Cookies de analiza a traficului  Accept | (oricand puteti renunta la acceptul dat) Detalii

(oricand puteti renunta la acceptul dat)

Porunca Iubirii
Misiune. Mărturii. Vieţile SfinţilorNr. vizualizari: 22101

Mărturii ale sfinților cărora li s-a arătat Maica Domnului despre chipul îngeresc al Născătoarei de Dumnezeu

Cristina Roman
Tags: Maica Domnului; icoana; Sfânta Scriptură;
Mărturii ale sfinților cărora li s-a arătat  Maica Domnului despre chipul îngeresc al Născătoarei de Dumnezeu

Nu sunt graiuri nici cuvinte pentru a descrie pe deplin frumuseÈ›ea È™i harismele Maicii Domnului, cea despre care Scriptura vorbeÈ™te prin glasul prorocilor încă din Vechiul Testament, cea în cinstea căreia avem nenumărate icoane, la care îndeosebi creÈ™tinii ortodocÈ™i au mare evlavie. Sfântul Ioan Maximovici: DeÈ™i Sfânta Scriptură nu oferă cititorilor o bogăție de informaÈ›ii despre viaÈ›a Maicii Domnului, scrierile SfinÈ›ilor PărinÈ›i, sprijinite de unele scrieri apocrife, vin în completarea acestui gol.  Numărul redus al epistolelor evanghelice care o au ca protagonistă pe Maica Domnului reflectă atât centralitatea lui Hristos în Evanghelii, cât È™i discreÈ›ia È™i smerenia exemplare care  au caracterizat întreaga existență pământească a preafericitei Fecioare Maria. În timpul petrecerii sale pământeÅŸti Preasfânta Născătoare de Dumnezeu a căutat să se ferească de slava care i se cuvenea ca Maică a Domnului. A iubit mai mult liniÅŸtea, gătindu-se pentru plecarea către lăcaÅŸurile cele veÅŸnice. Până în cea din urmă zi a vieÅ£ii sale s-a îngrijit să se arate vrednică de împărăţia Fiului său, iar înainte de a adormi s-a rugat fierbinte ca să fie izbăvită de duhurile cele rele, care aÅŸteaptă sufletele oamenilor după moarte ÅŸi se sârguiesc să le tragă în iad. Iar Domnul a ascultat rugăciunea Maicii Sale, venind în clipa morÅ£ii înconjurat de mulÅ£ime de cete îngereÅŸti pentru a-i primi sufletul.

Ea care este nădejdea tuturor creÈ™tinilor, solitoarea cea fierbinte, luminarea celor întunecaÈ›i, limanul celor înviforaÈ›i, izbăvirea celor robiÈ›i, încurajarea celor scârbiÈ›i, mângâierea celor ce plâng, ridicarea slăbănogilor, nădejdea celor disperaÈ›i, mântuirea desăvârÈ™ită a celor căzuÈ›i È™i a lipsiÈ›ilor, s-a smerit pe sine trăind pentru È™i prin Fiul ei È™i Dumnezeu nostru È™i nu a căutat cinstire de la oameni, bucurându-se să slujească în umbra Domnului Hristos. În marea ei iubire de oameni, pe mulÈ›i ologi È™i mulÈ›ime de slăbănogi a vindecat, pe mulÈ›i morÈ›i a înviat, pe mulÈ›i întemniÈ›aÈ›i i-a slobozit, pe mulÈ›i torturaÈ›i de multe boli i-a însănătoÈ™it, pe mulÈ›i de felurite duhuri rele i-a scăpat, pe mulÈ›i ăron spovedanie È™i Pocăință de grele păcate i-a uÈ™urat, cu darul Fiului ei preaiubit. (din Minunile Maicii Domnului - Protosinghel Nicodim Măndiță, Ed. Lumină Lină, Buc.)

Dumnezeu ne-a dăruit sfinÈ›i contemporani, făcători de minuni încă din timpul vieÈ›ii, la chiliile È™i moaÈ™tele cărora curg râuri nesfârÈ™ite de pelerini È™i pentru faptul că unii dintre credincioÈ™i au avut È™ansa de a-i cunoaÈ™te personal, de a-i atinge, de a le săruta mâna È™i a le cere binecuvântarea. De la aceÈ™tia se păstrează fotografii È™i înregistrări audio, spre folosul sufletesc al ucenicilor lor.

În schimb, de la Maica Domnului s-au păstrat puÈ›ine amintiri în obiecte (TradiÈ›ia spune că ne putem închina unuia dintre veÈ™mintele ei, sau brâului din piele de cămilă cusut È™i purtat de ea însăși), nemaivorbind că nu ar fi putut exista acum mai bine de 2000 de ani posibilitatea de a avea o imagine color tip portret. Astfel, este firesc a ne întreba È™i a ne dori să È™tim cum arăta în realitate Sfânta Fecioară? Ce trăsături defineau frumuseÈ›ea îngerească a chipului său? Ce È›esături dădeau graÈ›ie portului său? Cum trăia ca un exemplu viu de înÈ›elepciune, răbdare, milostivire È™i totală încredinÈ›are voii divine?

