea au fost printre primele motive pentru care oamenii au solicitat examinare psihiatrică în urgență. La acestea, s-au adăugat stări persistente de dispoziÈ›ie afectivă negativă, sentimentele de deznădejde, diminuarea capacității de concentrare a atenÈ›iei, plânsul facil, labilitatea emoÈ›ională, ideaÈ›ia sumbră, înso­È›ită uneori de gânduri autolitice, expectanÈ›ele negative, anxietatea paroxistică având ten­dință la ­generalizare, tulburările hipnice È™i tulburările de ali­mentaÈ›ie etc. DependenÈ›ele de alcool È™i droguri au înregistrat È™i ele o creÈ™tere de aproximativ 40-45% față de anul anterior.

Per total, s-a înregistrat o creÈ™­tere cu 58% a cazurilor de anxietate, prezentate în ambulatoriile de specialitate psihiatrice, la cabinetele medicilor de familie È™i ale psihologilor È™i psihoterapeuÈ›ilor È™i cu 38% a cazurilor de depresie. Și, ceea ce este cel mai grav, riscul suicidar a crescut cu aproximativ 13% atât la pacienÈ›ii cu tulburări psihiatrice din sfera afectivității, cât È™i la cei diagnosticaÈ›i cu tulburări psihotice.

Spiritualitatea ortodoxă, prin învățăturile SfinÈ›ilor ei PărinÈ›i, identifică între cauzele generale ale depresiei: frustrarea sau ­neîmplinirea unei dorinÈ›e, mânia È™i lucrarea demonică. Și fiecare dintre acestea reprezintă sursă È™i efect al săvârÈ™irii păcatelor, până la forma lor paroxistică È™i înrobitoare: patimile, pe care aceiaÈ™i părinÈ›i duhovniceÈ™ti le socotesc a fi „cancerul” vieÈ›ii spirituale.

Păcatele È™i patimile - în „trend”; virtuÈ›ile - ironizate, izolate È™i alungate

Fini cunoscători ai sufletului omenesc, având viață îmbu­nătă­È›ită moral È™i dăruiÈ›i cu puterea străvederii în sufletul omului, SfinÈ›ii PărinÈ›i ai credinÈ›ei noastre au identificat uÈ™or È™i clar frământările È™i neliniÈ™tile lui lăuntrice.

În lumea în care trăim È™i în care cuvinte precum confort, hobby, superficial reprezintă comportamente generale, este căutată prefe­ren­È›ial plăcerea. Asceza, osteneala, efortul, nevoinÈ›a par lucruri anacronice omului zilelor noastre, care caută să descopere, să-È™i multiplice È™i să-È™i amplifice izvoarele plăcerilor sale, cele mai multe dintre ele trupeÈ™ti È™i egoiste. Trăind mai mult în registrul material È™i efemer, fără preocupări prea adânci spre spiritual È™i veÈ™nic, contemporanul nu poate înÈ›elege sensul profund duhovnicesc al existenÈ›ei sale. Și, astfel, trăind în platitudinea È™i orizontalitatea prezentului È™i a trecătorului, el rămâne străin È™i distant universului spiritual È™i vieÈ›ii veÈ™nice. Gustând din plăcerile oferite de lumea materială, omul nu mai află bucuriile spirituale, singurele care nu pier pe măsura împlinirii lor, ci se în­mulÈ›esc È™i se sublimează. Și astfel trăieÈ™te într-o negare de sine, trăieÈ™te viaÈ›a în registrul ei superficial, exterior, neavând acces la bucuriile spirituale, nepieritoare È™i dătătoare de adevărată bucurie È™i împlinire.

PărinÈ›ii duhovniceÈ™ti au perfectă dreptate spunând că păcatele È™i patimile par a călări lumea prezentă. Ele sunt „în trend”, au devenit o modă, dând falsa impresie a noului È™i a actualului. VirtuÈ›ile, însă, par a fi ruÈ™inate, ironizate, criticate, marginalizate, alungate din viaÈ›a omului „recent” È™i izgonite la periferia lumii, în sufletele tot mai puÈ›ine ale celor care înÈ›eleg, într-o astfel de lume laxă, să le mai împlinească în viaÈ›a personală, spre realizare sufletească È™i mântuire.

