Porunca Iubirii

Sfânta Tradiţie şi ereziile (Luati, mancati, acesta este trupul Meu... )

Va poruncim in numele Domnului nostru Iisus Hristos, sa va feriti de orice frate care umbla fara randuiala
si nu dupa predania primita de la noi (2Tes.3, 6)


  Istoria Bisericii. Arheologie patristică Linkuri
     
     
     - Canoanele Bisericii Ortodoxe


Iunie - 2017
Sfânta Treime ca existenţă desăvârşită. O abordare din perspectiva teologiei Părintelui Profesor Dumitru Stăniloae Sfânta Treime ca existenţă desăvârşită. O abordare din perspectiva teologiei Părintelui Profesor Dumitru Stăniloae (44) - Dr. Stelian Gomboş - 01-06-2017
  În introducerea acestui studiu vom sublinia faptul că teologia Părintelui Profesor Dumitru Stăniloae este o teologie filocalică. Este frumoasă prin însăşi natura ei, dar conduce şi la o înfrumuseţare duhovnicească a celor ce se apleacă să o studieze. Oricine citeşte o scriere a Părintelui poate să-şi dea foarte repede seama că are de-a face cu altceva, cu ceva care nu se mai găseşte într-o asemenea consistenţă şi intensitate, la alţi teologi. Iar acest ceva este duhul Părinţilor Filocalici în care Părintele Dumitru Stăniloae a scris şi a trăit.             Părintele Profesor Dumitru Stăniloae – „cel mai in...citeste mai mult


Mai - 2017
Manipularea icoanei (59) - Pr. dr. Ciprian Valentin Bâlbă - 31-05-2017
  „Căci nu fac binele pe care îl voiesc, ci răul pe care nu-l voiesc, pe acela îl săvârşesc” (Romani 7, 19). Cine pofteşte scoaterea icoanei din spaţiul public ştie extrem de bine ce face. Şi cine organizează procesiuni cu icoane, de asemenea, ştie foarte bine ce face. Cine, însă, are tot timpul de comentat pe seama acestor procesiuni şi este gata să bage în faţă argumente de tip economic nu poate ieşi dintr-un mod de abordare al „funcţionarului”. Şi ştim ce părere avea monahul de la Rohia despre funcţionarii de serviciu şi cine sunt ei. Icoana e re-dăruită mereu şi mereu spaţiului public ca felie de creaţie sfinţită şi ca aluat al cărui rost este d...citeste mai mult
E uşor să întrerupă cineva pomenirea şi să se despartă de Biserică, dar greu se întoarce! - Mitropolitul Ierotheos Vlachos E uşor să întrerupă cineva pomenirea şi să se despartă de Biserică, dar greu se întoarce! - Mitropolitul Ierotheos Vlachos (161) - 20-05-2017
  Transcrierea unui răspuns din conferința Mitropolitului Ierotheos Vlachos de la Iași,“Viața duhovnicească a creștinului în societatea actuală” – 30 aprilie 2017 […] Sunt şi întrebări pe tema sinodului din Creta. În general, ele gravitează în jurul a trei probleme principale: cum să ne raportăm la diferitele confesiuni creştine? Este sinodul din Creta un sinod eretic? Ce poziţie trebuie să adoptăm faţă de ierarhii are au participat la sinodul din Creta, cu trimitere şi la ÎPS părinte Teofan. Este nepomenirea ierarhilor o soluţie? Acum eu ce să spun? Aveţi chef să staţi până la miezul nopţii? În primul râ...citeste mai mult


Aprilie - 2017
Despre alegerea lui Iisus Hristos ca arhiereu în sinedriul evreiesc! (218) - 14-04-2017
Motto: „Din cuvintele tale te voi judeca, slugă vicleană” (Lc. 19, 22)  şi „vei fi osândit.” (Mt. 12, 37)    Cuvânt al Sf. Neofit Zăvorâtul din Cipru la Sfânta şi Marea Joi […]  Dar fiindcă cuvântul a început a vorbi despre arhieria lui Hristos şi a aduce dovezi din mărturii scripturistice, nu mă voi lenevi să amintesc şi de o istorisire pe care un dregător dintre iudei, pe nume Teodosie, a descoperit-o în taină unui creştin, Filip, vânzătorul de argint, în temeiul prieteniei. Căci Filip îl îndemna prieteneşte pe Teodosie să se boteze şi să devină creştin. Iar Teodosie, străpuns...citeste mai mult
Deniile din Postul Sfintelor Paști. Explicație și simbolism (151) - Iulian Dumitraşcu - 12-04-2017
  Deniile sunt slujbe specifice Postului Mare. Cuvântul Denie provine din cuvântul vdenia și înseamnă slujba Utreniei săvârșită seara, fără a fi însă unită cu Vecernia și cu Litia, ca în cazul Privegherii din ajunul duminicilor, a sărbătorilor împărătești și a sfinților cu priveghere. Denia, ca slujbă de dimineață săvârșită seara, are ca scop transformarea întunericului serii în lumină liturgică, ca simbol al trecerii sufletului, prin rugăciune, pocăință și postire, de la întunericul păcatului la lumina viețuirii sfinte potrivit Evangheliei lui Hristos.  Deniile sunt o formă de priveghere pre...citeste mai mult
Tâlcuirea icoanei Intrării Domnului nostru Iisus Hristos în Ierusalim (179) - Dr. Stelian Gomboş - 11-04-2017
Este zugrăvită ca icoană prasnicală, singura pusă pe tetrapopodul obișnuit pentru închinarea credincioșilor, în ziua praznicului sau în catapeteasmă, în șirul icoanelor praznicelor împărăteşti. Pe pereții locașului de închinare - în biserică - este zugrăvită în concava de nord a absidei naosului, în imediata vecinătate cu icoana Învierii (Voroneț) sau in absida altarului - partea de sud (Dobrovăț).   Intrarea Domnului nostru Iisus Hristos în Ierusalim - fundamentare scripturistică a evenimentului Icoana este descrisă astfel, de toţi Sfinții Evangheliști: "Iar când S-a apropiat de Ierusalim şi au venit la Betfaghe în Muntele ...citeste mai mult


Martie - 2017
Erminia icoanei Bunei Vestiri – An omagial 2017 Erminia icoanei Bunei Vestiri – An omagial 2017 (143) - 26-03-2017
  În acest material media am ales să prezentăm icoana sărbătorii de astăzi. Buna Vestire este prima sărbătoare închinată Maicii Domnului confirmată în documente. Una dintre primele mărturii în acest sens o reprezintă biserica zidită în Nazaret (în secolele IV sau V), pe locul unde avusese loc episodul consemnat în Biblie. Temeiul scripturistic al sărbătorii îl găsim în primul capitol al Sfintei Evanghelii după Luca: Iar în a şasea lună a fost trimis îngerul Gavriil de la Dumnezeu, într-o cetate din Galileea, al cărei nume era Nazaret, către o fecioară logodită cu un bărbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei ...citeste mai mult
Rugăciunea este mult mai puternică în faţa icoanei (240) - Pr. Prof. Dr. Nicolae Necula - 19-03-2017
Prolog - de dr. Stelian Gomboş Icoana Ortodoxă – adevăr al învăţăturii despre Iisus Hristos… Creştinismul se înţelege ca fiind relaţia omului cu Dumnezeu. Această relaţie are caracter istoric, prin urmare problema omului şi a lui Dumnezeu se studiază, se înţelege în sens teandric-istoric. Deasemenea, religia creştină, care este revelată, este căutarea omului de către Dumnezeu. Această căutare este lungă, ea are origini în creaţie, când omula fost creat după „chipul” şi asemănarea lui Dumnezeu şi până la cuvintele Evangheliei: „şi cuvântul trup s-a făcut”. Prin icoană, ca reprezentare a lui Dumnezeu întrupa, Biserica Or...citeste mai mult


Ianuarie - 2017
Sinodul din Creta | Sfânta Chinotită: Tendinţele de întrerupere a pomenirii ierarhilor nu sunt justificate! Sinodul din Creta | Sfânta Chinotită: Tendinţele de întrerupere a pomenirii ierarhilor nu sunt justificate! (362) - 12-01-2017
  Redăm mai jos în traducere din limba greacă conţinutul raportului Comisiei speciale a Sfintei Chinotite pentru studierea documentelor finale ale Sfântului şi Marelui Sinod: Traducere de Basilica.ro   La cea de a 203-a Sinaxă Extraordinară a Sfintelor Mănăstiri, din data de 23.09.2016, s-a considerat că „documentele finale oficiale ale Sinodului trebuie studiate cu prudență; evaluate aspectele pozitive și notate eventualele neclarități pe care le conțin și care necesită lămuriri”. Nouă ni s-a încredințat studiul și evaluarea documentelor finale ale Sfântului și Marelui Sinod din Creta (16-27 iunie 2016) în vederea întocmirii unui raport cu privire la a...citeste mai mult
Canonul 15, privind nepomenirea episcopului, poate oferi legitimitate pentru schismă? (396) - Preot Dragoș Bahrim - 11-01-2017
Canonul 15 (de la Sinodul I-II (861) nu obligă pe nimeni la nepomenirea episcopului sau patriarhului său, nici chiar în caz de erezie, recomandând în toate situațiile așteptarea unei condamnări sinodale. În orice condiții este preferabilă ascultarea și smerenia, chiar acuzațiile nedrepte, decât schisma, care nu are alt izvor decât pe diavolul, „cel care separă”. Cu o conștiință eclesială pe care doar unirea deplină cu Hristos ți-o poate da, Sfântul Ioan Gură de Aur afirma că schisma este păcatul cel mai grozav, „pe care nici sângele muceniciei nu-l poate vindeca” În toate discuțiile recente ce au urmat Sfântului și Marelui Sinod din Cre...citeste mai mult
Sinodul din Creta. Pretenții, Realități, Consecințe (506) - Pr.dr.Mihai-Andrei Aldea - 06-01-2017
  În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Amin! Călăuzindu-ne după Învățătura Bisericii lui Hristos, Împăratul, Arhiereul și Învățătorul nostru Suprem, așa cum este ea păstrată în Sfintele Scripturi, în canoanele și hotărârile dogmatice ale Sinoadelor Ecumenice și în toată Sfânta Tradiție a Bisericii lui Hristos, încercăm să deslușim cât se poate din ceea ce a fost și este Sinodul din Creta. Cu frică de Dumnezeu, cu credintă și cu dragoste, dorind mântuirea tuturor și a noastră, temându-ne de Dreapta Judecată și ferindu-ne de orice nedreptate și minciună, să ne ajute harul Duhului Sfânt î...citeste mai mult
La umbra sinodului din Creta, ferit de Lumina Duhului Sfânt, se află CMB (385) - Valeriu Tănasă - 01-01-2017
  Prezentăm citatul din Descrierea Moldovei, a domnitorului şi cărturarului Dimitrie Cantemir (1673-1723), în care se arată că mitropolitul care a semnat sinodul de la Florența nu a cutezat să se mai întoarcă în Moldova: “Mitropolitul moldovean a fost uns de patriarhul de la Țarigrad, de când s-a așezat scaunul său până  în vremea soborului de la Florența. Pentru că mitropolitul era pe atunci un om de rând și nu cunoștea bine Sfânta Scriptură, precum și ca să păstreze cinstea ce i-o dădea cel de al șaptelea scaun, precum și alte cinstiri pe care i le făgăduise papa, a semnat împotriva vrerii solului trimis cu el de Alexandru cel Bun, domnul Mold...citeste mai mult