Chipul Maicii Domnului în TradiÈ›ia iconografică

TradiÈ›ia, confirmată de textele liturgice, ne învață că prima reprezentare iconografică a chipului Născătoarei de Dumnezeu aparÈ›ine Sfântului Apostol È™i Evanghelist Luca. „Zugrăvind prea cinstitul tău chip, dumnezeiescul Luca, scriitorul cel insuflat de Dumnezeu al Evangheliei lui Hristos, a înfăţiÅŸat pe Ziditorul a toate pe braÅ£ele tale.Ë® Sfântul Apostol Luca a lăsat posterității mai multe icoane pictate după Pogorârea Sfântului Duh, unii spun că ar fi circa 70 de astfel de icoane, între care cele mai renumite sunt:

            Maica Domnului Odighitria - „Îndrumătoarea“, în care este reprezentată cu pruncul în braÅ£e, amândoi stând cu faÅ£a spre cel care priveÅŸte la icoană;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            Maica Domnului Eleusa - „Mângâietoarea“ (dulce-iubitoare) în care pruncul este strâns lipit cu faÅ£a lângă obrazul Maicii Domnului, pe care o îmbrăţiÅŸează - chipul mamei este îndurerat, prevestind suferinÅ£ele viitoare ale Fiului;

         

 

 

 

 

 

 

 

 

   Maica Domnului Oranta - „Rugătoarea“, în care apare fără pruncul Iisus, rugându-se Mântuitorului pentru omenire.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Întrebat fiind care este icoana care o înfățiÈ™ează cel mai fidel pe Maica Domnului, Cuviosul Paisie Aghioritul, cel care prin viaÈ›a sa curată s-a învrednicit de vederea È™i convorbirea cu Maica Domnului, a răspuns: “- Maica Domnului IerusalimiÈ›a... Am văzut în vedenie că trebuia să merg într-o călătorie îndepărtată È™i că trebuia să-mi pregătesc actele, paÈ™aportul, valută, etc., însă funcÈ›ionarii nu-mi întocmeau actele. Erau acolo mulÈ›i oameni, dar nu era nimeni care să mă ajute. Cine mă va ajuta?, îmi ziceam în sinea mea. Chiar nu se găseÈ™te nimeni care să se intereseze pentru aceasta? Aveam o neliniÈ™te! Și deodată se arată o Femeie cu un chip luminos, îmbrăcată în haine poleite cu aur. Avea o frumuseÈ›e aparte. Strălucea în întregime. Nu te neliniÈ™ti, te voi ajuta eu, căci Fiul meu este Împărat, mi-a spus È™i m-a lovit uÈ™or pe umăr... După mai multă vreme am văzut-o pe Maica Domnului IerusalimiÈ›a într-o carte È™i am recunoscut-o.”

Icoana Maicii Domnului IerusalimiÈ›a este făcătoare de minuni È™i se păstrează în Biserica mormântului Maicii Domnului din Ierusalim.

Portret al Maicii Domnului făcut de un contemporan

Din scrisoarea grecului Dionisie Areopagitul care a vizitat-o pe Maica Domnului la casa Sf. Apostol Ioan Evanghelistul din Ghetsimani, se păstrează această frumoasă descriere:  “Înaltă, peste mijlocie, foarte sveltă, cu mâini È™i picioare delicate È™i frumoase, culoarea pielii ca aurul, ochii ca măslina coaptă, ovalul feÈ›ei desăvârÈ™it; se purta în culorile fecioarelor: roÈ™u È™i vânăt; era foarte tăcută È™i activă. Tot ce facea era desăvârÈ™it, se miÈ™ca cu o graÈ›ie firească pe care anevoie o au chiar împărătesele născute în purpură. Cât am stat în casa ei nu a mâncat cu noi, ci numai seara se retrăgea cu femeile ei pentru a sta la masă. Ne-a vorbit despre Fiul ei multe lucruri tainice pe care le voi scrie altădată… Toată înfățiÈ™area È™i purtarea ei erau atât de dumnezeieÈ™ti, încât dacă n-aÈ™ fi È™tiut că nu-i ea Dumnezeu, m-aÈ™ fi închinat în faÈ›a ei ca lui Dumnezeu”.

În icoane, de cele mai multe ori Maica Domnului este cu adevărat făptură îndumnezeită, pe chipul căreia cerescul cu omenescul se întâlnesc. Privirea Maicii Domnului este deosebit de miÅŸcătoare: privire de o duioÅŸie ÅŸi o tristeÅ£e nesfârÅŸită, care vine din adâncurile tainice ale inimii pentru a ajunge într-un "dincolo" inaccesibil, privire a Maicii îndreptată spre omenire, din pricina proorociei lui Simeon, pe care o "păstra în inima ei": "Iată, Acesta este pus spre căderea ÅŸi spre ridicarea multora din Israel ÅŸi ca un semn care va stârni împotriviri. Åži prin sufletul tău va trece sabie, ca să se descopere gândurile din multe inimi" (Le. 2, 33-35). Acest chip de o frumuseÅ£e cerească este chipul unei mame a cărei privire ne lasă să pătrundem în inima Mariei, care se gândeÅŸte încă de pe acum la suferinÅ£ele ce vor veni, un chip care, în suferinÅ£a sa lăuntrică, trăieÅŸte deja drama crucii. Privire care exprimă dragostea maternă pentru Fiul său, dar ÅŸi pentru toÅ£i oamenii cărora, prin cruce, va învăţa să le fie maică. Peste veÅŸmânt, de obicei poartă maforionul, un văl lung, purpuriu, brodat cu un preÅ£ios galon, care-i acoperă capul ÅŸi umerii. Pe frunte ÅŸi pe umeri se pot adesea vedea cele trei stele, semn al pururea-fecioriei Maicii Domnului atât înainte, cât ÅŸi în timpul naÅŸterii ÅŸi după aceea.

