Folosim cookies de navigare (ce nu pot fi dezactivate) și de analiza a traficului (inactive, ce pot fi activate prin click pe Accept) | Detalii

(oricand puteti renunta la acceptul dat)

Porunca Iubirii
ACTUALITATEA religioasăNr. vizualizari: 1053

Știri externe - septembrie 2015 (EXT)

Tags: ;

ROMÂNIA-BASARABIA: Ziua Unirii Basarabiei cu România, aviz favorabil în Comisia de specialitate din Senatul de la Bucureşti

Proiectul de lege iniţiat de deputatul român, Eugen Tomac,  privind instituirea Zilei de 27 martie drept Zi Naţională a Unirii Basarabiei cu România a primit aviz favorabil în Comisia de specialitate din Senatul României.      

Iniţiativa legislativă a fost adoptată marţi, 8 septembrie, cu unanimitate de voturi de către membrii Comisiei românilor de pretutindeni.        

„Mă bucur că au înţeles colegii mei importanţa acestui proiect şi sper că acesta va fi adoptat cât mai curând în cele două camere ale Parlamentului”, a declarat legislatorul de la Bucureşti, Eugen Tomac.     

Iniţiativa legislativă va urma în continuare procedura legislativă a Parlamentului, urmând a fi dezbătută în plenul celor două camere.   

Potrivit proiectului de Lege, în fiecare an, la 27 martie, de Ziua Naţională a Unirii Basarabiei cu România, va fi arborat drapelul României, vor fi organizate evenimente şi manifestări publice şi cultural-ştiinţifice, iar Societatea Română de Radiodifuziune, Societatea Română de Televiziune şi Agenţia Naţională de Presă AGERPRES, în calitate de servicii publice, vor include în programele lor emisiuni sau materiale cu caracter cultural dedicate acestei sărbători. (www.jurnal.md)

BASARABIA: Marşul Unirii la Chişinău: „Uniți, salvăm Republica Moldova!”

       Un marș unionist cu genericul „Uniți, salvăm Republica Moldova!” a avut în după amiaza zilei de astăzi la Chișinău, acțiunea fiind organizată de Mișcarea civică Tinerii Moldovei.
       Manifestanții au pornit în marș din Piața Marii Adunări Naționale din capitală spre Teleradio Moldova. Ei au ales instituția televiziunii publice pentru a atrage atenția presei la faptul că trebuie să reflecte obiectiv evenimentele.

„Teleradio Moldova este instituția plătită din banii noștri și care ar trebui să ne reprezinte, dar nu o face”, au declarat protestatarii. Anatol Ursu, președintele Mișcării Civice Tinerii Moldovei, a menţionat că „soluția Unirii pentru ieșirea din haosul instalat în statul nostru trebuie să fie vizibilă și în emisiunile de la Moldova 1”.

Pe tot parcursul traseului spre Teleradio Moldova, aceştia au scandat lozinci unioniste: ”Basarabia e România!”; Unire!; ”Trăiască, trăiască, trăiască și înflorească, Moldova, Ardealul și Țara Românească!”; ”Chișinău și București – două inimi românești”, ”Jos hotarul de la Prut”.

De asemenea, cei de la Mișcarea civică Tinerii Moldovei au înaintat şi un şir de revendicări autorităţilor de la Chişinău printre care accelerarea interconectării energetice cu România şi aducerea DNA de la București pentru lupta contra corupției din Republica Moldova.

La eveniment a participat şi activistul român George Simion, căruia  instanța de judecată i-a ridicat vineri interdicția de a intra pe teritoriul Republicii Moldova. Acesta i-a invitat pe tinerii basarabeni să vină marți la Constanța unde va avea loc ședința comună a Guvernelor Republicii Moldova și României.