Decembrie - 2016
Icoana Naşterii Domnului Icoana Naşterii Domnului (281) - Dan Camen - 26-12-2016
  „Ce vom aduce ţie, Hristoase? Că te-ai arătat pe pământ ca un om, pentru noi. Fiecare din făpturile cele zidite de Tine, mulţumire aduce Ţie: îngerii cântarea, cerurile steaua, magii darurile, păstorii minunea, pământul peştera, pustiul ieslea, iar noi pe Maica Fecioară, Dumnezeule, Cel ce eşti mai înainte de veci, miluieşte-ne pe noi.” (Mineiul pe luna decembrie)   Naşterea Mântuitorului Hristos este, aşa cum spunea Sfântul Grigorie Teologul, „nu o sărbătoare a creaţiei, ci o sărbătoarea a recreării lumii”.  Simbolismul icoanei Nasterii Domnului cuprinde elemente dogmatice, biblice sau din istoria apocrifa. Icoana nu este fotografie....citeste mai mult
A patra Romă (417) - Ioan Enache - 03-12-2016
         Mare-I Dumnezeu şi minunate sunt căile Lui de mântuire a lumii! Nelegiuit e omul şi mârşave sunt faptele lui de împotrivire faţă de Dumnezeu! Acesta e un oftat în două trepte pentru a  deschide o temă care doare adânc în sufletele creştinilor de când a venit Hristos pe pământ şi ne-a binevestit Adevărul, Calea şi Viaţa, viaţa cea veşnică. Este vorba de dezbinarea provocată de diavol între creştini şi tendinţa acestora de a reveni la unitate. Dezbinătorul (revoluţionarul sau nihilistul profesionist) a provocat întâi o falie între el şi Dumnezeu, apoi l-a rupt pe om de Dumnezeu prin protopărinţi i...citeste mai mult


Noiembrie - 2016
Părintele Justin Pârvu, îndemn și învățătură despre linia roșie a ecumenismului Părintele Justin Pârvu, îndemn și învățătură despre linia roșie a ecumenismului (365) - 09-11-2016
  Revista Atitudini a realizat o selecție dintr-un video interviu mai vechi, realizat în anul 2007, când a avut loc la Sibiu Adunarea Ecumenică europeană, când Sibiul a fost desemnat capitală europeană. Părintele Justin recunoaște că ecumenismul este un joc incorect, în care se fac multe abateri de la dogma ortodoxă însă ne recomandă să nu fim nici absurzi, incât să ne separăm în vreo grupare schismatică („Mă gândesc, ferească Dumnezeu, la o scindare care va avea loc”, minutul 18.22), să nu mai intram în biserici, să  socotim că nu este har în biserici. La minutul 10.46 Părintele afirmă: „Măi, dar au slujit acolo, au intrat î...citeste mai mult


Octombrie - 2016
Mănăstirea Petru Vodă: tăcerea e mai înțeleaptă în vreme de ispită Mănăstirea Petru Vodă: tăcerea e mai înțeleaptă în vreme de ispită (742) - 13-10-2016
  Gînduri despre adunarea din Creta şi urmările sale Întrucât suntem prima mănăstire ortodoxă din România care a publicat cărţi împotriva ecumenismului (încă din 1999), cea mai prolifică mănăstire românească în ce priveşte publicaţiile patristice şi singura mănăstire ortodoxă din lume care a publicat, cu aproape un an înainte de Sinod, o propunere cu privire la acesta, suntem datori înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor la o părere avizată în ce priveşte atitudinea noastră faţă de un text teologic. Însă Crezul e mărturisirea celui bine-credincios iar părerea nu e niciodată o datorie, mai ales azi când se confundă mărturisi...citeste mai mult
Mitrop. Ierotheos Vlachos: Deciziile Ierarhiei Bisericii Greciei asupra “Sfîntului şi Marelui Sinod” şi soarta lor Mitrop. Ierotheos Vlachos: Deciziile Ierarhiei Bisericii Greciei asupra “Sfîntului şi Marelui Sinod” şi soarta lor (368) - 09-10-2016
  Manastirea Petru-Voda: Mitrop. Ierotheos Vlachos: Deciziile Ierarhiei Bisericii Greciei asupra “Sfîntului şi Marelui Sinod” şi soarta lor Ierarhia Bisericii Greciei, la întîlnirile sale din 24 şi 25 Mai 2016, întrucît era dreptul şi responsabilitatea sa, a studiat textele adoptate de Conferinţele Panortodoxe Pre-sinodale şi ale Sinaxelor Întîi-stătătorilor, ca urmare a deciziei şi propunerii Sfîntului Sinod. Luînd în considerare Articolul 11 al Procedurii de organizare şi desfăşurare a “Sfîntului şi Marelui Sinod”, a decis să supună spre examinare propuneri, amendamente, corecturi şi adăugiri, care au fost trimise la su...citeste mai mult


Septembrie - 2016
Între ecumenism și antiecumenism (393) - Gheorghe Fecioru - 15-09-2016
  Dezbinarea rămâne, cel puţin în momentul de faţă, cel mai mare păcat şi cea mai dureroasă tară a poporului român. Invidia şi judecata aproapelui – întemeiate pe o credinţă hipertrofiată în propriul punct de vedere, şi mai ales pe o tragică frustrare a unei nedeveniri personale – ne determină pe noi, românii de astăzi, să ne surpăm unii altora lucrarea, luptându-ne între noi. Tragic fapt: românii, născuţi ca popor creştin pentru veşnicie, au ajuns astăzi să se piardă într-un adevărat război fratricid. Una din ultimele polarizări ale spiritului românesc, mai nocivă decât toate celelalte, este subor...citeste mai mult
Concluzii asupra sinodului (întrunirii) din Creta (579) - Pr.dr.Mihai-Andrei Aldea - 09-09-2016
https://www.agaton.ro/produs/742/ecumenismul-fara-mascaÎn numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, Cerând mila şi harul lui Dumnezeu pentru a face şi propovădui voia Lui, Mărturisesc următoarele:   După ce am încercat să arăt greşelile teologice, abaterile dogmatice şi alte probleme din pregătirea, documentele şi regulamentul aşa-numitului „Sfântul şi Marele Sinod al Ortodoxiei”, am aşteptat, în rugăciune, desfăşurarea lui şi reacţiile ce au urmat. În aceste clipe cred că pot, cu ajutorul lui Dumnezeu, să trag unele concluzii. ​Au fost prezentate multe mărturii în privinţa organizării şi desfăşurării întrunirii din Creta...citeste mai mult


Iulie - 2016
Athosul. Urcușul - ascensiunea pe vârful Athonului - 2033 m (VIDEO) (378) - 27-07-2016
  postat de Laurenţiu Dumitru Documentar rusesc cu subtitrare în română...citeste mai mult
Comunicat de presă referitor la documentul sinodal privind importanța postului Comunicat de presă referitor la documentul sinodal privind importanța postului (551) - Biroul de Presă al Patriarhiei Române - 18-07-2016
  Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe, întrunit în perioada 16-26 iunie 2016 în insula Creta, a subliniat importanța practicii postului și a binefacerilor sale spirituale. Biserica Ortodoxă a afirmat totdeauna valoarea postului pentru viaţa duhovnicească şi a arătat că acesta nu se reduce la o abţinere formală de la anumite mâncăruri, ci ajută mult la intensificarea vieţii în Hristos a credincioşilor, postul fiind susţinător al pocăinţei şi al rugăciunii. Credincioșii Bisericii Ortodoxe sunt îndemnați să respecte, „fiecare după puterea și posibilitățile proprii”, perioadele de post. Postul cuprinde atât înfrânarea temporar...citeste mai mult
Documentele oficiale ale Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe (1072) - Biroul de Presă al Patriarhiei Române - 06-07-2016
  Sfântul şi Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe, întrunit în insula Creta în perioada 16-26 iunie 2016, a aprobat un Mesaj, precum și următoarele documente:   Sfânta Taină a Cununiei și impedimentele la aceasta (Document oficial) Diaspora Ortodoxă (document oficial) Misiunea Bisericii în Lumea Contemporană (Document oficial) Autonomia şi modul ei de proclamare (Document oficial) Importanţa postului şi respectarea lui astăzi (Document oficial)   Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine (Document oficial)     Sfântul şi Marele Sinod: Sfânta Taină a Cununiei și impedimentele la aceasta (Document oficial)   I....citeste mai mult