Și din reprezentarea iconografică a Pruncului Iisus se poate contura portretul sufletesc al Născătoarei de Dumnezeu. În multe icoane, cu mâna stângă, pruncul cuprinde gâtul maicii Sale pentru a-Åži apropia obrazul de obrazul Mariei, într-un minunat gest de tandreÅ£e. Pruncul este aÅŸezat simbolic pe braÅ£ul drept al Maicii Sale, în timp ce cu mâna cealaltă ea arată spre Fiul său: "Iată Omul". Privirea Pruncului este aÅ£intită pe privirea Maicii Sale, a cărei suferinţă o vede, părând a-i spune încă de pe acum: "Nu mă plânge, Mamă...", în încercarea de a-i alina durerea ascunsă. Chipul Pruncului este deja chipul unui adult, cu trăsături precise, a cărui frunte amplă reflectă înÅ£elepciunea dumnezeiască. VeÅŸmântul Său, himationul, roÅŸu purpuriu, are sclipiri de aur, aÅŸa cum se cuvine lui Dumnezeu: este lumina cea neînserată.

Maica Domnului este chipul Bisericii care poartă în ea mântuirea, chiar în timp ce aÅŸteaptă, mărturiseÅŸte ÅŸi contempla învierea prin cruce. Fără să Å£ină seama de mângâierea Fiului său, Maica Domnului priveÅŸte în depărtare, cu o privire plină de dragoste ÅŸi de durere. Chipul său întors către Pruncul care o mângâie, nu către fiul trupesc, ci către Ziditorul lumii Căreia I-a dat naÅŸtere, se oglindeÅŸte în cuvintele Liturghiei: Ea este fierbinte mijlocitoare în faÅ£a lui Dumnezeiu ÅŸi puternica ocrotitoare a lumii. Se apleacă spre Fiul său cerând milă pentru cei care vin către El ÅŸi pe care îi ocroteste cu rugăciunile sale. Tocmai pentru că este atât de legată de lucrarea mântuitoare a Fiului său, nu ne surprinde să vedem, în majoritatea icoanelor, cu câtă solicitudine se apleacă spre omenire ÅŸi îndeosebi spre nevoile duhovniceÅŸti ale creÅŸtinilor. - Ziarul Lumina

Există o descriere rămasă de la SfinÅ£ii Epifanie si Nichifor, consemnata de Ierod. Cleopa Paraschiv în lucrarea sa Icoana nefăcută de mâna omenească ProdromiÅ£a: “Încă de când vieÅ£uia pe pământ era faÅ£a ei ca vederea bobului de grâu, păr galben, ochi ascuÅ£iÅ£i la vedere, întru care luminile erau asemenea rodului de măslin, sprâncenele ei erau plecate ÅŸi ales de negru, nasul potrivit, buzele ca floarea trandafirului, faÅ£a nu rotunda, nici scurta, ci puÅ£in alungită, mâinile si degetele lungi, hainele pe care le purta erau simple ÅŸi puÅ£in mai lungi decât măsura corpului, cu trupul gingaÅŸ, având părul bine ÅŸi cu multa cuviinţă legat.Ë® (Sursa)

Anii pământeÈ™ti ai Maicii Domnului

Din cartea Trei VieÈ›i bizantine ale Maicii Domnului aflăm mai multe despre anii vieÈ›ii pământeÈ™ti a Sfintei Fecioare: “Iar Maria, ajunsă orfană de amândoi părinÈ›ii È™i lipsită de purtare de grijă, nu ieÈ™ea din Templul Domnului, iar când avea nevoie de ceva, cerea numai de la Elisabeta, căci locuia aproape de ea. Pe când trăia Ioachim, tatăl ei, învățase să scrie în ebraică, iar fiind singură era iubitoare de învățătură pe care o prindea uÈ™or, ostenindu-se È™i zăbovind în dumnezeieÈ™tile Scripturi, în lucrul lânii, inului, mătăsii È™i al fibrelor de byssos; iar în înÈ›elepciune È™i în înÈ›elegere era mai presus decât tinerele de vârsta ei, aÈ™a cum spune strămoÈ™ul Solomon, grăind cu adevărat despre ea: “Femeie vitează cine va putea găsi?Ë® (Pr 31, 10)

În templul Domnului era un loc retras, aproape de porticul jertfelnicului, unde stăteau numai fecioarele. După adunările liturgice È™i încheierea lor, fecioarele se întorceau toate la ai lor, dar Maria stătea în paza jertfelnicului È™i a templului slujind preoÈ›ilor. Iar purtarea ei era aceasta: serioasă în toate, vorbind puÈ›in, repede la ascultare, plăcută la vorbă, lipsită de îndrăzneală față de orice om, fără să râdă, netulburată, fără să se mânie, închinătoare, respectuoasă, cinstind È™i închinându-se oricărui om, astfel încât toÈ›i se mirau de înÈ›elegerea È™i vorba ei.