ViaÈ›a omului contemporan - o fugă frenetică din calea durerii în braÈ›ele amăgitoare ale plăcerii

Cu o profundă putere de scrutare a vieÈ›ii È™i a sufletului uman, Sfântul Maxim Mărturisitorul († 662) aÈ™eza la rădăcina tuturor patimilor vicleana iubire păcătoasă de sine, „filavtia”, pe care o considera a fi începutul È™i sfâr­È™itul tuturor păcatelor È™i patimilor, originea È™i împlinirea lor. Cunoscându-i viclenia È™i răutatea, manifestările È™i efectele ei distrugătoare de suflet È™i pierzătoare de mântuire, el îndemna să ne ferim cu toată puterea noastră de aceasta, pentru că ea este uÈ™a sau calea de intrare a tuturor răutăților în sufletul omului. Acolo unde este prezentă filavtia sunt prezente toate patimile, după cum acela care s-a eliberat de filavtie a dezrădăcinat, în viaÈ›a È™i în sufletul lui, întreaga încrengătură vicioasă a relelor.

AcelaÈ™i Sfânt Maxim Mărturisitorul, vorbind despre cercul vicios plăcere-durere, spunea că omul se află într-o cursă permanentă de fugă din calea a tot ceea ce îi poate provoca suferință, căutând, cu toată puterea sa, orice i-ar putea aduce bucurie, fie ea oricât de mică. Încearcă furibund să fugă din calea durerii È™i caută frenetic tot ceea ce i-ar putea provoca plăcere, neÈ™tiind că acestea două - plăcerea È™i durerea - sunt legate între ele printr-o legătură tainică. Căci istoria lumii È™i experienÈ›a vieÈ›ii demonstrează că, atât în plan material, trupesc, cât È™i spiritual, bucuriile È™i necazurile se împletesc. Dacă nu este trăită curat È™i înalt, o bucurie spirituală deschide larg poarta neliniÈ™tii, a neîmplinirii È™i sufe­rinÈ›ei pentru trup È™i pentru suflet. Tot astfel, o încercare sau o „pătimire”, dacă este înÈ›eleasă spiritual È™i asumată moral, ca urmare a unor nedeplinătăți È™i spre folos duhovnicesc, se transformă în izvor de înaltă È™i curată bucurie sufletească. Dacă aceste adevăruri sunt evidente în plan spiritual, cu atât mai mult sunt valabile în ceea ce priveÈ™te registrul vieÈ›ii trupeÈ™ti. Diluate È™i trecătoare, în com­paraÈ›ie cu împlinirile spirituale, plăcerile trupeÈ™ti solicită È™i epuizează total, apun curând È™i lasă în urma lor un gol existenÈ›ial greu de acoperit.

Crezând că poate gusta, în viaÈ›a aceasta, doar din izvorul plăcerii, omul se aruncă, de fapt, în braÈ›ele durerii, pentru că o plăcere efemeră lasă în urma ei o durere proporÈ›ională, din care el speră să se elibereze, precipitându-se, provocându-È™i È™i consumându-se într-o nouă plăcere. Dar È™i aceasta, la rândul ei, aduce cu sine o nouă suferință, o nouă durere, mai intensă, mai pătrunzătoare, mai adâncă. Și tot aÈ™a, explică Sfântul Maxim Mărturisitorul, din plăcere în durere È™i din durere în plăcere, până la epuizarea trupească È™i spirituală, până la moartea sufletească, iar atunci când omul nu se trezeÈ™te din această beÈ›ie a păcatului È™i a patimilor, până la moartea sa veÈ™nică.

Căutând să identifice È™i să lărgească tot mai mult izvoarele plăcerilor sale, omul nu face altceva decât să guste din plăcerile frivole È™i care sfârÈ™esc odată cu păcatele care le provoacă, autocondamnându-se la tristeÈ›e È™i gol sufletesc.