Iunie - 2016
Mesajul Sfântului și Marelui Sinod Mesajul Sfântului și Marelui Sinod (414) - 28-06-2016
  Către poporul ortodox și toți oamenii de bună voință, Lăudăm și slăvim pe Dumnezeul „milelor și a toată mângâierea” pentru că ne-a învrednicit să petrecem săptămâna Cincizecimii (18-26 iunie 2016) în Creta, aici unde Apostolul Pavel și ucenicul său Tit au propovăduit Evanghelia în primii ani de viață ai Bisericii. Mulțumim Dumnezeului slăvit în Treime că a binevoit să ducem la bun sfârșit în deplin acord lucrările Sfântului și Marelui Sinod al Ortodoxiei, pe care l-a convocat Sanctitatea Sa Patriarhul Ecumenic Bartolomeu, cu voința comună a Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale locale. Urmând cu fid...citeste mai mult
Cu părintele Ioanichie Bălan, despre cele 7 erezii românești din anii ’90 Cu părintele Ioanichie Bălan, despre cele 7 erezii românești din anii ’90 (1374) - Vasile Andru - 23-06-2016
     În noiembrie 1994, m-am reîntâlnit cu părintele Ioanichie Bălan, la Sihăstria. Trecuseră trei ani de la precedenta noastră întâlnire. Trei ani care au creat între noi distanțe amare.           Înainte de revoluție, eram răsfățatul părintelui Ioanichie. L-am vizitat, atunci, la Mănăstirea Bistrița, satul Viișoara; după felul cum mă primea, cred că dânsul vedea în mine un posibil ucenic mirean, care-i trebuia. Sau macar un „purtător de cuvânt” spre lumea albă.           Îl bucurasem cu cartea Viață și semn (1989), unde vorbeam și despre ...citeste mai mult
Va putea fi numit Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe un Sinod Selfie (349) - 16-06-2016
  Lucrările Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe din Creta vor avea loc, așa cum a fost stabilit (17-27 iunie 2016), în ciuda deciziei de neparticipare din partea unor Biserici Ortodoxe locale (Biserica Rusă, Biserica Bulgară, Biserica Georgiei, Biserica Antiohiei. Deși inițial anunțase neparticiparea, Biserica Sârbă s-a răzgândit și va lua parte la lucrări).  Ceea ce fusese proclamat după Sinaxa Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe de la Chambesy, cu încredere și entuziasm a fi un Sinod istoric, reunit pentru prima dată după 1000 de ani, de la Schisma din 1054, drept un Sinod Pan-ortodox, se desfășoară acum sub umbra unor impor...citeste mai mult
Scrisoare deschisă a unor monahi din Mitropolia Moldovei și Bucovinei către ÎPS Teofan, cu privire la Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe Scrisoare deschisă a unor monahi din Mitropolia Moldovei și Bucovinei către ÎPS Teofan, cu privire la Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe (494) - 02-06-2016
  Într­o scrisoare deschisă adresată Mitropolitului Teofan de către monahi din Mitropolia Moldovei și Bucovinei, semnatarii se declară îngrijorați de marele sinod pan­ortodox ce va avea loc în luna iunie, în Creta, Sinod în care se va dezbate și un proiect de document privind "Relația Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine", scrie atitudini.com. Printre semnatarii scrisorii se numără Mănăstirea Paltin Petru Vodă, Arhim. Hariton Negrea, Ieroschimonahul Simeon de la Mănăstirea Sihăstria, Protos. Antim, de la Mănăstirea Bistrița, Protos. Ieronim, Schitul Sfânta Teodora. Îngrijorarea semnatarilor este legată de proiectele document care vor fi discutate....citeste mai mult


Aprilie - 2016
Semnificatia zilelor din Săptămâna Sfintelor şi Mântuitoarelor Pătimiri ale Domnului (562) - 25-04-2016
  Săptămâna mare, numită și săptămâna patimilor, este săptămâna deniilor, toate zilele acestei săptămâni fiind considerate, încă de la începuturile creștinismului, mărețe și sfinte și, chiar din seara de Florii, se citesc deniile, slujbe de priveghere care se săvârșesc doar în săptămânile a cincea și a șaptea ale Postului Paștelor. Aşadar, Săptămâna Patimilor sau Săptămâna Mare este perioada liturgică care începe cu Denia din Sfânta și Marea Luni și se încheie cu Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia din Sfânta și Marea Sâmbătă și este ultima săptămână din pe...citeste mai mult
Raport de etapă privind Sfântul și Marele Sinod Pan-Ortodox: condamnarea Uniației, clarificări privind bugetul alocat, logo, controverse (1132) - 04-04-2016
  Mitropolitul Andrei de Pogonia: Sfântul și Marele Sinod Pan-ortodox trebuie să condamne Uniația Unul dintre episcopii influenți ai Bisericii Ortodoxe a Greciei, Mitropolitul Andrei de Pogonia, și-a exprimat părerea vizavi de Sfântul și Marele Sinod Pan-ortodox, fiind citat de piblicația ruseasca "Sfântul Munte" (Agion Oros): "Cerința principală pentru participanții la Sfantul si Marele Sinod Panortodox, este păstrarea unității Ortodoxiei și marturisirea Bisericii noastre - Una, Sfântă și Apostolească. Biserica noastră a fost întemeiată de Hristos și este bazată pe învățăturile Apostolilor, Sfinților Părinți, Sinoadelor Ecumenice, conținând aceea...citeste mai mult


Martie - 2016
Moaştele Sfinţilor (488) - Valeriu Tănasă - 26-03-2016
“În trupurile sfinţilor se păstra puterea divină chiar şi după moarte”, Chiril al Ierusalimului, Cateheza XVIII     Am auzit pe multi (foarte mulţi!) dintre semenii noştri care contestă sfintenia moaştelor. De asemenea este cunoscut că Stalin a vrut să distrugă toate moaştele de la Lavra Pecerska prin ardere, dar a oţinut contrariul: adică a amplificat lumina şi sfinţenia moaştelor prin inconştienţa sa, care l-a şi orbit până la urmă. Dar de ce să spun de alţii, când eu însumi am avut, vreme îndelungată, aceeiaşi reacţie de respingere şi lipsă de evlavie faţă de Sfintele Moaşte, fiindcă îmi lipsea credinţa. M-a  salvat faptul că, î...citeste mai mult


Februarie - 2016
Ortodoxia şi societatea pragmatică (568) - Klaus Kenneth - 08-02-2016
Interviu realizat de Tudor Petcu Klaus Kenneth este scriitor, profesor şi muzician din Elveţia şi un important gânditor ortodox contemporan din Occident, cunoscut mai ales datorită operei sale Două milionane de kilometri în căutarea adevărului, în care sunt relatate o serie de experienţe spirituale personale.       Mi-ar plăcea să începem discuţia noastră prin a lua în considerare semnificaţia pragmatismului, care, în zilele noastre, este un subiect foarte important, în special din punct de vedere social şi cultural. Dată fiind această stare de fapt, întrebarea mea este următoarea: care este perspectiva dvs generală în calitate de gâ...citeste mai mult


Decembrie - 2015
Unirea Bisericilor şi credinţa în suflet (588) - Nicuşor Gliga - 24-12-2015
De la bun început trebuie precizat ca expresia " Unirea Bisericilor"  este intenţionat înşelătoare. Corect este revenirea părţii desprinse din Biserică la matca, cea una, sfântă, sobornicească si apostolească.  "Unirea Bisericilor" : 1. pune semnul de egalitate între partea desprinsă si Biserică;                                                                                                     2. sugerează ca, egale fiind...citeste mai mult


Noiembrie - 2015
Despre ereziile contemporane şi sectele zilelor noastre precum şi despre abaterile canonice, morale şi bisericeşti (1784) - 07-11-2015
În loc de Introducere - Ce este erezia? Conform Dicţionarulului Explicativ al Limbii Române (DEX) erezia este 1. o doctrină sau credință religioasă care ia naștere în sânul unei biserici, abătându-se de la dogmele consacrate și care este condamnată de biserica respectivă. 2. Fig. greșeală, eroare, rătăcire. Din fr.hérésie, lat. haeresis.  Erezia este învăţătura religioasă care se abate de la credinţa creştină adevărată şi autentică, si, de aceea, (această învăţătură) este rătăcită, antiortodoxă şi anticreştină. Diavolul, când a văzut că puterea sa a fost nimicită de tot prin Crucea şi prin Învier...citeste mai mult


Octombrie - 2015
Cred musulmanii, evreii şi creştinii în acelaşi Dumnezeu? (1557) - 09-10-2015
„Relatări total diferite nu pot fi toate adevărate”1 Publicaţia Replik 19.08.2015: Islamul, iudaismul și creștinismul au trei versiuni radical diferite despre ceea ce s-a întâmplat cu Iisus. Problemele majore trebuie să fie discutate cu o mai mare precizie, scrie Stefan Gustavsson, Secretar General al Alianței Evanghelice suedeze. Ce ar fi dacă toată lumea ar fi îndreptățită în propria sa credință, sau cum spun cinci preoți în Dezbaterea DN2 19/8: „Îndrăznim noi, ca biserică, să proclamăm sus și tare că creștinii și musulmanii merg spre același Dumnezeu, fiecare pe calea sa?” Desigur, există ceva pozitiv în realizarea unui dialog religios; astfel ...citeste mai mult