De statură mijlocie, iar unii spun că era ceva peste mijlocie, pielea avea culoarea grâului, părul era blonziu, ochii frumoÈ™i de culoarea alunii aurii, sprâncene negre, nasul drept, mâinile, degetele È™i faÈ›a lungi, plină de graÈ›ie È™i frumuseÈ›e dumnezeiască, neînfumurată, nesofisticată, neatrasă spre moliciune, având o smerenie covârÈ™itoare, de aceea, cum însăși a zis, a căutat spre ea Dumnezeu când L-a mărit pe Domnul (Lc 1, 46.48); iubea È™i purta haine nevopsite, martor fiind sfântul ei văl (maphorion). Lucra veÈ™minte de lână care se foloseau la Templul Domnului È™i se hrănea de la Templul Domnului stăruind în rugăciuni, în citire, în post, în lucrul mâinilor È™i în toată virtutea; astfel încât, prin felurimea È™i starea lucrurlor ei, Sfânta Maria devenise cu adevărat învățătoare a multor femei.

(...) Era ordonată în cuvânt, purtare È™i călcare. Văzând însă Sfânta Născătoare de Dumnezeu înălÈ›area la cer a Fiului ei (Lc 24, 51), s-a predat încă È™i mai mult ascezei È™i îngenuncherilor; cum spune Andrei din Ierusalim, arhiepiscopul Cretei; până astăzi se arată în marmura sfântului Sion urmele genunchilor ei, iar patul de piatră, unde gusta puÈ›in somn, avea cinste È™i frică È™i slavă la toÈ›i oamenii, nu numai la credincioÈ™i, ci È™i la iudei; săvârÈ™ea È™i multe vindecări asupra celor bolnavi, elibera pe demonizaÈ›i de duhurile necurate, făcea milostenie celor săraci È™i îngrijea de văduve.

Dar pentru că tema care ne stă înainte nu e alta decât să arătăm măreÈ›iile Fecioarei, unul din aceste lucruri frumoase ale ei va fi negreÈ™it È™i acesta; È™i anume dacă o vom arăta fiind neîncetat împreună cu Fiul ei È™i lângă El pururea, neseparându-se de El nici în vremea lucrurilor de întristare, nici în vremea Patimii, când È™i ucenicii È™i prietenii È™i cunoscuÈ›ii toÈ›i, iar alÈ›ii rămânând timp scurt lângă El L-au tăgăduit mai apoi. Căci atunci când a venit vremea Patimii È™i S-a predat pe Sine ÎnsuÈ™i de bunăvoie È™i a stat în mijlocul celor care L-au omorât, a fost dus la Pilat, a stat înaintea lui Caiafa È™i a fost trimis la Irod spre cercetare È™i, în cele din urmă a fost dat verdictul împotriva Lui È™i atunci a fost osândit la răstignire, atunci Maica, aÈ™a cum È™i în celelalte a biruit cele ale femeilor, aÈ™a È™i aici se arată mai mult decât femeie È™i nu îndepărtează de El, ci Îi urmează îndeaproape, niciun lucru înfricoșător neputând s-o înspăimânte, nefiind atât de biruită de afecÈ›iunea maternă cât supunându-se mai degrabă judecății dumnezeieÈ™ti, astfel încât, cum învață Evanghelia (Mc 15,40), È™i pe celelalte femei È™i pe cele două Marii le îndeamnă la acestea È™i le convinge să fie împreună cu ea tot timpul, pe ele care au suflete cu adevărat nobile È™i vor să se alipească de acest Mire nevăzut Care se apropie în chip nevăzut.

(...) Scriptura vorbeÈ™te despre înfățiÈ™area trupească È™i despre podoabele ei, fiindcă totul la ea a fost minunat, faimos È™i vestit. Căci îi plăcea să înveÈ›e È™i era o ucenică bună, păstrând orice cuvânt bun, È™i plină de cugetare la dumnezeieÈ™tile Scripturi È™i de toată înÈ›elepciunea, fiindcă urma să se facă Maică a Cuvântului È™i ÎnÈ›elepciunii lui Dumnezeu, gata spre a rosti cuvânt È™i a primi vestire prin viu grai. Iată câteva dintre referirile Scripturii la Sfânta Fecioară: Și uita poporul tău È™i casa părintelui tău (Ps 44,12) ... È™i aÈ™a frumuseÈ›ea ta va plăcea Împăratului (Ps 44, 13); toată slava dinăuntru a fiicei Împăratului (Ps 44, 15); E înveÈ™mântată în văl de aur È™i gătită în culeori feluite (Ps 44, 11) – lucru care semnifică reunirea tuturor harurilor cu care Duhul Sfânt a dăruit-o pe Sfânta Fecioară; Deschis-a gura sa cu înÈ›elepciune È™i a pus rânduială limbii sale (Pr 29, 43); a îmbrăcat tăria È™i frumuseÈ›ea sa (Pr 29, 44).