Vorbind despre opt patimi generale: lăcomia pântecelui, desfrânarea, iubirea de arginÈ›i, mânia, trândăvia, tristeÈ›ea, slava deÈ™artă È™i mândria, aceiaÈ™i SfinÈ›i PărinÈ›i avertizează cu privire la efectele lor devastatoare asupra sufletului omenesc È™i asupra vieÈ›ii lui spirituale. Printr-o bolnăvicioasă intercondiÈ›ionare, declan­È™area È™i satisfacerea uneia o produce pe alta sau chiar dezleagă izvorul tuturor. Lăcomia pântecelui, adică supraabun­denÈ›a mâncărurilor È™i suprasatisfacerea nevoii de mâncare, provoacă gânduri de desfrânare. La rândul ei, desfrânarea, pentru a fi satisfăcută, solicită „arginÈ›i”. Lipsa lor provoacă mânia, trândăvia È™i descu­rajarea sau tristeÈ›ea, însă pre­zenÈ›a acestora strecoară slava deÈ™artă È™i mândria. La originea sau rădăcina tuturor, precum arăta Sfântul Maxim Mărturisitorul, se află aceeaÈ™i iubire păcătoasă de sine, înÈ›eleasă mai ales ca o iu­bire de trup È™i de cele materiale, în detrimentul adevăratelor bucurii - cele sufleteÈ™ti È™i spirituale.

Asceza - sublimare sau suprimare; masochism sau înduhovnicire?

Vremurile în care trăim par a fi vremuri tot mai zbuciumate È™i mai frământate. Doar sufletele înalte, cu doruri alese È™i care se află pe corabia mântuitoare a credinÈ›ei È™i în Biserică, au liniÈ™te È™i pace. Cuviosul Paisie Aghioritul († 1994), unul dintre cei mai îndrăgiÈ›i sfinÈ›i contemporani, vorbind „cu durere È™i dragoste” despre suferinÈ›ele omului contemporan, spunea că lumea prezentă seamănă tot mai mult cu un „spital de nebuni”, în care ­nimeni nu mai are răbdare cu nimeni. Nici măcar soÈ›ii între ei. Uitând că È™i-au promis iubire veÈ™nică, aceÈ™tia au devenit ca niÈ™te „petarde”, ca niÈ™te „artificii”. Nici nu calcă bine pragul casei, în care duc tot bagajul de probleme acumulat de peste zi, că încep cuvintele tăioase, criticile, repro­È™urile È™i dispreÈ›ul, conducând, adeseori, la distanÈ›are, depărtare È™i divorÈ›. Chiar È™i față de copiii lor, aceiaÈ™i „părinÈ›i-artificii”, în loc să le călăuzească paÈ™ii cu dragoste È™i responsabilitate, prin labirintul întortocheat al vieÈ›ii, „vegetează” pasiv È™i absent în faÈ›a dispozitivelor digitale, muÈ›i È™i nepăsători. Și dacă mai intră în dialog cu aceÈ™tia, o fac, cel mai adesea, pentru „a le da lecÈ›ii” È™i pentru a-i admonesta pentru că nu au făcut lucrurile aÈ™a cum trebuia, de parcă ar avea expe­riență È™i discernământ, precum adulÈ›ii.

La oricine te gândeÈ™ti È™i oriunde te uiÈ›i, spunea Cuviosul Paisie, afli despre sărăcie È™i È™omaj, boală È™i cancer, depresie È™i divorÈ›. Iar adevărata cauză a tuturor acestor suferinÈ›e, surprinsă de cuviosul părinte, este îndepărtarea de Dumnezeu. Și, din acest motiv, calea redodândirii liniÈ™tii sufle­teÈ™ti pierdute este reîntoarcerea la Izvorul vieÈ›ii, la Dumnezeu È™i la credință È™i „simplificarea” vieÈ›ii, prin restrângerea până la strictul sau absolutul necesar în cele materiale È™i lărgirea È™i adâncirea experienÈ›elor duhovniceÈ™ti înalte.