Septembrie - 2015
Sărbătoarea Înălţării Sfintei Cruci la Patriarhie (516) - 26-09-2015
În fiecare an, la 14 septembrie, creştinii ortodocşi sărbătoresc Înălţarea Sfintei Cruci. Anul acesta, în ziua sărbătorii, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României, a oficiat Sfânta Liturghie la Catedrala Patriarhală. Alături de Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a slujit şi Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop vicar patriarhal, precum şi un sobor de preoţi şi diaconi. După citirea pericopei evanghelice, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a adresat un cuvânt de învăţătură numeroşilor credincioşi prezenţi în Catedrala Patriarhală. Semnul Sfintei Cruci a devenit un semn al identităţii creştinilor...citeste mai mult
Spovedania şi vindecarea arborele genealogic al neamului (1113) - Protos. Ioachim Pârvulescu - 24-09-2015
Fiecare om se trage dintr-o familie, iar mai multe familii apropiate ca grad de rudenie formează un neam. Fiecare neam are un arbore genealogic. Acest arbore genealogic diferă de la neam la neam. După cum un arbore este sănătos şi dă naştere altor ramuri sănătoase, dezvoltându-se foarte frumos, tot astfel se întâmplă şi într-un neam care este credincios, cu frica lui Dumnezeu şi naşte alte ramuri sănătoase şi credincioase, dezvoltând foarte frumos, în mod normal, acel arbore genealogic. Observăm la unii arbori cum încep să le apară câte o ramură uscată, după aceea altele şi altele, încet, încet, iar la un moment dat observăm că o mare parte din acel arbor...citeste mai mult


August - 2015
Întâietate şi sinodalitate în dialogul teologic ortodox-catolic (777) - Dr. George Grigoriţă - 06-08-2015
Întâietate şi sinodalitate în dialogul teologic oficial dintre Biserica Ortodoxă şi Biserica Romano-Catolică. Studiu Canonic - fragmente În ultimii ani, dialogul teologic oficial dintre Biserica Ortodoxă şi Biserica Romano-Catolică a cunoscut mai multe sincope, în special în ceea ce priveşte întâietatea şi sinodalitatea în Biserică, noţiuni pentru care s-a utilizat o terminologie alternativă, folosindu-se mai ales termenul catolic de primat în detrimentul celui de întâistătător, precum şi cel de colegialitate, în locul celui de sinodalitate. Studiul evidenţiază necesitatea unei dezbateri preliminare cu privire la terminologia folosită pentru no...citeste mai mult


Iulie - 2015
La Părintele Stăniloae am intrat ca la o legendă, dar am ieșit ca de la un maestru La Părintele Stăniloae am intrat ca la o legendă, dar am ieșit ca de la un maestru (924) - Vasile Andru - 22-07-2015
Miercuri, 8 iunie 1987 I-am dat un telefon părintelui Dumitru Stăniloae, voiam să-l văd, eram într-o stare de mulțumire filocalică, legenda Stăniloae mă atrăgea ca un magnet. Îi căutam pe oamenii legendă nu la suferință, nu la frustrări profesionale sau impasuri, ci dimpotrivă, când eram bucuros, când mă simțeam deasupra silniciilor vremii. Îi căutam numai la bine, niciodată la rău. Părintele Stăniloae mi-a răspuns cald, că mă așteaptă, pot să vin acum. Înainte de a intra la Părintele, trec pe la „Biserica cu Sfinți”: ascult cântare, un cor religios înregistrat pe bandă magnetică; crâmpeie dintr-o slujbă înregistrată. Mai intră doi-t...citeste mai mult
Despre îngustimi şi eretinism; sectarismul Despre îngustimi şi eretinism; sectarismul (963) - Părintele Arsenie Boca - 05-07-2015
E bine să punem la punct acel "spirit sectar", spirit îngust, spirit habotnic, zelotismul fără socoteală sau mai bine zis prostia, care încununează fruntea multor suficienţi de sine. Nu s-a crezut că se găsesc sectari şi altundeva decât unde de obicei îi ştim. Observând oamenii mai cu atenţie, am observat că spirite sectare se găsesc oriunde, în toate activităţile omeneşti; se găsesc sectari (cârcotaşi) pe marginea oricărei gândiri omeneşti, nu numai în religie. E clar că spiritele sectare, mentalităţile de orice fel, sunt spirite anarhice, sortite la fărâmiţarea lor până la absurd. Sectarismul se explică prin sine, dar nu şi-l poate expl...citeste mai mult


Iunie - 2015
Mize ale întâlnirilor pregătitoare ale Sfântului și Marelui Sinod Pan-Ortodox Mize ale întâlnirilor pregătitoare ale Sfântului și Marelui Sinod Pan-Ortodox (1095) - Diac. Ștefan L. Toma - 05-06-2015
A doua Întrunire a Comitetului Interortodox Special pentru pregătirea Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe (Chambesy/Elveția 15-21 feb 2015) Urmare a hotărârii Sinaxei Întâistătătorilor Bisericilor Ortodoxe Autocefale (care a avut loc între 6-9 martie 2014 în Fanar), în perioada 15-21 februarie a.c., sub președinția Înaltpreasfințitului Ioan de Pergan (Zizioulas), reprezentantul Patriarhiei Ecumenice, s-a desfășurat a doua întrunire a Comitetului Interortodox Special pentru preg[tirea Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe (prevăzut pentru anul 2016), la Centrul Patriarhiei Ecumenice de la Chambesy. Scopul acestei întruniri l-a const...citeste mai mult


Mai - 2015
Preoţi şi mireni de-ai voştri vin la noi! (788) - Iosif Badiu (Huedin) - 22-05-2015
Acestea sunt cuvintele de „biruinţă” ale neoprotestanţilor, grăite către creştinii ortodocşi, arătându-şi astfel bucuria pentru păruta lor „bogăţie” numerică. Biserica neoprotestantă vede un bun câştig în venirea la adunarea ei a celor ce au fost, cu puţin timp în urmă, slujitori şi mireni rugători în Biserica Ortodoxă. Aceştia merg acolo (şi) cu unele informaţii, e drept, „neclasificate”, întâi justificatoare şi apoi acuzatoare, privind „rânduielile obositoare şi restrictive” impuse lor. Preotul, călugărul şi mireanul, aflaţi în căutarea vieţii veşnice, îşi îmbracă motivarea plecării de la or...citeste mai mult
Un amestec religios intre ortodoxia romaneasca si paganismul dacilor Un amestec religios intre ortodoxia romaneasca si paganismul dacilor (788) - Răzvan Dragoş - 21-05-2015
Un proiect monstruos care arata un fals nationalism a fost realizat de catre artistul plastic valcean - sculptorul Ivan Jinaru. Proiectul  pare a fi un kitsch de nuanta New-Age-ista care promoveaza amestecul religios dintre ortodoxie si zalmoxianismul pagan al zeilor dacici.         Autorul l-a intitulat: "Deceneu si dacii". Acest proiect imita columna lui Traian si se vrea asezat in Bucuresti, tocmai in fata cladirii Parlamentului Romaniei. In centru are o columnă înaltă de 33 de metri, deasupra căreia se află Deceneu și statuile laterale ale lui Ștefan cel Mare, Mihai Viteazul, Ferdinand I, Burebista, Constantin Brâncuși, Mihai Eminescu și George Enescu. In acelasi proiect sunt i...citeste mai mult
Arătări ale Mântuitorului după Înviere - Fericiți cei ce n-au văzut și au crezut Arătări ale Mântuitorului după Înviere - Fericiți cei ce n-au văzut și au crezut (1509) - Cristina Roman - 08-05-2015
  Pentru că M-ai văzut, ai crezut. Ferice de cei ce n-au văzut, şi au crezut După învierea Sa din morți, Mântuitorul Iisus Hristos s-a arătat de mai multe ori femeilor mironosițe și ucenicilor Săi, însă de fiecare dată aceștia L-au recunoscut pe Domnul abia după ce le-a vorbit, iar în cazul lui Toma, abia după ce apostolul L-a atins. De ce le-a fost greu oamenilor celor mai apropiați de Domnul să-L recunoască? Cu ce fel de trup și chip a înviat Domnul? Sfântul Apostol Pavel scrie: "Va zice cineva: „Cum învie morţii? Şi cu ce trup se vor întoarce?” Nebun ce eşti! Ce semeni tu, nu învie, dacă nu moare mai întâi. Şi când sem...citeste mai mult


Aprilie - 2015
Data Paștilor și Sfânta Lumină de la Mormântul Mântuitorului. De ce Sfânta Lumină de la Ierusalim vine doar la ortodocși (1083) - Ierom. Eftimie Mitra - 21-04-2015
Schitul "Tuturor Sfintilor Români" Gradistea de Munte - jud. Hunedoara In fiecare an Dumnezeu intareste poporul sau prin minunea de la Sfantul Mormant.  Aceasta este o dovada clara si incontestabila pe care Mantuitorul Iisus Hristos o arata pentru a argumenta vizibil dreapta credinta pastrata de la Sfintii Apostoli si transmisa prin Sfintii Parinti. Pe langa argumentele dogmatice, canonice si cultice ale dreptei credinte in ortodoxie, Dumnezeu se milostiveste pentru mangaierea dreptcredinciosilor crestini prin venirea an de an, la Pastile Ortodox, a luminii necreate - Sfanta Lumina de la Mormantul Mantuitorului din Ierusalim.   Multi credinciosi isi pun mereu intrebarea: “De ce nu serbeaza toti crestinii ...citeste mai mult
Finalizarea activității Comisiei interortodoxe pentru pregătirea Marelui Sinod Pan Ortodox Finalizarea activității Comisiei interortodoxe pentru pregătirea Marelui Sinod Pan Ortodox (959) - Biroul de Presă al Patriarhiei Române - 17-04-2015
Comisia interortodoxă specială pentru pregătirea Sfân­tului şi Ma­re­lui Sinod al Bisericii Ortodoxe, înfiinţată prin hotărârea Si­na­xei Întâistătătorilor Bise­ricilor Ortodoxe Autocefale, din martie 2014, a avut mandatul de a revizui textele adoptate de cea de-a 3-a Conferinţă Panor­to­doxă Presinodală, la urmă­toa­rele trei teme înscrise pe lista Sfântului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe: 1) Biserica Ortodoxă şi Mişcarea Ecu­me­nică;  2) Relaţii ale Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creş­tine şi 3) Contribuţia Bisericii Ortodoxe în realizarea păcii, dreptăţii, libertăţii, &i...citeste mai mult