Despre Maica Domnului, fericitul David È™i ceilalÈ›i profeÈ›i ai Vechiului testament au grăit: ea este muntele lui Dumnezeu în care a binevoit Dumnezeu să locuiască (Ps 67, 16-17); chivotul sfinÈ›irii pentru odihna Domnului (Ps 131, 8); Sionul care a plăcut lui Dumnezeu È™i pe care Și l-a ales sălaÈ™ (ps 131, 13); scaunul lui Dumnezeu È™i carul Său pe care îl însoÈ›esc mii de puteri îngereÈ™ti (Ps. 67, 18) într-o slavă negrăită, grădina neatinsă, izvorul viu (Cânt 4, 12 È™i 4, 15); carte pecetluită pe acre o învață toÈ›i îngerii, în care este scris Cuvântul ce nu poate fi scris, fără început È™i fără sfârÈ™it, aÈ™ternutul Domnului în jurul căruia stau de strajă È™aizeci de viteji (Cânt 3, 7); toiag împărătesc care a înflorit, vasul cu mană cerească, tablele legii celei adevărate (evr.9, 2-4).

În văzul tuturor ea s-a făcut toată plină de har, cinstită mai presus de orice har, înÈ›elegătoare cu privire la cuvânt, având înăuntrul ei vedenii dumnezeieÈ™ti, cu totul străină de tulburare, mânie È™i flecăreală, frumoasă la suflet È™i la trup, È™i potrivită la înălÈ›imea staturii, plină de toate podoabele (duhovniceÈ™ti) È™i de toate faptele bune. Or, prin fire era atât de sfântă È™i cu adevărat fecioară, încât nu era câtuÈ™i de puÈ›in atinsă atunci când dorinÈ›a vreunei patimi venea să tulbure sfinÈ›enia ei duhovnicească.

Mai mult decât toate, sufletul ei era plin de iubire de oameni È™i de compătimire, È™i, prin urmare, mai mult decât orice plin de imitarea harului È™i iubirii de oameni a Fiului său, paÈ™nic È™i smerit cu cugetul, mai presus de orice asemenea bogăție de podoabe È™i de prisosire a harului, încât într-devăr era Împărăteasă mai presus de fire, prin faptă, cuvânt È™i cuget; căci urma să se facă Maica adevăratului Împărat a toate Care S-a făcut pe Sine atât de sărac È™i S-a smerit pentru noi până la moarte È™i încă moarte pe cruce (Flp 2,8). Era supusă preoÈ›ilor, grijulie la slujire È™i respectată de toÈ›i, căci era născută prin harul lui Dumnezeu È™i avea să dea naÈ™tere Împăratului îngerilor È™i oamenilor. Astfel deci, din cea mai fragedă pruncie, puterea lui Dumnezeu a acoperit-o È™i a împodobit-o cu toate podoabele (harului), asemenea unui văl È›esut din aur È™i în felurite culori pentru suflet È™i pentru trup. Cu astfel de rânduială È™i cu astfel de chip petrecea în Templul lui Dumnezeu ca o jertfă dumnezeiască È™i icoană duhovnicească È™i cu totul înÈ›elegătoare, înfricoșătoare demonilor È™i dorită îngerilor, ba chiar încă È™i mai mult, minunată È™i înfricoșătoare îngerilor, dar plăcută È™i supusă Tatălui, Fiului È™i Duhului Sfânt.

Cine ar putea zugrăvi în amănunÈ›ime ostenelile ei, rugăciunile sale împodobite cu faptele cele bune? Ea le arătase încă din fragedă pruncie, căci toată lucrarea ei era mai adâncă decât cunoÈ™tinÈ›a È™i, de asemenea, toată viaÈ›a ei era mai presus de fire, căci urma să se facă Împărăteasă a toate È™i Maică a Împăratului È™i Domnului È™i dumnezeului a toate; pentru că era aleasă de Tatăl È™i gătită dinainte de Duhul Sfânt spre a cuprinde în sânul său pe Fiul Cel unul È™i nedespărÈ›it de Ei È™i Cuvântul lui Dumnezeu È™i pentru a se face pricină a Întrupării È™i sălășluirii Sale printre oameni.

(...) Maica Domnului îÈ™i împlinea zilele sfintei È™i preacuratei sale vieÈ›i dumnezeisc de frumoase. Arăta o bogată râvnă având biruință asupra firii, a compătimit È™i a îndurat nenumărate necazuri, încercări, tânguiri, jale la răstignirea Domnului, dar a dobândit cununi de biruință È™i a fost aÈ™ezată ca Împărăteasă a tuturor făpturilor, după care, lucru mai presus de toate, a văzut pe Fiul său înviat din mormânt È™i înălÈ›at la cer cu firea pe care o luase din ea, Fiul È™i Cuvânt al Tatălui, Dumnezeu adevărat È™i Împărat a toate. După toată această slavă, ea n-a primit o viață lipsită de încercări È™i de osteneli, È™i nu s-a ferit deloc a munci cu sârguință. Ci ca È™i cum È™i-ar fi început abia acum viaÈ›a sa dumnezeiască È™i purtarea s ade grijă, ea nu a dat somn ochilor ei, nici genelor sale dormitate, nici odihnă trupului ei (Ps 131, 4), ci atunci când Apostolii s-au împrăștiat în lumea întreagă, Sfânta Maică a lui Hristos, ca Împărăteasă a tuturor, stătea în mijlocul lumii întregi, în Ierusalim, locuind în Sion împreună cu ucenicul iubit, care îi fusese dat drept fiu din partea Domnului iisus Hristos.