Parcă mai mult decât oricând, cuvintele SfinÈ›ilor PărinÈ›i îÈ™i demonstrează adevărul È™i justeÈ›ea. Cei care au cultivat, în perioada pandemiei, valorile spirituale È™i virtuÈ›ile creÈ™tine au descoperit în acestea arme puternice de împotrivire față de „urâtul lumii” È™i „golul vieÈ›ii”. Cei care, dimpotrivă, au căutat să îÈ™i anestezieze conÈ™tiinÈ›a È™i să îÈ™i umple singurătatea, izolarea, temerile È™i sufe­rinÈ›ele în registrul plăcerilor materiale, È™i-au adăugat ei înÈ™iÈ™i mai multă suferință È™i lipsă de sens.

Păcatele È™i patimile exercită o atracÈ›ie asupra noastră, un miraj ca de sirenă. Ne păcălesc că sunt la îndemâna tuturor, că pot fi procurate cu deosebită uÈ™urință - mai nou „la un click distanță”. Și tot ele ne înÈ™ală, făcându-ne să credem că plăcerea pe care ne-o vor oferi va fi profundă È™i infinită. Iar noi ne agităm să le descoperim, ne precipităm spre împlinirea lor, însă atunci când păcatul apune, realizăm minciuna È™i viclenia lui. Am făcut totul, am investit È™i consumat totul, fizic È™i psihic, iar după scurta È™i slaba lui răsplată, avem sentimentul că am pierdut totul, că ne-am îndepărtat È™i ne-am ­înstrăinat de noi înÈ™ine, deve­nindu-ne duÈ™mani. În aceasta constă, în fapt, una dintre vicleniile È™i minciunile păcatului: ne promite totul, ne solicită totul, dar, în final, nu ne oferă nimic sau aproape nimic, căci după o efemeră plăcere, în suflet se cască o prăpastie adâncă È™i întunecoasă a durerii, sentimentul de vid existenÈ›ial È™i de gol lăuntric. ­Până să împlinim păcatul, suntem triÈ™ti, din cauza abs­enÈ›ei lui È™i a plăcerilor promise de el. După ce l-am realizat, trăim sentimentul zădărniciei, al lipsei de È›intă, de rost È™i de sens.

Vindecarea depresiei - prin analiza propriei vieţi morale

Un psihiatru contemporan, constatând lărgirea depresiei în lume È™i modul în care ea înghite, ca un nevăzut balaur, sufletul tot mai frământat È™i vulnerabil al omului, aprecia că această sufe­rință nu poate fi tratată numai printr-o ­pilulă, doar printr-un medicament. Vindecarea deplină de aceasta presupune o analiză asupra propriei vieÈ›i morale, făcută cu ajutorul unui părinte spiritual, identificarea păcatelor È™i a patimilor cărora le-am slujit ori le slujim. La aceasta trebuie să se adauge lupta noastră încordată împotriva lor, ca forme ale răului spiritual din viaÈ›a noastră. Doar redescoperindu-se pe sine È™i reîntor­cându-se la izvoarele morale È™i spirituale ale vieÈ›ii sale, la Dumnezeu È™i la credinÈ›a statornică în El, omul îÈ™i va simplifica viaÈ›a, îÈ™i va liniÈ™ti sufletul È™i va redobândi pacea cu Dumnezeu, cu semenii È™i cu sinele său, după adâncul cuvânt duhovnicesc: „Împacă-te cu tine însuÅ£i È™i se vor împăca în tine cerul È™i pământul!”.

Altfel, totul este în zadar: minciună, amăgire È™i vânare de vânt; gol sufletesc, tristeÈ›e È™i suferință morală profundă, sub masca plinătății, a reuÈ™itei È™i succesului efemer.

Ziarul Lumina

08-11-2021
Citeste si:De acelasi autor:


Adaugati un comentariu:
Nume
Email
(nu va fi afisat)
Comentariu
Comentariile in afara subiectului si cele necuviincioase vor fi sterse
Antispam:
Scrieti, va rog, prenumele lui Eminescu


CARTI/produse despre:
Depresia, Patimi, Vindecare, Iertare, Tesu Pr. Ioan C.,