Martie - 2015
Iisus Hristos, biruitor asupra morţii (971) - Prof. Dr. Laurenţiu Popica - 31-03-2015
       Patimile Mântuitorului Iisus Hristos nu şi-ar afla împlinirea decât în evenimentul morţii şi, implicit, învierii Lui. Desigur, cei doi termeni apar ca opuşi într-un discurs în care elementul creştin, şi nu numai, nu-şi găseşte locul. În cazul analizei noastre, această situaţie se inversează radical. Moartea lui Hristos nu este numai şi numai finalul firesc al unei persoane umane, ci etapa necesară pentru învierea din morţii, paharul ce trebuie băut până la fund pentru a descoperi adevărata natură umană chemată spre îndumnezeire. Binomul moarte – înviere este paradigmatic pentru viaţa Bisericii. În ac...citeste mai mult
Credinţa ortodoxă nu se pune la îndoială (1335) - Dr.conf.univ. Ana Sofroni - 24-03-2015
Lumea mereu a fost şi este în căutarea adevărului, inclusiv şi al celui ce ţine de credinţă.  Îşi leagă de el cele mai tainice gânduri, cele mai sacre speranţe, ştiind că,  situate pe adevăr, ele neapărat vor avea şansă de izbândă. Uneori însă căutările sunt zadarnice, absolut fără nici un rost, fiindcă nu ai ce descoperi la cele deja cunoscute şi de-a binelea afirmate. Îţi rămâne doar să-ţi dai bine seama că adevărul e o noţiune dogmatică şi nu poate să trezească dubii. Cel mai bine reuşeşti s-o faci în baza practicii milenare a credinţei creştin-ortodoxe, care s-a transmis din generaţie în generaţie şi a ajuns şi până î...citeste mai mult
Homosexualitatea, mărul discordiei la reuniunea pregătitoare a Sinodului Pan Ortodox Homosexualitatea, mărul discordiei la reuniunea pregătitoare a Sinodului Pan Ortodox (1054) - 23-03-2015
  PREGĂTIREA COMISIEI INTER-ORTODOXE De la 16 până la 20 februarie a.c. la Centrul ortodox al Patriarhiei ecumenice de la Chambesy – Geneva, sub președinția mitropolitului Pergamului, Ioannis Ziziulas, respectabil teolog și academician, s-a întrunit Comisia Specială Inter-ortodoxă pentru pregătirea Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe. Acest Sinod toți ortodocșii îl așteaptă de mai bine de 50 de ani și cu toate acestea pregătirile încă nu s-au încheiat. În Martie anul trecut, când întâistătătorii Bisericilor Ortodoxe s-au întâlnit la Fanar în urma invitației Patriarhului ecumenic Bartolomeu, au hotărât ca Sinodul...citeste mai mult
Păștițele nu înlocuiesc Sfânta Împărtășanie. Ce sunt și cum să le consumăm Păștițele nu înlocuiesc Sfânta Împărtășanie. Ce sunt și cum să le consumăm (1787) - Cristina Roman - 05-03-2015
Ce sunt și cum se consumă păștițele pe care le primim în noaptea de Înviere Ne-am obișnuit ca prezența credincioșilor la biserică în noaptea de Înviere să fie deosebit de numeroasă. Dacă am face un sondaj între cei prezenți și i-am întreba de ce au venit la slujbă, mulți ar răspunde că au venit "să ia lumină și păștițe" pentru a le duce acasă. Sunt unii care vin la biserică chiar la sfârșitul slujbei special pentru a primi păștițele, întrucât există în popor tradiția de a nu începe masa de Paști înainte de fi consumat păștițele sfințite la biserică. Că lucrurile stau astfel nu de ieri, de azi, dă mărturie mitropolitul...citeste mai mult


Februarie - 2015
Cum a fost instituită Sfânta Împărtășanie și de ce ortodocșii folosesc pâine, iar nu azimă Cum a fost instituită Sfânta Împărtășanie și de ce ortodocșii folosesc pâine, iar nu azimă (1802) - Arhim. Ilie Cleopa - 17-02-2015
  Cum a luat ființă Taina Sfintei Împărtășanii (...) Mântuitorul nostru Iisus Hristos, voind să înființeze această Sfântă și dumnezeiască Taină, mai înainte a pregătit mințile omenești cu Sfânta Sa învățătură, pentru ca aceștia să o poată înțelege și primi. În acest scop, Mântuitorul nostru Iisus Hristos a săturat mulțime de noroade în chip minunat, și apoi le-a ținut o cuvântare despre Pâinea cea Cerească, arătând luminat despre nevoia cea mare pe care o au oamenii de a se împărtăși cu Trupul și Sângele Său, pentru a dobândi viața cea veșnică. Și le-a zis lor: "Eu sunt Pâinea Vieți...citeste mai mult


Ianuarie - 2015
Agheasma Mare nu înlocuieşte Sfânta Împărtăşanie, iar busuiocul nu ne spune viitorul Agheasma Mare nu înlocuieşte Sfânta Împărtăşanie, iar busuiocul nu ne spune viitorul (1298) - 19-01-2015
Agheasma Mare și Sfânta Împărtășanie Agheasma Mare se sfințește cu puterea Duhului Sfânt o singură dată în an, la Bobotează, bându-se întotdeauna pe nemâncate, înainte de a lua anaforă, în perioada 6 - 14 ianuarie. După data de 14 ianuarie, Agheasma Mare se mai poate bea, tot pe nemâncate și cu post, numai în situații de boală, primejdie și tulburare sufletească deosebită. Cel mai bine este să cerem binecuvântarea duhovnicului pentru a mai bea din Agheasma Mare în restul anului. Dacă într-un moment de cumpănă, de ispită, timpul nu ne permite să îl căutăm pe preot, nu este greșit a bea Agheasmă Mare, dar cu deosebită evlavie...citeste mai mult


Decembrie - 2014
Activitatea noilor mișcări religioase în București, astăzi - analiză misiologică (1493) - Preot Conf. Univ. Dr. David Pestroiu - 13-12-2014
  Probleme contemporane. Activitatea noilor mișcări religioase în București, astăzi. Analiză misiologică Societatea de consum se confruntă cu o profundă criză spirituală. Cauzele acesteia sunt multiple; ele însă se pot sintetiza sub forma unei tensiuni continue între hedonismul vieții postmoderniste, axată pe crearea și menținerea confortului trupesc, și ascetismul specific vieții spirituale, care accentuează valoarea sufletului, dar fără a desconsidera nici trupul. În acest context, misiunea noilor mișcări religioase este aceea de a-și adapta discursurile pentru a capta atenția omului contemporan exilat în propriul său indiferentism religios sau, mai grav, distrus iremediabil de...citeste mai mult
Ce se ascunde în spatele declarației Papei că dorește unirea necondiționată cu Biserica Ortodoxă Ce se ascunde în spatele declarației Papei că dorește unirea necondiționată cu Biserica Ortodoxă (6779) - Cristina Roman - 06-12-2014
Presa internă și internațională titrează că recenta întâlnire ecumenică de la Constantinopol dintre Papa Francisc și Patriarhul Bartolomeu s-a soldat cu o Declarație comună "ȘOC": reunificarea Bisericilor Ortodoxă și Catolică, "fără condiții din partea catolicilor".             Papa Francisc: "Vreau să asigur pe fiecare dintre voi că, pentru a atinge obiectivul dorit al unității depline, Biserica Catolică nu intenționează să impună vreo cerință, decât cea a mărturisirii de credință comună, și că suntem pregătiți să căutăm   împreună, în lumina învățăturii Scripturii și a experi...citeste mai mult


Noiembrie - 2014
Sfinţenia mărturisită de Dumnezeu (1031) - Pr. Gheorghe D. Metallinos - 19-11-2014
  Recentele proclamări de noi sfinţi[i], în masă, de către Biserica Ortodoxă, prin acţiunea Patriarhiei Ecumenice, dar şi de către Biserica Rusiei, mi-au stimulat cugetările care urmează în privinţa unui aspect esenţial al procedurii „recunoaşterii” Sfinţilor în Tradiţia Ortodoxă.             1. Tradiţia patristică ortodoxă atribuie caracterizarea de Sfânt[ii] acelor persoane care au ajuns la îndumnezeire şi constituie mărturisitorii acesteia [ai îndumnezeirii] în cadrul istoriei. Conform Sfântului Ioan Damaschin, cinstim pe Sfinţi ca pe unii care sunt „uniţi cu Dumnezeu după alegerea voinț...citeste mai mult
Consideraţii necreştine, eretice şi oculte despre Hristos (1414) - Biroul de Presă al Patriarhiei Române - 04-11-2014
  În perioada 3-5 noiembrie 2014 are loc în localitatea Lamia din Grecia cea de-a XXVI-a Consfătuire Panortodoxă a Reprezentanţilor Bisericilor Ortodoxe şi ai Sfintelor Eparhii privind ereziile şi para-religiile, cu tema Consideraţii necreştine, eretice şi oculte despre Hristos. Reprezentatul Bisericii Ortodoxe Române la această consfătuire este Conf. Dr. Ciprian Streza de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Sibiu. Cu această ocazie, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a adresat participanţilor următorul mesaj: "Adresăm salutul nostru fratern Înaltpreasfinţitului Părinte Nicolae, Mitropolit de Ftiotida, gazda acestei întâlniri, şi bi...citeste mai mult