Ea a trimis pe ucenici să propovăduiască celor de departe È™i celor de aproape. Era milostivă È™i îndurătoare È™i dorea pentru toÈ›i oamenii mântuirea È™i venirea la cunoÈ™tinÈ›a adevărului. Sporea în nevoinÈ›ele postului È™i rugăciunii. Nu se despărÈ›ea de mormântul Domnului, ci locul său era sălaÈ™ul ei de căpătâi, perna ei era piatra, alergările minÈ›ii ei erau rugăciunle È™i vedeniile Fiului ei, masa ei erau laudele Lui, hrana ei erau istoriile, povățuirile È™i învățămintele Patimii Domnului, băutura È™i baia ei erau lacrimile, odihna È™i desfătările ei erau îngenuncherile, mâinile sale sfinte, mâinile cu care odinioară È›inuse în braÈ›e pe Domnul născut din ea fără sămânță, se făcuseră deosebit de aspre.

Era nu numai îndemn È™i povățuire în răbdare È™i îndurare pentru fericiÈ›ii apostoli È™i pentru ceilalÈ›i credincioÈ™i, ci era È™i părtaÈ™a ostenelilor lor È™i îi susÈ›inea în propovăduirea lor, fiind părtașă cu gândul la lipsurile, chinurile È™i robia ucenicilor Domnului. Și suferea împreună cu ei aÈ™a cum luase parte la Patimă prin junghiurile inimii. Îi mângâia prin lucrarea sa pe ucenicii Săi vrednici, îi întărea prin cuvânt, le aducea aminte de răsplățile È™i cununile Împărăției cerurilor, de fericire È™i desfătările fără de sfârÈ™it în vecii vecilor. (Sursa: Trei VieÈ›i bizantine ale Maicii Domnului, traducere de diac. Ioan I. Ică Jr., Ed Deisis, Sibiu)

Mărturii ale sfinților cărora Maica Domnului li s-a arătat aievea

O emoÈ›ionantă mărturie despre înfățiÈ™area È™i însuÈ™irile Maicii Domnului ne dă Cuvioasa Maica Macaria, o sfântă din Rusia zilelor noastre, născută cu o gravă infirmitate fizică, trecută prin încercări groaznice în viață, dar devenită încă din timpul vieÈ›ii făcătoare de minuni prin puterea credinÈ›ei È™i a răbdării muceniceÈ™ti de acre a dat dovadă, făcându-se prin aceasta o prietenă È™i mult iubită fiică duhovnicească a Maicii Domnului. "Când intră înăuntru, sau când stă la o depărtare de cinci până la ÅŸapte metri, vine de la ea o mireasmă negrăită, cum nu este alta pe pământ. O poÅ£i recunoaÅŸte după mireasmă. Era îmbrăcată într-o mantie foarte lungă, albastru deschis, cu faÅ£a acoperită. Dacă voieÅŸte, se arată în toată slava Sa. Oh, cât e de elegantă, este de necrezut!...

E numai floare, de culoarea macului. Este voioasă, bucuroasă, dichisită, plină de flori, cu o cununiţă de flori pe cap. Uneori e îmbrăcată în veÅŸminte felurit colorate... Maica Domnului vine uneori în alb, alteori în negru. Când e o slujbă bisericească de sărbătoare Ea este în roÅŸu. Mântuitorul îi spune ce să poarte, ÅŸi ea poartă, iar El îi pune pe cap o coroană. O poÅ£i recunoaÅŸte îndată. Eu sunt obiÅŸnuită cu ea ÅŸi o pot recunoaÅŸte dintr-o mie... Este brună ÅŸi cu părul lung ÅŸi negru. În ultimii ani e din ce în ce mai rar voioasă – iar inima aproape că-mi sare din piept. Începe îndată să plângă cu suspine, vărsând mulÅ£ime de lacrimi. O, de-aÅŸ putea să le adun!...  ÎndeobÅŸte Maica Domnului vorbeÅŸte foarte puÅ£in. După ce se obiÅŸnuieÅŸte cu cineva, atunci vorbeÅŸte”, ne spune Maica Macaria.

Un părinte călugăr în Lavra Sfântului Sava din pustiul Iudeii, care avea dificultăți în împlinirea pravilei călugăreÈ™ti, aduce o nouă relatare despre felul în care se arată Maica Domnului: Când s-au adunat toÈ›i fraÈ›ii, novicele, a văzut o minunată vedenie, nu în vis, ci treaz fiind. A văzut o fecioară nespus de frumoasă, între doi îngeri, care străluceau mai tare decât razele soarelui. Unul È›inea un bol plin cu mană cerească È™i celălalt un mic acoperământ de pânză. Acea minunată fecioară, care era Maica Domnului, È›inea în mâini o lingură de aur, È™i fraÈ›ii mergând pe rând înainte, îngerul È™tergea faÈ›a fiecăruia cu pânza iar după ce se închinau Maicii Fecioare, ea lua lingura È™i le dădea din mâna cerească. Văzând aceasta, novicele a rămas mut de uimire, È™i apropiindu-se È™i el să primească darul, a fost ruÈ™inat. Nici îngerul nu i-a È™ters faÈ›a È™i nici Născătoarea de Dumnezeu nu l-a împărtășit cu mană cerească, ci i-a spus: „Această hrană este de la Fiul Meu, È™i le este dată celor ce postesc până la această oră È™i se curățesc de păcate, iar tu nu posteÈ™ti. Cum, vrei, aÈ™adar, să te împărtășeÈ™ti cu această Pâine?”