Moldova.ORG precizează că marșul unionist nu face parte din protestele organizate de platforma Demnitate și Adevăr în PMAN. Tinerii Moldovei susțin că revendicările Platformei DA sunt valabile și pentru ei, însă consideră că dezideratele vor fi realizate nu prin demisia autorităților, dar prin unire cu România. (www.moldova.org)

ISRAEL: Comori arheologice recuperate de pe Muntele Templului

MAREA BRITANIE: Ateu homosexual blamează bisericile dispuse la compromisuri

      Pe blogul publicaţiei The Spectator, un ateu homosexual (Matthew Parris) deplânge disponibilitatea la compromis a mai multor biserici în ceea ce priveşte problema căsătoriilor homosexuale şi se întreabă dacă „nu mai există nimeni de calibru intelectual în Biserica Romano-Catolică sau în Biserica Anglicană care să poată argumenta împotriva adaptării Bisericii la spiritul vremii, Biserica pierzând mult din credibilitate”.

MAREA BRITANIE: COLAPSUL CRESTINISMULUI IN MAREA BRITANIE

Titlul alarmant al comentariului de astazi nu l-am ales noi. E o formula mai atenuata inspirata noua de un  articol cu un titlu si mai alarmant: 2067: The End of British Christianity ("Anul 2067 - sfarsitul crestinismului britanic") publicat de publicatia britanica The Spectator in iunie anul acesta. [Textul integral il aflati aici: http://www.spectator.co.uk/features/9555222/2067-the-end-of-british-christianity/] Articolul reda un portret sombru privind situatia curenta, dar mai ales de viitor, a crestinismului in Marea Britanie. Conform articolului, ultimul crestin al Marii Britanii se va naste in 2067. Atunci Marea Britanie va inceta sa mai fie "mare" si se va transforma in altceva, un "altceva" care inca acum incepe sa se reliefeze pe orizont. Un "altceva" care nu va mai fi crestin si va reflecta ciocnirea intre secularismul britanic al anului 2067 si religiile care inca vor mai fi practicate in insulele britanice la vremea aceea, in principal islamul.

Marea Britanie a devenit "mare" in Secolul XVIII cind britanicii au colonizat o mare parte a lumii. Pe unde au ajuns au dus cu ei crestinismul, au misionat, au extins civilizatia crestina dincolo de limitele geografice ale Europei si au dus cu ei faimoasa King James Bible, Biblia tradusa sub obladuirea imparatului britanic James la inceputul Secolului XVIII. Civilizatia britanica coloniala a fost mult influentata de aceasta traducere a Bibliei. Aspectele civilizatoare si crestinizante ale Marii Britanii i-au dat, pe buna dreptate am putea zice, apelativul de "mare". Fara crestinism si Biblie, insa, Marea Britanie va deveni Britania, asa cum ea a fost cunoscuta in vremea romanilor, cind triburile britanice si celtice erau pagane si in necunosctinta de Dumnezeul adevart ori crestinism.

Autorul nu glumeste. Atentioneaza. Isi bazeaza articolul pe datele demografice si statistice emise periodic de guvernul britanic, sondaje de opinie, ori date publicate de Biserica Anglicana. Recensamintul britanic al anului 2011 denota ca intre 2001 si 2011 numarul crestinilor nascuti in Marea Britanie a scazut cu 5.3 milioane. Asta inseamna 10.000 pe saptamina. Marea Britanie efectiv nu mai naste crestini. Ii importa prin imigratie, dar sub 10.000 pe saptamina. Cresterea e deci, negativa, asa incit, in 2067 crestinii in Marea Britanie, afirma autorul, "will become statistically invisible" ("vor deveni invisibili din punct de vedere statistic").

Crestinismul in Romania

Comentariul nostru de astazi trebuie cunoscut de fiecare roman. Pentru ca factorii care tind spre colapsul crestinismului in Marea Britanie sunt la lucru si in Romania si in societatea romaneasca. Cauzele principale in  Marea Britanie sunt ascensiunea ateismului, intensificarea secularismului (atit in afara Bisericii cit si in interiorul ei), multiculturalismul, materialismul, hedonismul, respingerea si denigrarea valorilor traditionale si a traditiei crestine. Guvernele britanice grabesc si ele moartea crestinismului britanic promovind secularismul in detrimentul crestinismului, discriminind impotriva crestinilor, ridiculizind crestinii si crestinismul, legiferind in detrimentul crestinismului, si respingind valorile morale si traditionale.