Octombrie - 2014
Promisiuni înșelătoare ale unei vieți armonioase prin tehnici inițiatice oculte Promisiuni înșelătoare ale unei vieți armonioase prin tehnici inițiatice oculte (2129) - Cristina Roman - 15-10-2014
  “Vedeți să nu vă amăgească cineva. Căci mulți vor veni în numele Meu, zicând: Eu sunt Hristos, și pe mulți îi vor amăgi... Atunci, de vă va zice cineva: iată, Mesia este aici sau dincolo, să nu-l credeți. Căci se vor ridica hristoși mincinoși și proroci mincinoși și vor da semne mari și chiar minuni, ca să amăgească, de va fi cu putință, și pe cei aleși.” (Matei 24' 4'5' 23-24) “Dacă de pe acum crezi în vedenii, când va veni Antihrist, ce-ai să faci atunci? (…) Ai să vezi tu atunci! Când vei vedea că din paie uscate de grâu îți face pâine proaspăta și, din viță uscată de vie, iți face să curg...citeste mai mult


Septembrie - 2014
Maica Domnului - Rugul ce arde şi nu se mistuieşte (1349) - Arhim. Clement Haralam - 03-09-2014
- dialog duhovnicesc cu Părintele Arhimandrit Clement Haralam de la Mănăstirea “Sfânta Maria” Techirghiol, judeţul Constanţa -        Sfânta Fecioară Maria faţă de persoanele Sfintei Treimi este maica Fiului şi Cuvântului lui Dumnezeu, iar în raport cu lumea cerească şi pământească este împărăteasa cerului şi a pământului, a îngerilor şi a oamenilor, sfânta sfinţilor şi mijlocitoarea permanentă a oamenilor către Preasfânta Treime pentru mântuirea noastră. Despre rolul şi locul Maicii Domnului în viaţa Bisericii ne vorbeşte Preacuviosul Părinte Arhimandrit Clement Haralam de la Mănăstirea “Sf&a...citeste mai mult


August - 2014
Impas critic în relațiile dintre Fanar și Moscova (1453) - 04-08-2014
După cum reiese din conferința ținută de ”Ministrul de Externe” al Patriarhiei Moscovei, Mitropolitul Volokolamskului, Ilarion, la Academia Teologică din Moscova Impas critic în relațiile dintre fanar și moscova datorat divergențelor la nivel eclezial iulie 25, 2014 ”Ministrul de Externe” al Patriarhiei Moscovei denunță Acordul de la Ravena, întrucât prin acesta s-a recunoscut (în absența reprezentanților Patriarhiei Moscovei) ”primat papal” al Patriarhului Ecumenic, prin acesta se plasează în afara Tradiției Ortodoxe. În Biserica Ortodoxă nu există conducător suprem, ci ”întâiul între egali”. La obiecțiile Patriarhul...citeste mai mult


Iulie - 2014
Erezia hirotonisirii femeii. Biserica Anglicană va avea episcopi femei Erezia hirotonisirii femeii. Biserica Anglicană va avea episcopi femei (2588) - 15-07-2014
Biserica Anglicană a votat în favoarea hirotonisirii femeilor ca episcopi Sinodul General al Bisericii Anglicane a votat  pe 14 iulie 2014 în favoarea hirotonisirii femeilor ca episcopi, o reformă istorică în cadrul unei Biserici profund divizate de decenii în legătură cu acest subiect, relatează AFP şi Reuters. După aproape cinci ore de dezbateri, delegaţii reuniţi la York, în nordul Angliei, în cadrul Sinodului General, organismul de conducere al Bisericii Anglicane, au aprobat propunerea de a le permite femeilor să devină episcopi. Reforma a fost promovată de arhiepiscopul de Canterbury, Justin Welby, şi ar putea duce la hirotonisirea primei femei ca episcop la începutul anulu...citeste mai mult
Scrisoare deschisă către Patriarhul ecumenic Scrisoare deschisă către Patriarhul ecumenic (1161) - 09-07-2014
Scrisoare deschisă către Patriarhul ecumenic din partea comunităților grec-ortodoxe din America Preafericite,             Suntem mădulare neînsemnate și smerite ale Bisericii Ortodoxe Sobornicești, iar Preafericirea Voastră sunteți Patriarhul ecumenic. Sunteți Părintele nostru duhovnicesc, iar noi suntem fiii duhovnicești ai Preafericirii Voastre. Așa cum nu este cu putință ca fiii firești ai unui părinte să fie indiferenți, văzând pe tată lor că întreține legături extraconjugale, ilegale, cu femei străine, înșelând pe mama lor și că în fiecare noapte se întoarce acasă beat, tot astfel și noi, este cu neputință ...citeste mai mult
Diortosirea cărţilor de cult. Încheierea gramaticală a ecteniei cererilor (1370) - Prof. dr. Eduard Traian Popescu - 04-07-2014
Atunci când vorbim de cult, se înţelege că există un profund dihotomism între cult şi cultură, căci „cultul înseamnă cultivarea relaţiei oamenilor cu Dumnezeu Creatorul, iar cultura  înseamnă cultivarea relaţiei oamenilor cu lumea, cu creaţia lui Dumnezeu”[1]. Corolarul cultului creştin îl reprezintă Sfânta Liturghie, care, ca izvor de viaţă sfântă, de lumină veşnică şi de sfinţire a poporului dreptcredincios, reprezintă ceasul liturgic plin de taină, întru care „se realizează cea mai vie legătură duhovnicească a lui Hristos cu Biserica Sa, cea mai bogată comunicare şi cea mai intensă comuniune dintre Hristos – Capul Bisericii ...citeste mai mult


Iunie - 2014
Duhul Sfânt are aceeaşi fire şi aceeaşi lucrare cu Tatăl şi cu Fiul Duhul Sfânt are aceeaşi fire şi aceeaşi lucrare cu Tatăl şi cu Fiul (1739) - 10-06-2014
De ce s-a arătat Duhul Sfânt în chip de limbi ca de foc? În primul rând, Duhul Sfânt Şi-a făcut apariţia sub forma limbilor pentru a arăta că are aceeaşi fiinţă cu Dumnezeu Cuvântul, fiindcă nimic nu este mai legat de cuvânt decât limba. Astfel, s-a vădit că Duhul Sfânt nu are o lucrare diferită de cea a lui Dumnezeu Cuvântul, în acelaşi timp, Duhul Sfânt a apărut în chip simţit, sub forma limbilor, pentru ca să arate că învăţătorul adevărului are nevoie de limbă cu har. Limbile sub forma cărora S-a arătat Duhul Sfânt erau de foc, lucru care are o mare însemnătate. Focul vădeşte faptul că&nb...citeste mai mult


Aprilie - 2014
Simbol şi realitate duhovnicească în Sfânta Împărtăşanie Simbol şi realitate duhovnicească în Sfânta Împărtăşanie (1972) - Pr. dr. Adrian Roman - 15-04-2014
Simbol şi realitate duhovnicească în Sfânta Împărtăşanie - o interpretare a lui Origen – Fiecare erudit sau scriitor defineşte noţiunea de simbol în raport cu o anumită realitate, în contextul interpretării personale şi al epocii. Succintul nostru articol face obiectul unei încercări de sesizare a modului în care Origen înţelege realitatea comuniunii euharistice, în contextul învăţăturii şi credinţei noastre în unirea omului cu Hristos prin Sfânta Împărtăşanie. Dacă Harnack nu vedea la Origen o sinteză între jertfa lui Hristos şi jertfa liturgică, von Balthasar remarcă în gândirea lui ideea unei jertfe prelungite ...citeste mai mult
Deschiderea cărții -  harisme ieftine, diavolești Deschiderea cărții - harisme ieftine, diavolești (2706) - 10-04-2014
„Cât privește deschiderea cărții, deci a Sfintei Evanghelii, molitfelnicele și agheasmatarele mai vechi arată că se făcea de către preot și nu de către bolnav, așa cum apare în ultimele ediții. Dar și unele și altele nu mai pomenesc nimic în afară de această deschidere. Inovația intervine când, pe baza textului la care Evanghelia a fost deschisă întâmplător și ținând seama de culoarea vinietelor, slujitorii încep să interpreteze, făcând preziceri sau dând pronosticuri pe care credincioșii le iau drept adevărate, având în vedere autoritatea morală, duhovnicească și harică a preotului. Se are în vedere, așa cum spuneam, culoarea v...citeste mai mult


Martie - 2014
Parastasul – rugăciune, milostenie sau ospăț? Parastasul – rugăciune, milostenie sau ospăț? (21071) - 06-03-2014
“O, rude si prieteni ai celui răposat! Faceți pentru el ceea ce-i este de trebuință și vă stă tuturor în putere! Nu vă cheltuiți banii cu împodobirea pe dinafară a sicriului și a mormântului, ci cheltuiți-i spre ajutorarea celor aflați în nevoi, întru pomenirea celui drag, care a răposat, cheltuiți-i cu lucrarea Bisericii, care se poate îngriji de sufletul lui. Toți avem de urmat aceeași cale: și noi vom avea trebuință, odată, să fim pomeniți în rugăciuni! Să fim deci noi înșine milostivi cu cel răposat. Nu trebuie mare pompă în timpul slujbei, dar negreșit înmormântarea trebuie săvârșită în întregime, fără o...citeste mai mult


Februarie - 2014
Dăm acatiste, pomelnice, liturghii sau sărindare? Dăm acatiste, pomelnice, liturghii sau sărindare? (68822) - Cristina Roman - 04-02-2014
În Sfânta Scriptură găsim mai multe pasaje cu referire la pomenirea unei persoane.  „Oriunde se va propovădui Evanghelia se va spune ce a făcut ea, SPRE POMENIREA EI" (Matei 26:13). Lui Corneliu sutaşul păgân, pentru că era foarte milostiv i se arată un înger al Domnului şi-i spune: „Corneliu!... Rugăciunile tale şi milosteniile tale s-au suit, SPRE POMENIRE, înaintea lui Dumnezeu" (Faptele Apostolilor 10:4-31). Tâlharul de pe crucea din dreapta lui Iisus a zis: „POMENESTE-MĂ, Doamne, când vei veni în împărăţia Ta " (Luca 23:42). 4. „Ce este omul, că-l POMENEŞTI pe el, sau fiul omului, că-l cercetezi pe el?...citeste mai mult