“Într-o noapte, în vreme ce spuneam rugăciunea stând în picioare sub un măslin, mintea mi-a fost răpită pe neaÈ™teptate È™i am început să văd niÈ™te imagini într-o culoare plumburie, asemănătoare unor fotografii alb-negru. Cu mult deasupra mea am văzut o lumină uriașă, nespus de dulce È™i desfătătoare, care ascundea “înlăuntrul” său o altă lumină, mai intensă în toate caracteristicile ei, care era însuÈ™i inzvorul întregii lumini. La o oarecare distanță, se aflau în jur mici luminiÈ›e asemănătoare unor scântei. S-a născut în mine simultan siguranÈ›a că era Preasfânta Născătoare de Dumnezeu È™i că din ea se revarsă lumina Sfintei Treimi. Toată lumina Sfintei Treimi trecea prin Preacurata Fecioară È™i se răspândea apoi către restul creaÈ›iei. Maica Domnului poseda aÈ™adar plinătatea harului lui Dumnezeu. Era mai presus decât orice altă făptură. Chiar È™i arhanghelii, împreună cu sfinÈ›ii îngeri, erau înaintea ei ca niÈ™te mici scântei, aÈ™a cum este lumina unei lumânări în faÈ›a soarelui amiezii din timpul verii. Între Preasfânta Fecioară È™i orice altă făptură există o distanță duhovnicească de proporÈ›iile unui abis. O astfel de persoană nu mai existase È™i nici nu va mai exista până la sfârsitul veacurilor...

Atunci am înÈ›eles de ce Sfântul Andrei Criteanul a numit-o “Dumnezeu după Dumnezeu”, avand în ea toate darurile Treimii... Vedenia nu cred că durat mult timp. Aceste evenimente sunt de fapt atemporale, în sensul că pe durata lor eÈ™ti scufundat în veÈ™nicie. Când am reînceput să iau act în mod conÈ™tient de realitatea înconjuratoare, mă aflam în picioare sub măslin È™i era încă noapte. Am mers È™i i-am povestit bătrânului (Cuv. Paisie Aghioritul) toate cele întâmplate. S-a bucurat È™i s-a arătat pe deplin satisfăcut de interpretarea mea. Am discutat despre tot ceea ce înÈ›elesesem în legătură cu persoana sfântă a Născătoarei de Dumnezeu, È™i mi le-a confirmat în întregime. Bătrânul o văzuse de foarte multe ori pe Preacurata față către față, È™i vorbise cu ea. (Text extras din cartea Marii iniÈ›iati ai Indiei È™i Părintele Paisie, ed. EgumeniÈ›a )

Iată È™i povestea arătării Maicii Domnului către părintele Gherontie Puiu, întemeietorul Mănăstirii Caraiman din BuÈ™teni. Când fratele vitreg Ilie (fiul cel mare al familiei Puiu Petrache) a plecat pe front, părintele a visat, pentru prima oară, o tânără cu chip strălucitor, îmbrăcată în straie mănăstireÅŸti, care i-a spus cu glas domol: “Vei fi ocrotit!… Tatăl tău se va întoarce după un lung prizonierat!”. După 12 ani, i s-a întors fratele, după ani grei de prizonierat în Rusia, apoi, după ce s-a însurat, a hotărât să-l înfieze pe mezin. “Când am îmbrăcat haina de foc a botezului, parcă m-am simÅ£it alt om. Mă încerca o bucurie fără margini, pe care mă străduiam să o desluÅŸesc. La ieÅŸirea din sfântul lăcaÅŸ, pe treptele din faÅ£a pridvorului, am zărit din nou acea fiinţă minunată. Stătea lângă poartă ÅŸi mă privea drept în ochi. N-o vedea nimeni, doar eu! De astă dată nu mai era vis, ci vedenie curată… Mi-a vorbit cu glas îngeresc: «Ai încredere ÅŸi du-te la mănăstire. Te voi călăuzi. Tu eÅŸti ales pentru o misiune!». Acea Măicuţă fără vârstă avea cel mai frumos chip pe care mi-a fost dat să-l privesc. Începând de atunci, am înÅ£eles că este însăşi MăicuÅ£a Domnului…”, spunea părintele Gherontie.