Tendinte identice se manifesta si in Romania. Cu toate ca, in sondajele de opinie realizate recent de Pro-TV privind religiozitatea romanilor, romanii stau bine, cel putin pe hartie, privind religiozitatea si credinta, asta nu inseamna ca lucrurile vor continua sa ramina asa. 96% dintre romani cred in Dumnezeu si se considera foarte religiosi ori religiosi, 45% merg la biserica saptaminal, 69% se roaga zilnic, si doar 1.1% se declara atei. [Detalii:http://stirileprotv.ro/stiri/social/studiu-ires-96-dintre-romani-cred-in-dumnezeu-iar-69-se-roaga-cel-putin-o-data-pe-zi-cati-cred-ca-exista-rai-si-iad.html] Dupa doua generatii care au trait sub comunism, aceste date statistice nu arata tocmai rau. Dar asta nu inseamna ca ceea ce se intimpla in Marea Britanie nu se poate intimpla si la noi. La ultimul recensamint aproximativ 20.000 de romani se declarau atei, dar conform sondajului Pro TV, 1.1% dintre noi se considera atei astazi.

Materialul de astazi, deci, e foarte important. Il redam in traducere romaneasca,  abreviat si adaptat limbajului nostru uzual, urmind ca cei interesati sa citeasca articolul in intregime in engleza. Rugaminte: avind in vedere importanta materialului de azi, rugam pe fiecare cititor sa-l transmita tuturor contactelor lor, iar celor care tin bloguri sa-l posteze.

2067: The End of British Christianity

iunie 3, 2015 Damian Thompson

Extrapolarea datelor statistice nu sunt predictii. Dar nu se poate nega ca bisericile britanice se confrunta cu probleme serioase. Se spune des ca bisericile si congregatiile Marii Britanii se micsoreaza, dar asta nu e indeajuns pentru a exprima dimensiunile dezastrului cu care se confrunta crestinismul britanic. Tot la zece ani recensamintul populatiei reda in detalii situatia critica: intre 2001 si 2011 numarul crestinilor nascuti in Marea Britanie a scazut cu 5.3 milioane - cam 10.000 pe saptamina. Daca aceasta rata a declinului continua, misiunea sfintilor din trecut care au misionat pe britanici, irlandezi si scotieni va ajunge la sfarsit in 2067. Acesta va fi anul in care crestinii care au mostenit credinta parintilor lor britanici va deveni invizibila din punct de vedere statistic. Pretutindeni bisericile vor fi fost deja adaptate pentru folosinte seculare, demolate ori abandonate. Catedralele noastre vor supravietui, dar nu vor fi catedrale adevarate pentru ca nu vor avea episcopi. Declinul Bisericii Anglicane e mai accentuat decit al oricarei alte denominatii religioase. Daca va continua la acelasi pas, asa cum sugereaza ultimele sondaje de opinie, anglicanismul va dispare din Marea Britanie in 2033. Intr-o zi ultimul britanic crestin nascut in Marea Britanie va muri si asta va fi sfarsitul.

Biserica Anglicana

Aceste extrapolari statistice sunt bazate pe cele mai bune si precise date disponibile: rezultatele recensamintelor, sondajele de opinie si alte studii similare. Dar pentru ca aceste surse statistice sunt obtinute si interpretate in mod diferit, este imposibil sa creezi o singura proiectie liniara. Extrapolarile nu sunt identice cu predictiile. Deci, sunteti incurajati sa priviti viziunea apocaliptica a crestinismului in Marea Britanie cu scepticism. Dar, totusi, punctul esential ramine: crestinismul moare in rindul populatiei anglo-saxone si celtice a Marii Britanii. Evenghelia pe care misionarii crestini au adus-o in insulele britanice in anul 597 este respinsa in mod decisiv. Avind in vedere ca descendentii anglo-saxonilor si al celtilor constituie 90% din populatia crestina a Marii Britanii, respingerea aceasta reprezinta o pierdere devastatoare pentru credinta crestina. Si totul s-a petrecut atit de repede. Anglicanii in special isi abandoneaza credinta la un pas incredibil. Conform sondajelor de opinie numarul anglicanilor a scazut de la 40% din populatia Marii Britanii in 1983 la 29% in 2004 si la 17% in 2014. (...)