Ianuarie - 2014
Remediul pentru durerea din suflet nu se ia cu rețetă Remediul pentru durerea din suflet nu se ia cu rețetă (9068) - Cristina Roman - 06-01-2014
Despre cineva care nu găsește ușor perechea potrivită pentru căsătorie se bănuiește că ar avea cununiile legate. Despre un copilaș cu somn agitat, care este adeseori neliniștit și plânge se bănuiește că este deochiat. Despre cineva care se simte slăbit fizic și pare a nu-și reveni de la sine din această stare, și ale cărui analize medicale sunt în parametri normali, se bănuiește că ar avea argintul viu. Când evenimente negative se tot întâmplă unei persoane sau familii, se bănuiește că acolo este un blestem până la al nouălea neam,  sau că  i (li) s-u făcut farmece. Odată panica, îngrijorarea și sămânța credulității semănate în sufle...citeste mai mult


Decembrie - 2013
Ignatul sau tăierea porcului? Ignatul sau tăierea porcului? (2659) - 20-12-2013
„Grâu al lui Dumnezeu sunt şi mă macin prin dinții fiarelor, ca să mă fac pâine curată lui Dumnezeu. Şi mai ales adulați fiarele care-mi gătesc mormântul şi niciun os din trupul meu să nu rămână, ca să mă aflu murind îngreunat. Arunci voi fi ucenic adevărat al lui Iisus Hristos, când lumea nu va mai privi trupul meu.” (Sf. Ignatie Teoforul ) Sfântul Ignatie Teoforul este sărbătorit în Biserica ortodoxă pe 20 decembrie, dată care în tradiția populară este asociată cu obiceiul tăierii porcului pentru masa de Crăciun. Nu există nicio legătură directă între viața și martiriul Sf. Ignatie Teoforul și acest obicei românesc, despre c...citeste mai mult


Noiembrie - 2013
Părintele Dumitru Stăniloae,  izvor de inspiraţie în cercetarea biblică Părintele Dumitru Stăniloae, izvor de inspiraţie în cercetarea biblică (2203) - Prof. dr. Eduard Traian Popescu - 24-11-2013
  Pe bolta teologiei ortodoxe a Răsăritului străluceşte cu o lumină puternică şi deosebit de vie chipul unuia dintre cei mai iluştri teologi ortodocşi români, ce se poate aşeza cu vrednicie în rândul teologilor de adâncă trăire meditativ-contemplativă, plinitori ai testamentului din Ghetsimani „ca toţi să fie una” (In. 17, 21). Pe Părintele Stăniloae nu am avut onoranta şansă să îl cunosc personal, dar pot spune că l-am simţit viu şi prezent în adâncul fiinţei mele, cu fiecare miridă de absorbţie a Cuvântului ce-L aşternea în scrierile Sale, în special în manualul de Teologie Dogmatică, ce reprezintă o sinteză neopatristică, p...citeste mai mult
Sfeştania, curăţitoarea caselor şi sufletelor Sfeştania, curăţitoarea caselor şi sufletelor (21823) - Cristina Roman - 11-11-2013
Începând de la jumătatea lunii noiembrie creştinii ortodocşi de rit nou intră în Postul Crăciunului. Acesta durează 40 de zile şi se încheie cu Sărbătoarea Naşterii Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, la 25 decembrie. Postul Crăciunului este considerat de credincioşi drept un post al bucuriei, un post uşor, atât datorită sărbătorii minunate pe care o precede, cât şi deselor dezlegări la peşte, vin şi untdelemn. Chiar şi aşa, spunea cu amărăciune un părinte, sunt putini cei care fac un efort de voinţă în a ţine postul întreg, căci dacă s-ar anunţa intrarea în dieta pentru slăbit şi detoxifierea de Crăciun şi nu intrarea în post, ...citeste mai mult


Octombrie - 2013
DORUL ca sete de comuniune şi putere de transfigurare la români (3587) - Pr. dr. Adrian Roman - 21-10-2013
               Dorul ca sete de comuniune şi putere de transfigurare la români în gândirea Pr. Dumitru Stăniloae                   Părintele Stăniloae, vorbind despre ontologia spiritualităţii omeneşti, consideră că persistenţa poporului român în spaţiul carpato-danubiano-pontic corespunde unui anumit fel de a fi, spaţiul acesta imprimându-se în sufletul său. În concluzie, dacă s-ar muta din acest spaţiu şi-ar pierde şi fiinţa[1]. Pentru că nu urmăresc în acest articol o analiza a gândirii părintelui &...citeste mai mult


Septembrie - 2013
Sfântul Ioan Gură de Aur şi iudaismul antiohian Sfântul Ioan Gură de Aur şi iudaismul antiohian (4077) - Pr. dr. Adrian Roman - 09-09-2013
Prin cele opt omilii[1], rostite împotriva iudeilor, Sfântul Ioan Gură de Aur ne-a lăsat cel mai complet[2] material despre atitudinea creştină publică faţă de evrei în secolul victoriei creştine. Cuvintele adresate comunităţii prin omiliile Sf. Ioan Gură de Aur, care se doreau a fi un „leac” pentru membrii Bisericii şi o mărturie a identităţii şi unicităţii creştine aflate în plină criză în epocă, au fost catalogate mai târziu drept „cele mai oribile şi violente denunţări ale iudaismului ce pot fi găsite în scrierile unui teolog creştin”[3]. Scopul acestui articol este de a prezenta particularitatea acestor predici în contextul cultural antio...citeste mai mult
De ce Ortodoxia nu are un papă? Păi are! (1922) - Sf. Nicolae Velimirovici - 06-09-2013
     De ce Ortodoxia nu are şi ea un papă? Păi, are. Ortodoxia are şi ea un papă, mai vechi decât toţi papii şi patriarhii din lume. L-a avut dintru început, şi-l va avea până la sfârşitul vremurilor. Este acelaşi papă pe care l-au chemat şi toţi apostolii lui Hristos. Duhul Sfânt, Duhul înţelepciunii şi înţelegerii, Duhul mângâierii şi puterii lui Dumnezeu – El e adevăratul papă al Bisericii lui Hristos din veac şi până în veac, neînlocuit şi neschimbat, nevotat şi necontestat, fără înaintaş şi fără urmaş.      Iar în ceea ce priveşte faptul că apostolii L-au recunoscut pe Duhu...citeste mai mult


August - 2013


Iulie - 2013
Meşteşugul bucuriei: catehisme vii... cu maica Siluana şi Picu Ocoleanu (9). Despre Biserica una, sfântă, sobornicească şi apostolească. Meşteşugul bucuriei: catehisme vii... cu maica Siluana şi Picu Ocoleanu (9). Despre Biserica una, sfântă, sobornicească şi apostolească. (1975) - Monahia Siluana Vlad - 25-07-2013
09 Mestesugul bucuriei - 7 decembrie2006 - Maica Siluana Bună ziua, stimaţi ascultători. Bun venit la o nouă ediţie a emisiunii Meşteşugul bucuriei vă spun, ca de fiecare dată, maica Siluana şi Picu Ocoleanu. Continuăm introducerea pe care v-am propus-o încă de la prima ediţie a emisiunii noastre, introducerea în cealaltă logică, logica împărăţiei lui Dumnezeu. Continuăm catehismul nostru trăit, continuăm, altfel spus, să învăţăm, să învăţăm ceva absolut nou. Să învăţăm, iată, gramatica, sau altfel spus, abecedarul acesta al bucuriei împărăţiei lui Dumnezeu. Am discutat noi despre Dumnezeu, atât cât am putut şi noi, cu limitele raţiunii noastre ş...citeste mai mult
Sf. Ioan Botezătorul nu este reîncarnarea Sf. Prooroc Ilie. Eresul reîncarnării. Sf. Ioan Botezătorul nu este reîncarnarea Sf. Prooroc Ilie. Eresul reîncarnării. (4007) - 15-07-2013
La 20 iulie, calendarul nostru ortodox îl prăznuieşte pe Sf. Prooroc Ilie Tesviteanul. Din Vechiul Testament, cartea a IV Regi, capitolul doi, aflăm că Sf. Prooroc Ilie a lăsat ca urmaş al propovăduirii pe Elisei, după care a fost luat de un car de foc şi înălţat la cer, fără a cunoaşte moartea trupească. Totodată, la Maleahi (3, 23) citim: „Iată că Eu vă trimit pe Ilie Proorocul, înainte de a veni ziua Domnului cea mare şi înfricoşătoare”. Sf. Ilie, împreună cu Patriarhul Enoh vor veni la sfârştul veacurilor ca Înainte-Mergători ai celei de-a doua veniri a Mântuitorului Iisus Hristos, pentru a îl înfrunta pe antihrist.   În Sf. E...citeste mai mult


Iunie - 2013
I. Edictul de la Mediolan si Conceptul de Toleranţă Religioasă. . .    II. La întronizarea papei Francisc I nu a fost prezentă Biserica Ortodoxă I. Edictul de la Mediolan si Conceptul de Toleranţă Religioasă. . . II. La întronizarea papei Francisc I nu a fost prezentă Biserica Ortodoxă (2757) - Pr. prof. Theodor Zissis - 05-06-2013
I. Edictul de la Mediolan si Conceptul de Toleranţă Religioasă   Constanţa - 29 mai 3013   În anul 2013 se împlinesc 1700 de ani de la emiterea cunoscutului Edict de la Mediolan (313), pe care l-au semnat împreună cei doi împăraţi de atunci, Constantin cel Mare şi Liciniu. Cu ocazia acestei aniversări sunt organizate manifestări festive de către Biserica Serbiei din cauza faptului că un oraş sârbesc (Niş) e considerat locul de naştere al Sfântului Constantin cel Mare. 1. Edictul de la Mediolan favoriza creştinismul şi deschidea calea pentru primul stat creştin din istorie Într-adevăr, conform părerii predominante în cercetarea istorică, Constantin cel Mar...citeste mai mult