Din când în când auzea vocea Sfintei Fecioare: ‘Îmi È™optea în urechea dreaptă: «Mai ai o vamă!», îÈ™i aminteste părintele. După trei luni a fost trimis la un sanatoriu din Sinaia. Doctorul i-a spus că are nevoie de câÈ›iva ani pentru refacere. A rămas doar o singura noapte! Preacurata s-a apropiat de patul său spunand: ‘Te-am adus aici cu o misiune… Adu-È›i aminte! TrezeÈ™te-te, că nu eÈ™ti bolnav!’. ‘Mi-a repetat aceste vorbe de trei ori. Apoi a rostit mai apăsat, de parcă trebuia cu tot dinadinsul să-mi amintească acele ultime cuvinte: «Vei găsi un brad cu È™ase ramuri, lângă o apă curgătoare, pe un plai de unde se vede marea cruce la care te-ai jurat. Acolo să faci mănăstirea!».’ A doua zi a coborât din pat, uimind medicii È™i vecinii din salon, È™i a plecat să caute locul de mănăstire. Dupa lungi căutari, primarul din BuÈ™teni i-a spus că are loc pe plaiul Palanca. ‘Cand am ajuns aproape de bradul retezat, am vazut de trei ori o strălucire pu­ternică, aÈ™a, ca de la o lampa de sudură. Am pus mâna la ochi… Acela era semnul!’, spune părintele. A doua zi a revenit È™i Maica Domnului i s-a aratat din nou aÈ™ezată, parcă plutind, pe o ramura a bradului. ‘Îmi făcea semn cu mâna, de parcă ar fi vrut să-mi arate că mănăstirea trebuie să împrejmuie chiar acel brad. De aceea am făcut agheasmatarul ca un fel de paraclis ce strânge în brate sfântul arbore’, mai spune părintele despre felul în care a găsit acest loc binecuvântat din Grădina Maicii Domnului.

Părintele Cleopa avea mare evlavie la Maica Domnului – „Împărăteasa Heruvimilor ÅŸi a Serafimilor ÅŸi Stăpâna noastră”. Spunea părintele Cleopa: „ÅžtiÅ£i voi cine-i Maica Domnului? Ea este Împărăteasa Heruvimilor, Împărăteasa a toată făptura, cămara întrupării lui Dumnezeu-Cuvântul, uÅŸa luminii, că lumina cea neapropiată, gânditoare prin ea e venit în lume. Aproape în fiecare predică Părintele Cleopa îi întreba pe creÈ™tini: “AveÈ›i voi icoana Maicii Domnului în casă?”, ”Dar căndelută la icoana Maicii Domnului aveti?” Și îi sfătuia: “Să luaÈ›i ocrotitoare È™i ajutătoare pe Maica Domnului, Mama noastră din cer È™i de pe pământ! Împărăteasa cerului È™i a pământului! Dacă o veÈ›i lua pe ea ocrotitoare, citindu-i dimineaÈ›a un acatist cu căndeluÈ›a aprinsă È™i seara un paraclis, veÈ›i avea ajutor È™i în timpul vieÈ›ii È™i în clipa morÈ›ii È™i în ziua Judecății… Știti voi cât poate Maica Domnului înaintea Tronului Preasfintei Treimi? Dacă nu era ea, cred că lumea aceasta se pierdea cu mult mai devreme!” Ea este uÅŸa vieÅ£ii, că ViaÅ£a Hristos prin ea a intrat în lume. Ea este poarta cea încuiată prin care n-a trecut nimeni decât Domnul, cum spune Proorocul Iezechiel”. Mai spunea: „Maica Domnului este scara către cer; porumbiÅ£a care a încetat potopul păcatelor, precum porumbiÅ£a lui Noe a adeverit încetarea potopului. Este cădelniÅ£a dumnezeiască, căci a primit focul dumnezeirii ÅŸi Biserică a Preasfântului Duh. Maica Domnului este Mireasa Tatălui, Maica Cuvântului ÅŸi Biserica Duhului Sfânt”. Zicea bătrânul: „BraÅ£ele Maicii Domnului sunt mult mai puternice decât umerii heruvimilor ÅŸi ale preafericitelor tronuri. Deci, pe cine Å£ine Fecioara Maria în braÅ£e? Voi ÅŸtiÅ£i pe cine Å£ine? Pe cel Ce a făcut cerul ÅŸi pământul ÅŸi toate cele văzute ÅŸi nevăzute”. Iarăşi spunea: „ÅžtiÅ£i voi cine este Maica Domnului ÅŸi câtă cinste, câtă putere ÅŸi câtă milă are? Este mama noastră, că are milă ÅŸi de săraci ÅŸi de văduve ÅŸi de creÅŸtini. Pururi se roagă Mântuitorului Hristos pentru noi toÅ£i. Åži îi sfătuia pe toÅ£i: „Să luaÅ£i ocrotitoare ÅŸi ajutătoare pe Maica Domnului, Mama noastră din cer ÅŸi de pe pământ, Împărăteasa cerului ÅŸi a pământului!”. (Sursa: Ioanichie Balan, Viata Parintelui Cleopa, Editura Doxologia, Iasi, 2011)

 

12-01-2015
Citeste si:De acelasi autor:


Adaugati un comentariu:
Nume
Email
(nu va fi afisat)
Comentariu
Comentariile in afara subiectului si cele necuviincioase vor fi sterse
Antispam:
Scrieti, va rog, prenumele lui Eminescu
Viorica - 03-05-2016:

Slavit sa fie Dumnezeu in cer si pe pamant ! AMIN !

Maicuta lui Dumnezeu, roaga-te pentru noi pacatosii !