Fostul Arhiepiscop al Bisericii Anglicane, Lord Carey of Clifton, a atras atentia luna trecuta ca Biserica Anglicana e "la un pas de extinctie". Ultimele date furnizate de sondajele de opinii confirma aceasta concluzie. Intre 2012 si 2014 proportia britanicilor asociati cu Biserica Anglicana a scazut de la 21% la 17%, o pierdere de 1.7 milioane de persoane in doar doi ani. La asta poate te-ai astepta daca Biserica Anglicana ar fi fost implicata in scandaluri serioase, de exemplu de pedofilie. Dar nu a fost.

Biserica Catolica

Numarul catolicilor in Marea Britanie a scazut de la 10% la 8% intre 1983 si 2014. Dar acest declin ar fi fost cu mult mai mare in absenta influxului masiv al catolicilor din Europa, America Latina, Africa si Filipine. Nu e de mirare, deci, ca Vincent Nicholas, Cardinalul Bisericii Catolice, accentueaza "invatatura Evangheliei" de a primi imigranti. Dar el se insala daca crede ca strainii catolici vor continua sa umple bancile bisericilor. Tinerii polonezi din Anglia si Tara Galilor sunt cu mult mai putin religiosi decit acum zece ani. M-ar surpinde daca mai mult de a cincime dintre ei participa la slujbele religioase. Si asta se aplica si Scotiei. Polonezii care intaresc parohiile catolice scotiene nu o vor mai face multa vreme. Intre timp, procentul celor care se identifica cu Biserica Scotiana ("Church of Scotland") s-a prabusit in prapastie: a scazut de la 36% dintre scotieni in 2001 la 18% in 2013.

Cauze si explicatii?

Din ce cauza se confrunta crestinismul britanic cu aceasta catastrofa? Nu exista un singur rapuns, dar impune o atentionare - secularismul. Deseori auzim plangeri privind secularismul militant si excluderea religiei din spatiul public. Multi crestini cred ca singurul lucru care-i impiedica sa-si practice credinta in libertate e conspiratia organizata de Paul Toynbee, Richard Dawkins si BBC. [Nota AFR: Toynbee si Dawkins sunt printre ateii notorii si agresivi britanici] Adevarul este ca Toynbee si Dawkins se dovedesc a fi prosti cind e vorba de a discuta despre religie. Pe de alta parte, BBC e partinitoare impotriva crestinilor si ingnoranta privind crestinismul.

Dar, pe de alta parte, secularismul a intrat si in biserici. Se accentueaza deseori, si pe bund credinta, ca secularizarea care se petrece in biserica e la fel de importanta ca si secularizarea care se petrece in afara bisericilor. Sociologul american James Davison Hunter a explorat acest fenomen in doua carti ale lui, Culture Wars  (1991) ("Razboiul culturilor") si To Change the World (2010) ("Schimbarea lumii"). Hunter e nepoliticos cind discuta crestinii politicii de stanga care afirma ca incalzirea globala ori hartuirea sexuala in campusurile universitare sunt subiecte care apartin teologiei crestine. Dimpotriva, zice el, crestinii care sunt preocupati de astfel de cauze, sunt de fapt persoane secularizate. Iar daca agenda lor are succes, biserica pierde. La fel se poate spune si despre crestinii conservatori care fac cruciade impotriva avortului si a casatoriilor homosexuale. Pina acuma nu au reusit sa le interzica prin lege. Dimpotriva, casatoriile homosexuale si avortul inca sunt legale in America. La fel si in Marea Britanie unde in 1967 catolicii au lansat o campanie fara success de abrogare a legii avortului. Aceste esecuri, insa, nu pot fi atribuite popularitatii avortului. Ele sunt semne ale stingerii treptate a crestinismului in Marea Britanie si America. E vremea, deci, sa abandonam notiunea ca America e cumva speciala privind religia ori dovada ca religia poate supravietui foarte bine intr-o democratie avansata din punct de vedere industrial. Luna trecuta [Nota AFR: mai 2015] organizatia Pew Research a publicat un studiu gigantic privind modificarile religioase din America. Doar 57% dintre americanii nascuti intre 1981 si 1996 se identifica ca fiind crestini. 36% dintre tinerii intre 18 si 24 de ani se declara "nones" adica fara apartenenta religioasa. La fel, in Marea Britanie, ultimul recensamint indica ca proportia persoanelor care nu se afiliaza religios a crescut de la 15% in 2001 la 25% in 2011. Ba mai mult, sondajul de opinii British Election Survey spune ca 45% dintre britanici nu se identifica cu nici o denominatie religioasa.

