Format: 16,5×23,5 cm
Pagini: 490
An aparitie: 2012
Pret 65 RON
Este un corpus de comentarii liturgice bizantine format din studii şi textele ce cuprind întreaga perioadă de la Sfântul Dionisie Areopagitul la Simeon al Tesalonicului, adică aproximativ un secol de traditie liturgică bizantină. Ele sunt necesare mai ales
"Volumul pe care îl încredinţez acum cititorilor interesaţi, este o acoladă pusă peste o parte a unui program de cercetare conturat la mijlocul anilor `80 ai secolului trecut cu prilejul redactării tezei de licenţă în teologie la Institutul Teologic din Sibiu...am conceput atunci planul unei regândiri de sinteză plecând de la izvoare a fnomenului euharistic-liturgic-mistic pe care am pus-o sub gida unei Teologii(mistice) a Euharistiei şi Liturghiei bizantine>>". Arhid. Ioan I. Ică jr.
"Mistagogia nu este însă neoplatonism sau simbolism şi pietate mistică dubioasă. A fost şi este - atunci când e dublată şi de o pedagogie adecvată - un antidot eficient al secularizării interne a Bisericii, a practicii religioase şi discursului teologic. ... mistoagogia este motoda priun excelenţă a teologiei şi vieţii Bisericii, ca apropiere şi desluşire a unei Taine. Nu numai şi liturgică şi duhovnicească, dar şi teologică - şi, lucru uitat azi, biblică -, mistagogia este structural legată nu de Evul Mediu şi d elumea bizantină, ci d eînţelegerea Bisericii ca transmiţătoare a relevanţei unui Mister divin. Ca atare, ea este de neînlocuit pentru că este canonul dinăuntrul Canonului Ortodoxiei. Şi ea ne învaţă cum să practicăm şi să gândim sub semnul sintezelor reciproc îmbogăţitoare Euharistie cu Liturghie, Biserică cu monahism, Liturghie cu spiritualitate etc. Şi dacă dispare, ea va trebui reinventată".
Cuprinsul volumului:
Comentariul liturgic bizantin — contestarea si reabilitarea unui gen teologic
I. LITURGHIA SI MISTAGOGIA ORIGINILOR
Iustin Filozoful Martir (cca 150)
Celebrarea liturgica crestina la inceputurile ei — simplitate aparenta si profunzime simbolica
Viata si cultul noului popor al lui Dumnezeu in Apologia unui filozof crestin
II. SFARSITUL CATEHEZEI MISTAGOGICE PATRISTICE
Teodor al Mopsuestiei (cca 390)
Mistagogia patristica antiohiana — culminatie simbolica si criza teologica
Liturghia euharistica in Cilicia la sfarsitul secolului IV — ritual si explicare catehetic mistagogica
III. MISTAGOGIA LITURGICA BIZANTINA — TRATATELE VIZIONARE
Dionisie Areopagitul (cca 500)
Mistagogia ierarhic-apofatica dionisiana — raspuns la criza secularizarii interne a crestinatatii
Sfanta Sinaxa — mister si viziune contemplativa
Maxim Marturisitorul (cca 630)
Mistagogia cosmic-eshatologica maximiana — raspuns la drama prabusirii crestinismului antic
Mistagogie despre sfanta biserica si sfanta Sinaxa
IV. MISTAGOGIA POSTICONOCLASTA DEVENITA COMENTARIU LITURGIC
Germanos al Constantinopolului (cca 730)
Mistagogia iconica posticonoclasta — sinteza simbolismului liturgic clasic
Relatare si viziune mistica despre biserica si Liturghie — tipul A
V. TREI TENTATIVE BIZANTINE TARZII DE REVIZUIRE SIMBOLICA SI O SCHITA DE MISTAGOGIE
Nicolae al Andidei (cca 1090)
Mistagogia alegorica — o propunere de sistematizare a simbolismului liturgic in registru dramatic
Consideratie preliminara despre simbolurile si misterele Liturghiei
Grigorie Sinaitul (cca 1340)
Mistagogia clasica revizitata — o propunere isihasta uitata
Despre ierarhii, monahism si Liturghie
Nicolae Cabasila (cca 1370)
Mistagogia realist-simbolica — o propunere laica de recentrare euharistic-sacramentala a celebrarii Liturghiei
Despre vesmintele liturgice si riturile Liturghiei pe scurt
Simeon al Tesalonicului (cca 1420)
Mistagogia anagogica — o propunere episcopala de sinteza a intregii traditii interpretative
Talcuire privitoare la templul sfant si Liturghie
Despre sfanta Liturghie
VI. COMENTARIUL CLASIC REVAZUT SI ADAUGIT
(Ps.) Germanos al Constantinopolului (1526)
Mistagogia compilata — simbolism liturgic si alegorism ritual
Relatare si viziune mistica despre biserica si Liturghie — tipul D