Mai - 2013
Paştile Blajinilor - originea şi sensul sărbătorii Paştile Blajinilor - originea şi sensul sărbătorii (1612) - Ieromonah Petru Pruteanu - 12-05-2013
Biblia nu menţionează Paştile Blajinilor În unele regiuni ortodoxe, luni, după Duminica Tomei, se ţine sărbătoarea „Paştile Blajinilor”. Nu există nicio referinţă în Vechiul sau Noul Testament care ar indica vreun eveniment sau vreo lege prin care Dumnezeu ar fi lăsat această sărbătoare, iar felul concret în care se face pomenirea din cimitire se îndepărtează de învăţătura bisericii. Cel mai probabil, originea sărbătorii este una păgână.   Tradiţia petrecerilor din cimitir contrazice învăţătura creştină Pomenirea celor adormiţi nu se mai face atât prin rugăciune, prin slujba parastasului, ci, în mod eronat, se pune accentul pe m&ac...citeste mai mult


Aprilie - 2013
O rătăcire mistică şi o calomnie la adresa Bisericii Româneşti O rătăcire mistică şi o calomnie la adresa Bisericii Româneşti (3377) - Ierom. Eftimie Mitra - 30-04-2013
În Ardeal catolicii împart broşuri cu viziuni mistico bolnăvicioase şi calomnii la adresa Bisericii Ortodoxe. În pagina a doua a broşurii scrie cu litere îngroşate: „Se distribuie gratuit. Vă rugăm să o citiţi şi să o răspândiţi”. Totul asemenea propagandei sectare de a lovi în ortodoxie cu scopul de a atrage enoriaşi.        În mai multe localităţi din Ardeal se difuzează o broşură intitulată “Comoara rănilor mele este a voastră” al cărei autor e călugărul Franciscan Vasile Trifu din Baia Mare. În aceasta, autorul relatează viaţa unei călugăriţe “vizionare” care l-a văzut pe Mântuitorul. A...citeste mai mult
Icoana Învierii Domnului sau despre Crucea Paştilor Icoana Învierii Domnului sau despre Crucea Paştilor (3292) - Prof. Dr. Mihaela Palade - 10-04-2013
Icoana Învierii Domnului, acest "praznic al praznicelor şi sărbătoare a sărbătorilor", este, de fapt, icoana Pogorârii la iad, ultima treaptă a scării smereniei Mântuitorului, a drumului Crucii, atingere a adâncului în care zăceau drepţii Vechiului Testament, împreună cu Adam şi Eva. Este icoana în care Dumnezeu-iubire se pogoară la nivelul omului pentru ca pe om să-l ridice la înălţimea Sa. Temeiuri şi izvoare ale icoanei Spre deosebire de alte icoane praznicare, cea a Pogorârii la iad nu-şi află un suport canonic în Sfintele Evanghelii. Faptul că marele eveniment al iconomiei mântuirii, în fond încoronarea sa, este învăluit ...citeste mai mult


Martie - 2013
Învăţătură despre post a Părintelui Savatie Baştovoi Învăţătură despre post a Părintelui Savatie Baştovoi (3948) - 08-03-2013
 "Ce poate fi mai absurd decât postul, într-o religie care se grozăveşte să-i redea omului libertatea? Cum poţi să te numeşti liber, când trebuie să te abţii de la lucrurile care îţi plac, când trebuie să faci ceea ce nu vrei! Postul este abţinerea nu doar de la mâncăruri, ci şi de la toate plăcerile trupeşti. Cum să nu vezi în aceasta un atentat la cel mai nobil instinct din câte le are omul - libertatea? Dacă postul este o obligaţie, atunci Evanghelia este o capodoperă a literaturii absurdului. Conştientizand aceasta, protestanţii au hotărât să renunţe la post. Însă, oricât de multe citate nu s-ar aduce din Apostolul Pavel şi chiar din cu...citeste mai mult


Ianuarie - 2013
Cum şi când luăm Aghiasma Mare Cum şi când luăm Aghiasma Mare (4365) - 15-01-2013
După sarbătoarea Bobotezei (6 ianuarie), credincioşii gustă dimineaţa, pe nemâncate, Aghiasma Mare. Aceasta se poate lua încă opt zile după această dată, adică până pe 14 ianuarie, când are loc Odovania Praznicului. În această perioadă, credincioşilor le este permis şi să stropească locuinţele cu Aghiasma Mare, pentru a fi binecuvântate. La îndemnul părintelui duhovnic, Aghiasma Mare se poate gusta şi peste an, în situaţii speciale cum ar fi: ca mângâiere pentru cei care s-au spovedit, dar nu au primit dezlegare pentru a se împărtăşi cu Sfintele Taine; în caz de boală trupească; pentru vindecarea de diferite ispite sufleteşti. Ca regulă gene...citeste mai mult


Noiembrie - 2012
Ereticii primiti in Biserica Ortodoxă doar prin Taina Mirungerii (fără Taina Botezului) nu sunt in Biserică, ci sunt înafara Ei Ereticii primiti in Biserica Ortodoxă doar prin Taina Mirungerii (fără Taina Botezului) nu sunt in Biserică, ci sunt înafara Ei (4399) - Preot Matei Vulcănescu - 18-10-2012
Marturia zguduitoare a danezului Serafim Larsen   Serafim Larsen, dupa numele complet Serafim Jens Christian Larsen s-a  nascut in erezia Luterana si a fost pseudobotezat acolo prin stropire. Pentru ca nu era multumit de acest pseudo crestinism in care fusese crescut, a inceput sa caute adevarul si linistea sufleteasca in religiile orientale.   Ajunsese  practicant al meditatiei budiste dar si  posedat de demoni, mai ales din cauza  experientelor  sale tibetane. A inceput sa apeleze la diferiti vindecatori orientali, dar totul a fost in desert. In anul 2006 a ajuns in insula Creta pentru a-si petrece vacanta.  Aici a vizitat o  manastire ortodoxa. In aceasta manastire a simtit liniste suflet...citeste mai mult


Octombrie - 2012
Sfinții Nifon (învățătorul) și Maxim Grecul (ucenicul) ca modele de ecumenicitate ale Ortodoxiei (3649) - Prof. Dimitrios Papazis - 04-09-2012
Profesor al Înaltei Academii Ecleziastice din Tesalonic Introducere de Preot Matei Vulcănescu:   Domnul Profesor Dimitrios Papazis s-a inspirat pentru articolul de faţă din doua surse. Prima sursa este articolul Mitropolitului Dimitrios Commatas al Sevastiei cu titlul :  din volumul omagial   „Sfântul Nifon, Patriarhul Constantinopolului” editat la 500 de ani de la adormirea întru Domnul a Sfântului Ierarh Nifon (Manastirea Dionisiu, 2008), iar a doua sursa este Enciclopedia Globar tipărită la Sankt Petersburg la 1897. Ultima sursa fiind importantă în sensul în care este vizibil un interes al lumii slavone asupra personalităţii Sfântului ...citeste mai mult


Septembrie - 2012
Există mântuire în afara Bisericii Ortodoxe? (5446) - Preot Matei Vulcănescu - 23-08-2012
  Sunt martirii eterodocşilor martiri adevăraţi pentru Hristos?   Aceasta este o întrebare care macină pe mulţi care doresc mântuirea fraţilor intru umanitate. şi este dovada de altruism şi dragoste sa doreşti ca toţi sa se mântuiască, asemănându-te lui Dumnezeu care «vrea ca toţi oamenii sa se mântuiască şi la cunoştinţa Adevărului să vină» (I Tim 2, 4). De aceea mântuirea fraţilor intru umanitate neortodocşi trebuie să rămână o nelinişte în sufletul nostru. Sfântul Ioan Hrisostom spune "Cum vom putea fi atât de laşi încât sa ne mulţumim cu mântuirea noastră, dat fiind ca ne primejduim pro...citeste mai mult


Iulie - 2012
Revenirea greco-catolicilor la ortodoxie. Unitatea religioasă din Ardeal s-a realizat de către credincioşii şi preoţii greco-catolici înfruntând opoziţia ierarhiei unite (4944) - Ierom. Eftimie Mitra - 29-06-2012
Cauzele dezbinării       Odată cu ocuparea Ardealului de către Habsburgi (1698) s-a încercat ruperea românilor de aici de românii de peste Carpaţi. Această rupere trebuia făcută religios, cultural şi politic urmărindu-se totodată un control deplin asupra populaţiei româneşti din teritoriile ocupate.        Începând cu anul 1700, împăraţii habsburgi au dus o intensă activitate de catolicizare a populaţiei din zonele cucerite. Pe de o parte se intenţiona izolarea românilor ardeleni iar pe de altă parte recuperarea numărului de credincioşi pierduţi de catolicism prin trecerea la reformă. În acest sens papalita...citeste mai mult


Mai - 2012
Sunt eterodocşii, adică toţi cei ce îşi zic creştini, dar nu sunt ortodocşi, membri ai Bisericii? Sunt eterodocşii, adică toţi cei ce îşi zic creştini, dar nu sunt ortodocşi, membri ai Bisericii? (1950) - Prof. Dimitrie Țelenghidis - 27-04-2012
Profesor al Facultăţii de Teologie, Universitatea Aristotelică din Tesalonic         Referat susţinut în Mitropolia Republicii Moldova şi Episcopia de Bălţi, în zilele de 3 şi 4 aprilie 2012, în cadrul conferinţei  "Secularizarea europeană  şi rezistenţa ortodoxă".        Sub influenţa ecumenismului, încă din secolul trecut, se întreprinde sistematic o tentativă de înstrăinare a conştiinţei ecclesiologice a Bisericii Ortodoxe, ca întreg (ca pliromă).  Mai exact, se încearcă din ce în ce mai mult acceptarea unei teorii denaturate despre ceea ce înseamnă Biserica. &...citeste mai mult


Decembrie - 2011