Islamul

Am comparat Anglia cu America pentru ca ele au atitudini radical deferite privind crestinismul. Dar directia e aceasi. Si asta e adevarat cu toate ca America nu are o populatie mare de musulmani. Sa nu ne pierdem, insa, in discutia noastra discutind islamul. Cu toate ca islamul va deveni cea mai raspindita religie in Marea Britanie pe parcursul acestui secol, islamul nu goleste bisericile de la tara. Cel mai mortal inamic al crestinismului occidental nu e islamul ci procesul extrem de complex al secularismului.Ori, dintr-o alta perspectiva, alegerea. (...) Bisericile nu pot tine pasul cu optiunile pe care enoriasii lor le au. (...) James Davison Hunter e un crestin traditional, dar crede ca a aflat calea de iesire din impasul cu care bisericile se confrunta - urmarea poruncilor lui Iisus si prezenta Lui in inimile noastre ne va schimba pe noi si societatea. Dar si perspectiva asta mi se pare ca ignora realitatea ca religiile mor, cel putin la nivel local unde nimeni nu poate fi constrans sa mearga la slujbele religioase. Eu sunt catolic si cred ca portile locuintei mortilor nu vor birui Biserica cladita de Sfantul Petru. Totdeauna va fi cineva care sa ia locul "ultimului crestin". Dar nu neaparat in Marea Britanie unde zgomotele mortii deja se aud. (http://www.alianta-familiilor.ro/)

GERMANIA: EKD A CERUT SCUZE PENTRU ICONOCLASMUL REFORMEI PROTESTANTE

            Biserica Evanghelică a Germaniei (Evangelische Kirche in Deutschland, EKD) a exprimat scuze pentru iconoclasmul Reformei protestante, într-un comunicat din 29 iulie curent, salutat de l’Osservatore Romano în italiană din ziua următoare.

            Ortodocşi şi protestanţi s-au întâlnit pentru a discuta şi aprofunda sensul imaginii pentru tradiţiile lor cu ocazia unei reuniuni a delegaţiei EKD şi a Patriarhiei Ecumenice a Constantinopolului care a avut loc în aceste zile la Hamburg.

            Patriarhul ecumenic Bartholomew şi Episcopul Heinrich Bedford-Strohm, preşedintele EKD, au trimis cuvinte de salut pentru a binecuvânta reuniunea.

            Comunitatea protestantă germană a exprimat scuze pentru distrugerea generalizată a imaginilor religioase care s-a petrecut în perioada Reformei, explică l’Osservatore Romano.

            Comunitatea protestantă condamnă ferm practica de distrugere a “imaginilor”, a explicat preoteasa Episcop Petra Bosse-Huber. Într-adevăr, icoanele au devenit de multă vreme “o expresie a pietăţii protestante”, au recunoscut membrii delegaţiei EKD.

            Această declaraţie, fără precedent, este cu atât mai importantă în cadrul pregătirii aniversării a 500 de ani de la Reforma din 1517 a lui Martin Luther.

            În prima jumătate a secolului al XVI-lea , statuile Fecioarei şi ale sfinţilor, şi la fel vitraliile reprezentând imagini religioase, evenimente miraculoase şi supranaturale au fost scoase din bisericile şi capelele catolice şi adesea distruse. Reaminteşte l’Osservatore Romano, care citează diferite exemple.

            Elveţia, Ţările de Jos, Anglia şi sudul Germaniei au suferit efectele cele grele ale acestei practici distrugătoare, informează agenţia de presă a Vaticanului, Zenit. (din "Viaţa Cultelor")

20-09-2015


Adaugati un comentariu:
Nume
Email
(nu va fi afisat)
Comentariu
Comentariile in afara subiectului si cele necuviincioase vor fi sterse
Antispam:
Scrieti, va rog, prenumele lui Eminescu